Bilpleie på nylakkerte overflater?

Anbefalte innlegg

Har akkurat levert bilen inn hos Møller for å få fikset en skade da en ung frøken rygget på bilen min. Fremfanger og skjerm skal rettes/lakkeres. Jeg er jo som alle andre glad i ren og pen bil så derfor lurer jeg på hvordan man skal forholde seg til nylakkerte overflater.

 

Hos Møller sa damen bak disken 4-8 uker uten vask/voks? Dette er for meg uaktuelt, da lar jeg heller bilen stå ren i garasjen.

 

At jeg ikke skal angripe lakken med roterende kan jeg skjønne, men må vel gå greit å vaske normalt med høytrykk?

 

Noen med peiling som kan skrive noen ord?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så lenge man ikke forsegler lakken de første 3 måndene så går det greit! Det er hvertfall det jeg ble fortalt når jeg lakka min bil!:)

Så du kan vaske, polere og vokse så mye du vil før det. :) Men du må jo være obs på at lakken kan være litt myk nå den første tiden så det kan lett bli vaskeriper i den vist du ikke er forsiktig!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vask er null stress, men lakken skal få slippe ut litt gasser først. Må ikke forsegles som nevnt over her. carnauba voks er ok, da den "puster". Lakken er som regel veldig soft til å begynne med, så derfor blir det fort riper med vaskeutstyr og tørk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk til dere begge, føler jeg kan puste litt lettet ut. Liker ikke ideen med å kjøre rundt med møkkete bil. Får vaske litt ekstra forsiktig på disse nylakkerte områdene da.

 

Men tar det virkelig så lang tid som 3 måneder før lakken er ferdig gasset osv? Tenker da på folk som kjøper nybil og sender den rett til Ditec-behandling og lignende.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har fått svar på det meste her ser jeg så min ekspertise er unødvendig ;p

 

Men det går bra å bruke både avfetting og såpe til å vaske nylakkert bil.

Hvor lang tid det tar før lakken er ferdig gasset kommer ann på mange faktorer. Og de bilene som folk kjøper ny har ofte blitt lakket leeenge før de står hos forhandleren her :) Nå vet ikke jeg hva som inngår i Ditec-behandlingen men som sagt over så er det ikke noe stress med mindre man bruker noe som forsegler lakken :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har fått svar på det meste her ser jeg så min ekspertise er unødvendig ;p

 

Men det går bra å bruke både avfetting og såpe til å vaske nylakkert bil.

Hvor lang tid det tar før lakken er ferdig gasset kommer ann på mange faktorer. Og de bilene som folk kjøper ny har ofte blitt lakket leeenge før de står hos forhandleren her :) Nå vet ikke jeg hva som inngår i Ditec-behandlingen men som sagt over så er det ikke noe stress med mindre man bruker noe som forsegler lakken :)

 

Takker meget for svar Torjus. Bilen skal ikke forsegles før til høsten igjen tenkte jeg. Men skal poleres og vokses i løpet av juni/juli tenker jeg. Frem til da blir det forsiktig vask med saueullsvott.

 

:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg liker best microfiber vott, da den ikke lager riper og dritt ikke fester seg til votten så lenge du dypper den ofte nok i rent vann :) (Bare et lite tips) ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg liker best microfiber vott, da den ikke lager riper og dritt ikke fester seg til votten så lenge du dypper den ofte nok i rent vann :) (Bare et lite tips) ;)

 

Godt jeg har flere typer på lager : smil : Microfiber it is!! Takk for tipset...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

Hvor lang tid det tar før lakken er ferdig gasset kommer ann på mange faktorer. Og de bilene som folk kjøper ny har ofte blitt lakket leeenge før de står hos forhandleren her :) Nå vet ikke jeg hva som inngår i Ditec-behandlingen men som sagt over så er det ikke noe stress med mindre man bruker noe som forsegler lakken :)

 

så veldig lenge får det vel ikke blitt, om du fabrikkbestiller en vag, går det maks 4 uker fra de starter å produsere bilen til den står på norske skilt.

 

Den mest vesentligste forskjellen er vel type herding av lakk. Nye biler lakkeres industrielt (naturlig nok) uten noe annet enn karroseri, og tørker på vesentlig høyere temperatur enn man kan benytte seg av når man lakkerer på verksted i etterkant.

 

Uansett, du har jo fått svar på det du lurte på ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja pokker tenkte jo også jeg skulle skrive det at nye biler har veldig tynt med klarlakk! Ikke rart gassene forsvinner lett når det såvidt er dusjet klarlakk over bilene..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så når vil lakken bli "normal"? Altså ferdig med avgassing etc... Sånn ish?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.