Fukt i gulvteppe Audi A6 4B 98'.

Anbefalte innlegg

Hallo.

 

Jeg har problem med at det blir fuktig/vått på gulvet i min A6 4B 98'. Det er for det meste høre side bak som blir mest vått.

Jeg fant ut at filterramma til Pollenfilteret/kupe filteret var knekkt. Så her mente jeg synderen var, att det da rant ned en del vann inn ned i kupeens luftinntak. I tilleg til att dreneringshullene på hver side av panseret, rett ved hver panserhengsle var fulle av blader å drit. Renset også disse dreneringene. Men nå i dag var det vått igjen. Er det noen som har hatt problemer med vann som renner inn/fuktighet i denne bilen? Er det noen flere dreneringshull som må stakes opp?

Det ser ut til at alle pakkningene langs dørene holder bra tett.

 

Etter jeg bytta luftfilter ramma, tok jeg å spulte bilen med haveslange. Alt så fint ut etter denne testen. Men etter att bilen sto parkert ute i en ganske kraftig regnskur, så var det vått igjen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

alle har hatt det problemet tror jeg..søk i forumet så finner du nok en løsning..på min var det noe i climaen som var tett

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alright, jeg har søkt litt rundt før jeg la ut denne tråden. Men kanskje jeg er dårlig til å søke :P

Men du sier det var noe i climaen din som var tett? Jeg testet grundig med haveslangen i 1 time i dag. Helt tørt inni bilen. Spylte godt ned ved vindusviskere. Fyllte til og med "brønnen" under batteriet med vann i 10 min (det drenerte seg fort ut, så her funker dreneringa.) Spylte også rundt luft filteret til kupeen, byttet jo denne filterboksen, så fikk sjekket at det var tett. Spylte rundt gjennomføring som air condition røra går gjennom inn til kupeen, fortsatt ingen tegn til fuktighet inne i bilen. Deretter rigget jeg til have sprederen så den simulerte regn i 2 timer til, bare for å være sikker. Ingen fuktighet inne i bilen.

Så da lurer jeg fælt på om det må være noe annet som lekker. Tenkte da på klima anlegget. Kjørte en runde med full kjøling på AC'n. Etter ca 15 min merket jeg det var fuktig på passasjersiden bak. Det var fuktig rundt ventilen under passasjer setet, og langs midtkonsollen langs teppet på passajersiden bak. Så da lurer jeg på om det kan være en lekkasje eller noe i AC anlegget?? Det var ikke vått inne i ventilen under setet, men bare rundt den på gulvtrekket.

Hvis det har vært skrivd om dette på forumet tidligere, så hadde det vært fint om noen kunne henvise meg til en tråd. Jeg finner ikke noe når jeg søker. Kan være dårlig søke skills :/

 

Det neste blir vel å løfte på teppet for å se om jeg kan se noe mer......

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg pleier å være relativt seriøs her inne men deet eneste som kan fikse en a6 4b er bensin og lighter.:o

 

jeg har aldri vært borti værre bil ass..og jeg har 70 biler på samvittigheten..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hadde det samme på min A8, da tok jeg av sidedekslene til midtkonsollet å fant en orange dreneringsslange på hver side, å begge var spons tette, tappa av 4 liter vann fra varmeapparatet når jeg tok av den ene slangen. det var avdampningsvannet fra klimaanlegget som samla seg inni der.

men nå må du ut med tepper å lydemping, for å få tørket den ut.

 

 

Alright, jeg har søkt litt rundt før jeg la ut denne tråden. Men kanskje jeg er dårlig til å søke :P

Men du sier det var noe i climaen din som var tett? Jeg testet grundig med haveslangen i 1 time i dag. Helt tørt inni bilen. Spylte godt ned ved vindusviskere. Fyllte til og med "brønnen" under batteriet med vann i 10 min (det drenerte seg fort ut, så her funker dreneringa.) Spylte også rundt luft filteret til kupeen, byttet jo denne filterboksen, så fikk sjekket at det var tett. Spylte rundt gjennomføring som air condition røra går gjennom inn til kupeen, fortsatt ingen tegn til fuktighet inne i bilen. Deretter rigget jeg til have sprederen så den simulerte regn i 2 timer til, bare for å være sikker. Ingen fuktighet inne i bilen.

Så da lurer jeg fælt på om det må være noe annet som lekker. Tenkte da på klima anlegget. Kjørte en runde med full kjøling på AC'n. Etter ca 15 min merket jeg det var fuktig på passasjersiden bak. Det var fuktig rundt ventilen under passasjer setet, og langs midtkonsollen langs teppet på passajersiden bak. Så da lurer jeg på om det kan være en lekkasje eller noe i AC anlegget?? Det var ikke vått inne i ventilen under setet, men bare rundt den på gulvtrekket.

Hvis det har vært skrivd om dette på forumet tidligere, så hadde det vært fint om noen kunne henvise meg til en tråd. Jeg finner ikke noe når jeg søker. Kan være dårlig søke skills :/

 

Det neste blir vel å løfte på teppet for å se om jeg kan se noe mer......

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg pleier å være relativt seriøs her inne men deet eneste som kan fikse en a6 4b er bensin og lighter.:o

 

jeg har aldri vært borti værre bil ass..og jeg har 70 biler på samvittigheten..

 

Jeg har hatt 11 audier, og min 4B er den jeg har vært absolutt mest fornøyd med.

Av reperasjoner utenom vedlikehold, så er det gåen bensinpumpe det eneste jeg har opplevd.

Og en 10 år gammel beninpumpe synger på siste verset uansett. :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Der er et klimarør som går ut bak passasjersetet. har opplevd ved minst 3 stk A6 der det har vært lekasje på det røret der. Slå av AC funksjonen til du får fikset dette. Om du har automat så ligger det noen styrenheter som lett bryter sammen i gulvet bak, mulig det er om du ikke har automat også.

Er kondensvann som egentlig skal renne ut av bilen. Fantastisk plassering av det røret der :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har hatt 11 audier, og min 4B er den jeg har vært absolutt mest fornøyd med.

Av reperasjoner utenom vedlikehold, så er det gåen bensinpumpe det eneste jeg har opplevd.

Og en 10 år gammel beninpumpe synger på siste verset uansett. :P

 

flaks...

 

jeg kjøpte ny a8 i 2000 og gadd ikke ha deen lenger pga så mye drittfeil deet var med den..så jeg kjøpte allroad ny i 2001..når den ble solgt i år fant jeg igjen kvitteringer for 400000pluss som har blitt kostet på den...

 

den jeg har i dag har jeeg måtte skifte så og si alt på så nå selger jeg den mens den enda er perfekt

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kjøp deg Toyota da om du er så missfornøyd med Audi

 

flaks...

 

jeg kjøpte ny a8 i 2000 og gadd ikke ha deen lenger pga så mye drittfeil deet var med den..så jeg kjøpte allroad ny i 2001..når den ble solgt i år fant jeg igjen kvitteringer for 400000pluss som har blitt kostet på den...

 

den jeg har i dag har jeeg måtte skifte så og si alt på så nå selger jeg den mens den enda er perfekt

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for svar. Jeg har nå mest sansynlig utelukket at det er det AC dreneringsrøret som ligger bak gulvteppet under hanskerommet. Jeg fikk dradd vekk teppet og kjørt en runde med AC på, og dette dryppte. Så da håper jeg det er den eneste synderen, og at det ikke kommer fra noe annet sted. Dreneringshullet er ikke tett, spylte med trykkluft, og det var helt åpent. Men det lekker i "pakkningen" som sitter der dette dreneringsrøret et festet oppe. Kan bli knotete å få ut, men håper dette fikser det.

 

Når det gjelder å få tørka, så er vel det beste å få løfte på teppet, og rigga til noen varmeovner. Er det noen som har en grei fremgangsmåte for å ta ut passasjer setet? og teppet? Leste litt på nettet, og noen påstår det er fare for at airbaggene kan utløses ved å plugge ut ledningene til stolen. Stemmer dette? Eller er det bare å ha tenninga på bilen av, og kanskje i tilleg koble av batteriet?

 

Der er et klimarør som går ut bak passasjersetet. har opplevd ved minst 3 stk A6 der det har vært lekasje på det røret der. Slå av AC funksjonen til du får fikset dette. Om du har automat så ligger det noen styrenheter som lett bryter sammen i gulvet bak, mulig det er om du ikke har automat også.

Er kondensvann som egentlig skal renne ut av bilen. Fantastisk plassering av det røret der :)

 

Mener du at det det er ett dreneringsrør bak Adrian? Eller tenker du på det samme røret jeg fant lekkasje på forran under hanskerommet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg mener det var sagt at det kom ut ca midt under bilen, men er noen år siden så husker ikke helt. Se hvor det drypper under bilen når du har igang AC.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser ut som jeg har finni lekkasjestedet. Det drypper som normalt under bilen når jeg har AC på, så det er ikke tett drenering. Men det lekker i en skjøt på dreneringsrøret. Det dreneringsrøret som er avbildet her http://forum.vwaudi-club.no/showthre...ght=vann+a6+4b. Der man ser den skumgummiringer drypper det ut vann. Så Lurer på om denne "pakkningen" er blitt dårlig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei!

Om den trakten som "clima vannet" renner ut av er tett eller delvis tett vil det renne ut den skumgummipakningen du refferer til, da svelger den ikke unna. som du ser i min tråd hadde eg av denne og gjorde alt gullende reint og hadde et stunt med silikon spray på skumgummipakningen.

Mulig det er delvis tett tilbakeslagsventil/gummi i torpedovegg/gjennomføring, her kan du prøve å stikke en blåsespiss forsiktig nedi og blåse ut under bilen.

 

Mvh

Lars ivar

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oppdaget plutselig samme problem på min 99 A6 idag. Etter at AC var i bruk en halvtime oppdaget jeg vann på dørken både foran og bak på passasjerside. Tok bare en kjapp titt, og det rant ned under dashbord ved midtkonsoll på passasjerside.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter en del jobb med å få opp teppet har jeg nå tørket bilen med varmluft. Det var veldig mye vann under teppet, så jeg er glad jeg gjorde dette. Spørs om det hadde vært noe bra når minusgradene kommer. Jeg tørket bilen først uten å ta opp teppet. Og med stolen inne. Trodde da det var tørt siden det ikke var fuktig på teppet lenger. Men tok ikke lange tia før det var vått igjen. Bestemte meg da for å ta en skikkelig jobb. Det viste seg da at teppet var gjennomtrekt, og at det lå masse vann under teppet. Jeg har nå kommet frem til at jeg har blitt litt lurt her. Det så i starten ut til at det var dreneringen fra AC som lakk. Og det gjorde den jo. Men dette skyldes nok ikke bare kondensen i AC anlegget. For jeg oppdaget at vannavviseren som ligger langs frontruta var løs ved kupefileteret. Så når det kommer vann på frontruta så renner det under vannaviseren, og rett ned i filteret. Og derfra videre inn i luftanlegget. Det er nok dette som har gjort at det er usedvanelig mye vann her. Så da har det rent såpass mye vann ut dreneringen, at skumgummipakningen har trekkt vann, og begynt å lekke inn. Men når vannet renner ned i filteret, vil det også dryppe ut av et "skumgummifelt" rett etter filteret, og før vifta. Det er her lufta fra kupeen går inn i vifta når man kjører klimaanlegget på sirkulering (spjeldet etter filteret er da lukket). Det som har lurt meg er at når jeg spylte bilen med haveslangen i lange tider tidligere, så har vannavviseren gjort jobben sin. Det har vært litt tilfeldig at det gikk bra den gangen, men ved en ny test rant det rett i filteret. Så dette er nok den store synderen.

 

Det som er vanskelig nå, er at jeg kjøpte ny vannaviser hos audi (kostet heldigvis ikke mer enn 350.- :o) Men den nye passer enda dårligere enn den gamle. Jeg får ikke kneppet den på plass.... Den skal festes med en "leppe" nedi ett spor under ruta, men vill ikke smette på plass. Så nå er det nesten det blir nødløsning med sikafleks i sporet, så holder den hverfall tett. Men da er det ikke så lett å få den opp igjen...

 

Er det noen som kjenner til denne vannaviseren? Og om de er kjent for å sitte dårlig? Audi var ikke til så mye hjelp her. De sa de ikke hadde noe erfaring med en sånn feil. Men når jeg leser på nettet finner jeg folk som har sliti med vann i denne bilen, både grunnet AC kondens som lekker, og tette dreneringer. Men det er ikke så mange som har skrevet om det problemet jeg opplever. Jeg har tatt noen bilder.

 

Her er det tørking på gang...

 

Frakamera108.jpg

 

Mer tørking....

 

Frakamera107.jpg

 

Jeg laget til en ny "pakkning" av en annen type skumgummi som ikke trekker vann, og tettet med sikaflex... Nå skal det søren ikke lekke ut noe mer vann her,...

 

Frakamera104.jpg

 

Tettet også rundt gummiventilen. Tilfelle det skulle lekke noe her, noe det ikke har gjort tidligere. Jeg har sjekket at denne ventilen fungerer som den skal, og trakta til dreneringen har ikke vært tett.

 

Frakamera106.jpg

 

Her har jeg en midlertidig løsning meg gaffa som dere ser ved vindusviskeren. Det er her vannaviseren er løs. Det renner da under denne, å rett i filteret. Spør du meg, så synes jeg de har plassert dette filteret på ett litt for utsatt sted. Blir mye styr når regnvann renner ned her. Har også teipet en pose over filteret, så jeg er sikker på å ikke få mer vann inn intil feilen er utbedret.

 

Frakamera110.jpg

 

Så er fremdeles ikke ferdig med dette styret. Er det noen som har opplevd lignende eller har erfaring, så venligst fortell hvordan dere har løst dette. Er det sikaflex under vannaviseren som må til?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei!

Jeg skiftet også denne vannaviseren, eg slo den bare ned med håndamakt, satt ikke med engang men kom til slutt, og så hang den bedre en den gamle.

skiftet vannaviser pga at denne knakk ved montering.

skiftet også ramme for pollenfilter, her ser det ut til at møller har komt med en litt bedre patent på pakningen en den gamle typen, denne kostet heller ikke så mye, kr 260,-. eg hadde selv ikke vann denne veien, men bare vann inn via tett drenering på klimaanlegget.

 

Mvh

Lars Ivar

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alright. Jeg byttet også pollenfilter boksen sist jeg holdt på. Dette var knekkt. Så det var nok med å bidra til lekkasjen det å.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noe løsning her?

Har samme problemet på min bil.

Først kom det vann på dørken fremme passasjerside. Blåste opp drenering i gulvet til aircondition. Ble bedre. Men pluttselig en dag nå var det fullt av vann bak passasjersetet.

Ser ut til å komme ut av luftekanalen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.