Anbefalte innlegg

Skal hjelpe pappa med å polere båten nå..

 

Båten er en Hydrolift T-30 med blått skrog.

 

Hvordan er det å bruke bilprodukter på båt?

 

1: Kan jeg avfette med prickbort?

 

2: Har scholl S03Gold, S17 og S40 + div. pads fra scholl, (oransje, gul og svart)

 

3: Roterende maskin er vel kanskje litt overkill mtp varmeutviklingen? Ocillerende er bedre på båt?

 

 

4: Er CC5050 voksen holdbar på båt? evt noe annet jeg bør bruke isteden?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1. Prickbort tar lite annet enn tjære/asfalt, så jeg ser ikke vitsen i å bruke den på en båt. Bruk heller surfex HD eller en annen vannbasert avfetting/rens.

2. S3gold er ikke ulik marineversjonen av CleanerFluid fra Swissvax når det gjelder konsistens. Den kan bestilles fra swissvax.no på forespørsel (er ikke lansert i Norge enda) og er kjempegod i bruk. Gelcoat kan fort bli litt "sticky" å polere, så jeg syns litt halvfine pads gav beste resultatet sammen med grov polish. Altså type Oransje Scholl.

3. Roterende er finfint, varmeutvikling kommer helt an på polish, pad og teknikk. Det er ikke problem å kjøre roterende uten varmeutvikling. Prøv i første omgang s3gold på oransje scholl og lite press, se om det tar så mye som du ønsker.

4. Mange syns ikke CG5050 er holdbar på bil engang. Dersom holdbarhet er viktig, ville jeg vurdert:

Collinite 845 er en petroleumsbasert (flytende) voks med ekstrem god holdbarhet (selges på bilnerden.no billig), ellers koster Swissvax Marine det samme som Shield, dvs ca 1000kr for en boks.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra svart av Knut Arne, men jeg tilføyer litt erfaringer ifra min side også. :)

 

1 : Bruk heller Surfex HD. Det gjorde jeg på den ene båten våres, funka knall! Blandet 1:3 eller 1:5

2 : Jeg brukte S17+ og sort eller orange scholl pad på gamlingen sin Draco. Ble veldig bra på den båten!

3 : Jeg brukte Meguiars DA maskin ( ocillerende ) med produkt og pad nevnt over.

4 : Jeg har ikke erfaring med den voksen, men den har ikke så alt for god holdbarhet på bil.

Jeg brukte noe slags båtvoks som funka meget godt. Husker ikke navnet på den. Det var en kamerat av gamlingen som hadde..

Eventuelt som Knut Arne nevner så er Collinite 845 og Swissvax marine bra alternativer! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg handlet litt inn i dag(dvs bestilt fra nettet)

 

bl.a surfex hd og collinite 845 + masse til bilen min :D

 

men de var tomme for scholl pads.. og en kompis ødela den ene oransje.. Så da har jeg bare 1 oransj... Er det andre gode padder som er bra å bruke? Gjerne fra noe som kan leveres kjapt :) Ser at UBER putene er veldig billig kontra scholl! Er de like bra? (er jo nesten halve prisen)

 

(har scholl bakplate)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er veldig mange som bruker uber pads til Scholl produkter.

Jeg har ikke erfaring med dem, men de skal være veldig bra! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Brukt MG 21 som sealent på seilbåten nå de siste 4/5 årene.. Fungerer utmerket

Kun polert med ullpute, hvit båt.

 

Så i år satte vi rekord..

Båten heiset opp 22:00 mandag

Onsdag 21:00, klar for utsett

 

- vasket, polert og vokset skrog

- skrapet av alt gammelt bunnstoff med malingsfjerner og div

- primet og nytt bunnstoff påført

 

35 fot :-)

 

*Sier ikke at hurtighet nødvendigvis er bra, men rette produkter har gjort jobben mer lettvint

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg syns über er for myke i skummet. Foretrekker Chemical guys MPT pads eller CG Hex-logic istedet.

Meguiars gule softbuff kan også funke greit.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er jeg i gang med denne.. Fy F*en for en jobb! Er så sykt matt og mistet alle farge! Prøvde div varianter mtp padder og polish, men ingen ting tok nok til at jeg var fornøyd.. Så har våtslip hele skroget.. Litt jobb!

Og forskjellen er enorm! Speilblank med s03 gold og oransje pad! Morro å gjøre slike jobber når det blir så sykt forskjell!

Men har det noe for seg å avslutte med s40 på gelcoat? Er noe helt annet enn billakk å jobbe med merker jeg!

 

 

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tok en jobb på en "liten" 48 sunseeker. Den så helt jævlig ut! Prøvde også litt av hvert, men endte opp med scholl s03 og gul scholl pute. Gikk over med s30 og oransje pad før jeg la voks- shield.

ImageUploadedByTapatalk1338066475.434331.jpg

ImageUploadedByTapatalk1338066773.722669.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

slik ser/så denne ut også + en god del værre på hele bakpartiet!

Har et bilde underveis(men fant ut at det ikke ble i nærheten a bra nok, så våtslipte da hele båten)

 

Dette bildet er slik den så ut, og ikke våtslipt på bilde..

 

20120524_171445.jpg

 

Glemte kamera i båten, så skal oppdatere mere når jeg er ferdig :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.