Spesialverktøy for støtdemperbytte Audi 100 (92-mod)

Anbefalte innlegg

Hei, prøver å bytte støtdempere forran på en Audo 100 92-modell, men sliter da jeg ikke har spesialverktøyet for å løsne støtdemperen ovenfra. Verktøyet må se noe sikt ut (nr 3 fra venstre), bare større:

 

19-285_h.jpg

 

Dette er i fra Biltema, men har feil diameter (17 mm og 19 mm). diameteren må være ca. 34 mm.

 

Noen som kan gi meg tips på hvor slik verktøy kan skaffes eller hvordan støtdemperen byttes uten dette verktøyet?

 

Har forresten sjekket på Mekonomen, Biltema, Norsk Bildelsenter og industrisenteret uten resultat.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nummer 3 fra venstre er jo omtrent som en langpipe, bare med grep rundt.

 

Dersom du har tilgang på muttertrekker løsner de med en gang da. : ja :

 

Hvis ikke blir det å bestille en fra Mekonomen, BilXtra eller andre leverandører. I molde har ihvertfall flere på lager, også av de to lengst til venstre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du må kanskje få det laget selv? Skaff en mutter med nøkkelvidde på 34 mm, sveises fast til en rørstump (for å få lengde på verktøyet) som igjen sveises fast til en 1/2" pipe i passende størrelse. Mutter må kanskje borres opp også... Da har du passende verktøy.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hei,

hvis det er mutteren på fjørbenet du tenker på går det fint å bruke en stor rørtang.

 

mvh

jan cato

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har stått og jokka selv på den mutteren med alt jeg hadde av verktøy, uten å få det til. Med muttertrekker tok det sådär 3sek. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Muttertrekker er kompisen her ja : ja :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hele poenget med dette verktøyet som ingen bilrekvisita-sjapper selger, er nettopp å slippe å løsne fjærbeinet. Man skrur kun ut fra toppen og slipper nedi ny demper. Enkelt! (Om man har verktøyet.....:)

 

Jeg har imidlertid funnet det på nettet: http://www.hazet.de/eng/index.htm (søk etter varenummer: 2593-33,og de har norsk distributør: http://www.rodin.no/wsp/rodin/webon.cgi?session=JFLE46Dppnt2qmyblvwUFIjAJuHWNo&func=index

 

Får ringe de på tirsdag over påske og høre pris.

 

Dersom noen har dette verktøyet eller har lagd noe lignende og i tillegg bor rundt Oslo eller Drammen er det bare å sende en mail: khrangas@hotmail.com

 

....det sparer meg for noen gryn om noen kan låne det bort en dag. Ellers er det til informasjon at dette verktøyet kan spare mange for litt ekstra skruing.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For å løsne støtdemperne på 80ien min kjøpte en lang pipe på Biltema og kuttet hull i siden med en vinkelsliper. Kjøpte så en 7mm umbrakonøkkel som jeg holdt igjen støtdemperen med.

Lagde spesialverktøyet under bare med mindre åpning til umbrakoen.

Om det er likt på 100en din så kan jo det være til hjelp.

 

pipe.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pipe hjelper desverre ikke, da den må være sekskantet utvendig.

 

Likte dog verktøyet du fixa deg:)

 

Jeg kjøper dingsen over påske om den ikke koster en formue. Tror dog verktøy fra Hazet er dyrt...?? Jeg poster om jeg får tak i den!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke sikker på at jeg skjønner hva du mener når du skriver "å slippe å løsne fjærbeinet". Mulig det bare er meg som er treig i oppfattelsen. :)

 

Hazet koster ofte noen kroner ekstra, men gud det er verdt det. Hazetpipene mine er de beste pipene jeg noen gang har brukt! : ja :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke sikker på at jeg skjønner hva du mener når du skriver "å slippe å løsne fjærbeinet". Mulig det bare er meg som er treig i oppfattelsen. :)

 

På C4 kan man bytte støtdempere foran uten å måtte jekke opp bilen. Bare åpne panseret, løsne, og trekke ut.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er et bilde av min beste venn når det kommer til demperbytte på type 44 og C4 (Eller type 4A som det egentlig heter).

dempertool.jpg

 

Jeg gjorte som nevnt i denne tråden, tok med meg en mutter med 34mm nøkkelvidde og ei 1/2" pipe til et sveiseverksted og beskrev verktøyet jeg hadde bruk for. Fyren som tok i mot meg ble sint da ha så muttra jeg hadde med, og kastet den veggemellom, deretter maskinerte han en sekskant på 34mm av ordentlig hardt stål og laget verktøyet av den. Pris: ca 600,-.

Jeg hadde ikke noe å måle etter da jeg beskrev lengden på verktøyet, så det er i overkant langt. På type C4 går det bra, men på type 44 butter det i panseret så det må lirkes en del for å får det på og av demperen.

 

Rørtangmetoden som ble beskrevet har jeg vært med på en gang, og kan ikke anbefale den uten videre. Da bør man i allefall ta ut fjærbenet først.

 

Om noen har lyst på et slikt verktøy så kan jeg formidle bestilling.

 

Som en liten kuriositet legger jeg med link til bilde av stødemperne jeg tok ut av 100'n i forrige uke: Bilde av dempere (ikke bra).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det kosta deg ca 600,- og få laget det verktøyet der, så kan en like godt kjøpe seg Hazet..

Jobber i Bilxtra, solgte sånn verktøy rett før påske og han kunden var kjempefornøyd med det! : ja :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det kosta deg ca 600,- og få laget det verktøyet der, så kan en like godt kjøpe seg Hazet..

Jobber i Bilxtra, solgte sånn verktøy rett før påske og han kunden var kjempefornøyd med det! : ja :

 

Da husker du kanskje pris og et evt. artikkelnr dere bruker for å bestille dette også kanskje ? :)

 

Flåten min trenger nok noen nye dempere straks..... : bråk :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det kosta deg ca 600,- og få laget det verktøyet der, så kan en like godt kjøpe seg Hazet..

Jobber i Bilxtra, solgte sånn verktøy rett før påske og han kunden var kjempefornøyd med det! : ja :

Ja hvis Hazet ikke koster særlig mer enn 600,- så hadde det vært greit. Jeg fikk forespeilet en pris på flere tusen jeg for Hazet sitt verktøy da jeg spurte om det.

 

Grunnen til at verktøyet mitt ble såpass dyrt er at det ble brukt temmelig hardt metall i sekskanten. Å sveise sammen ei mutter, et rør og ei pipe burde definitivt ikke koste 600,-, det er jeg enig i.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

2069 A heter nevnte VAG spesial verktøy. De som trenger det kan vel bare ringe VAG og se om de får kjøpe det, eventuellt pris.

 

Radaufhängung vorn instand setzen

Stoßdämpfer aus- und einbauen

 

 

Benötigte Spezialwerkzeuge und Betriebseinrichtungen

 

◆ 2069 A Rohrschlüssel für Dämpferpatrone

 

 

 

 

◆ 3078 Steckschlüsseleinsatz SW 20

Hinweis:

 

Wahlweise Stoßdämpfer-Set -T10001- anstelle von Spezialwerkzeug -3078- verwendbar.

 

 

 

Benötigte Spezialwerkzeuge und Betriebseinrichtungen

 

◆ T10001 Stoßdämpferset

 

Hinweis:

 

Stoßdämpfer bei eingebautem Federbein ersetzen (Fahrzeug steht auf Rädern).

 

Ausbauen

 

 

 

‒ Abdeckkappe abnehmen.

→ Sechskantmutter für obere Dämpferbefestigung abschrauben

 

‒ Kennzeichnen Sie die Einbaulage des Federbeinlagers (Sturzeinstellung).

‒ Federbeinlager ausbauen.

‒ Lenkung so einschlagen, daß die Kolbenstange mittig zum Lagerteller ausgerichtet werden kann (Holzstück zwischen Feder und Radhaus klemmen).

‒ Scheibe und Anschlagpuffer von der Kolbenstange abnehmen.

‒ Schutzhülle von der Abdeckkappe nehmen.

 

 

 

‒ → Kappe mit Spezialwerkzeug -2069 A- abschrauben.

‒ Nehmen Sie den Stoßdämpfer heraus.

Einbauen

 

‒ Stoßdämpfer einsetzen.

‒ Kappe mit Spezialwerkzeug -2069 A -aufschrauben, 240 Nm.

‒ Schutzhülle auf die Kappe montieren.

 

 

 

 

‒ → Sechskantmutter mit Spezialwerkzeug -3078- festziehen; 60 Nm.

Hinweis:

 

Wahlweise Stoßdämpfer-Set T10001 anstelle von Spezialwerkzeug -3078- verwendbar.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

joa, men poenget er at støtdemper bytte skjer fra motorrommet!!

Kommer ikke til der med det biltema settet...

Huff, sku nok hatt non bilder av en sånn jobb! : bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sikkert ett dumt spørsmål, men hviket program / dokumentasjon kommer disse bildene fra? Ser ut som ett supert hjelpemiddel sammenlignet med Haynes boka jeg støtter meg til :).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sikkert ett dumt spørsmål, men hviket program / dokumentasjon kommer disse bildene fra? Ser ut som ett supert hjelpemiddel sammenlignet med Haynes boka jeg støtter meg til :).

 

Dette ser ut til å stamme frå VAG. sine enge bøker. : ja :

Utrolig fine ha tilgang til.

(f. eks. kjenne nokon som jobber på VAG verkstad. :) )

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette ser ut til å stamme frå VAG. sine enge bøker. : ja :

Utrolig fine ha tilgang til.

(f. eks. kjenne nokon som jobber på VAG verkstad. :) )

 

Eller bruke $69-$99 på en Bentley factory repair manual..

Se f.eks. hos Automobilia (norge), bentleypublishers.com, http://www.sjmautotechnik.com eller amazon.com.

Konge med trinn for trinn og ALLE momenter og prosedyrer! :D

(PS: Finnes ikke til alle modeller..)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.