Hvordan holder polert aluminium seg uten klarlakk?

Anbefalte innlegg

Fikk beskjed fra felgleverandøren min i dag at felgene er ferdig polert. Men de lurte på om jeg ville ha klarlakk på de. Har sett av bilder at det kan se ut som felgen blir litegrann mattere med lakkering enn uten. Spørsmålet er da: Går det greit å holde ren alu fin i lengre tid når den ikke er lakkert? Er jo en del dritt som havner på felgene, så jeg heller mot å få de pulverlakkert med klarlakk. Noen som har erfaringer til dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser for meg at klarlakken kan bli gul etterhvert... Vet ikke, men de blir jo utsatt for litt varme.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mye penere uten klarlakk, men noe drit å holde pent... På andre siden er det fint få ting som er styggere når klarlakken slipper og flasser av. VANSKELIG å få klarlakk til å sitte på polert alu!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mye penere uten klarlakk, men noe drit å holde pent... På andre siden er det fint få ting som er styggere når klarlakken slipper og flasser av. VANSKELIG å få klarlakk til å sitte på polert alu!

 

Det er helt riktig, den skulle aldri vært polert i utgangspunktet etter min mening. Som du sier er det et mareritt og holde rent.

 

Personlig ville jeg da heller hatt klarlakk på de....hvis det gjøres korrekt skal det mye til før det flasser.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har et eksempel her: Først uten klarlakk, deretter med.

 

Blir som dere ser litt mattere, men jeg tror jeg vil gå for de likevel. Kjipt å få ødelagt felgene av riper og irr etter en sesong

mehrteilig2.jpg

versiegelt2.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er helt riktig, den skulle aldri vært polert i utgangspunktet etter min mening. Som du sier er det et mareritt og holde rent.

 

Personlig ville jeg da heller hatt klarlakk på de....hvis det gjøres korrekt skal det mye til før det flasser.

 

 

Det skal vel ikke akkurat det da, en bitteliten skade i klarlakken så har du helvete løs..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det skal vel ikke akkurat det da, en bitteliten skade i klarlakken så har du helvete løs..

 

Det kan selvsagt skje, men med normalt bruk skal det litt til for å få riper som går gjennom lakken.

 

Men det er klart at type fortauskantkjøring tar knekken på lakken, ingen tvil om det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruker man f.eks vanlig bil-polish en gang i blandt på kanten, og husker på og ikke bruke sterke avfettingsmidler o.l så går det bra.. Vasker bare felgene med svamp og vanlig såpe jeg.. Holder i massevis.. :) Skal begynne å polere på den 19. felgen i morra.. :glad:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kan selvsagt skje, men med normalt bruk skal det litt til for å få riper som går gjennom lakken.

 

Men det er klart at type fortauskantkjøring tar knekken på lakken, ingen tvil om det.

 

Det er også derfor jeg skal ha breie dekk for å ha litt til å ta imot hvis man skulle være uheldig med en kant en gang. 245 på 8,5" felg. Mer tror jeg ikke jeg får på uten at det tar i hjulopphenget.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som har efaring med å kjøre med felg som er polert uten å ha klarlakk på? Polert ofte? Hva slags polering? Har felgen holdt seg blank? Irr?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som har efaring med å kjøre med felg som er polert uten å ha klarlakk på? Polert ofte? Hva slags polering? Har felgen holdt seg blank? Irr?
Så lenge det er tørt kan du kjøre lenge uten å gjøre noe. Med en gang det regner ute så begynner h*lvete....da skjer det saker og ting med aluen. Beste er å kjøpe noe slik polerings-vatt å gå over felgene et par ganger i uken,da holder de seg pene og blanke. Har kjørt en sesong med OZ Futura som var pusset vekk klarlakken på. For show-shine så gnukker du med Autosol å polerer over etterpå med poler-papir.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mine er faktisk overraskende fine ennå. Jeg har nå kjørt tre sesonger med de, og har ikke vært flink til å vaske og polere, desverre, men BBS CH er en snirklete felg å holde ren. Problemet er ikke irr og korrosjon av aluen, men bremsestøv og sand som setter seg fast. Har fått et jevnt irrlag, men dette er jevnt litt grått, så det gjør ikke noe. Disse er polert alu, skal ikke være satt inn med noe som helst. Tipper jeg må ta en litt større runde til våren for å få de skikkelig bra, men det hadde jeg også forventet.

 

Autosol har jeg såvidt prøvd, men det er for grovt og for mye slipemiddel i, så kommer ikke til å bruke det igjen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min erfaring er at jo finere de er polert jo mer tåler de også før du blir stygge.

 

Ville kanskje prøvd å lakke senteret å la kanten være rein. ( mye lettere å polere opp kanten av å til , en eikene )

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mine er faktisk overraskende fine ennå. Jeg har nå kjørt tre sesonger med de, og har ikke vært flink til å vaske og polere, desverre, men BBS CH er en snirklete felg å holde ren. Problemet er ikke irr og korrosjon av aluen, men bremsestøv og sand som setter seg fast. Har fått et jevnt irrlag, men dette er jevnt litt grått, så det gjør ikke noe. Disse er polert alu, skal ikke være satt inn med noe som helst. Tipper jeg må ta en litt større runde til våren for å få de skikkelig bra, men det hadde jeg også forventet.

 

Autosol har jeg såvidt prøvd, men det er for grovt og for mye slipemiddel i, så kommer ikke til å bruke det igjen.

Har brukt Autosol med stort hell,men kun når felgene har vært skikkelig "irrete" å fæle. Brukte poleringsvatt spesielt for krom til vedlikeholds-shining på mine felger. Kjøpes i en metall-boks,er noe vatt-dotter som er innsausa med noe polish-greier. Den er IKKE slipemiddel i.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg driver med oppussing av Lorinser hjula mine nå, de var pene og uten noe spes sår, men klarlakken var sprukket flere steder.. ikke mye pent det az når det trekker vann innunder osv.. skal polere opp hele felgen og legge på spesiell hard klarlakk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville gått for de uten klarlakk. Legg på voks med engang du får de og gjør det f.eks ved hver vask. P21S gel wheel cleaner er fin til slike felger, da den ikke inneholder syrer. Se PM.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville gått for de uten klarlakk. Legg på voks med engang du får de og gjør det f.eks ved hver vask. P21S gel wheel cleaner er fin til slike felger, da den ikke inneholder syrer. Se PM.

 

Ehh, tråden er tre år gammel. Felgene er kjøpt for lenge siden, og kjørt med i tre sesonger.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg driver med oppussing av Lorinser hjula mine nå, de var pene og uten noe spes sår, men klarlakken var sprukket flere steder.. ikke mye pent det az når det trekker vann innunder osv.. skal polere opp hele felgen og legge på spesiell hard klarlakk.

 

Hvordan blir "looken" med klarlakk da? Blir ikke det litt mattere slik som på bildene i første post? Hva slags type klarlakk?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ehh, tråden er tre år gammel. Felgene er kjøpt for lenge siden, og kjørt med i tre sesonger.

 

Haha, leste litt fort der. Må lære meg å se på datoen i første tråd : bh : Unnskyld ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.