Noen som har en How to/DIY for å få av ytre drivknute på A4B5? (2WD)

Anbefalte innlegg

Noen som har laget en how to/DIY for dette?

Bilen det gjelder er en '99 A4B5

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1. Ta av hjul

2. Skru opp senterbolt (Sitter godt, så du kan f.eks. låse bremseskiva med å skru inn igjen et par hjulbolter og sette en skrutrekker i lufterillene til bremseskivene)

3. Løsne den bakre nedre bærebrua (den enden med kon) (hvis den ikke slipper, slå med en stor hammer på godset rundt mens du prøver å presse bærekula ned)

4. Dra ut drivknute fra hjullagerhus(skal gå så vidt å lure den ut)

5. Skru inn igjen senterbolten i drivknuta, hold igjen drivakslingen med f.eks. rørtang når den begynner å gå tungt. Etterhvert så skal du kunne dra av knuta med håndmakt.

6. Husk å bytte ut låseklipset, og de to ringene som sitter bak drivknuta.

7. Bytt ut gummimansjetten.(husk indre låsering på gummimansjett)

8. Slå på igjen den nye drivknuta med en gummiklubbe til den smetter over låseringen.

9. Stram igjen indre og ytre låsering på gummimansjetten

10. Sett på plass igjen drivknute i hjullagerhuset

11. Sett på plass igjen nedre bakre bærebru

12. Sett i senterbolt og stram igjen (denne skal dras med moment og/eller grader)

13. Monter hjul

 

Mulig jeg har glemt noe, men dette var det jeg kom på i farta.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar:) Var en bra veiledning dette!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1. Ta av hjul

2. Skru opp senterbolt (Sitter godt, så du kan f.eks. låse bremseskiva med å skru inn igjen et par hjulbolter og sette en skrutrekker i lufterillene til bremseskivene)

 

Enklere hvis du bytter om på disse to... Løsne senterbolten mens hjulet står på bakken, det er 100 ganger enklere, og du slipper å risikere å ødelegge bremseskiver etc.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, tenkte på akkurat dette jeg og:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enklere hvis du bytter om på disse to... Løsne senterbolten mens hjulet står på bakken, det er 100 ganger enklere, og du slipper å risikere å ødelegge bremseskiver etc.

 

Det funker også. Men har man felger som bygger en del ut fra senter får man bedre tak / kommer bedre til uten felgen der. Man kan jo også be en kompis bremse istedenfor å låse med skrutrekker. Gjør samme nytta det også :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jess..;)

Noen som vet hva størrelse det er på den bolten som sitter der da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om 1.8t har samma bolten som 1.8 sugemaskin er det 14mm umbraco hode.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jess..;)

Noen som vet hva størrelse det er på den bolten som sitter der da?

 

golf4 har iallefall 32mm

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Genialt! Den der hjalp mye:D

Men må eg løsne begge de nedre bærearmene på min da, siden jeg har to?

Eller holder det å kun løsne den ene?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du løsner den ene (bakre) så klarer å vippe drivknuten ut av navet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skiftet drivknute på en passat med 1.8t fwd. Hvis det er det samme på a4, så var det eneste jeg gjorde var å løste bolt i navet/drivknute og skrudde av akslingen på kassa. Løftet opp aksel i bakkant og dro aksel ut fra nav:) Enkelt:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er enklere å løsne en bærekule enn å løsne hele drivakselen. Når drivaksel løsnes fra girkasse er det også fare for å få møkk inn i indre drivknute ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er enklere å løsne en bærekule enn å løsne hele drivakselen. Når drivaksel løsnes fra girkasse er det også fare for å få møkk inn i indre drivknute ;)

 

Når den er løsnet så trer du en plastpose/fille over indre knuten:) Hvis bærekula sitter da?:P noe de har en tendens til å gjøre;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du trenger ikke løsne noen ting. Gi maks rattutslag til høyre (når du jobber på venstre sidd) og omvendt

Da får du lirka ut drivleddet fra navet og hjullagerhuset :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du trenger ikke løsne noen ting. Gi maks rattutslag til høyre (når du jobber på venstre sidd) og omvendt

Da får du lirka ut drivleddet fra navet og hjullagerhuset :)

 

Det er bare så mye raskere om en løsner den bakre armen er min erfaring....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På venstre side er det bare å løsne drivaksling på girkasse å dra den inn og oppover,på høyre side må etter mine erfaringer nedre bakre arm løsnes for så å dra den ut

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er jo raskere å ikke løsne noe :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg fått skiftet dette.

Gjorde som det sto i DIY'en..

Men kan legge til at for å få av drivknuten, må man nesten løsne bakre nedre bærearm.

Og når man skal ha på igjen nye drivknuten inn i "huset", må man løsne begge øvre stag + styrestag..

Hvis ikke hadde det ikke gått for min del i hvertfall!

Dette gjaldt da for passasjersiden, vet ikke om det er det samme på andre siden.

Håper dette kan være til hjelp for andre:)

Takker hvertfall for all hjelpen jeg fikk:D:tilber:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.