Statoil varmvoks og avrenning + Vaske spm.

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har for ikke lengesiden kjøpt jeg meg en Audi A3 2011 med fargen sepangblå. Har alltid vært rimlig opptatt av å ha ren og pen bil. Men det er ikke før nå at jeg har startet å fordype meg i bilpleien´s verden.

 

Har tenkt å ta en komplett overgang når det blir litt bedre vær ut, men kunne tenkt meg en litt mindre tidskrevende fremgangsmåte for en bra vask av bilen. Kunne tenkt meg ca 30-40 min arbeid i en selvvask.

 

Har skjønt at Prickbort is tha shit innen avfettning. Men etter det kan man bruke en type shampo som både vasker og beskytter lakken?

 

Har statoil sin varmvoks og avrenning noen effekt eller er det bra tullball?

 

Utstyr som bøtte med grid guard(mener å tro at det het det) og vakse hanske blir kjøpt imorgen.

 

Hva mer trenger jeg?

 

Takker for alle svar: vinke :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

flott farge, når den er ren;) :P tørkehåndkle.. stikk innom detailersclub søk opp og spør en som heter Hans Marius.. dyktig kar:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Microfiber håndkle som nevt over. Finner mye på scandicshine og parts & retards.

Har brukt felgbørste ein del da det er vanskeligt og komme bak og mellom eiker ofte, og da får du tatt heile tønna også.

 

Anbefaler hanske av ull.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

flott farge, når den er ren;) :P tørkehåndkle.. stikk innom detailersclub søk opp og spør en som heter Hans Marius.. dyktig kar:)

 

Takker, får gjøre det når våren kommer.

 

Microfiber håndkle som nevt over. Finner mye på scandicshine og parts & retards.

Har brukt felgbørste ein del da det er vanskeligt og komme bak og mellom eiker ofte, og da får du tatt heile tønna også.

 

Anbefaler hanske av ull.

 

Takker så mye.

 

Ingen som har noe svar på de andre spm mine?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bøtte med Grit Guard er et must ja, av vaskehansker kan jeg anbefale Mothers sin ullmitt.

Prickbort er bra ja, men bare på visse typer dritt, som asfalt og tjære etc. Er et absolutt must på vinteren.. kjøper du i tillegg en kanne Bilt-Hamber Surfex HD for "vanlig møkk", og en lavtrykkskanne er du i boks på den fronten. ;)

Cobra Guzzler eller Chemical Guys Miracle Dryer tørke håndkle.

 

Angående såper så finnes det mange som legger igjen litt beskyttelse på lakken, for eksemper Dodo Juice Sour Power som jeg ble svært overrasket over. Sånn såpe er på ingen måte en erstattning for vanlig beskyttelse som voks eller lakkforseglig, though. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville droppet voksen på selvvasken og heller sprayet på litt "Quick Detailer" når du tørker bilen etter vask. Dette gir litt beskyttelse og fin glans i lakken :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bøtte med Grit Guard er et must ja, av vaskehansker kan jeg anbefale Mothers sin ullmitt.

Prickbort er bra ja, men bare på visse typer dritt, som asfalt og tjære etc. Er et absolutt must på vinteren.. kjøper du i tillegg en kanne Bilt-Hamber Surfex HD for "vanlig møkk", og en lavtrykkskanne er du i boks på den fronten. ;)

Cobra Guzzler eller Chemical Guys Miracle Dryer tørke håndkle.

 

Angående såper så finnes det mange som legger igjen litt beskyttelse på lakken, for eksemper Dodo Juice Sour Power som jeg ble svært overrasket over. Sånn såpe er på ingen måte en erstattning for vanlig beskyttelse som voks eller lakkforseglig, though. :)

 

Skjønner, tenkte jeg skulle ta meg en tur nedom Bilextra på alnabru imorgen og se hva de har.

 

Et spm, er en lavtrykkskanne en sånn du bygger opp trykket med og pumpe på toppen?

 

Men kan jeg foreksempel imorgen gjøre dette selvom bilen min er medium pluss ren:

 

1: Påføre Prickbort.

2: La det virke og spyle av.

3: Vaske bilen med grit guard bøtte, vaske hanske og bilsåpe.

4: Skylle av.

5: Tørke(vil jeg trenge og påføre noe annent sånn at min bil vil bli mest mulig ren uten polering,lakkrens eller clay bar.

6: Vil det være lønnsomt og påføre varmvoks og av renning fra statoil sine selvvask haller?

 

Det finnes små vaske riper allerede, men dette vil jeg ta når våren kommer tenker jeg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lavtrykkskanne er sånn med pumpe på toppen ja.

 

Bilen må være tilnærmet tørr da Prickbort er petroleumsbasert og blander seg ikke med vann, så PB påføres før noe annet.

Jeg bruker å vaske ca 1/3 av bilen før jeg skyller av såpa, kun for at det ikke skal tørke på lakken, spesielt viktig dersom du må vakse i direkte sollys.

 

Når du tørker legger du håndkleet på lakken og stryker på det med hendene for å suge opp vann, på side panelene bretter jeg og trykker bortover lakken, short story: ikke dra håndkleet over lakken, da det kan lage riper.

Varmvoks og avrenning? Stoler ikke på sånne selvvask ting.. :P Gjør det sjæl, og kjøp en skikkelig voks/sealer.

 

Du kan jo bruke Iron-X for å ta metallpartiker fra piggdekk etc. Er somregel mye slike forurensinger på en bil som ikke har vært behandla med det før(eller blitt claya). Denne erstatter delvis clay.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lavtrykkskanne er sånn med pumpe på toppen ja.

 

Bilen må være tilnærmet tørr da Prickbort er petroleumsbasert og blander seg ikke med vann, så PB påføres før noe annet.

Jeg bruker å vaske ca 1/3 av bilen før jeg skyller av såpa, kun for at det ikke skal tørke på lakken, spesielt viktig dersom du må vakse i direkte sollys.

 

Når du tørker legger du håndkleet på lakken og stryker på det med hendene for å suge opp vann, på side panelene bretter jeg og trykker bortover lakken, short story: ikke dra håndkleet over lakken, da det kan lage riper.

 

Varmvoks og avrenning? Stoler ikke på sånne selvvask ting.. :P Gjør det sjæl, og kjøp en skikkelig voks/sealer.

 

: rock : Supert svar.

 

Noen tips på voks/sealer de har på bilextra som duger? Gjerne en bilshampo også?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tja, Meguiars Nxt 2.gen wax, husker ikke eksakt navn.. Men er jo i grunnen en forsegling. Er standard for nybegynnere og har denne i samlinga selv. Er såppass med løsemiddler i denne at den fungerer litt som lakkrens også.

 

Meguiars Nxt Gen wash er en god såpe, kraftige saker relativt sett. Selger også Meguiars Gold Class som er mildere og også god! ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tja, Meguiars Nxt 2.gen wax, husker ikke eksakt navn.. Men er jo i grunnen en forsegling. Er standard for nybegynnere og har denne i samlinga selv. Er såppass med løsemiddler i denne at den fungerer litt som lakkrens også.

 

Meguiars Nxt Gen wash er en god såpe, kraftige saker relativt sett. Selger også Meguiars Gold Class som er mildere og også god! ;)

 

Meguiars Nxt. gen 2 wax bruker jeg helt til slutt som en finish?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp! Det er en sealer. Voks og sealere går under kategorien LSP (Last Step Product)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei.

Har tenkt å ta en komplett overgang når det blir litt bedre vær ut, men kunne tenkt meg en litt mindre tidskrevende fremgangsmåte for en bra vask av bilen. Kunne tenkt meg ca 30-40 min arbeid i en selvvask.

Jeg ville brukt mesteparten av den tiden på vaskingen for det er oftest der det slurves. Sluttresultatet blir aldri bedre enn utgangspunktet, så utgangspunktet bør være en helt ren lakk.

For 40 minutter i en selvvask ville jeg gjort følgende:

-spray på avfetting og felgrens, la disse virke noen minutter. Gå gjerne over felgene med børste mens produktene får jobbe. Kjør gjerne flere omganger ved behov.

-grundig avspyling.

-håndvask med bøtte og mikrofiber, gjerne med lunkent (medbragt?) vann dersom bilen ikke er nyvokset.

-grundig avspyling.

-tørke bilen godt.

-spraye på en quickwax fra feks 3M eller kanskje tilogmed Reload fra CarPro.

 

Har skjønt at Prickbort is tha shit innen avfettning. Men etter det kan man bruke en type shampo som både vasker og beskytter lakken?

Prickbort er super på asfaltflekker, men den er ikke spesielt effektiv mot inngrodd møkk etter en lang og hard vinter. Ikke tar den rester etter pigger heller. Jeg kombinerer stort sett disse tre for en best mulig vask etter vinteren:

IronX

Surfex HD

Prickbort

Der den ene er rå på metallpartikler, bremsestøv osv. Den andre er rå på generell møkk og den er spesielt god på plast og gummi. Den siste er rå på asfaltflekker. Shampo som beskytter lakken er etter min mening en gimmik og kan ikke sammenlignes med å legge et lag med voks, quickwax eller spraysealer.

 

Har statoil sin varmvoks og avrenning noen effekt eller er det bra tullball?

Fullstendig bortkastet.

 

Hva mer trenger jeg?

Personlig mener jeg at folk flest gjør en stor feil i å ikke vaske bilen godt nok, og så tørke den.

Kjører du ut på støvete vårveier med våt lakk, fester dritten seg med en gang og sitter mye bedre til neste gang fordi den får lov å "kake" seg på panelene. Tørker du bilen etter vask setter det seg ikke på samme måte.

Beste tørken jeg har brukt er denne:

http://www.partsandretards.no/bilpleie/microfiber/chemical-guys-miracle-dryer

Dersom du får svarte flekker på denne etter at du har brukt den, må du bruke mer tid på vasken neste gang. :)

Her er Reload, som er en spraysealer:

http://www.partsandretards.no/bilpleie/carpro/carpro-reload

Nødvendigvis ikke like holdbar som en vanlig voks eller forsegling, men kjapp å jobbe med. Spray på, tørk av. Fikk denne i posten selv igår og ser frem til å teste den utover sommeren.

Her har du også Surfex og Prickbort, så om du ikke ser svart på en svipptur ut til Ås for å hilse på Bernhard, får du alt du trenger her:

http://www.partsandretards.no/bilpleie/avfetting

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det^ var et godt svar.

Synes du bør kjøpe noen 0,5L sprayflasker for Prickbort, og felgrens også. Synes Prickbort sprayflaskene har lett for å henge seg opp.

Klinker du til med 5L Surfex, 5L bilberry, et par 2,5L eller en 10L Prickbort og en felgbørste har du leeenge da Bilberry blandes 1:5 og Surfex gjerne 1:30 og oppover.

Ble fort en stor handleliste dette, men når dette er kjøpt angrer du ikke i allefall! ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville brukt mesteparten av den tiden på vaskingen for det er oftest der det slurves. Sluttresultatet blir aldri bedre enn utgangspunktet, så utgangspunktet bør være en helt ren lakk.

For 40 minutter i en selvvask ville jeg gjort følgende:

-spray på avfetting og felgrens, la disse virke noen minutter. Gå gjerne over felgene med børste mens produktene får jobbe. Kjør gjerne flere omganger ved behov.

-grundig avspyling.

-håndvask med bøtte og mikrofiber, gjerne med lunkent (medbragt?) vann dersom bilen ikke er nyvokset.

-grundig avspyling.

-tørke bilen godt.

-spraye på en quickwax fra feks 3M eller kanskje tilogmed Reload fra CarPro.

 

 

Prickbort er super på asfaltflekker, men den er ikke spesielt effektiv mot inngrodd møkk etter en lang og hard vinter. Ikke tar den rester etter pigger heller. Jeg kombinerer stort sett disse tre for en best mulig vask etter vinteren:

IronX

Surfex HD

Prickbort

Der den ene er rå på metallpartikler, bremsestøv osv. Den andre er rå på generell møkk og den er spesielt god på plast og gummi. Den siste er rå på asfaltflekker. Shampo som beskytter lakken er etter min mening en gimmik og kan ikke sammenlignes med å legge et lag med voks, quickwax eller spraysealer.

 

 

Fullstendig bortkastet.

 

 

Personlig mener jeg at folk flest gjør en stor feil i å ikke vaske bilen godt nok, og så tørke den.

Kjører du ut på støvete vårveier med våt lakk, fester dritten seg med en gang og sitter mye bedre til neste gang fordi den får lov å "kake" seg på panelene. Tørker du bilen etter vask setter det seg ikke på samme måte.

Beste tørken jeg har brukt er denne:

http://www.partsandretards.no/bilpleie/microfiber/chemical-guys-miracle-dryer

Dersom du får svarte flekker på denne etter at du har brukt den, må du bruke mer tid på vasken neste gang. :)

Her er Reload, som er en spraysealer:

http://www.partsandretards.no/bilpleie/carpro/carpro-reload

Nødvendigvis ikke like holdbar som en vanlig voks eller forsegling, men kjapp å jobbe med. Spray på, tørk av. Fikk denne i posten selv igår og ser frem til å teste den utover sommeren.

Her har du også Surfex og Prickbort, så om du ikke ser svart på en svipptur ut til Ås for å hilse på Bernhard, får du alt du trenger her:

http://www.partsandretards.no/bilpleie/avfetting

 

Helt genialt knut Arne, tusen takk.

 

Det^ var et godt svar.

Synes du bør kjøpe noen 0,5L sprayflasker for Prickbort, og felgrens også. Synes Prickbort sprayflaskene har lett for å henge seg opp.

Klinker du til med 5L Surfex, 5L bilberry, et par 2,5L eller en 10L Prickbort og en felgbørste har du leeenge da Bilberry blandes 1:5 og Surfex gjerne 1:30 og oppover.

Ble fort en stor handleliste dette, men når dette er kjøpt angrer du ikke i allefall! ;)

 

Takker Rolf Magnus. Blir fort mye dette ja. Men er jo forhåpentlig vis en en investering.: bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da skal vi se. Tok en tur innom Bilxtra for å titt på hva dem hadde. Kan med hånden på hjertet si av jeg ble litt smartere av lesingen på baksiden av flaskene.

 

Kom fram til at dette er en god start. Men viss noen av dere CK(cleaning king´s) har noe så si på utvalget så må dere skrike ut.

 

Blir vel den til venstre siden den har både hanske og håndkle.

Photo181844070312.jpg

 

Dette er vel en relativt grei shampo.

Photo181918070312.jpg

 

 

Denne blir vel som en ren finish etter tørk.

Photo181909070312.jpg

 

Eller er denne bedre?

Photo182212070312.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser du bor i Oslo, så du kan jo ta bilturen ned til Parts & Retards i Ås og prate med folka der. Da får du veldig god veilledning og supre priser :) De har alt du trenger

 

Personlig har jeg ikke så alt for god erfaring med veilledning osv på Bilextra, men det kan jo hende de du prater med der er flinkere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser du bor i Oslo, så du kan jo ta bilturen ned til Parts & Retards i Ås og prate med folka der. Da får du veldig god veilledning og supre priser :) De har alt du trenger

 

Personlig har jeg ikke så alt for god erfaring med veilledning osv på Bilextra, men det kan jo hende de du prater med der er flinkere.

 

Stemmer det, bor oslo ja. Har fri fra jobben imorgen så tar meg kansje en tur. Fikk faktisk ikke noe service idag i det hele tatt, tror ikke de sa hei engang. Så man kan jo si at jeg ikke har noen erfaring med dem heller:).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

OT men har du en tråd om bilen? skulle ville sett hvordan den ser ut:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir vel den til venstre siden den har både hanske og håndkle.

Har ingen erfaring med disse. Chenille-vaskeverktøy gjør normalt jobben, bruker mye slikt selv. Men om det håndkleet er noe vits, finner du først ut ved første gangs bruk.

 

Dette er vel en relativt grei shampo.

Den er mye brukt ihvertfall, og funker sikkert helt greit.

 

 

Denne blir vel som en ren finish etter tørk.

Tja.. skulle ikke du ha noe som var kjapt å bruke? Voks og sealere er avhengig av herdetid for å yte max. Da funker det dårlig å stå i selvvasken og vente. :)

 

Eller er denne bedre?

Dette er ihvertfall en quickwax, noe som passer tidsplanen din bedre. Du må nesten se an behovet ditt.

 

Ha i bakhodet at Meguiars er overpriset i Norge, og at du derfor får mindre for pengene kontra andre merker.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir nok det imorgen ja. Takk for tipset simen.: vinke :

 

 

 

Det har jeg absolutt Stian.

 

Her er linken til tråden. http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=231671: rock :

 

Hehe måtte bare se om fargen på min "etterlakkerte" A4 var helt skivebom fra det som blir levert fra fabrikk. Men ser nokså likt ut;) Du skal vel på treff utover? så kunne man sammenligna lite..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.