*LØST*Trenger hjelp med feilsøking på turboen på ambulansen i Røde Kors.. (Tønsberg)

Anbefalte innlegg

Er det noen i Vestfold som hadde hatt mulighet til å tatt en liten time og feilsøkt turboen på ambulansen vår i Tønsberg (96 Transporter 2,5TDI)? Den sluttet å virke en gang for et par uker siden, og nå klarer den ikke mer enn 60 opp Lierbakken.. Har spurt på forumet og en anbefaler å lese av feilminne, men da må vi på Møller.

 

Hadde vært fint om noen her hadde hatt en Vag-com da bilbudsjettet vårt ikke akkurat er å skryte av og vi hadde håpt å slippe unna regningene fra Møller....

 

Anyone? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har kabel ihvertfall, sikkert mulig for meg å være behjelpelig til en viss grad :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har kabel ihvertfall, sikkert mulig for meg å være behjelpelig til en viss grad :)

 

VCDS kan lastes ned til hvilen som helst pc gratis. Lisensen er bundlet til kabelen (hvs det er en org. Ross-Tech kabel). Man må bare sørge for at laster ned riktig program i henhold til etiketten på kabelen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er original ross-tech kabel jeg har

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott :) Finnes det noen "userguide" på hvordan man gjør dette da? Eller er det så selvforklarende at en IT idiot som meg kan forstå det?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det noen i Vestfold som hadde hatt mulighet til å tatt en liten time og feilsøkt turboen på ambulansen vår i Tønsberg (96 Transporter 2,5TDI)? Den sluttet å virke en gang for et par uker siden, og nå klarer den ikke mer enn 60 opp Lierbakken.. Har spurt på forumet og en anbefaler å lese av feilminne, men da må vi på Møller.

 

Hadde vært fint om noen her hadde hatt en Vag-com da bilbudsjettet vårt ikke akkurat er å skryte av og vi hadde håpt å slippe unna regningene fra Møller....

 

Anyone? :)

 

1) kontroller hvilket ladetrykk motoren får.

Effekten på en motor er proporsjonal med ladetrykket.

For diesel motorer kan man grovt sett si.... hk = 30 x liter_slagvolum x ( 1 + ladetrykk_i_bar ).

f.eks. 2,5 liter og 0,7bar ladetrykk, gir; hk = 30x2,5x1,7 ~ 130hk

 

2) Hvis den får ladetrykk og ikke går korrekt, kontroller:

- baktrykk i eksos (f.eks. tett kattalysator...)

- innsprøytnings-tidspunkt for diesel (typsik like før TDC)

- innsprøytnings mengde og trykk....

 

3) Hvis den ikke får ladetrykk, kontroller:

- Turboen for synlige skader, og om den går lett rundt.

- Trykklekasje mellom tubo og innsuget.

 

Vag-Com er alltid kjekt å ha, men det er mye man kan gjøre uten ;)

 

Kommentar:

60km/t opp lierbakken, krever vel ca 50-60hk?

Så da tipper jeg at turboen er defekt og du ikke får noe ladetrykk.

Feilsøking over internett er ikke lett, så ta svaret for hva det er....bedre enn ingenting ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kontroller om wastegate-klokke sitter fast? (festebolter på brakett som denne sitter på kan løsne, å turbotrykket blir da borte)

Defekt luftmassemåler? (evt prøv å ta av kontakt på massemåler å prøv bilen en tur å kjenn om den går noe bedre)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk Øyving og Cato, her har jeg litt å sjekke. Skal gå over den i helga (! ikke treff på meg da svarten står uten skilter !) og se hvor mye jeg skjønner og får til selv, så får jeg ty til litt hjelp om det ikke bare er noe som er løst. Mulig jeg sender deg en PM Chris om du hadde hatt en liten time til overs en ettermiddag :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.