Hvordan få bort matt belleg

Anbefalte innlegg

Nå som broderen har reis til syden har jeg fått i oppgave å prøve å shine bilen hans litt. Bilen er en 98 a6 om det skulle ha så stor beydning. Problemet er at halve bilens tak og bakluke er ekstremt matt, trolig et belleg eller no. Bilen er egentlig ganske så fin og blank, men på halve taket og bakluka virker det som ligger et belleg som er vansklig å få av. når man strykker hånden over det matte området er det som å dra hånda over et fint pussepapir. legger ut et dårlig bilde. Det jeg syntes er rart er hvordan halve taket er helt fint, også er det en klar skille hvor resten er matt. Har prøvd div avfetting, gnukking uten mye hell. Prøvde å bløte en fille i pricbort og sitrusrens, og da fikk jeg faktisk fram litt pen lakk, men det er snakk om veldig lite og ikke minst tidkrevende, ikke vet jeg hvordan lakken blir heller. Så er det noen kloke hoder her som har noen tips eller triks for å få blank bil igjen? lurer også på hvordan dette har skjedd, bilen ble kjøpt sånn så hva gamle eier har drevet med er vansklig å si: klø :: klø :

 

Litt vasklig å se på bildet pga sol, men hele taket er som det man kan se forran på taket med et matt parti og med en klar skille langs taket over til det blanke.

 

IMG_0318.jpg

 

Takker for alle svar og forslag. Lars

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har bilen vært lakkert opp på ett tidspunkt? Kan være overspray etter lakkerer..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her var det kjapt svar, det liker vi:)

 

Det var en uerlig fyr vi kjøpte den av, så vi så at skjermene var litt stygge i lakken, men i ettertid har det vist seg at dem var helt opprustene også har han vi kjøpte den av sparkla over og lakkert over, så svaret er ja, men den skjermen dette var gjort med sitter på den siden som er blank (høyre). Men mulig han har dekt til den siden av bilen han har lakkert, også har det blitt svevestøv over til andre siden som ikke var tildekt muligens?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette ser/høres ut som en jobb for poleringsmaskin.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig med Lena.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres ut som det samme som jeg fikk etter at jeg maskerte for dårlig når jeg skulle hobbylakkere noe smågreier. Altså svevestøv som du sier.

Tror jeg fikk bort alt med clay, og etter en kjapp polering var lakken god som ny igjen. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har prøvd med med lakkrens uten at det hjalp noe, men mulig jeg trenger noe med litt mere slipemiddel i, og litt mere trykk. Uansett takker for alle svar:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig at dette høres ut som svevestøv etter lakkering og jeg hadde vurdert først maskin og polering. Funker dette dårlig hadde jeg muligens tatt frem boksen med 2000/2500 eller 3000 korn papir og en bøtte vann.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei! Ville bare dele litt erfaring fra mitt arbeid. For meg ser dette helt klart ut som lakkstøv fra klarlakk, i tråd med det du skriver om lakkjobben som ble gjort.

Mitt råd er å prøve med Meguiar's Clay, den blå. Dette bruker vi med stort hell! Alternativt kan den røde Clayen brukes, men da må du etterbehandle med en lakkrens.

Clay er uansett et mye mindre "farlig" produkt enn å begynne med slip...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Bengt! Prøver å sende deg en pm, men kommer ikke gjennom. Er innboksen din full?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Bengt! Prøver å sende deg en pm, men kommer ikke gjennom. Er innboksen din full?

 

Du får ikke sendt PM om han ikke har betalt medlemsskapet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stor takk for god service og hjelp til Bengt i Care center. Meguiar's Blåe clay fungerte ypperlig, så nå er så godt som alt lakkstøvet borte:).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.