Anbefalte innlegg

Hei,

 

Hva betyr innpress og nav? Jeg ser på noen felger som har rett boltsirkel, men feil innpress og nav. Har det noe å si?

 

Mvh

Rune

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Innpress er avstanden fra senter på felgen og til flaten i felgen som du skrur fast i bilen (navet).

Denne avstanden betegnes med ET (tysk = einpresstiefe) og forteller deg hvor langt ut eller inn felgen monteres på bilen.

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Innpress

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt usikker på om jeg forstod alt.

 

Så vil en felg med 39 / 54,1 passe på en bil med 43 / 57,1?

 

Felgen vil da komme lengre ut enn originalfelg..?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt usikker på om jeg forstod alt.

 

Så vil en felg med 39 / 54,1 passe på en bil med 43 / 57,1?

 

Felgen vil da komme lengre ut enn originalfelg..?

 

4mm forskjell i innpress og 3mm på navet.

Felgen må da spaces ut 4mm og senterhullet dreies opp med 3mm for å bli lik :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så er ikke bare til å skru på nei... Ok, tusen takk :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eneste problemet her er nok for lite senterhull. 3mm endring på ET har du lov å gjøre (opp til 7,5mm faktisk). Men få tak i felg med rett navåpning du :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var bare noen billigfelger til fruen sin Polo, ikke noe tap :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis de har stått på Polo må de være 57,1mm de også? (Ingen VAG har mindre enn 57,1mm åpning, kun få modeller har større)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde stått på en celica :)

 

Et tilleggs spørsmål, hvis man har høyere innpress, på felgen enn originalt. Hva er resultatet da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde stått på en celica :)

 

Et tilleggs spørsmål, hvis man har høyere innpress, på felgen enn originalt. Hva er resultatet da?

 

Dess høyere tall det er på et, dess mer bygger felger innover mot støtdemper. Det peneste er jo felg med lavere innpress (lavere tall), da felgen kommer lengre ut mot skjermen. En kan forandre innpress og bredde på felg til det tar borti en eller annen plass (nå snakker jeg ikke om hva som er lovlig eller ikke). Innpress har en sammenheng med bredde på felg

 

En kan forandre innpresset med inntil 7,5mm (15mm på sporvidde) uten å måtte vise bilen til ny godkjenning. Forandres innpresset mer enn 7,5mm, må en ha bilen inne til ny godkjenning (da må dokumentasjon fremlegges på forandring, f.eks tuv papirer)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så ved å velge en felg med høyere innpress, så kommer felgen lengre inn. Så hvis man setter på litt spacere, så er man på rett vei igjen? :)

 

Det er 1 cm(?) i forskjell mellom felgene jeg ser på(står på ein touran -03) og min bil (Passat 3BG).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Yes. 10mm spacer funker da!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kanskje litt mer også.. Kjekt å få de skikkelig utpå ;D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så ved å velge en felg med høyere innpress, så kommer felgen lengre inn. Så hvis man setter på litt spacere, så er man på rett vei igjen? :)

 

Det er 1 cm(?) i forskjell mellom felgene jeg ser på(står på ein touran -03) og min bil (Passat 3BG).

 

Helt korrekt. En felg med et60 + 30mm spacer blir det samme som en felg med et30

 

EDIT; Huske på dette med lengde på bolter også da. Eventuelt skrudd spacer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Begge bilene skal ha samme boltsirkel og NAV :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.