eu godkjenning rundt mjøsa

Anbefalte innlegg

hei jeg veit det er utrolig mange verksteder rundt omkring som tar eu visninger, ikke alle er like gode. noen slurver og andre er vel nøye. hadde vært greit å høre andres erfaringer med forskjellige verksteder, hvor man bør gå og hvor man kanskje skal tenke seg om før man viser bilen, og så klart hvorfor.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Foretrekker møller gjøvik jeg.. ikke bare pga jeg jobber der men har jeg vag så skal det være på vag...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det kan jeg i grunn forstå har selv gjort den tabben med å vise bilen på uorginalt verksted, endte opp med en godkjent bil som for det første eksosen revnet uken etter og innen en måned etter godkjenningen hadde bremsene sviktet og motoren stoppet. det var riktig nokk en annen bil en den jeg har nå, men jeg mener når bilen blir vist for at den skal kontroleres slik at den skal være trygg de neste to årene er vel slike ting som tja bremser en viktig ting. Den jeg har nå hentet jeg rett etter nyttår og kommer til å vise enten på møller gjøvik eller hamar, er litt usikker på hvem som er nærmest fra næroset liksom.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En EU kontroll skal ikke si noe om bilen kan trygt brukes i 2 år til, den skal svare på om bilen er i trygg stand på visningstidspunktet. De kan jo ikke love deg noe som helst, ting ryker sundt når de ryker sundt.

 

Ontopic: NAF Gjøvik sier mer enn gjerne at frontruten bør byttes. Siden de har begynt å skifte frontruter..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Å er ikke sikkert det er no fordel å bruke merke verksted eller.. personelig så hadde jeg brukt et uavhenngig verksted som har godt rykte.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

tja utdannelsen er vel stort sett det samme om du er audi mekanikker eller på et annet verksted, det er klart det er noen verksteder som er litt mer nøye en andre. ja slitasjedeler og slike ting må man regne med å måtte skifte etter hver selv om bilen er godkjent. men jeg mener at om bilen blir godkjent bør de på verkstedet ha sett om ting er på grensen til å ryke slik som bremser ol. det er langt i fra alle steder der de gjør det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

tja utdannelsen er vel stort sett det samme om du er audi mekanikker eller på et annet verksted, det er klart det er noen verksteder som er litt mer nøye en andre. ja slitasjedeler og slike ting må man regne med å måtte skifte etter hver selv om bilen er godkjent. men jeg mener at om bilen blir godkjent bør de på verkstedet ha sett om ting er på grensen til å ryke slik som bremser ol. det er langt i fra alle steder der de gjør det.

 

Ja på skolen er det likt, men etter på så er det stor forskjell i skolering/etterutdanning/kurs.

På mange merkeverksteder er det store krav til kurs og teknikkere, så å sammenligne ett merkeverksted med et som tar alle merker er som dag og natt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På servicer og reparasjoner kan jeg være enig med dere, men sånn for EU-kontroll så skal det ikke ha noe å gjøre om det er merkeverksted eller ikke. Bremseeffekt, skjevhet i bremseeffekt, eksosutslipp, slark i lager og oppheng og slike ting som sjekkes på EU har ingen ting med merkeverksted eller ikke å gjøre..

Så ta en kontroll der de har tid og rett pris, det gjør jeg og har ingen dårlig erfaring med det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så du mener at en som er ekspert/skolert og har masse erfaringer på ett merke ikke gjør en bedre jobb med å kontrollere bilen din enn en som kan litt om "alle" merker?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På en Eu-kontroll så mener jeg det ja.. For å bruke fjernstyringa til forstillingstesteren mens en holder handa rundt ledd og dritt klarer en god mekaniker like godt som en audi-ekspert. En utdannet audi-ekspert har ikke ekstra superduper audi-utdanning på hvordan slark i forstilling kjennes ut enn andre mekanikere. Ei heller har han spesialisert seg på hvordan han monterer måleproben som måler eksosen på bilen din. Måle nivå på bremseveske og kokepunktet på den, la meg tenke... joda, de er sikkert superdupereksperter på å sjekke det mye bedre enn en helt vanlig godt utdanna og erfaren mekaniker, der får du nok igjen for pengene du bruker på å ta eu-kontrollen på møller, uten tvil!

Hva er det du mener en audi-mekaniker gjør så mye mere grundig enn en vanlig mekaniker, og hva er det med audi/vw(VAG) som er så forbanna spesielt at en bør ha spesialutdannelse for å ta eu-kontroll på de bilene? Om du kommer med noen poeng som får meg til å tenke "ah, faen det har han rett i" så skal jeg vurdere det, så nå biter jeg jaggu negler her, du kan komme til å koste meg dyrt.. :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Snakker ikke om VAG jeg. Har ikke nevnt noen merker for den saks skyld.

Men det jeg mener som er store forskjellen her er at hvis du driver med samme merke hele tiden så vil du automatisk kjennne til alle svakheter med det merket som en som kan "alle" merker ikke vil klare.

Er da mye lettere å se over bilen hvis du kjenner bilen.

Og ja å kjøre bilen i bremsetesteren og ta avgass måling er likt på de fleste biler det.

 

Feks hvis et bilmerke sliter med rust på bremserør som er skjult og som bare kan ses vis du vet om det og hvor en skal se.(som jeg vet flere gjør)

Skal en da bare si at: Nei en superduber utdannelse med kompetanse og erfaring om dette ikke ikke er verdt pengene du betaler for å få en ordentelig utført kontroll?

Nye bedre å trå bremsepedalen i bånn fordi dette viste jo ikke EU kontrolløren noe om: bh :

 

Og hvis en sjekker prisene på en Eu-kontroll så skiller det nesten ikke noe på pris her i Gjøvik området hvertfall:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke enig med deg at dette er et stort problem. De bilmodellene som har slike kjente mangler som du nevner får opp slike "ps: Sjekk etter rustdannelse på skjulte bremserør høyre side bak + venstre side bak!" når de skriver ut arbeidsordren på alle verksted.

Dessuten kjenner jeg mekanikere på diverse merkeverksteder som HATER å stå på EU-sporet som de kaller det. "Faen heiller, va itj de her æ vart seint på kurs te frankrike forr æ assa, ta her kain dæm ta å bruk gammelkaillain te som itj vil lær sæ nå om hidden!" osv. Noe som ikke nødvendigvis sikrer deg en bedre utført kontroll.

 

Om siden du er snar ute med å si at det ikke er VAG du snakker om; realitycheck! Grunnen til at jeg antok det er for det første for at jeg sitter på et lukket medlemsforum for VW/Audi-folk, for det andre så har trådstarter registrert seg som bruker på forumet med én bil i sitt eie og det er en Audi. Så hvorfor vi evt. skal diskutere chevrolet, lada eller citröen i denne tråden forstår jeg ikke, sorry at jeg ikke tenkte "generelt" i dette tilfellet, det burde jeg nok sikkert.

 

Men siden vi er inne på dette temaet med merkeverksted kontra "random skjitværksted" da.. Hvorfor bruker mange for eksempel(dette må IKKE knyttes til kommentaren "random skjitværksted") Fyksen til feks registerbytte og slikt da, om Møller som tross alt har ekspertisen og er så mye bedre og kjenner i deres tilfelle VAG-biler mye bedre enn et random Fyksen-verksted(som jeg forøvrig selv bruker i stedet for Møller, for jeg har stor tiltro til de. Men det bør jeg vel kanskje slutte med, for om ikke de kan brukes på EU-kontroll så bør jeg vel for svarte faen ikke la de tukle med registeret eller elektronikken på bilen min, siden de ikke har superduperekspertisen som gutta hos Møller har..)?

(Beklager OT til trådstarter, men synes dette er et ganske relativt spørsmål anyway).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke nektet deg å anta noen ting jeg, bare opplyste at JEG ikke hadde nevnt noen merker.

Og har heller ikke kalt noen verksteder "random skjitværksted" men uansett hvordan en vrir og vrenger på en ting så vil ett sted/menneske som bare driver med ett merke vite mere om det en ett sted/menneske som driver med "alle" merker.

 

Ser jo det at vi har to vidt forskjellige syn på dette, og da kan jo trådstarter legge seg i merke det og ta avgjørelsen på hva han vil fra 2 personer som mener forsjellig.

 

Hvor du reparerer bilen din får jo bli ditt valg eller alle andres valg hvor de vil reparere bilen.

Jeg har fortsatt bare skrevet min mening, så hiss deg ned og reparer bilen din på Fyksen du.

Helt sikkert flinke de å.:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sett nok av "kvalitetsarbeid" fra diverse merkeverksteder til at jeg heller går til et velrennomert verksted som ikke er knyttet til noe spesielt merke gitt. Og den dagen du klarer å hisse meg opp på forumet så skal du faktisk få gi meg kontonummeret ditt så du får en premie. Du har vel vært registrert lenge nok på forumet til å vite at det der er sånn jeg skriver når ting skal understrekes og fremheves, så ikke bli helt "wounded knee" fordi om noen skriver på en annen måte enn deg selv. ;)

 

Ja, trådstarter er nok kommet nærmere et "vedtak" nå tenker jeg, blir nok merkeverksted på han :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja da har fått med meg det og er "not damaged" for skrivingen din;)

 

Han har i hvertfall fått 2 forskjellige meninger:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.