Dekkerfaringer billigdekk vs premiumdekk

Anbefalte innlegg

Er det noen fasit som skiller billigdekk og "premiumdekk" ?

Merke? Pris? Hos mange forhandlere virker det som premiumdekk er de halvdyre dekkene som (som sikkert ikke har såå mye høyere innpris enn billig-dekk)

 

Noen av mine siste dekkerfaringer:

 

Strata på A4 B5: Hadde 225/40/18 på A4 B5 Nye dekk. Fikk aldri noen "aha-opplevelse" med bruk av disse. Kjørte ca. 4 mnd på de før jeg solgte den.

 

Nokian Hakka på A3 8P: Hadde Nokian hakkepelitta i både sommer og vinterdekk på min A3 8P. Sommerdekkene ikke like gode som vinterdekkene i mine øyne. Vinterdekkene (piggfrie) stod på som bare det, selv om de begynte å få litt lite mønster i mine øyne etter forholdene på vinterdekk. Vinterdekkene her er det beste jeg har kjørt på!

 

Vredenstein på Touran: Dårligste dekkene jeg har kjørt på. Står ikke på i det hele tatt. Ikke for dårlig mønster eller, målt det flere ganger. Er dette dekkene, eller er det bilen som kan være en dårlig vinterbil?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Premium dekkene er ikke halvdyre engang, de er dyre :) Og de koster veldig mye mer i innkjøp.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, har kommentert dette til han som hadde med testene å gjøre. Det var da snakk om vinterdekk. Han sa at siden det ikke er snakk om test i et laboratorium, vil det alltid bli variasjoner pga underlag, temperaturforskjeller etc. Han sa videre at selv om dekkene heter det samme, så har de ofte skiftet gummiblanding. Han sa også at det var snakk om veldig små forskjeller på de beste dekkene. Det jeg derimot har stusset på er selve omtalen av dekkene, som uviten leser oppfattes det de skriver om et dekk på 3. plass litt negativt, mens det bare var positivt året før, da det var på 1. plass.

 

For noen år siden byttet Goodyear og Bridgestone plass fra 1 år til det andre, siden jobben kjøper dekk med begge så spurte jeg hvordan det kunne ha seg. Begge selgerene sa at dekkene deres var identiske som året før, men den ene hadde snakket med journalisten som da sa at man måtte ha en "nyhetsverdi" i testene også.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bestilte nett 4 nye Goodyear F1 Asymmetric 2 til 1300 kr stk inkl frakt. Eg vil ikkje kalle det dyrt. Som andre sier her, lar du være å kjøpe unødvendig dilldall til bilen i 1-2 mnd har du tjent inn dette igjen;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bestilte nett 4 nye Goodyear F1 Asymmetric 2 til 1300 kr stk inkl frakt. Eg vil ikkje kalle det dyrt. Som andre sier her, lar du være å kjøpe unødvendig dilldall til bilen i 1-2 mnd har du tjent inn dette igjen;)

 

Hadde man fått den prisen for tilsvarende dekk hos en dekkforhandler hadde det ikke vært noe spørsmål en gang - men litt av grunnlaget for diskusjonen var at prisforskjellen var såpass stor mellom billigdekk og premiumdekk hos forhandlere at man faktisk måtte tenke seg om to ganger før man la såpass mye penger på bordet ;) Tilsvarende dekk fikk jeg pris på 9000kr for hos en forhandler her i byen.. (NI tusen kroner, ja!)

 

Samme dekkforhandler tok mellom 1200-1500 kroner for å legge på et sett med "postordredekk"..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ein lokal helt heime som legger på dekk for eit par 100 lapper, samt at brodern jobba på dekksjappe så får det gjort gratis der. Godt og være bortskjemt:p Totalpris på dekka blir jo 5200kr, så sjøl med 1200 kr i omlegging har du jo spart 2500 kr på dekk som sikkert er ferskere og.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kommer jo selvfølgelig helt an på størrelsen på dekket..

 

Jeg har nettopp bestilt meg noen Falken FK-452 i 225/35-19.. De koster 1365,- stk hos Dekkonline.. Skulle jeg "gått opp ett hakk" og kjøpt meg Goodyear F1 Asymmetric 2, som flere skriver om her, så koster de 1822,- stk hos Dekkonline..

 

Det er plutselig 1800,- mer per sett..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

p Totalpris på dekka blir jo 5200kr, så sjøl med 1200 kr i omlegging har du jo spart 2500 kr på dekk som sikkert er ferskere og.

 

Helt klart, men da følger det med vrangvilje og lektyre om at man "kjører bransjen i grøfta" som kjøper billige dekk på nettet når man drar for å legge de om.. ;) Men ja, det blir nok sannsynligvis skikkelige dekk hos dekkonline som blir endskapen. Totalprisen ramler vel rundt 6000 for et sett OK dekk derfra..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kommer jo selvfølgelig helt an på størrelsen på dekket..

 

Jeg har nettopp bestilt meg noen Falken FK-452 i 225/35-19.. De koster 1365,- stk hos Dekkonline.. Skulle jeg "gått opp ett hakk" og kjøpt meg Goodyear F1 Asymmetric 2, som flere skriver om her, så koster de 1822,- stk hos Dekkonline..

 

Det er plutselig 1800,- mer per sett..

 

Koster å være kar. Prisen stiger jo meir her til lands enn kva den gjer på dekkonline når du går etter størrelse.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Koster å være kar. Prisen stiger jo meir her til lands enn kva den gjer på dekkonline når du går etter størrelse.

Det er helt klart at det koster! For meg så funker nok de dekkene mer enn godt nok og vil tro de gjør det for hvermansen også :) Men helt klart, hadde jeg hatt en større bil med 300hk + så vil jo selvfølgelig kravet etter ett bedre dekk være til stedet, men en Golf Diesel eller tilsvarende trenger ikke "racerbil dekk" for å holde seg på veien om en kjører med litt vett i hodet :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Koster å være kar. Prisen stiger jo meir her til lands enn kva den gjer på dekkonline når du går etter størrelse.

 

Jeg klarte å skaffe meg dekk til over 1000kr billigere enn dekkonline klarte på samme dekk hos importøren. Lønner seg å gjøre litt undersøkelser før man handler... ikke alltid dekkonline er fasiten

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I mitt tilfelle blei dei fasiten, til og med brodern greidde ikkje å matche prisene med ansattrabatt hos dekksjappa. Ingen andre i Bergen by heller for den saks skyld;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Interessant det du sier - dekkonline tjener etter hva jeg hører riktig godt på å selge til norge. Og det eneste de gjør fremfor konkurrentene er at de tar seg av frakt og tollklarering. Oc det er jo nettopp det importør/distributørleddet gjør ikke sant - ikke overraskende at importør kan selge billigere enn dekkonline når de importerer tusenvis av dekk om gangen mens dekkonline tar fire om gangen.

 

Det som er litt overraskende er at de kan tjene godt, ha en langt dyrere forretningsmodell og allikevel være så mye billigere. Vanskelig å konkludere med annet enn at distribusjon i norge enten er ekstremt dyrt - eller ekstremt lønnsomt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eller sjekk hos Jons dekk og felg.. Han knuste prisene til dekkonline.. Men nå handler jeg en god del av han..

 

Men verdt å sjekke ut :)

 

Sendt fra min 386

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eller sjekk hos Jons dekk og felg.. Han knuste prisene til dekkonline.. Men nå handler jeg en god del av han..

 

Men verdt å sjekke ut :)

 

Sendt fra min 386

 

støtter den Anders! jon fixa Bct dekk til lekebilen min billigere en dekkonline ferdig på felg :)

 

men når vi først er innpå dette med dekkerfaringer.

 

hva er deres erfaringer med federal ss595, dette er jo et veldig rimelig dekk, har selv hatt det på etpar biler og er veldig godt fornøyd, både med slitestyrke og grep :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eg hadde Federal SS595 på min MK4 GTI og dem fungerte fint for meg :)

Trur de passer bra på mindre biler (Golf, Polo, etc) for eg har hørt mange som ikkje er like fornøgd med dem på større biler som A6.

 

No skal eg ha Yokohama S-Drive på min, so håper på litt bedre prestada fra dem, siden dem kostet 600,- mer pr. dekk enn dem eg har pr. dags dato :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde Federal ss595 på merca jeg hadde. Funket helt fint til mitt bruk i alle fall :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mye snakk om Kumho. De er bra. Uten å være dyre. Jeg er storfornøyd med dem.

 

Men ikke glem erkerivalen Hankook. De er heller ikke dyre. Og de har vunnet flest tester av alle. Nå også i NAF-Motor.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mye snakk om Kumho. De er bra. Uten å være dyre. Jeg er storfornøyd med dem.

 

Men ikke glem erkerivalen Hankook. De er heller ikke dyre. Og de har vunnet flest tester av alle. Nå også i NAF-Motor.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Feite felger er skremmende høyt prioritert kontra dekk synes jeg, mange kjøper store felger og de billigste dekk det er å oppdrive...... Det skremmer meg hvertfall.

 

Helt riktig. Bra felger og dårlige dekk er en dårlig kombinasjonasjon. Dårlige dekk klarer aldri å utnytte det grepet som bor i dyre superlette felger. Det samme gjelder også andre vegen. Blytunge billigfelger kan ødelegge grepet i kvalitetsdekk.

 

Felger og dekk bør stå i forhold til hverandre. Billige felger til billige dekk. Lette felger til de beste kvalitetsdekka.

 

Det er litt kjedelig. Men en bra måte å spare penger på, er å moderere hjuldimensjonen. Bra dekk er ikke så dyre i moderat dimensjon. Og vekta på felgene er ikke like kritisk når felgene ikke er så store. Men selvfølgelig. Det blir litt kjedelig...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Feite felger er skremmende høyt prioritert kontra dekk synes jeg, mange kjøper store felger og de billigste dekk det er å oppdrive...... Det skremmer meg hvertfall.

 

Helt riktig. Bra felger og dårlige dekk er en dårlig kombinasjonasjon. Dårlige dekk klarer aldri å utnytte det grepet som bor i dyre superlette felger. Det samme gjelder også andre vegen. Blytunge billigfelger kan ødelegge grepet i kvalitetsdekk.

 

Felger og dekk bør stå i forhold til hverandre. Billige felger til billige dekk. Lette felger til de beste kvalitetsdekka.

 

Det er litt kjedelig. Men en bra måte å spare penger på, er å moderere hjuldimensjonen. Bra dekk er ikke så dyre i moderat dimensjon. Og vekta på felgene er ikke like kritisk når felgene ikke er så store. Men selvfølgelig. Det blir litt kjedelig...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kommer jo selvfølgelig helt an på størrelsen på dekket..

 

Jeg har nettopp bestilt meg noen Falken FK-452 i 225/35-19.. De koster 1365,- stk hos Dekkonline.. Skulle jeg "gått opp ett hakk" og kjøpt meg Goodyear F1 Asymmetric 2, som flere skriver om her, så koster de 1822,- stk hos Dekkonline..

 

Det er plutselig 1800,- mer per sett..

 

Bestilte samme som deg, virker jo bra de i forhold til pris. Fikk du også Mail nå noen dager etter med "bestill dekk nå, få 3% rabatt"? De kunne jo sagt det litt før :(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kommer jo selvfølgelig helt an på størrelsen på dekket..

 

Jeg har nettopp bestilt meg noen Falken FK-452 i 225/35-19.. De koster 1365,- stk hos Dekkonline.. Skulle jeg "gått opp ett hakk" og kjøpt meg Goodyear F1 Asymmetric 2, som flere skriver om her, så koster de 1822,- stk hos Dekkonline..

 

Det er plutselig 1800,- mer per sett..

 

Bestilte samme som deg, virker jo bra de i forhold til pris. Fikk du også Mail nå noen dager etter med "bestill dekk nå, få 3% rabatt"? De kunne jo sagt det litt før :(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som har et klokt ord på hva premiumdekk egentlig er?

De dyre dekkene? Dekkene som er best i test?

 

Alle omtaler de dyreste dekkene som premiumdekk bare..?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som har et klokt ord på hva premiumdekk egentlig er?

De dyre dekkene? Dekkene som er best i test?

 

Alle omtaler de dyreste dekkene som premiumdekk bare..?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.