stygg ulykke i rælingstunellen

Anbefalte innlegg

Kan vel ikke klage på veien hvertfall når man kjører over 200km/t over maks tilatt hastighet på stedet.

Har snakka med en som hadde nesten 300 forbi en norsk boks, da blitza det etter at han var forbi, merkelig da i dette tilfellet at ingenting var registrert, hvordan er det å passere boksen i motsatt kjørefelt?

 

Sent from my GT-S5690 using Tapatalk 2

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det lar seg ikke gjøre da opp og ned går i hver sine løp

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe.. Mener selvfølgelig ikke at man skal ta høyde for alle disse idiotene, (Darwin har en bra teori for hvordan det går med sånne..) men når tunnelen er laget slik at man ikke ser hva som er utenfor åpningen fordi veien tar en sving/høydeendring rett før åpningen (må si jeg selv ble litt forvirret når jeg kom ut av Rælingstunnelen første gangen!) selv i angitt hastighet, er det noe galt. Gjentatte ulykker viser vel også det, selv om det statistisk sett tydeligvis er flere som liker å gasse i det området.. :P

Man skal selvfølgelig holde en hastighet som gjør at man uansett kan stoppe på halve strekningen man har oversikt over, men jeg synes allikevel veldig mange av tunnelene i Norge har uventede/krappe avslutninger eller er pepra med svinger gjennom hele tunnelen. Det er liksom ofte ingen mellomting! (Sikkert geologiske forklaringer..)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det at det er svinger inni tunneler er vel ikke en dum ting når man ser hva som alltid skjer i tunneler UTEN svinger inni.

 

At man er i en tunnel er ikke noe "fristed" for normal aktsomhet i trafikken, at et kryss/rundkjøring kommer 150m etter en tunellåpning skal man ta høyde for, fartsgrensene er også satt ned slik at man ikke båler ut der i 90-100kmt som folk gjerne gjør i en 80-sone. Kanskje burde de ha laget siste kilometer i sikksakk med fartshumper for å helgardere seg mot sånne som drar på alt bilen går bare for at man er inne i en rett tunell. Det hadde jo vært til ulempe for de titusener av daglige passeringene, og det hadde vel heller ikke stoppet idiotkjøring inni tunellen FØR den ble svingete. I rushtrafikken står jo bilene stille langt oppi tunellen i retning lillestrøm, og de bak kommer i 80-90kmt mot en vegg av stillestående biler.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Problemet er ikke tunnelene, men menneskene som har hjernen plassert i ræva. Fartsgrensene i tunnelen er der for en grunn. Om folk ikke klarer å se at fartsgrensa er satt av logisk grunn, bør man kanskje revurdere om man i det hele tatt bør kjøre bil... At visse tunneler er elendige laget, helt klart. Men denne er ikke spesielt farlig, synes jeg. Så klart, om man ligger i 140 nedover, så kan ting komme brått på. Men om det er et argument om at den er farlig, så er vel samtlige 30-soner i landet her livsfarlige også, siden liv fort kan gå tapt om man ligger i 80-90 km/t på de veiene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Går virkelig en Saab 9000 i over 256km/t??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hørt fra før at de lager en sving på enden av tunnellene nettopp for å unngå høy fart : klø :

 

De har nettopp ferdigstilt ett prosjekt her i bergen og der 80-sone med to-feltsveg ender opp i en rundkjøring rett etter tunnellen, de kommer brått på selv om du vet de gjør det :)

 

Først kjører man inn her:

 

111966.png?_encoded=2f66666666666678302f

 

Så blir man spytett ut enten her

 

175424.png?_encoded=2f66666666666678302f

 

 

Eller her, denne er verst:

 

111967.png?_encoded=2f66666666666678302f

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Wikipedia sier toppfarten er 217 km/t på Saab 900 Turbo 16S/AERO (175hk/DIN)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Wikipedia sier toppfarten er 217 km/t på Saab 900 Turbo 16S/AERO (175hk/DIN)

 

Denne saaben har tydeligvis noe høgere toppfart.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan vel ikke klage på veien hvertfall når man kjører over 200km/t over maks tilatt hastighet på stedet.

Har snakka med en som hadde nesten 300 forbi en norsk boks, da blitza det etter at han var forbi, merkelig da i dette tilfellet at ingenting var registrert, hvordan er det å passere boksen i motsatt kjørefelt?

 

Sent from my GT-S5690 using Tapatalk 2

Helt enig, min post var ikke ment som en "veien er for dårlig post". Nå ser jeg at Christian Bjerga allerede har vist bilder av kryssene ved Knappetunnellen, et område jeg også kjenner godt. Har mange ganger tenkt på at dette designet ikke kan være verdens mest trafikksikre, uansett om man skilter nedsatt fartsgrense eller ikke. Men, dersom man har valgt å bygge vei på denne måten flere steder, går jeg ut fra at det er "godkjent" design...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

9000 Aero har ihvertfall en toppfart på 240km/t. Det er jo godt mulig det er gjort noe med bilen også. Mulig de også tok ny verdensrekord i toppfart på org aero siden det var i nedoverbakke. Vet ikke om tunnel er positivt for toppfart?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

(Darwin har en bra teori for hvordan det går med sånne..)

Det ser ut som det virker også, men det fødes en ny idiot hver dag...

 

9000 Aero har ihvertfall en toppfart på 240km/t. Det er jo godt mulig det er gjort noe med bilen også. Mulig de også tok ny verdensrekord i toppfart på org aero siden det var i nedoverbakke. Vet ikke om tunnel er positivt for toppfart?

 

Enveiskjørte tunneler er positivt for toppfarten, da alle bilene som kjører gjennom skaper konstant medvind, at det er nedoverbakke i tillegg hjelper jo... Kan tro på at de med de to faktorene klarte 15km/t over angitt toppfart...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Altså fotoboksen er jo langt unna tunellåpningen..

 

Er Saaben litt modifisert og holder full gass etter fotoboksen til han hopper på rundkjøringa så kan man godt være oppe i over 200kmt om bilen er litt modifisert..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Altså fotoboksen er jo langt unna tunellåpningen..

 

Er Saaben litt modifisert og holder full gass etter fotoboksen til han hopper på rundkjøringa så kan man godt være oppe i over 200kmt om bilen er litt modifisert..

 

Langt unna hvilken av åpningene? Hvis du tenker at den er langt unna utgangen på tunellen så blir vel det litt feil, fordi den ligger vel maks 250m unna utgangen. De klarer HELT fint å nå 200 km/t lenge før den fotoboksen om de har god fart inn i tunellen, og med god fart mener jeg 100-120 km/t inn i tunellen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Snakker om å ligge i lovelig hastighet forbi fotoboksen og full gass nedover mot rundkjøringa.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Snakker om å ligge i lovelig hastighet forbi fotoboksen og full gass nedover mot rundkjøringa.

 

Okei. Da KAN det gå, men skal godt gjøres :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Top Gear testet det å "lure" en fotoboks.. De måtte ha minst 270km/t forbi boksen. Da registrerte den ingenting. Men det er jo endel år siden så sikkert en bedre måleenhet nå..

 

Men den rundkjøringa der kommer brått på ja.. Men jeg er så livredd for boksen inni der at det går pent og pynterlig for seg gjennom der:p Men jaggu blir jeg passert av andre som tydeligvis "kjenner" veien der..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tipper de gutta har hatt bånn gass nedover, drita eller rusa som faen, og gitt "don't drink and drive, smoke and fly" en helt ny betydning. Burde vært lange bremsespor om sjåføren var ved sinne fulle fem. For å "fly" 90 meter gjennom luften med en bil, så trenger man rimelig høy fart.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Top Gear testet det å "lure" en fotoboks.. De måtte ha minst 270km/t forbi boksen. Da registrerte den ingenting. Men det er jo endel år siden så sikkert en bedre måleenhet nå..

 

Men den rundkjøringa der kommer brått på ja.. Men jeg er så livredd for boksen inni der at det går pent og pynterlig for seg gjennom der:p Men jaggu blir jeg passert av andre som tydeligvis "kjenner" veien der..

 

Er jo rett så enkelt å vite hvor boksen er akkurat der, kan begynne å bremse når man ser det guleskiltet på høyrehånd ;) Er så forbanna mange som på død å liv skal holde av venstrefila i tunnelen der, ligger i 70kmt å bremser hele veien fra tunnel inngangen og hele veien til rundkjøringa med bremselysa på : haha :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det JEG i grunn stusser mest på, er at noen faktisk kjører såpass fort uten å kjenne veien. For etter min mening så kan jo ikke disse ha vært klar over veien/rundkjøringen utenfor tunellen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det JEG i grunn stusser mest på, er at noen faktisk kjører såpass fort uten å kjenne veien. For etter min mening så kan jo ikke disse ha vært klar over veien/rundkjøringen utenfor tunellen?

 

Enig der, til en viss grad synes jeg det er greit å kjøre litt fortere enn fartsgrensa, men da må du kjenne veien! Dreit meg nesten ut på det en mnd etter jeg fikk lappen, skulle teste toppfarten på den gamle golfen, da jeg hadde ca 180 så jeg en rundkjøring under 200 meter framme, og med dårlige trommelbremser hadde jeg ikke sjangs til å bremse ned nok, priser meg lykkelig over at det ikke var noen biler der da jeg kom ut på andre sia av rundkjøringa i drøyt 100... var ikke annet enn griseflaks.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig der, til en viss grad synes jeg det er greit å kjøre litt fortere enn fartsgrensa, men da må du kjenne veien! Dreit meg nesten ut på det en mnd etter jeg fikk lappen, skulle teste toppfarten på den gamle golfen, da jeg hadde ca 180 så jeg en rundkjøring under 200 meter framme, og med dårlige trommelbremser hadde jeg ikke sjangs til å bremse ned nok, priser meg lykkelig over at det ikke var noen biler der da jeg kom ut på andre sia av rundkjøringa i drøyt 100... var ikke annet enn griseflaks.
Å jeg går ut ifra at du lærte på det å ikke gjør det samme igjen..?!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bil kjørte ut i Nitelva: To personer funnet døde

 

http://www.rb.no/lokale_nyheter/article6162330.ece

 

Vet ikke hvor mange ulykker det har vore her, men det er ikke få...

 

Mine tanker om denne ulykken siden vi bor rett ved og kjenner tunnelen svært godt:

 

1) Her må det være seriøs rus inne i bildet, ingen klarer dette uten å være helt waista.

2) Skal man absolutt teste bilens fartsressurser på offentlig vei, kjør for guds skyld i stigende tunnelløp, ingen fotoboks der og man får testet bilen ordentlig, ikke i slik nedoverbakke hvor alle biler går fort.

3) Ja løsningen med tunnel rett inn i rundkjøring er helt på trynet, det viser ulykkene og køene mot varemessa under messe eller i rushtiden. Nei man skal ikke bygge vei for rusede litauere i 250 km/t, men uansett bør man utforme kryss og kurvatur slik at selv "idioter" har en rimelig sjanse.

4) Det er mulig å få opp god fart ved i ligge i fartsgrensen+litt forbi boksen og gi flatt jern etterpå, men neppe 250 km/t uten en seriøs sportsbil med 600 hk. Jeg tror folka her har gitt flat pedal ned hele bakken, for hvem er så dum at man kjenner fotoboksen og bremser, men vet ikke at rundkjøringa er der og drar rett ut i elva.

5) Bilen kunne vel ha kjørt noe saktere og fortsatt skrått ned i vannet slik at den ikke har fløyet 90m selv om den det funnet der.

6) Fartsgrensen i tunnelen er forvørig latterlig lav, satt ned pga ulykker med mindre smarte testpiloter, en vanlig bil vil trille i 100 km/t ned bakken, men man må bremse mye for å holde seg under 80 km/t, men det er totalt ufarlig å kjøre i 100-120 km/t, og det er heller ingen problem å stoppe før rundkjøringa hvis man har bremser og er edru.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.