Ujent slitt dekk, hvor på bil?

Anbefalte innlegg

Til Helge: Audi har valgt og gå vekk ifra torsen på sine nyere modeller, så da er det vell en god grunn for det...(?) :)

 

Sikkert fordi de har lagt merke til at du har hatt store problemer med å komme frem på vintern: smil : ;)

 

 

Uansett, man bør ikke kjøre med tilnærmet utslitte dekk bak og tillnærmet nye foran eller omvendt.

men om forskjellen er 1-3 mm ville jeg uten tvil hatt de beste foran.

en annen god grunn for å gjøre dette er jo for å utjamne forskjellen da de fleste bliler (som oftes) sliter mer framdekk en bakdekk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor ikke lage en avstemming om hva folket foretrekker? Selvfølgelig vil det være forskjeller pga "bakhjulstrekker eller grevling eller firehjulstrekker" som folket kjører med. Men man får kanskje en liten anelse?

 

Selv foretrekker jeg de beste foran på mine forhjulstrekkere pga dekkene foran har bedre fremkommelighet, bedre grep i sving, bedre vannplaningsegenskaper, mer effektiv akselerasjon og kortere bremsestrekninger enn en bil med de beste dekkene bak.

 

Argumentet med å ha best dekk bak kun for at bakenden ikke skal slippe, er ikke godt nok for meg. Jeg avpasser heller farten slik at den faren ikke er til stedet. Det er det tryggeste. Men kanskje det er å foretrekke for de som kjører bredt med bakhjulstrekk? ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå må dere huske at denne tråden handler om en merc 230 med bakhjulstrekk, så bedre fremkommelighet er vel ikke akkurat et argument på å ha beste dekkene foran :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ifra testen : " Men det vi fortsatt står ved, er at i enkelte kritiske situasjoner er det best å ha de beste dekkene bak. Dette gjelder særlig for uerfarne sjåfører som kjører uten antiskrenssystemet ESP, sier Frank Larsen."

 

"Våre tester viser at det er enda viktigere å ha de beste dekkene foran når bilen ikke har ESP, sier Raaen."

 

Selvmotsigende?

 

Til Helge: Audi har valgt og gå vekk ifra torsen på sine nyere modeller, så da er det vell en god grunn for det...(?) :)

 

Les det som er blitt blått en gang til.. Så kan du jo også ta med "enkelte kritiske situasjoner", som også står i sitatet ditt. Du som ved tidligere diskusjoner har vært så opptatt av kilder når alle andre gidde deg motstridende svar, kan du ikke komme med en vitenskapelig test, som beviser at det er best å ha de beste dekka bak ??

 

Jeg er også av de som setter de beste dekka fremme, av noen enkle grunner.

-Ved oppbremsing så er ca 70% av bremseeffekten ved fremhjulene, litt avhengig av biltype, det er vel det viktigste for å ferdes trygt i traffiken, nemlig og kunne stoppe raskest mulig ved uforutsette situasjoner.

 

-Vannplaning.

 

-Bilen min er et fremtungt beist som opprinnelig har den egenskapen at den understyrer som f.. Bedre dekk fremme, gjør den mer nøytral.

 

Ellers så synes jeg man kan ta seg råd til å kjøpe noen skikkelig vinterdekk, bedre og bruke noen kroner på skikkelige dekk, enn å måtte ta konsekvensene av at man skulle spare seg noen kroner. Spare seg til fant heter det.

 

Kjetil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jobber med dekk, og vi setter de beste foran :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ifra testen : " Men det vi fortsatt står ved, er at i enkelte kritiske situasjoner er det best å ha de beste dekkenebak. Dette gjelder særlig for uerfarne sjåfører som kjører uten antiskrenssystemet ESP, sier Frank Larsen."

 

"Våre tester viser at det er enda viktigere å ha de beste dekkene foran når bilen ikke har ESP, sier Raaen."

 

Selvmotsigende?

 

Les det som er blitt blått en gang til.

 

Det var ikke det jeg stusset på... :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

JA da må du få med deg at det står "uerfarne sjåfører". Eller, prøver du og få frem at mr raaen og frank l ikke veit hva han uttaler seg om? Jeg veit ikke hvem han er. Så du får opplyse oss/meg, hvem han er, og hvorfor du veit bedre enn han og oss andre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så du får opplyse oss/meg, hvem han er, og hvorfor du veit bedre enn han og oss andre.

 

Jeg mener at de motsier hverandre, forresten så er dette et forum så det er ikke slik at jeg vet bedre, men jeg er uenig og det er mange som er det.

Se her f.eks eksperter som også er uenig: http://www.dinside.no/825165/de-beste-dekkene-foran-eller-bak

 

Denne artikkelen er heller sikkert ikke relevant p.g.a at den ikke referer til nordiske forhold eller noe sånt. ;)

 

Edit: en til http://forbrukerportalen.no/Artikler/2010/riktig_dekk_pa_riktig_hjul

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, da får vi være enige om at vi er uenig da, jeg vet iallefall at de egenskapene en oppnår ved å ha dårlige dekk forran, er noe jeg vil unngå for enhver pris. Så får du la tvilen blandt ekspertene komme deg til gode og ha de blankslitte vinterdekka dine forran.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har også de beste dekkene fram, er overhode ikke enklere å ta igjen understyring enn overstyring etter min mening! Om det skulle understyre kan du jo ikke gjøre annet enn å slippe gassen og håpe det går bra :P Overstyring kan man med utrolig lite trening ratte inn.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Beste dekka går foran for min del. Hvorfor? Pga. jeg ønsker å kunne stoppe raskest mulig på vinter og kunne styre da dette er mye mer viktig i 99.99% av tida både om vintern og sommern. Det kan sikkert unntaksvis være fordelaktig å sette de beste bak, men det tror jeg heller er av unntakene. Og en ting er klart, klarer du ikke å hente inn en liten sladd, evt. at det er en fare å kjøre med de dårligste dekka bak så har hverken sjåføren eller bilen noe å på veien å gjøre.

 

For de som er kjent med ABS. Tenk litt på det... ABS er nå mer eller mindre standard og lovpålagt? i biler. Dette øker bremselengda litt, men gjør det mulig å svinge hvis du blir så skremt at du bremser så hardt at hjula låser seg. Altså unngår man understyring. Hvis man setter de beste hjula foran så vil man kunne bremse hurtigere og få mer kontroll (unngå understyring).

 

(hmm lurer på om det eksisterer tråder som dette fra før av jeg.... noen som tør å gjette på tråden som oppstår etter "snøkaos og massekollisjoner på sørlandet/østlandet = ubrukelige sjåfører på sørlandet/østlandet" artikkelen har vært i avisa kommer i år? :P )

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får vel bidra litt selv i denne krangletråden :P

 

Har selv alltid satt de beste dekkene foran, dette for å alltid kunne bremse best mulig og å svinge.

Kjørte i fjor med modern sin Nissan Sunny fwd med regelrett søppeldekk bak, men hakka 5 fremme, noe som heller ikke kan anbefales. Uansett hvordan sving jeg tok, om det var i byen eller på landeveien, var rompa ute for å logre. Slo aldri feil. Hadde en veldig skummel episode i 80-85 km/t en gang, det var rein flaks som berga meg. Full sleng i en venstresving, måtte gire ned og gi full gass. De gode dekka klarte heldigvis å kravle bilen inn på veien igjen. Så jeg mener at man må bedømme dekkene litt, er de helt forferdelige skal man rett og slett ikke bruke dem overhodet. Har du to glimrende dekk, og to litt slitte, syntes jeg at de glimrende skal stå fremme.

 

Hadde også en Volvo 940 jeg brukte noen vintersessonger, også her satte jeg de gode dekkene framme. Prøvde å ha de beste bak, klart at bilen tok seg godt frem, men bremselengden var helt idiotisk! Turte rett og slett ikke kjøre på landevei slik. Avpasset heller akselerasjonen og farten i svingene, da gikk alt veldig bra :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jaja... Folk får sette vinterdekkene hvor pokker dem vil... Alle eksperter i verden som mener jeg skal sette de beste vinterdekkene bak klarer ikke overbevise meg om at det blir rett... Setter ALLTID de beste vinterdekkene foran! Og kommer til å gjøre det i uoverskuelig fremtid...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Beste dekk fremme, som de aller fleste her mener.

Det å få en liten sleng pga litt for stor fart er ikke noe problem. En liten kontra styring, så er den reddet inn. De fleste gjør dette automatisk. Det er "vanskligere" å kontrollere om du fortsetter å gi gass slik at bilen legger seg skikkelig brei, men ingen vanlige sjåfører gjør dette. Er vell det du forventer skal skje Najib.

Om du understyrer pga dårlige dekk er det bare å sleppe gassen å håpe på det beste..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Altid hatt de beste dekka foran uansett om bilen har vært rwd, fwd, eller awd. synnes selv det er bedre at bilen slipper bak en foran.. Artigere er det å :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det som nesten er det mest fascinerende med hele denne tråden er veldig mange her har litt for mye tro på egne ferdigheter.

 

Tviler ikke på at noen som har skrevet her har disse ferdighetene, men tviler på de som har tatt noen piruetter på en parkeringsplass, retter opp bilen den gangen du ser rett inn i en møtende bil, som ingenting har skjedd.

 

For de aller fleste når det virkelig holder på og gå galt så blir man "stiv av skrekk" eller panikk (og gjør noe helt feil)

(det er derfor ABS er til hjelp for de aller fleste, lenger bremselengde men mer kontrollert)

 

Bare for å presisere meg selv, jeg påstår på ingen måte at jeg har disse ferdighetene. (så slipper vi : "min pappa er sterkere enn din pappa diskusjon) :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

i mitt syn så burde det mest slitte dekket i søpla eller i reservehjuslbrønnen!..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

som 90% av de over her sier.

 

Beste dekka foran. Dette gjelder både fwd og rwd. Spiller jo ingen rolle om rompa logrer eller sklir litt ut så lenge du har grep foran som drar deg gjennom svingen.

 

Overstyring er lett å kontrolere. Understyring kan ikke kontroleres

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det som nesten er det mest fascinerende med hele denne tråden er veldig mange her har litt for mye tro på egne ferdigheter.

 

Tviler ikke på at noen som har skrevet her har disse ferdighetene, men tviler på de som har tatt noen piruetter på en parkeringsplass, retter opp bilen den gangen du ser rett inn i en møtende bil, som ingenting har skjedd.

 

For de aller fleste når det virkelig holder på og gå galt så blir man "stiv av skrekk" eller panikk (og gjør noe helt feil)

(det er derfor ABS er til hjelp for de aller fleste, lenger bremselengde men mer kontrollert)

 

Bare for å presisere meg selv, jeg påstår på ingen måte at jeg har disse ferdighetene. (så slipper vi : "min pappa er sterkere enn din pappa diskusjon) :)

 

Ville vel si at det er litt mer fascinerende at èn tror han vet bedre enn alle de andre :)

 

Om du noen gang har fått sladd på bilen så bør du vite at man ikke blir "stiv av skrekk". Det er mye man ikke kan forutse i trafikken, og det å få sladd på bilen kan skje hvem som helst mer eller mindre når som helst. Så klarer du da ikke å håndtere en liten sladd så har du ikke noe på veien å gjøre under de forholdene. Så forklaringa om at "man kan få sladd hvis de dårligere dekkene står bak" faller på seg selv.

 

Det er stor forskjell på nødbremsing og det å få sladd på en bil i forhold til hvordan man reagerer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville vel si at det er litt mer fascinerende at èn tror han vet bedre enn alle de andre :)

 

Du har missforstått ganske bra, det er ikke slik at jeg vet dette bedre enn alle andre, men det er ganske mange "eksperter" som har litt mer inngående kunnskap enn deg på dette området som jeg velger og tro på.

 

"Frank G. Larsen, teknisk sjef i Continental Dekk Norge, Jan-Erik Sofiedal - produktsjef i Nokian Dekk AS, Jan Ove Kårbø - teknisk sjef i Toyota Norge, Kjetil Myhre - markedsdirektør i BMW Norge"

 

De "veier" litt mer i boken min enn dine uttalelser Morten. :)

 

Har også funnet ut at dette temaet er noe som man tydeligvis ikke blir enig om, de lærde strides.

Den ene testen sier bak den neste sier foran.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har missforstått ganske bra, det er ikke slik at jeg vet dette bedre enn alle andre, men det er ganske mange "eksperter" som har litt mer inngående kunnskap enn deg på dette området som jeg velger og tro på.

 

"Frank G. Larsen, teknisk sjef i Continental Dekk Norge, Jan-Erik Sofiedal - produktsjef i Nokian Dekk AS, Jan Ove Kårbø - teknisk sjef i Toyota Norge, Kjetil Myhre - markedsdirektør i BMW Norge"

 

De "veier" litt mer i boken min enn dine uttalelser Morten. :)

 

Har også funnet ut at dette temaet er noe som man tydeligvis ikke blir enig om, de lærde strides.

Den ene testen sier bak den neste sier foran.

 

Så jeg er altså en av disse som "har litt for stor tro på seg selv" fordi jeg ikke er enig med deg?

Du er ikke akkurat treig på avtrekkern til å tilegne andre negative egenskaper bare fordi de ikke er enige i hva du sier. Det var vel lite annet som var poenget med den setninga...

 

Synes nå det er litt interessant du refererer til Frank G. Larsen og sier mer eller mindre at dette er en kar du har tillitt til. Dette er samme karen du påsto var innblandet i en selvmotsigelse tidligere. La meg forfriske:

Ifra testen : " Men det vi fortsatt står ved, er at i enkelte kritiske situasjoner er det best å ha de beste dekkene bak. Dette gjelder særlig for uerfarne sjåfører som kjører uten antiskrenssystemet ESP, sier Frank Larsen."

 

"Våre tester viser at det er enda viktigere å ha de beste dekkene foran når bilen ikke har ESP, sier Raaen."

 

Selvmotsigende?

Disse utdraga av tekst er tatt fra http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=137863. Og hvis fjerner den strategiske saksinga di, selv om poenget sikkert var noe annet, så er hele teksten frank g larsen skriver følgende : "

 

- Piggdekk er uten tvil best på våt is. I 18 av 20 tilfeller vil det også være best å sette de beste dekkene foran. Men det vi fortsatt står ved, er at i enkelte kritiske situasjoner er det best å ha de beste dekkene bak. Dette gjelder særlig for uerfarne sjåfører som kjører uten antiskrenssystemet ESP, sier Frank Larsen."

 

Eneste konklusjon jeg kan komme til at er at det er lett å si at kilder er pålitelige så lenge det de sier kan tolkes sin egen saks favør, spesielt hvis de har en fin stillingstittel. Glemte du forresten at han sa følgende i den artikkelen du refererer til i det du satt opp han som referanse?:

 

"Interessant nok avviser imidlertid ikke ekspertene våre argumenter om retningsendring og bremselengde. Frank G. Larsen, som er teknisk sjef hos Continental Dekk Norge, understreker faktisk at det finnes en lang rekke gode grunner for å plassere de beste dekkene foran. Blant annet vil en bil med de beste dekkene foran ha bedre fremkommelighet, bedre grep i sving, bedre vannplaningsegenskaper, mer effektiv akselerasjon og kortere bremsestrekninger enn en bil med de beste dekkene bak." ref: http://www.dinside.no/825165/de-beste-dekkene-foran-eller-bak

 

Jeg har tittet de artikkelene du refererer til og de er ikke akkurat av nevneverdig kvalitet. Tirerack sin er ikke akkuart kvalitativ feks og kan sammenlignes med hvem som helst sin mening her inne.

 

Må si at den overnevnte artikken i vg starter med noe veldig interessant;

 

"I 45 km/t i høyresvingen "frontkolliderer" bilen med de beste dekkene bak. Bilen med de beste dekkene foran holder høyrekanten og unngår kollisjon. ".

 

Men dette skjønte åpenbart ikke feks tirerack eller forbrukerrådet da begge testa på bane. Forbrukerrådet tar også for seg at det er bedre å treffe en bil rett foran ifra fremfor fra sida. Utifra dette virker det som at de drar antagelsen hvis man plasserer dårligste hjula bak så vil man alltid treffe møtende trafikk midt på sida med egen bil bilen. Noe den mest ulærde i statistikk kan skjønne at bare er piss at man alltid vil gjøre, heller mer usannsynlig hvis man tenker på hvor mye som skal til for at man har 90 grader i forhold til veien og er i motsatt kjørefelt... disse "testingenøirene" virker stort sett bare som synsere og deres mening er altså ikke noe bedre enn andre her på forumets sin. Forskjellen er at de fleste her på forumet har erfaringer fra livets virkelige utfordringer i trafikken hva det gjelder dekkplassering. Da er det veldig interessant å se at flertallet her inne ønsker å de beste hjula foran. Når man suplementerer med alle fordelene din åpenbart trygge kilde, Frank G. Larsen, kommer med så er det ikke akkurat rart å fortstå. Hvert fall ikke for meg med flere....

 

Men for all del, det at flere kommer frem til denne konklusjoen er åpenbart at man har for god tro til sine egne kjøreegenskaper og kunnskaper : rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husker Petter Solberg ble spurt om dette en gang, og han var ikke mye i tvil om at de beste dekkene skulle selvfølgelig forran..;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Til Morten:

Du skjønte tydeligvis ikke hva jeg mente med selvmotsigende, det var mtp ESP og bak eller foran.

 

Selektiv saksing er det du som har gjort, selv med de egenskapene som Frank G. Larsen ramser opp (som du har klippet ut) mener han fremdeles at de beste bør være bak. (kommer kanskje ikke helt fram av klippingen din?)

 

Han har tydelig skiftet mening fra og være i favør av foran til og anbefale og ha de beste bak. (på tre år så har det kanskje kommet fram noe nytt??)

 

Testingeniører er bare synsere visst man ikke er enig, så klart en seriøs test på lukket bane med gjetting i etterkant. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Latterlig tråd, men hva er det du vil fram til, Najib? Hvis du vil sette de blankslitte dekka dine foran (som strider mot absolutt all logikk) så gjør nå det! Ingen som stopper deg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.