Anbefalte innlegg

Er plaget med litt sinkslipp på taket på min 98' A3, så mitt spørsmål er; Hva møter jeg når jeg skraper vekk lakken?

Gjennomrustet metall?, overflaterust?, små porer med rust? vann?

 

Grunnen til at jeg spør, er at jeg ønsker å få en mer jevn flate, da bilen skal helfolieres. Men visst jeg må skjære ut gjennomrustet plate og sveise inn nytt, så får det heller være.. (sette den på verksted er uaktuelt.)

 

Så, noen erfarne lakkerere/mekanikere som har vært bort i lignende og vet hva som skjuler seg under? (Se bilder)

 

2012-06-10 18.40.41.jpg

 

2012-06-10 18.41.04.jpg

 

2012-06-10 18.39.14.jpg

 

2012-06-10 18.40.16.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er nokk bare overflaterust. i verste fall noen rustporer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg håper og tror du har rett :)

La press på boblene og kunne _ikke_ se antydning til bevegelse i stålet, så det lover jo godt.

Tenker jeg tar sjansen på å sande ned lakken.

 

Får man kjøpt syregrunning og fyller gjennom Berge & Co eller Møller? Eller bør jeg kjøpe noe annet en annen plass?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

sjekka at rustgarantien er gått ut??

-EDIT: såg no at det var 98 mod:)

 

får kjøpt syregrunning, 2k sprayepoxy ++ hos wurth om du ikkje vil lakkere før du evt folierer..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

puss det bort og lakk opp, skal du ha på folie så holder det med 1k zinkgrunning og 1k baselakk.. dog være nøye med å få bort rusta...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

sjekka at rustgarantien er gått ut??

-EDIT: såg no at det var 98 mod:)

 

får kjøpt syregrunning, 2k sprayepoxy ++ hos wurth om du ikkje vil lakkere før du evt folierer..

Da blir det en svipptur innom Würth i morga. Takker! :)

 

puss det bort og lakk opp, skal du ha på folie så holder det med 1k zinkgrunning og 1k baselakk.. dog være nøye med å få bort rusta...

 

Så lenge det stopper korrosjon og gir en passe glatt flate slik at folien sitter skikkelig, så er jeg mer en fornøyd : rolleyes

 

Angående Zink.. Er dette det jeg bør gå for, siden karosseriet er galvanisert?

 

Føler at jo mer jeg leser, dess mer forvirret blir jeg.. Hva er best for min bil? Zink, Syre, eller Epoxy -grunning?

(Lakken og klarlakk er bestilt med Berge & Co, tror dette er 1k)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

puss det bort og lakk opp, skal du ha på folie så holder det med 1k zinkgrunning og 1k baselakk.. dog være nøye med å få bort rusta...

 

 

All zinkgrunning jeg har værti borti har vært dritt. Blir ikke heft på lakken over, går hvis man legger syregrunning over zinkgrunninga igjen, men bedre å bare droppe det zinkstyret.

 

 

Slip ned all lakk med negerkuse så stålbørste for å ta det som er igjen i porene, også kjøper du ordentlig 2K epoxygrunning på sprayboks, dette fører dem på f.eks mekonomen.

Denne fungerer slik at man knuser en kapsel inne i boksen med herder.

 

Legger du to tykke lag med epoxy også lakk over det igjen. Da blir det tett og fint slik at rusta stoppes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har akkurat det samme på min Audi =(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

All zinkgrunning jeg har værti borti har vært dritt. Blir ikke heft på lakken over, går hvis man legger syregrunning over zinkgrunninga igjen, men bedre å bare droppe det zinkstyret.

 

 

Slip ned all lakk med negerkuse så stålbørste for å ta det som er igjen i porene, også kjøper du ordentlig 2K epoxygrunning på sprayboks, dette fører dem på f.eks mekonomen.

Denne fungerer slik at man knuser en kapsel inne i boksen med herder.

 

Legger du to tykke lag med epoxy også lakk over det igjen. Da blir det tett og fint slik at rusta stoppes

 

 

jeg har hittil ikke hatt noe problem med zink grunning.. men så har jeg forsåvidt kun brukt body over det trooor jeg..

 

for all del 2k er det beste...

 

 

til trådstarter:

ang type grunning; så lenge du grunner så er det greit, men vit det at man skal legge feks. epoxy over syregrunning... Så det enkleste man kan gjøre er å bare kjøre epoxy først som sist og bruke den istedenfor. Skal man ha noe som går ned i porene før epoxyen, da kan du feks bruke wurth sin rustmelk. Men så lenge lakke er dette og det er rent under så skal det ikke være nødvendig med rustmelk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var innom Berge & Co sin lakkavdeling idag og forhørte meg; 2k epoxygrunning skulle jeg ha..

 

Har fått handlet litt, som

- Wurth 2k epoxygrunning (multifill)

- 10x400 og 10x1200 våtslipepapir

- 280 negerkuse

 

Så da mangler jeg

- Wurth rustmelk

- Wurth Silikonfjerner

- Wurth grunningsfyller

- Lakk

- Sparkel?? Eller er det unødvendig siden der ikke er bulker? Eventuelt jevne ut med klarlakk..

 

Noe som mangler nå?..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er Chemical.no sine produkter? Kjøpte en pakke av de selv for noen år siden, men fikk kun testet rustomvandleren (som forsåvidt fungerte bra)..

 

Har vært storkunde hos Würth og handlet rustomvandler, silikonfjerner, combi-let sparkel og grunningsfyller..

 

Sliter litt med tidsmangel, men håper å få gjort noe i helgen..

Skrapet vekk "appelsinhuden" og fant overflaterust.. Har og plukket av taklistene, her fant jeg..

2h84ozs.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er Norwegian Chemical Technique ltd det ja. Linken er nettbutikken til dem. Ser ut som det er noe gærnt med hjemmesiden deres dog.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og som vi alle kjenner til, der er ALLTID mer rust om man graver litt dypere.. Selvfølgelig nedfelt 1.5cm, og vanskelig å komme til..

2d8fes2.jpg

 

Etter mange timer med pussing og pauser, på med Würth rustmelk.. Nå venter jeg i spenning..

25h3lms.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har en fin børstesliper med smale børster til akkurat det der :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei :) hvordan ble det med listene, fikk du de av hel og rett? Hvordan er de festet i sporet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har en fin børstesliper med smale børster til akkurat det der :)

 

Jo, takk for den! : bh :

Kjemper videre med sandpapir og negerkuse eg ;)

 

Hei :) hvordan ble det med listene, fikk du de av hel og rett? Hvordan er de festet i sporet?

 

Listene vrir seg litt når du tar de av, men ikke så mye at alt håp for montering er ute :)

Åpner bagasjeluken, vipper de opp med et flattjern og jobber deg fremover. Helt fremme ved ruten sitter listen i et spor (bare dra listen litt tilbake, så er den løs).. Enkelt :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fine :) Lykke til videre

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På tide å runde av tråden :)

 

Fikk lagt;

- Würth 2k epoxygrunning.

- Karosseritetning (nede i sprekken over skjøten)

- Würth 1k grunningsfyller

Man ser lagene ettersom dette er sandet ned..

2012-06-30 02.52.36.jpeg

 

Maskert litt

2012-07-01 04.45.26.jpeg

 

Første strøk (tror jeg)

2012-07-01 05.39.49.jpeg

 

Resultatet (bildet lyver litt, da blitzen fikk frem det meste)

2012-07-01 14.39.20.jpeg

 

Som nevnt, så er jeg ikke så kresen på resultatet.. Da hadde den blitt sendt til de proffe :P

Kanten som vises kan sammenlignes med et A4-ark som ligger flatt på bordet, naglen vil såvidt henge seg fast.. Who cares.. ;)

 

Så, dersom du har bobler ala dette, så er det nødvendigvis ikke verdens undergang :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.