Anbefalte innlegg

Når mener dere denne skal skiftes.

 

Har fått beskjed av Grenland Auto at det er på 120.000 km, men hos Møller Stavanger sa de 120.000 eller 5 år.

 

Er det noen som har erfaringer?

 

Bilen er 6 år i Mars 2012 og er nå kjørt 100.000.

 

bør jeg skifte den, eller kan jeg vente til 120.000.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hver 120000. km uavhengig av antallet måneder sier autohidden, en annet ting er jo det heller ikke dumt å bytte den når den er såpass gammel.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På min (motorkode BLS) er det 150.000.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

de sa fem år på møller før men det har de gått bort i fra nå ! i allefall beskjeden vi har fått !

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette lurer jeg også på... Min Touran blir 5 år i løpet av sommeren, men serviceheftet sier hver 150.000km ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Søkte litt og det kan se ut som om det er et skille mellom 2006 (120.000) og 2007 (150.000). Og så kan jo slike anbefalinger ha endret seg siden bilen ble produsert (og instruksjonsboka ble trykket).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1.9Tdi BKC og 2.0l Tdi BKD har 120000km intervall, ingen tidsintervall.

1.9Tdi BLS og 2.0l Tdi BMM og BMN har 150000km intervall, ingen tidsintervall.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ofte både antall km og antall år på intervallene.. Hvis det er 120.000 eller 5år, så er det det som inntreffer først. Ettersom din er 6år har jeg villet skifte :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har fått beskjed om 120.000km eller 5år på BKD ihvertfall på møller

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er sendt ut skriv til alle møller verkstedene; DET ER INGEN TIDSINTERVALLER LENGER.

Regn forøvrig ikke med at kundemottakere har fått med seg dette.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er sendt ut skriv til alle møller verkstedene; DET ER INGEN TIDSINTERVALLER LENGER.

Regn forøvrig ikke med at kundemottakere har fått med seg dette.

 

OK!TAKK!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gjelder dette for alle motorer?

Og også f.eks. en 1977-modell gått kun 73.000 km uten reimbytte?

(Gis da mobilitetsgaranti?)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gjelder dette for alle motorer?

Og også f.eks. en 1977-modell gått kun 73.000 km uten reimbytte?

(Gis da mobilitetsgaranti?)

 

Ja ! Er lenge siden vi fikk skriv på dette at fem års regelen kunne vi bare se bort ifra ! så har bilen gått innenfor intervall hvis det skjer noe er det dekning på det ! må også legge til at jeg til dags dato ikke har sett ett eneste reg reim havari som skyldes reima på pumpedyse motor før intervall eller 20-30 tusen over !

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tar opp igjen en gammel tråd, da dette plutselig ble aktuell problematikk for meg.

 

Jeg har en 2007 Touran (reg. jan -07) med motorkode BXE.

Denne indikerer nå at det er på tide med service (ca 97 000 km).

Bilen var på service i nov -11 på ca 82 000 km.

Når jeg så ringer det lokale VW-verkstedet, så hevdes det at det er snakk om en olje- og filterservice og at den pga alder (>5 år) må bytte registerreim og vannpumpe.

 

Er dette tilfelle?

I vår da jeg dreiv og kikka på et utall Touran, så var jeg ute for mange forskjellige påstander.

 

Noen sa 90 000km / 5 år, andre sa 120 000km / 5 år, noen sa 150 000km / 5 år, og et fåtall sa at de kun er snakk om km-intervall. Med mindre bilen er 8-10 år gammel og veldig lite brukt.

De skal uansett sjekke tilstanden på registerreima og stramme-/løpehjul på ordinære service.

 

Ser i denne tråden at det skal ha gått ut skriv til verkstedene (inen Møller-kjeden) om at det nå er km-intervall og ikke tidsintervall som gjelder.

 

Noen som kan bekrefte dette, og evt. bekrefte at jeg vil få mobilitetsgaranti om jeg velger å ikke skifte registerreim etc. nå?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På 2007 er det 120'k eller 5år ja.Når du bytter nå da så utgår 5års intervallen,da kan du kjøre 120'k.

Bytta min nå på forsommeren når den hadde gått 119'k,og den var full av sprekker.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekket servicehefte mitt, 2007 mod 1,9 TDI her står det 150.000km ingenting om 5 år ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Står ikke 5 år i serviceheftet da det er skrevet av VW (og evt. Audi).

 

5 år er/var en Møller-greie. Produsenten har aldri sagt at reima skal skiftes etter 5 år. Men nå har altså Møller også gått bort fra dette.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

5 års regelen er veldig greit å overholde da reima er gummi og noen motorer er mer utsatt for regreimbrudd en andre. Eks polo / golf 1.4/1.6 16v. Men gjør som dere selv vil men jeg hadde aldri kjørt min egen bil med reim eldre enn 5 år da jeg har opplevd mange havari pga dette.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fabrikken har vel alltid sagt at det er kun km-intervall som gjelder, de har aldri hatt noen tidsbegrensning.

 

Tidsbegrensningen har vært et anbefalt intervall fra Møller sin side, siden vi har litt annet klima blant annet her enn i Tyskland. -30 og kaldstart vil jo slite en del mer på også disse delene.

 

Men Møller har fått beskjed fra fabrikken at det ikke skal oppgis noe tidsintervall.

 

Jeg for min del vil likevel bytte etter 5 år, siden det faktisk er en gummirem det er snakk om. Det er jo kanskje bare dumt siden Møller skal dekke det hvis reimen ryker før oppgitt kilometerintervall uten at det har blitt anmerket på service tidligere at den er dårlig.

Men jeg vil gjerne ha bilen i orden, og et reg.reim havari er ikke noe jeg unner mine biler, selv om det ikke skal koste meg noe.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er sendt ut skriv til alle møller verkstedene; DET ER INGEN TIDSINTERVALLER LENGER.

Regn forøvrig ikke med at kundemottakere har fått med seg dette.

 

Flere og flere biler har ingen intervall lengre, kontroleres ved service! Det har vært byttet tusenvis av registerreimer uten at det har vært behov for det.

 

Kontroller reima i form av reimas tillstand (ser god ut uten synlige skader, sprekker,morken osv), at den er stram og fin, ingen ulyder fra reimhjul eller lekkasje fra vannpumpe og ingen oljelekkasje i området reima. Er dette OK har du gode forutsetninger for at reima går noen tusen kilometer til.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når jeg så på bruktbiler fikk jeg også beskjed om at jeg ikke trengte å tenke på alder, kun på kjørelengde (i forbindelse med regreim), og forsåvidt også dsg oljen, hver 60k km, samme hvor mange år den var kjørt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flere og flere biler har ingen intervall lengre, kontroleres ved service! Det har vært byttet tusenvis av registerreimer uten at det har vært behov for det.

 

Kontroller reima i form av reimas tillstand (ser god ut uten synlige skader, sprekker,morken osv), at den er stram og fin, ingen ulyder fra reimhjul eller lekkasje fra vannpumpe og ingen oljelekkasje i området reima. Er dette OK har du gode forutsetninger for at reima går noen tusen kilometer til.

 

Er det noe jeg ikke tar sjangsen på så er det å tippe på hvor lenge registerreimen kan vare ut i fra det en ser på delene!!!

Endel biler er det også en hel del arbeid for å i det heletatt få se på reima/deler også!

Har sett og hørt såpass mye forskjellig igjennom åra.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mitt innlegg her ble kanskje missforstått, tar ikke sjansen på at reima holder på min A6 og bytter når tiden er der. Derimot min gamle Transporter nærmer seg snart skiftetid, hvis den reima går til skogen kan jeg leve med det.... Hvis en kyndig kontrolerer reima og alle forutsetninger for et videre liv er tilstede blir det opp til deg å kjøre men jeg ser ingen grunn til at reima plutselig smeller ..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mitt innlegg her ble kanskje missforstått, tar ikke sjansen på at reima holder på min A6 og bytter når tiden er der. Derimot min gamle Transporter nærmer seg snart skiftetid, hvis den reima går til skogen kan jeg leve med det.... Hvis en kyndig kontrolerer reima og alle forutsetninger for et videre liv er tilstede blir det opp til deg å kjøre men jeg ser ingen grunn til at reima plutselig smeller ..

 

Hmmmm tja

Styrken i reimen ligger inne i reimen, ikke i overflaten som syns, så om noen har rønken syn vet ikke jeg:confused:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er forskjell på en bil til 300k og en bil til 10k, det koster også noen kroner å bytte reima på min Transporter ... Det handler om å forlenge livet til en gammel bil innen rimelige grenser :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.