Dekkerfaringer billigdekk vs premiumdekk

Anbefalte innlegg

Skal ha nye dekk på bilen til sommers, og har hørt på litt forskjellig ute hos forhandlerne nå. Tydelig at de vil selge billigdekk da premiumdekk gjerne er prisa kunstig høyt, sannsynligvis for å selge mer av billigdekka det sikkert er mer fortjeneste på.. ;)

 

De jeg har fått info på er Barum, Sportiva, Nankang, Champiro og Kumho. Alle er billigdekk som skal være "helt greie". Noen som sitter på førstehåndserfaring på noen av disse? Nankang er jo mye brukt, men meningene er vel mildt sagt delte..

 

Alternativet er om en skal legge 2000 til på bordet og sikre seg Continental, Michelin eller noen andre premiumdekk..?

 

Kjør debatt!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har køyrt mykje på billigdekk og det er heilt greit til den dagen du trenger bedre grep for å stoppe eller komme gjennom ein sving som var litt skarpere enn du trudde.

 

Eg er ikkje i tvil, 2000kr ekstra for skikkelige dekk er verdt pengene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har køyrt mykje på billigdekk og det er heilt greit til den dagen du trenger bedre grep for å stoppe eller komme gjennom ein sving som var litt skarpere enn du trudde.

 

Eg er ikkje i tvil, 2000kr ekstra for skikkelige dekk er verdt pengene.

 

Støtter denne !

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har prøvd mye billigdekk, men alltid endt opp med skikkelige dekk. Det er et sted man ikke sparer penger.. bedre å spise suppe 1 mnd enn resten av livet via sugerør fordi man skulle knipe på dekk kjøpet.

Kumho er vel det billigdekket jeg har best erfaring med, men kun prøvd vinterdekket.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet ikke om jeg ville sagt at Kumho er i samme kategori som de andre dekkene du nevner her altså.. Ja de er billigere enn Conti, Michelin osv, men de er på et helt annet nivå enn f.eks Nankang! Har hatt ett sett med Kumho KU31 før, og det var noe av det bedre jeg har hatt :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror det var Kenda jeg hadde på forrige bilen. Detta var billig dekk fra shariff.

min erfaring med de var vartfall veldig bra, overaskende godt grep på vått, og for en normal bruks bil satt de også veldig godt på tørt føre. Tror ikke jeg hadde stoppa noe raskere på dyre premium dekk.

For all del, finnes sikkert mye elendige billig dekk. men i mine øyne er det bedre å kjøre på dekk til 700kr å heller bytte dem ut før dem er slitt til minimum en å kjøpe 2000kr dekk som du ikke har råd til å kaste før dem er slitt helt ut.

Men finnes vel like mange meninger som dekkmerker på dette området :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet ikke om jeg ville sagt at Kumho er i samme kategori som de andre dekkene du nevner her altså.. Ja de er billigere enn Conti, Michelin osv, men de er på et helt annet nivå enn f.eks Nankang! Har hatt ett sett med Kumho KU31 før, og det var noe av det bedre jeg har hatt :)

 

Kumho er nok i kategorien billig-dekk for mitt vedkommende iallefall ;) fikk pris på 5000 pålagt på felg i 18". Produsert i Korea, mener jeg?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kumho er nok i kategorien billig-dekk for mitt vedkommende iallefall ;) fikk pris på 5000 pålagt på felg i 18". Produsert i Korea, mener jeg?

Selvfølgelig kommer det alltid til å være forskjellige meninger :) Men Kumho vs. Nankang er det veeldig forskjell og derfor ikke så veldig samenlignbart synes jeg.. Nankang på våt vei var ganske farlig for min del, flere ganger fikk jeg kraftig vannplaning og stopping var heller ikke så mye å skryte av.. På tørt derimot funka det ganske bra :) Kumho derimot var det null vannplaning og selv når jeg provoserte til det, satt som ett skudd tørt eller vått :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Feite felger er skremmende høyt prioritert kontra dekk synes jeg, mange kjøper store felger og de billigste dekk det er å oppdrive...... Det skremmer meg hvertfall.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kommer mye an på bilen og føler jeg.

Hadde en A6 C4 en gang med Fulda Extremo i 17", og var kjempefornøyd.

Kjøpte RS2, og etter at Dunlop SP 7000? var utslitt kjøpte jeg Fulda Extremo til denne siden jeg var så fornøyd med de på A6en.

Her passet ikke bil og dekk sammen, for det var ikke noe særlig å kjøre på.

Klart mange faktorer spiller inn, Quattro vs. fremhjulstrekk, 1,9 tdi vs 20vt... osv.

Men jeg ville nok valgt dekk hakket over de billigste iallefall.

Pris har alltid noe å si for oss flest, og jeg kan si at ved å kjøpe på dekkonline, sparte jeg 5300,- i høst på 4stk 20" dekk kontra å kjøpe dem i Bergen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er mange forsjellige billigmerker! Noen er gode, og noen er ikke :) Eneste måten å finne det ut på er å prøve de! Dekktesting på nettet funker ikke, da alle bruker forskjellige biler, og det er like mange meninger som det finnes tester.

Selv skal jeg prøve merket Minerva i år, disse skal være laget av continental. Så det kan jo være noe i det :)

Hvis du sender meg dimmensjonen du trenger på mail Hakon@ladedekk.no, kan jeg gi deg pris på både billig og premium dekk :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Støtter helt klart ekstra peng for premiumdekk. Men du trenger ikke gå for de dyreste for å få bra dekk. Sjekk ut f.eks. Dunlop og Goodyear. Dette er jo kjente dekk som produseres av "premium-dekk-fabrikanter", men ligger noe lavere i pris. Selv har jeg prøvd mye forskjellig siste par årene og har nå Goodyear Eagle F1 Asymmetric, som jeg er meget fornøyd med. Både bra grep og et av de mest stillegående "sportsdekkene" jeg har kjørt.

Har prøvd div. Continental, Dunlop SportMaxx, Pirelli P-Zero Rosso, Pirelli P-Zero, Bridgestone Potenza, Uniroyal Rainsport og ovennevnte Goodyear de siste få årene. Michelin er det mange som skryter av, men det koster også skjorta. Tror du kan få et rimelig bra dekk som koster mye mindre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dekk er overhodet ikke noe å spare penger på, er tross alt den lille forskjellen som kan utgjøre mye den dagen en feilberegner litt eller er ute for noe annet...

 

Tar du steget opp til Pirelli, Conti, Goodyear, Michelin, etc har du enormt mye igjen enn å kjøpe ding-dang og pling-plong dekk.

 

De 2000 ekstra du legger i er overhodet ikke mye om en snur på det og ser kontnaden over den perioden du har disse dekkene. De varer gjerne i 2år, har de på 7-8mnd i året og da er det ikke mer enn 150kr hver måned ekstra de er i bruk, ikke mer enn 2 halvlitere på by'n det;) Lite i den store sammenhengen på et vanlig bilhold.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Støtter helt klart ekstra peng for premiumdekk. Men du trenger ikke gå for de dyreste for å få bra dekk. Sjekk ut f.eks. Dunlop og Goodyear. Dette er jo kjente dekk som produseres av "premium-dekk-fabrikanter", men ligger noe lavere i pris. Selv har jeg prøvd mye forskjellig siste par årene og har nå Goodyear Eagle F1 Asymmetric, som jeg er meget fornøyd med. Både bra grep og et av de mest stillegående "sportsdekkene" jeg har kjørt.

Har prøvd div. Continental, Dunlop SportMaxx, Pirelli P-Zero Rosso, Pirelli P-Zero, Bridgestone Potenza, Uniroyal Rainsport og ovennevnte Goodyear de siste få årene. Michelin er det mange som skryter av, men det koster også skjorta. Tror du kan få et rimelig bra dekk som koster mye mindre.

 

Goodyear Eagle F1 Assymetric er et kjempedekk, har kjørt på det selv i to-tre år, men Goodyear regnes vel generelt som en premium dekkprodusent? Prismessig er uansett disse F1-dekkene meget konkuransedyktige på Dekkonline.com

 

Mvh

EW

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når det koster 1200kr pr dekk Dunlop SportMaxx i f.eks 225/40-18 levert på dør er det vel ikke noe mer å spare på etter min mening :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er ikke noe mere redd for å kjøpe dekk fra Korea enn dekk fra Japan eller Europa, men kinesiske dekk (som ikke er billige, men superbillige) er jeg for evig og alltid skeptisk til.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Goodyear Eagle F1 Assymetric er et kjempedekk, har kjørt på det selv i to-tre år, men Goodyear regnes vel generelt som en premium dekkprodusent? Prismessig er uansett disse F1-dekkene meget konkuransedyktige på Dekkonline.com

 

Mvh

EW

 

Ja, det gjør vel det, i alle fall sammenlignet med div. koreanske merker, men regnes vel ikke som like premium som f.eks. Conti og Michelin kanskje? Uansett rimeligere og meget bra dekk ja :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kan komme med erfaring fra Champiro når det nærmer seg sommer. Er nemlig de dekkene som står på sommerfelgene på nyebilen.. : rolleyes

 

(Det var forresten slike dekk som stod på felgene jeg kjøpte til vinterbruk til Passaten også. Forrige eier påstod de dekkene var gode å kjøre på, men jeg prøvde de aldri selv..)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har kjørt på Sportmaxx, Sportcontact3 og PZero Rosso de siste par årene, har inntrykk av at Conti bråker en del mer men har også intrykk av at de har bedre respons og tåler hard bruk mye bedre. Var også godt fornøyd med Sportmaxx og hadde gladelig kjøpt dem igjen om du får de til 1200kr/stk.

 

Jeg har sett litt forskjellig om Kumho KU13, men det er et "ordentlig" dekk somer laget for å selges som et godt dekk - og ikke for å selges billigst mulig som (unnskyld meg) billig skit som Champiro, Kenda etc... Har en nabo rett over plassen her som har høydekast i tre av fire Kenda. Da hjelper det lite å bytte rundt på dem, haha...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har topp erfaring Med Goodyear F1 Asymetric 2 på 3 forskjellige biler. Jeg turte ikke mer lenge før dekka sa stopp :)

 

Goodyear er et premiumdekk på linje med dem andre som f.eks Conti , Michelin, Nokian osv.

 

Har jobbet med dekk i 8 år, og ingen har klaget på Goodyear F1 Asymetric.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet ikke hvor mange her som leser bladet Motor her,men i allefall så var det dekktest i det siste bladet.

Overraskende nok så var det Hankook som kom best ut sammen med Nokian,test dim var 205/55/16 .

Har alltid sett på Hankook som et av de billigre merkene,leser også at naf ønsker å teste dekket på nytt

pga dets gode egenskaper.link til test http://www.naf.no/Alle-saker/NAF-eksperten/Forbrukertester/Dekktest/Sommerdekktest-2012/Hankook-Ventus-Prime-2---92-poeng/

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har kjørt med Champiro en sesong, og det var det de tålte. Helt utslitt, dårlig drenering fra dag 1, henger ok, støyer relativt lite.

Kjørte samme bil med Falken-dekk (254 mener jeg det var), ble en HELT annen verden; Mye mønster igjen etter endt sesong, vanskelig å få vannplaning, henger kjempebra og støyer lite.

 

Bruk penger på skikkelige dekk, det er VEL verdt det! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Motor sine tester er noe merkelige. Identiske dekk bytter plaseringer fra ett år til et annet, selv om gummiblanding og dekket ellers er som året før.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mine erfaringer med billigdekk:

Husker jeg for en del år siden hadde noen splitter nye 17" Fortuna F200 Sport, og det var livsfarlig på våt vei (dog morsomt som 18åring og med quattro : flau : )

Skeivslitte disse etter noen runder på Rudskogen, og satte på noen brukte Dunlop SP Sportmaxx.

Dette var som himmel og hav på våt vei, helt sykt feste i forhold - selv på halvslitte dekk.

 

Kjøpte senere på en annen bil 18" Federal SS595 og var veldig fornøyd med disse. Fungerte fin-fint til vanlig kjøring, på autobahn og på banekjøring. På våt føre er nok premium-merkene bedre, men følte det aldri som en utrygghet når jeg prøvebremset/gasset på i rundkjøringer på våt asfalt.

 

De siste billigdekkene jeg har hatt var 17" Barum som er på 20v Coupeen, disse er jeg veldig fornøyd med og merker ikke noe til at det er et billigdekk verken på støy, kjørekomfort eller våt vei.

 

På vinteren har jeg dog alltid hatt premium-merker da det stort sett er glatt ute på veien, og man trenger godt feste til både framdrift og vanlig stopping.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Motor sine tester er noe merkelige. Identiske dekk bytter plaseringer fra ett år til et annet, selv om gummiblanding og dekket ellers er som året før.

 

Ja, har kommentert dette til han som hadde med testene å gjøre. Det var da snakk om vinterdekk. Han sa at siden det ikke er snakk om test i et laboratorium, vil det alltid bli variasjoner pga underlag, temperaturforskjeller etc. Han sa videre at selv om dekkene heter det samme, så har de ofte skiftet gummiblanding. Han sa også at det var snakk om veldig små forskjeller på de beste dekkene. Det jeg derimot har stusset på er selve omtalen av dekkene, som uviten leser oppfattes det de skriver om et dekk på 3. plass litt negativt, mens det bare var positivt året før, da det var på 1. plass.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.