Hjelpeverktøy for å få smale dekk på brede felger?

Anbefalte innlegg

Noen som vet hvor det selges slik?

 

Vet det finnes noe slags felgringer/dekkringer, som man legger rundt felgen og strammer. Denne tetter, slik at det går luft i dekket. Og etterhvert som det utvider seg, så spretter ringen av. Den er fjærbelastet.

 

Brukes også f.eks til å får på et "vanlig" dekk som er sammenklemt, slik at du ikke får fylt det med luft.

 

Noen som har noen tips?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De fleste som selger verkstedutstyr har sjokkfyllere.

Er en med en liten tank som du fyller tanken med luft og bruker mot dekket med en tut som fungerer veldig bra.

Koster ikke all verden heller.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eller hårspray og lighter : smil : :

 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg brukte 3 timer på 2 felger en gang:) Vrengte på hakka 5, 235/75 15 på noen 10" felger....Tipset er å

1. Vrenge dekket på

2. Så bruker du den armen du presser dekket løst fra felgen med, pluss en trekloss, for og så presse den ene siden av dekket på felgen(da er den ene siden tett)

3. du trenger bare og bry deg om en felg kant;)

 

Easy pizy!

Brukte så ett kvarter på de to siste: rock :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sykkelslange? Er endel brukt har jeg sett..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sykkelslange? Er endel brukt har jeg sett..

 

Haha, du skal slite og blåse opp en sykkelslange inni ett bredt dekk:) Men Slange, da gir du opp for lett: smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Haha, du skal slite og blåse opp en sykkelslange inni ett bredt dekk:) Men Slange, da gir du opp for lett: smil :

 

Tar slangen rundt kanten på dekket slik at lufta ikkje slipper til og dekket blir presset på plass;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjokkfylling, enten med sjokkfyller, eller startgas/hårspray etc etc.... Funker hver gang.

Fikk på dekket på en lastebil jeg hadde med startgass og lighter.. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med å bare bruke riktig dekk/felg kombinasjon, så får du det lett på.

 

Som en bonus slipper du å se ut som en dust når du er ute å kjører ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eventuelt gjør du som du selv føler for, så slipper du å føle deg som en dust bare for at du gjør det noen på et forum sa og ikke det du selv ville. Eller, hva med å gi et seriøst svar når man først skal kommentere i en tråd? : ja :

 

Prøvde deodorant og lighter selv, men det ville ikke fungere samme hvor lenge jeg prøvde. Sjokkfyller fungerer så å si hver gang, men hvor billig det er for en kurant sånn en, det aner jeg ikke. Finner sikkert mye på Ebay til en kurant penge.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

mythbusters testa vel startgass som hjelp til slik.. funka flott det... helt til det ikke var igjen oksygen inni dekket :P fortsatte og brenne inni til dekket tok kveld og lagde vakuum :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

mythbusters testa vel startgass som hjelp til slik.. funka flott det... helt til det ikke var igjen oksygen inni dekket :P fortsatte og brenne inni til dekket tok kveld og lagde vakuum :)

 

Riktig blandingsforhold gjelder her;) Men hvem vet hva det er? Vent til det brenner, så plutselig PANG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pleier bare å dra en kjapp runde med startagass e.l. rundt i dekket. Pleier å holde det..

 

Ang å se ut som en dust, så har jeg måttet smelle på "normal" dim også jeg, pga de har ligget litt for lenge..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kunne tenkt meg noe litt mere sikkert da. Lite smart å gjøre det der når kundene står å kikker på...:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kunne tenkt meg noe litt mere sikkert da. Lite smart å gjøre det der når kundene står å kikker på...:)

 

Men desto mer imponerende når det bare smeller på.. :P hehe.. :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser for meg at dette ikke er helt ufarlig... men hva vet vel jeg :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor ekstremt er det snakk om?

 

Vi har da fått lagt på både 165/40 og 185/35 på 8" breie felger uten noe mer hokus pokus enn dekkmaskin.

 

Fabian

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du prøvd å bare fylle dekket med luft først da?

 

Jeg fikk jo pålagt Nankang (som er av smale typen) 215-35/18 på 9,5x18" felg uten noe annet enn luft gjennom ventilen.

Regner med det har mye med utformingen på felgen å gjør, men verdt et forsøk iallefall ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har sjokkfyller på maskinen, men er ikke bestandig at denne gjør susen.

 

Er ikke snakk om et enkelttilfelle her, selger dekk, så går litt av dem.

 

Eks et 195/65-15 som har ligget nederst i stabeln og er litt sammenklemt, kan vær vanskelig nok å få på en 6,5" felg.

Så har du de litt mer ekstreme tilfellene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ruller det av og til på den ene siden om det trøbbler, da er en ofte reddet ;)

Maskin du bruker da ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet ikke om det kan hjelpe å bruke en jekkestropp rundt midten av dekket slik at man får klemt det sammen på midten og får presset dekksidene mot felgen? Har brukt dette på et trøblete gokart hjul med godt resultat tidligere, har dessverre ikke prøvd det på bilfelger.

 

Muligens verdt et forsøk i hvertfall. Lykke til!

 

 

Mvh Martin Ulsaker

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, det funker med jekkstropp. Og startgass, men skal finnes noen ringer man kan bruke. Som er fjærbelastet slik at de spretter av når dekket spretter på plass.

 

Ingen som vet av noe slikt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.