Ujent slitt dekk, hvor på bil?

Anbefalte innlegg

Det er nå slik at jeg har et dekk som er slitt på midten, tydelig kjørt med for mye luft.

Hvor ville du satt det på bilen?

Husker ikke om det er forskjell på rulleretningen på dekkene eller ikke, men det har kanskje ikke så mye å si.

 

Det er mye spor igjen på dekket (7-8mm) og sikkert 4-5mm i gropa hvor det er mer slitt.

 

Hva ville du gjort? Foran eller bak?

For opplysningens skyld er det en Mercedes E 230, altså en bakhjulstrekker og dekket er piggfritt vinterhjul.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville satt det bak jeg.:) Så vidt jeg ser det så er det bedre å kunne styre enn å kunne komme fram. Nytter ikke noe å komme framover når man ikke kan styre hvis du er med på tankegangen? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg mener det alltid er best å ha de beste dekkene foran. Det er der du bremser, og det er viktigere enn den ene gangen du må prøve 2 ganger opp en bakke!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg mener det alltid er best å ha de beste dekkene foran. Det er der du bremser, og det er viktigere enn den ene gangen du må prøve 2 ganger opp en bakke!

 

De beste dekkene skal alltid BAK, slipper bakenden i sving er dette mye verre enn om det skulle bli litt under styring... :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

i mine øyne så slipper skjelden bakenden om du kjører jevnt igjennom en sving. Vil også si at det er større forskjell på bremselengde med lite spor i forhold til grep sideveis. Men som jeg skrev over, så er det min mening og erfaring fra mine km på vinterføre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det beste dekkene skal alltid stå fremme. Ikke noe poeng å ha de bak for å komme seg opp bakken, når du kjørte ut i svingen før ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det beste dekkene skal alltid stå fremme. Ikke noe poeng å ha de bak for å komme seg opp bakken, når du kjørte ut i svingen før ;)

 

Det er derfor du skal ha de beste bak, er lettere og kontrollere en understyring enn en overstyring for 99% av befolkningen.

 

Har lest NAF artikkelen som sier at de skal være foran men må si meg uenig mange andre utenlandske sider at de skal være bak.

Blant annet wiki (selv om det ikke er et leksikon, slike ting pleier ikke å være feil)

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Tire_rotation

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå er det vel bare Sverige og Finland som har vintre a la Norge, så ville ikke hørt på utendlandske tester sørover..

 

Jeg synes også det er mest logisk med beste dekkene framme, da det er fremme man vil ha grep. Heller følge svingen en å skeine rett ut.. Men det er som med alt annet, like mange meninger som rumpeballer..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er derfor du skal ha de beste bak, er lettere og kontrollere en understyring enn en overstyring for 99% av befolkningen.

 

Har lest NAF artikkelen som sier at de skal være foran men må si meg uenig mange andre utenlandske sider at de skal være bak.

Blant annet wiki (selv om det ikke er et leksikon, slike ting pleier ikke å være feil)

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Tire_rotation

 

Eh, nei. Poenget er at om du har det beste fremme så er det ikke sikkert du får den sladden. (EDIT: for kranglefanter sladd menes her over-, under-, bortover- og til siden styring. )

 

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=137863

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ingenting å diskutere. Beste dekka skal foran, samma om du har bakhjulstrekker eller grevling eller firehjulstrekker eller what so ever. Det er som Ola skriver mest bremseeffekt foran og du har styringa foran. Bedre å kunne bremse ned foran en sving enn å rase rett frem og av veien pga dårlig styring og bremseeffekt pga dårlige dekk foran vel..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ingenting å diskutere. Beste dekka skal foran, samma om du har bakhjulstrekker eller grevling eller firehjulstrekker eller what so ever. Det er som Ola skriver mest bremseeffekt foran og du har styringa foran. Bedre å kunne bremse ned foran en sving enn å rase rett frem og av veien pga dårlig styring og bremseeffekt pga dårlige dekk foran vel..

 

Bra at du har bestemt at det ikke er noe og diskutere.. LOL :P

 

Eh, nei. Poenget er at om du har det beste fremme så er det ikke sikkert du får den sladden.

 

Adrian: Sladden oppstår fordi det glipper bak ikke foran, bilen får ikke sladd når det glipper foran, da understyrer den. Enig? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra at du har bestemt at det ikke er noe og diskutere.. LOL :P

 

 

 

Adrian: Sladden oppstår fordi det glipper bak ikke foran, bilen får ikke sladd når det glipper foran, da understyrer den. Enig? :)

 

Les artikkelen. Kom på hvorfor jeg sluttet å diskutere med deg sist, så jeg henviser bare til det innlegget jeg skrev lenger oppe her.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

Det den artikkelen sier at skulle du komme i den situasjonen at det pøser ned regn og du kommer i en sving så er det bedre med gode dekk bak for då kommer ikke rompå ut. Testen er ikke engang testet på vinterføre så vidt jeg fikk med med så den er vell fint lite relevant her da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tydelig at de aller fleste er enige i alle fall.

Jeg heller også mot å ha de bak.

 

Eneste forklaringen for å ha dårligste dekk foran er at det er mange som er svært ukomfortabel med litt logring, jeg tenker derimot at en glad bil er en bil som logrer, akkurat som en bikkje.

Og med 10 år med bakhjulstrekker på vinteren så har det muuuligengs skjedd at jeg har såvidt fått sleng på rumpa... :)

 

Kan også nevne at dekken ikke blir stående lenge på bilen, da jeg vil ha piggdekk (har nesten nye hakka 7 stående) på bilen, men siden det kan være glatt om morran nå setter jeg på disse piggfrie frem til snøen kommer, slik at jeg har "helgardert".

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

skal ikke ha dårlige dekk på bilen :P hehe

 

fra spøk til luftpistol. jeg har de beste fremme jeg :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

vg testen er jo utført på en volvo fwd. En bil som ikke understyrer så lett feks bmw eller mb vill jeg tro har mer nytte av beste dekka bak. Den vil få litt mer nøytrale egenskaper, men det er ikke nødvendigvis negativt?

 

Du vill jo også opnå jevnere slitasje da en rwd sliter mer dekk bak ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

vg testen er jo utført på en volvo fwd. En bil som ikke understyrer så lett feks bmw eller mb vill jeg tro har mer nytte av beste dekka bak. Den vil få litt mer nøytrale egenskaper, men det er ikke nødvendigvis negativt?

 

Du vill jo også opnå jevnere slitasje da en rwd sliter mer dekk bak ;)

 

Og for mange kanskje enda viktigere:

Bremselengden er 10 til 15 meter kortere på snøføret når de beste dekkene sitter foran.

 

.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg nevnte ingenting om bremsing, men kjøreegenskaper i sving...

Bremsing vill også bli påvirket av hvordan type bil. En bmw feks har mye bedre vektfordelig og dermed mer vekt bak. men selfølgelig blir det mer belasting forran under brems.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var vel 2 år siden det var store saker i alle aviser og naf og alt som kunne krype og gå anngående bilrellatert media. Det som ble konklusjonen da var at gamle tante Olga på 70 som stort sett lå 20 under fartsgrensa burde ha best dekk bak da det var tryggere for henne og understyre. Alle andre med normal kjøreferdighet burde ha de beste forran da det er lettere og kontrolere overstyring enn understyring.

 

Jeg også setter alltid de beste forran da jeg synes sving og bremseegenskaper er viktigere å ha enn grep under aks på glatt føre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alle andre med normal kjøreferdighet burde ha de beste forran da det er lettere og kontrolere overstyring enn understyring.

 

Hva? (denne meldingen er for kort)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hett tema dette!

 

Jeg er ivertfall ikke i tvil om at jeg alltid setter dekka med best mønster foran.

 

Viktigere å kunne svinge og ikke minst BREMSE med best mulig effekt! Vannplanings egenskaper osv..

 

Om du dekka bak er så dårlige at rævva slenger ut, så har man enten UBRUKELIGE dekk som burde vært kastet, eller så bør man lære seg å anpasse farten!

 

Men gjelder kansje spesielle kriterier for deg Najib, som også har elendige erfaringer med quattro på glatta ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

Hva? (denne meldingen er for kort)

 

Nei den er ikke for kort. Les testen som Adrian la ut. En bil med beste dekk forran kom best ut i ALLE situasjoner i forhold til bil med best dekk bak. For alle "normale" bilister vil det være lettere å kontrolere en sladd med rumpa enn å fronte med en bil. Men det som sto i den testen (prøver å søke den opp uten hell hittil) jeg refererer til for noen år siden så annbefales det for utrygge/uerfarene sjafører å sette de beste dekkene bak. Mens for den normale sjafør ville det være hennsiktsmessig å sette de beste forran.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Les testen som Adrian la ut.

 

Ifra testen : " Men det vi fortsatt står ved, er at i enkelte kritiske situasjoner er det best å ha de beste dekkene bak. Dette gjelder særlig for uerfarne sjåfører som kjører uten antiskrenssystemet ESP, sier Frank Larsen."

 

"Våre tester viser at det er enda viktigere å ha de beste dekkene foran når bilen ikke har ESP, sier Raaen."

 

Selvmotsigende?

 

Til Helge: Audi har valgt og gå vekk ifra torsen på sine nyere modeller, så da er det vell en god grunn for det...(?) :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har de beste dekkene framme på min grevling...

Og jeg har verken ESP, ASP eller alle de andre fancy'e sikkerhetsduppedittene, bortsett fra ABS som er irriterende nok :)

Har opplevd et par ganger at grevlingen har sluppet på rompa, men er jo ikke noen problem og rette bilen opp igjen :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.