Spesialverktøy for støtdemperbytte Audi 100 (92-mod)

Anbefalte innlegg

Eller bruke $69-$99 på en Bentley factory repair manual..

Se f.eks. hos Automobilia (norge), bentleypublishers.com, http://www.sjmautotechnik.com eller amazon.com.

Konge med trinn for trinn og ALLE momenter og prosedyrer! :D

(PS: Finnes ikke til alle modeller..)

 

 

Jeg syntes at Automobilia er bedre enn haynes... har hatt det på tidligere biler, å de gå mere til verks enn haynes... Absolutt alt står der...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble det til at noen kjøpte dette verktøyet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt offtopic :

 

har kjøpt den derre bentleymanualen til min bil jeg også. Kan brukes til masse den, bra osv. Men tegningene er for avanserte, noen ganger hvis jeg skal bla opp på noe, skjønner jeg ikke en dritt, da mener jeg ikke en dritt. : eek :: eek : Kan være ett helvete de bøkene der. men dog vært penga.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei, jeg gikk på Mekonomen her på Otta og spurte på pris. Dem kunne skaffe denne i Hazet, men den kostet 1200.-. Jeg har rabbatt så jeg skulle få den til 900.-.

Så hvis du kan skaffe en slik eller formidle en som er billigere, så har det vært fint, jeg skal bruke den til min 200 Q Avant.

Har vært fint om jeg bare kunne forskuddsbetalt til deg, så kunne du sendt den i posten til meg. : bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei, blev det slik at det var noen som kunne skaffe dette verktøyet billigt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En kamerat av meg fikk sveiset til dette verktøyet på ett mekanisk verksted.

 

2069_Tool_5.jpg

 

Består av 33mm (34mm?) mutter i den ene enden og en 1/2 pipe i den andre. Var visst relativt raskt gjort for de gutta på verkstedet :).

 

Usikker på hva prisen ble, men mener å huske det var ca. 500,-. Vil anbefale deg å prøve det samme, verktøyet ble iallefall helt konge!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En svær rørtang gjør også biffen, i hvertfall hvis du får tak i mutteren.. Noe mer knotete, men alt går med litt knot. Ha oppi noen dråper olje i røret når du setter i ny demper, så unngår du slamring.. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En svær rørtang gjør også biffen, i hvertfall hvis du får tak i mutteren.. Noe mer knotete, men alt går med litt knot. Ha oppi noen dråper olje i røret når du setter i ny demper, så unngår du slamring.. ;)

 

Jeg vil nok heller bruke litt penger på ordentlig verktøy, framfor å risikere bulking av hjulbuene mine :) Prøvde med rørtang da jeg byttet støtdempere framme på min S4, men fant ut at det var MYE lettere med verktøyet som Morten Bekken har fått konstruert.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen som har prøvd verktøyet over?

 

Jeg har brukt det settet på 2 B4'er og det fungerte fint. Lønner seg dog å prøve alle 4 muttere for å finne den som passer best. Alle er forskjellige, men en av de passer fint. Det er i hvertfall umulig/veldig vanskelig å stramme støtdemperne uten de mutterne.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Biltema-verktøyet passer ikke på 100/A6, iallefall ikke sist jeg forsøkte.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette med å løsne bare demperen ovenfra uten å demontere halve bilen, går det an på de fleste biler eller?

Jeg har en A3 '99 modell som sårt trenger nye dempere. At verkstedet her i Kirkenes skal få 9000 kr for å bytte, det er jeg ikke så sikker på.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette med å løsne bare demperen ovenfra uten å demontere halve bilen, går det an på de fleste biler eller?

Jeg har en A3 '99 modell som sårt trenger nye dempere. At verkstedet her i Kirkenes skal få 9000 kr for å bytte, det er jeg ikke så sikker på.. :)

Kan ikke si det med 100% sikkerhet siden jeg aldri har mekka på A3 selv, men ut fra hva jeg kan se i familialbumet så går det ikke å bytte dempere opp gjennom motorrommet

Er det dette verktøyet dere søker etter?? http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=102659

Fås kjøpt på Biltema 109,-

Yes! Dette er verktøyet for å bytte støtdempere enkelt på Audi 100 og A6 (Typ44 og TypC4). Dette er relativt nytt hos biltema, bra at de endelig har fått inn dette.

 

OT: Her om dagen bytta jeg og en kamerat dempere på en C4, alle fire byttet på under en time. (bl.a. takket være en hjemmelaget versjon av dette verktøyet)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tar opp denne tråden jeg... Er det noen som har erfaring med å bytte fjær på Audi 100?? Har fått tak i meg spesialverktøy fra Biltema til å ta ut demperen ovenfra, og har fått demontert alt annet, til og med fått ut den defekte fjæra, men har ikke sjangse til å få inn den nye fjære selv om den er komprimert MYE.... Må jeg demontere mere i forstillinga??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ofte like grit og ta av hele fjærbeinet med en gang...

 

Sparer som regel arbeid på det totalt...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

bytta akkurat alle 4 fjerene på min c4.. tok ut fjærbeina,bare noe drit med ende ledda,de pleier å sitte i 70 stein!! lett å ødlegge gummi foringa på endeledda med de typiske ledd verktøyene,men de datt av av seg selv mel litt lett varming med en propan brenner...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde håpet å slippe og ta ned fjærbeinet pga. endeledd og bærekule som helt sikkert hadde sittet på en stund....

Og endeleddet gikk jo selvsagt føyka : bh :

Men fjærbeinet er nå ihvertfall ute da nå, men da gikk jo fjærspenneren min i stykker...: bråk : Så Ting Tar Tid: dum :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ta en 22 mm pipe med lite hull i siden oppe. Sett inn en liten skrue, deretter får selvgripertanga godt feste. Ta deretter en 7 mm umbrako gjennom hullet der skralla skulle vært. Sett et lite rør på umbrakon oppe så får du kraft i begge.  Gratis!, og funker til de to tre gangene du som amatør trenger dette verktøyet.

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Ta en 22 mm pipe med lite hull i siden oppe. Sett inn en liten skrue, deretter får selvgripertanga godt feste. Ta deretter en 7 mm umbrako gjennom hullet der skralla skulle vært. Sett et lite rør på umbrakon oppe så får du kraft i begge.  Gratis!, og funker til de to tre gangene du som amatør trenger dette verktøyet.

 

Bra tips for må løsne mutteren over dempertårnet. I tråden er det vel tidligere diskutert den store mutteren som holder demper fast nedi fjærbeinet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kan hende, fikk inntrykk av begge deler:)  Og skal du skru av den digre mutteren på toppen av fjærbeinet der demperen sitter nedi så støttet jeg han som sa at du tar største slemmetanga di og drar på det du orker.. den løsner. Tro meg..ha ha Jeg løsner den alltid litt før jeg demonterer noe annet. Du får tak i den.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.