-96 A6 2,5tdi Q, startproblem, røyk og fusk

Anbefalte innlegg

A6 C4, 1996, R5 2,5TDi 140hk Quattro Avant, 235'km

 

Igår merket jeg for første gang (på flere år.?..)at R5'en var treg å starte. Kjørte starteren en stund, 4-5sek., før den fyrte. Da med medfølgende grå røyk, ikke sort, og tendenser til fusk/kvelning når jeg rørte gassen.

Kjørte en tur og problemet vedvarte et par minutter for så å forsvinne helt. Startet som normalt igjen etterpå.

Deretter lot jeg den stå noen timer før jeg forsøkte igjen, og da kom samme tendenser tilbake. Startproblem, grå røyk og fusk.

 

Har lest samletråden her inne om denne typen bil og fått masse gode tips. Men hvor er det mest åpenbart å starte? Slanger, LMM..?

 

Veldig takknemlig for tips.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grå røyk tyder vanligvis på feil tenning/tenningsproblemer.

Sort røyk: for mye diesel.

Hvit røyk: Vann

Blå røyk: olje

Så her har du i hvertfall en begynnelse.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grå røyk tyder vanligvis på feil tenning/tenningsproblemer.

Sort røyk: for mye diesel.

Hvit røyk: Vann

Blå røyk: olje

Så her har du i hvertfall en begynnelse.

 

ok thanx,

men hvordan feilsøker jeg tenningsproblem? Har ikke diagnoseverktøy så turen må vel til VAG-verksted da sikkert..?:confused:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk samletråden: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=112562 En av de første linkene der angir en grei rekkefølge på feilsøk.

 

Ellers ville jeg personlig sjekket timingen, og evt at fremre veivbolt er i ferd med å løsne. Dette pga konsekvens og en viss sannsynlighet ettersom den oppfører seg ulikt varm og kald.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har nå vært inne og tatt reg.reim-skifte samt stor-service uten at dette hjalp. Verkstedet sa de ikke fant noe på diagnose...?? Kan det stemme da? Timing på reimer bør vel være ok også nå etter besøk på verksted.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det sitter en låsesplint framme på veivhjulet. Hvis denne ryker så kommer registeret ut av stilling . . Du kan be verkstedet om å sjekke den .

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har nå vært inne og tatt reg.reim-skifte samt stor-service uten at dette hjalp. Timing på reimer bør vel være ok også nå etter besøk på verksted.

 

Ja, forutsatt at de har gjort jobben iht prosedyrene så er jo dette punktet i orden. Ingen her på forumet kan vite om det er tilfelle eller ikke.

Er du i tvil så spør hvilke innstillinsprosedyre de har brukt og hvilke verdier de har brukt. Får du "ææ-øøøhhhh, vi har montert det slik det stod", så bør du ikke være trygg.

 

Du er nå like garantert at registerrem og dieselpumperem er korrekt strammet og riktig timet, som du er på at det nye huset ditt har isolasjon overalt i veggene, at det nye sikringsskapet ditt er forskriftsmessig og forsvarlig montert, at den nye taksteinen på huset gir potte tett tak og dreneringen rundt den nye garasjen er perfekt. :P

 

Det sitter en låsesplint framme på veivhjulet. Hvis denne ryker så kommer registeret ut av stilling . . Du kan be verkstedet om å sjekke den .

 

Hvis de ikke har sjekket den ved registerskiftet så er det all grunn til bekymring, og ingen grunn til at de skal få lov til å gjøre registerjobben på nytt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen inne på verksted nå, de sier at dieselpumpa regulerer feil. De regulerer den slik at den går riktig men plutselig regulerer den feil igjen og fører til problemer forklart tidligere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siste nytt angående min kjære A6...har nå tetstet dieselpumpa hos elektrodiesel men de finner ingen feil med den. De antyder en komponent (forstiller) som kan ha en sporadisk feil og som de anbefaler å skifte..koster ca kr. 3.000,-

Ellers antyder de at det kan være kilen mellom veivaksel og nedre tannreimhjulet som kan ha noe slakke/slitasje.

 

Noen som kan hjelpe meg og gi en kommentar om dette er sannsynlige årsaker/forklaringer? Tusenlappene flyr jo..:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble ingen bil til jul nei. Verkstedet sliter fortsatt med å finne feil, de sier fortsatt at det er feil med regulering av tidspunkt i dieselpumpa. Skal ta en ny runde med denne....:confused:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siste nytt....ny dieselpumpe testet men med samme resultat, bare forskjellig feilkode fra når den originale stod i..?? Verksted begynner å gå tom for ideer..kanskje noen her inne med forslag til ny angrepsvinkel?:confused:

Savner virkelig god-bilen nå!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er timingen helt 100% riktig, meget kresne på de motorene her !

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

liknende feil på min når eg kjøpte min bil. Da hjalp det med nye dysespisser siden disse var utslitte.

Tungstartet når den er kald/lunket....MYE grå røyk ved oppstart. kunne ikke gi gass ved start for da døde den..... kjapt for verksteder og sjekke om dysespissene "pisser"

Mvh Kjetil

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker så mye for alle svar og forslag til feilsøking. Siste oppdatering ang. bilen er at de har feilsøkt på ledningsnett, prøvd å koble av eksosrør foran kat, ny veivakselføler, brukt overhalt dieselpumpe og ny taktdyse – bilen er akkurat som før ; feilkode på tenningstidspunktets justering.

Den eneste forskjellen er at feilkoden flytter seg mellom pumpa og taktdysa...:confused:

 

Vet jaggu ikke jeg nei...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde vært fint om du kunne skrive eksakte feilkoder her. Litt enklere å hjelpe til og feilsøke da. Skjedde dette over natta? Min var også slik før jeg byttet glødeplugger. Responderte ikke på gass og slikt før den fikk fyring på alle 5. Gikk ca et halvt minutt, så gikk den som den skulle.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Støtter Arild: Klipp ut og lim inn hele feilkoden med tall og tekst her.

 

Ellers er det 99% sikkert at du retter feilen hvis du følger hele lista i post 2: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=1337171#post1337171

 

Hvis du kan skru selv så vil jeg absolutt anbefale at du følger lista slavisk fra pkt 1 og nedover, da vil du før eller siden trolig treffe på det svake punkt.

 

Skal jeg tippe så tenker jeg på to ting (men rådet til deg er fortsatt å gå systematisk nedover på lista som angitt):

  • slakke remmer og/eller dårlig timing. Er det samme verksted som har skiftet register som har skiftet pumpe?
  • dårlig kontakt i en eller annen kobling på motor eller på vei til ECU, og da er koblingene på torpedoveggen særlig utsatt. Sjekk også at ingen av stikkene på den store runde er trykket halvveis ut av stikket så det blir dårlig kontakt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, det er samme verksted som har hatt bilen hele veien, dermed også skiftet register og pumpe.

 

Har god kontakt med eieren av verkstedet, og har akkurat oversendt lista du nevner over. Er nok bedre enn at jeg skrur selv...:o

Har etterspurt feilkoder, kommer vel med oppdatering med disse etter hvert.

 

Igjen, supert forum som virkelig hjelper VAG-eiere i nød:tilber: Takk så langt!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, det er samme verksted som har hatt bilen hele veien, dermed også skiftet register og pumpe.

 

Har god kontakt med eieren av verkstedet, og har akkurat oversendt lista du nevner over. Er nok bedre enn at jeg skrur selv...:o

Har etterspurt feilkoder, kommer vel med oppdatering med disse etter hvert.

 

Igjen, supert forum som virkelig hjelper VAG-eiere i nød:tilber: Takk så langt!

 

Luft som siger inn i stystemet etter stopp, gir slike symptomer. Har hatt det samme selv. Verkstedene har en tendens til å krisemaksimere å starte i feil ende. Hadde sjekket nøye rør og slanger mellom pumpe og filter og filter og uttak/retur.

 

Du kan bruke et syltetøy glass med diesel, og la pumpa få fra denne, og retur ned i glasset igjenn, Tipper den blir fin da, hvis du på forhånd, skifter småslangene mellom dysene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er omsider A6'en på veien igjen. Etter MYE!! feilsøking og testing fant man ut hva som var galt, i mitt tilfelle var det motorstyringa!

Fikk testa med en brukt og fikk lodda over eprom for startsperre fra min så funka bilen som gull. De hadde aldri vært ute for at denne hadde røket før, så det er vel en første gang for alt.

 

Uansett takk for all hjelp her inne, i mitt tilfelle hjalp ikke oppskriften/samletråden nevnt lengre opp, men dette kan kanskje hjelpe andre med samme feil ved en senere anledning.

 

Case solved!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet du at den gamle var defekt?

Eller er det mulig at det kan ha vært dårlig kontakt i koblingen, som er en mer sannsynlig forklaring?

 

Pkt 15 i "universalrette-tråden" var: ta av alle koblinger i motorrommet som har med motorstyring å gjøre, spray og rikk på for å sikre god kontakt. Dette gjelder alle koblinger på torpedovegg, på LMM og inne på motor.

 

Har derfor lagt til følgende: Ta også av kobling av ECU nede under passasjerens føtter og spray der også, for å sikre god kontakt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.