Anbefalte innlegg

Noen her inne som i det hele tatt har tenkt på vekta på felger ?

 

Solgte nylig noen 18" tom hjul som jeg synes var tunge og hadde dem på badevekta. De veide ca 27 kg stk = 108 kg med hjul : eek :

 

For de av dere som kjenner til Porsche sine gode og gamle Fuchs-felger så er jo de originale av disse laget i magnesium/silisium-legering og er superlette. Sammenlignet en 16 tom original-vag-felg med en slik fuchs-felg og fuchs-felgen veide nesten nøyaktig halvparten. Dvs. ca 8-9 kg letter pr. stk = 9kg x 4 = 36 kg, det er ikke bare at det gjør bilen 36 kilo lettere, men det er mindre uavfjæret vekt = lettere jobb for fjærer og dempere og IKKE MINST mindre vekt å aksellere rundt og bremse opp. En ting er å ha 36 kg mer I BILEN en annen ting er å ha det på roterende masse.

 

Kanskje noe å tenke på for dere med 18" , 19", 20" og 21" super heavy-felger...

 

Tipper dere hadde vært overrasket mange når dere ser hvor mye effekt-tap dere har som da blir bakt inn under såkalt "drivverks-tap". : klø :;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen her inne som i det hele tatt har tenkt på vekta på felger ?

 

Ja, det er mange her inne som tenker på dette.

Derfor man ikke kjøper støpte replikafelger, men originale smidde som da veier en brøkdel og har mye mere styrke,

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, det er mange her inne som tenker på dette.

Derfor man ikke kjøper støpte replikafelger, men originale smidde som da veier en brøkdel og har mye mere styrke,

 

Joda er forskjell der også, men selv originale smidde hjul i 18-21" veier nok alikevel det dobbelte av hva disse gjør (oversikt over vekt på fuchs) :

 

6x16 * 36 * 911.361.020.43 = 7.7 kgs

6 x16* 36 * 911.362.113.00 = 7.7 kgs

7 x16* 23 * 951.362.115.00 = 6.4 kgs

7 x16* 23 * 911.362.115.00 = 6.4 kgs

7 x16* 23 * 911.361.020.44 = 6.4 kgs

8 x16* 11 * 911.362.117.00 = 8.6 kgs

8x16 * 11 * 911.361.020.45 = 8.6 kgs

8x16 * 23 * 951.362.117.00 = 7.0 kgs

9 x16* 15 * 911.361.012.05 = 7.5 kgs

 

Her er vekt på originale smidde alu-felger til Porsche i 18 tom

 

Turbo Look II

(BBS)

8 x18 11.9 kg

8 x18 11.5 kg

8,5"x18 12.7 kg

10x18" 12,9 kg

10x18" 13.0 kg

11x18" 14.5 kg

12x18" 14.7 kg

 

= ca. dobbel vekt

 

+ vekt på dekk som er en del tyngre og da..

 

Så det å gå opp fra feks 15-16 tom til 19 tom hjul el. lign blir ca. dobbel vekt... = "Man må lide for skjønnheten" : rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Joda er forskjell der også, men selv originale smidde hjul i 18-21" veier nok alikevel det dobbelte av hva disse gjør (oversikt over vekt på fuchs) :

 

6 * 36 * 911.361.020.43 = 7.7 kgs

6 * 36 * 911.362.113.00 = 7.7 kgs

7 * 23 * 951.362.115.00 = 6.4 kgs

7 * 23 * 911.362.115.00 = 6.4 kgs

7 * 23 * 911.361.020.44 = 6.4 kgs

8 * 11 * 911.362.117.00 = 8.6 kgs

8 * 11 * 911.361.020.45 = 8.6 kgs

8 * 23 * 951.362.117.00 = 7.0 kgs

9 * 15 * 911.361.012.05 = 7.5 kgs

 

Her er vekt på originale smidde alu-felger til Porsche i 18 tom

 

Turbo Look II

(BBS)

8 11.9 kg

8 11.5 kg

8,5" 12.7 kg

10" 12,9 kg

10" 13.0 kg

11" 14.5 kg

12" 14.7 kg

 

= ca. dobbel vekt

 

+ vekt på dekk som er en del tyngre og da..

 

Så det å gå opp fra feks 15-16 tom til 19 tom hjul el. lign blir ca. dobbel vekt... = "Man må lide for skjønnheten" : rolleyes

 

Nå aner ikke jeg hvilken dimensjon de vektene der er på da tabellen din ikke sier noe om dia : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stod vel egentlig der, men har endret det slik at det er mer tydelig nå..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, det er mange her inne som tenker på dette.

Derfor man ikke kjøper støpte replikafelger, men originale smidde som da veier en brøkdel og har mye mere styrke,

 

Morsomt at du skriver dette.

Replika sommerfelgene mine veier 22,5 kg med dekk. ( 9,5x19 med 35/35 dekk)

 

De er lettere en originale 17" felgene med 225/45 dekk som jeg bruker om vinteren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Morsomt at du skriver dette.

Replika sommerfelgene mine veier 22,5 kg med dekk. ( 9,5x19 med 35/35 dekk)

 

De er lettere en originale 17" felgene med 225/45 dekk som jeg bruker om vinteren.

 

Spørs om ikke de originale 17" felgene er laget av et mer heavy materiale enn de 19 " hjulene da. DA de 18" replica hjulene jeg hadde veide 27 kg, mot originale stålfelger med vinterdekk veide 16 kg... : klø :

 

Et par andre ting er : Økt rullemotstand og økt forbruk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

fikk veid gamle vinter dekka når jeg sendte de med posten, 11kg per stykk i Nokian Hakka 235/35-19.... kiloene drar seg fort på..

Er vel heller ikke helt "rett" å sammenligne vekt på 9x16 og 12x18? : klø : sier seg jo selv hva som er tyngst..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke akkurat noe nytt dette. :)

 

Som du sier har vekt mye å si, da spesielt det som er av roterende masse og atpåtil uavfjæret. Det er lurt å finne lette felger til banekjøring etc., da det har mye å si. 10 kg spart på hjul er langt mer effektivt enn 10 kg spart i interiør e.l. Punkt to er at det lønner seg å kjøre med så små hjul som mulig, bare det er plass til bremsene såfremt man da kjører med ordentlige dekk som er stive nok om de har litt høyde, f.eks. 225/45-17 eller 240/610-17.

 

Det er ikke automatisk sånn at originale og dyre felger er lettere enn andre. Mange originalfelger er vanvittig tunge, mens andre er overraskende lette. Det hadde vært interessant å lage en oversikt over hva forskjellige originalfelger veier.

Husker i hvert fall at disse (2010 A3 17" Ambition felg) er grisetunge;

car_id_680_1.jpg

 

Mens disse 15" A3 8L-felgene er overraskende lette;

e3631dba6cbede6724c4e980e42b6545

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bytta fra todelte 19" Oettinger felger (tunge!) til 17" OZ Ultraleggera (lette!) på min gamle Golf 4 4Motion 150hk(+) TDI og fikk en helt ny bil når det gjald kjøreegenskaper. Uavfjæra vekt skal holdes til ett minimum! Har noen BBS 13" som skal på Einser med R-dekk til neste sesong. Trenger ikke større bremser med liten diesel motor :P

 

Denne sida har link til en .xls fil med oversikt over mange felger og hva de veier: http://www.wheelweights.net/

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bytta fra todelte 19" Oettinger felger (tunge!) til 17" OZ Ultraleggera (lette!) på min gamle Golf 4 4Motion 150hk(+) TDI og fikk en helt ny bil når det gjald kjøreegenskaper. Uavfjæra vekt skal holdes til ett minimum! Har noen BBS 13" som skal på Einser med R-dekk til neste sesong. Trenger ikke større bremser med liten diesel motor :P

 

Denne sida har link til en .xls fil med oversikt over mange felger og hva de veier: http://www.wheelweights.net/

 

Trodde du dreiv å trimma dieselen din jeg? Og når man trimmer, bør man vel oppgradere bremser/drivverk også? ;)

 

OnTopic:

Veldig interessant tråd! Skal hive de Futuraene på vekta i vinter når dekka er av, og veie!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

mine felger til min 72mod mini 6.5x10" Mamba med dekk veier ikke mer enn 7.5kg :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trodde du dreiv å trimma dieselen din jeg? Og når man trimmer, bør man vel oppgradere bremser/drivverk også? ;)

 

Oppgraderer klosser, skiver, bremsevæske, og kjøling. Holder ikke dette så får jeg krype til korset og gå opp til 14" ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hørte en gang at 10 kilo ekstra vekt på hjula var det samme som 100 kilo ekstra i bilen. Ikke sikker om det var ment pr hjul eller alle fire, eller om det har noe som helst hold. Men det høres ikke fullgæli ut, uavfjæret vekt på et minimum som folk sier her.

 

Har to sett med 18" felger, et rs4-2 replica sett (8" brede), og et sett med Zito WP789 (9" brede.) På de kjente jeg godt forskjell, dvs Zito felgene var lettere. Skulle ha veid dem, men det fikk jeg ikke gjort før det kom dekk på Zitoene

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På bmw`n er de orginale "stålfelgene" i aluminium, bare sprayet svart, vinterdekkene veier jo ingenting:)

Skal få sjekket vekten på de før jeg hiver de på.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

mine 19" OZ HLT veier ca 9kg :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mine gamle BBS RS-GT veide vel 10,6 kg for 9,5x20, men så kostet de deretter også da. Var lettere enn både 9x19 S5 og orginale Scirocco 17's hjul

 

 

mine BBS E14 8x13 veier såvidt over 3 kg ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi får se det litt i sammenheng. Med dimensjon, bruksområde, og hva slags bil hjulene skal på.

 

Vekta på felgene er ikke kritisk på ballongdimensjoner og moderate dimensjoner. Vanlige late standardbiler klarer ikke å utnytte ekstremt grep. Tunge billigfelger fungerer på vanlige standerbiler. Så lenge man unngår ekstreme dimensjoner.

 

Raske biler klarer å utnytte grepet i lette felger. Ekstreme dimensjoner krever lette felger for å fungere. Har man rask bil, eller ønsker ekstrem hjuldimensjon, er det lette felger som gjelder. De er dyre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Holder ikke dette så får jeg krype til korset og gå opp til 14" ;)

 

Litt som vinterhjula mine. 3 mm klaring mellom caliperen og felgen..... :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi får se det litt i sammenheng. Med dimensjon, bruksområde, og hva slags bil hjulene skal på.

 

Vekta på felgene er ikke kritisk på ballongdimensjoner og moderate dimensjoner. Vanlige late standardbiler klarer ikke å utnytte ekstremt grep. Tunge billigfelger fungerer på vanlige standerbiler. Så lenge man unngår ekstreme dimensjoner.

 

Raske biler klarer å utnytte grepet i lette felger. Ekstreme dimensjoner krever lette felger for å fungere. Har man rask bil, eller ønsker ekstrem hjuldimensjon, er det lette felger som gjelder. De er dyre.

 

Jeg vil påstå at det er omvendt, og at du merker 20 kg forskjell mye lettere på en bil med 70 hk enn i en bil med 300 hk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde noen 18*8 BBS LM kopier som veide perstk 26.5kg med dekk..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vil påstå at det er omvendt, og at du merker 20 kg forskjell mye lettere på en bil med 70 hk enn i en bil med 300 hk.

 

Som om jeg skulle ha segt det selv. Tunge breie hjul på en standardbil er jo da stort sett for "the look".

 

Med breie tunge hjul oppnår du :

 

-Bedre veigrep og (kanskje) bedre utseende. 18 tom ser IKKE bra ut på en golf 2 eller enda værre på en mk1.

 

Du oppnår også :

 

- Større rullemotstand = høyere forbruk

- Større slitasje på : Servo,div ledd,foringer og hjullager,bremser,clutch,støtdempere og fjærer.(all tung roterende masse sliter på det som er nevnt)

- Bilen har større sjanse til å spore på slitt vei.

- Større drivverkstap (det er her jeg tror mange kan bli overrasket..)

- Uten papirer oppnår du også å ha en bil som ikke er godkjent.

 

+ at selve hjulene koster mer og da..

 

Vekt på hjul er viktig.

 

Men.. det er mulig å finne store hjul som veier lite. Feks BBS E88 (smidd magnesium) veier kun 8,8 kg i 9,5x18 tom. MEN dem koster vel litt : rolleyes

newBBS_sized.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vekt klokker inn på 5,9kg 6,5x16

IMG_1012.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man opplever også dårligere bremser med tunge hjul og dårligere aksellerasjon. Merker enorm forskjell på løpsbilen (escort mk2 Rallybil) min med asfalthjul i 15" kontra grushjul ( som er veldig tunge pga forsterkninger i siden osv)..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.