Anbefalte innlegg

Leverte inn A6'n på Møller for en tid tilbake for å søke om reparasjon av rust nederst på tre dører. Det ble mumlet noe om at jeg muligens måtte dekke 30% selv. Noen som vet hva reglene er rundt dette, hvorfor noen får dekket alt og andre ikke? Har forøvrig ikke fått noe svar fra Møller enda. Det er snakk om en 2002 A6 som har vært i Norge siden 2005 (om det har noe å si).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, det er såvidt jeg vet all or nothing når det gjelder refusjon. Zink-slipp erstattes ikke, men rustskader/gjennomrust repareres gratis. Jeg fikk ordnet bakluka på Allroaden min i vinter, det er en 2001-modell som har vært i Norge siden 2005 (har ingen betydning, garantien er gyldig uansett). Ditt lokale verksted tok trolig bilder av rustskaden og så sender de dette til to stk som sitter en plass på Østlandet og vurderer alle reklamasjonene i hele Norge. Det er ikke opp til det lokale verkstedet å avgjøre om du får dette dekket eller ikke. Jeg fikk svar i løpet av 3-4 uker i februar.

 

Mvh

Eivind

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har nå fått svar og må evt dekke 30% av kostnadene selv. Er dette noe nytt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har nå fått svar og må evt dekke 30% av kostnadene selv. Er dette noe nytt?

 

Det er visst flere som har fått dette til svar. Bilen din er ikke 12 år enda, så den er innenfor garantitiden. Med garanti så mener man jo en sikkerhet mot utgifter, og det sto ingen ting i avtalen for 12 år siden om at man måtte påregne egenandel mot slutten av garantitiden. Jeg ville forhørt meg med forbrukerrådet, for å avklare lovligheten i disse egenandelene.

 

Mvh

Eivind

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville forhørt meg med forbrukerrådet, for å avklare lovligheten i disse egenandelene.

 

Meg bekjent forholder Forbrukerrådet seg kun til norsk lov, og garanti kommer ikke innunder det. Garanti er mellom kjøper og selger/produsent og kan ikke være dårligere enn reklamasjonsretten.

Selger/produsent står ellers ganske fritt til å endre garantivilkår sålenge det ikke gir kjøper dårligere vilkår enn reklamasjonsretten.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal gjøre en garanti jobb på min a6 snart nå, og må betale 30% selv pga at bilen er importert... Er dette riktig?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror ikke det, det er jo produsenten som betaler dette, ikke Møller.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har også fått samme svar på min 2001 Allroad. Må dekke 30% selv. Men noe prisestimat hadde de ikke satt opp. For meg er garanti garanti (altså for meg gratis). Leser og hører jo rundtom at folk slipper egenandelen. Noe sier meg at 30% av kostnad for å lakke 2 dører koster myyye penger.

 

Hva har dere gjort med dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har nettopp fått prisestimat på 5500,- for lakkering av 3 dører, dette er da 30% av totalkosten. De sier at fabrikken har begynt med 70/30-deling i det siste. Regner med jeg takker nei.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men i andre tråder på forumet blir det skrevet at rustgaranti(gjennomrustning) er 12 år. zinkslipp er 6 år. Men har aldri hørt om 30\70% på det før, for 2 år siden fikk eg lakkert 2 dører på garanti, å nå skal eg høre med de om bakluka. Så får vente og se.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har jeg fått prisestimat på de 2 dørene. rett i underkant av 10000kr... og det er 30% av kostnaden. Det som var mer rart.... Forskjellig pris på dørene. Det er snakk om fører og passasjerdør. Bytter de ikke dørene?

 

Jeg forstår ingenting. Og jeg forstår ikke med hvilken hjemmel de plutselig kan kreve 30% når det tydeligvis har vært garanti før i tiden på denne type saker:(

 

Jeg har nå snakket med Møller. Det står i brevet at dette er garanti. Møller kaller det for kulanse og det betyr at man må betale selv.

 

Hva er mine videre skritt her for at møller fikser dette uten at jeg betaler noe? Kan jeg eventuelt få de 70% de vil dekke og gå til et annet verksted som er billigere?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Poster denne her også:

 

Tja, kan vel legge til at jeg hadde bilen min inn til besiktigelse i Mai. Har nå fått svar tilbake at de vil bytte begge dørene foran mot at jeg betaler 30%. Det vil da koste meg 5500,-. Dette gjelder en 2001 allroad. Var faktisk i tvil om jeg ville få det dekket da den ene døra var opplakkert fra før, men det har tydeligvis vært en tidligere garantisak med forrige eier.

 

Regner med det er nye dører de setter inn? Det glemte jeg å spørre spesifikt. Dette gjelder Albjerk i drammen. Synes ikke prisen var så ille for å bytte 2 dører?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De 30% er det den forhandleren du reklamerer til som skal betale, og resten dekkes av importør;)

Prøver seg vel med å få deg til å betale sin del av ansvaret;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var selv inne med en 2006 Passat idag med noen lakkproblemer, og de deler opp garantiene i forskjellige kategorier.

 

De har lakkgaranti, som er 3 år ( men som er utvidet til 7 år 100% og 7-10 år 70% for Passat 3C fikk jeg vite, så har de zinkslipp som jeg mener var 7 år og så er det garanti mot gjennomrusting som er 12 år, men denne må da komme innenfra og ikke være påvirket av eksterne ting (eks. steisprut, gnissing av skitt / stein som ligger, andre yttre påvirkninger..)

 

Men det er vel også veldig opp til hvordan den som går over bilen legger fram saken i Møller-systemet, i forhold til hva man kan forvente å få dekket eller ei...

 

Men synes det virker som om det er veldig mye zinkslipp og rustgarantisaker på VAG nå??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men i andre tråder på forumet blir det skrevet at rustgaranti(gjennomrustning) er 12 år. zinkslipp er 6 år. Men har aldri hørt om 30\70% på det før, for 2 år siden fikk eg lakkert 2 dører på garanti, å nå skal eg høre med de om bakluka. Så får vente og se.

 

Glemte litt ut dette, men eg var inne i begynnelsen av august, da ble det sagt at det eg har på bakluka ikkje blir dekket fordi lys\skilt plata på bakluka har forårsaket dette, men det er ikkje hull i lakk :confused:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De 30% er det den forhandleren du reklamerer til som skal betale, og resten dekkes av importør;)

Prøver seg vel med å få deg til å betale sin del av ansvaret;)

 

Da er det vel i så fall i hvert fall forhandleren som solgte bilen i utgangspunktet som skal betale det.

 

Ellers kan de jo ikke endre regler underveis slik at de får tilbakevirkende kraft hvis det er til ulempe for kunden. Det vil være reglene som gjaldt når bilen ble kjøpt som i så fall da vil være det som er relevant å forholde seg til.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen av dere som kom fram til en (gratis) løsning på dette?

 

Jeg fikk også beskjed om å betale 30% i dag. Spurte øyeblikket om å få tilsendt garantibetingelsene deres som tilsier at de kan forlange 30% av jobben, noe det virket som at de ikke kunne fremskaffe. Så lenge de ikke har noe skriftlig, så kommer de vel ikke langt med å kreve betaling for jobben?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har noe rust som buler ut i lakken på venstre bakskjerm på min 2000 m A8, er ingen skade i lakken. kan eg få dekket det på garantien visst eg klager før nyttår?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.