Hva er symptomer på slitte dyser?

Anbefalte innlegg

Har hatt startvansker med min 2.5 TDI og Audiverkstedet klarer ikke helt å finne ut hva det er, men de mistenker slitte dyser.

Hva er typiske symptomer på dette? Vil ikke skifte ut disse til en solid pris med mindre det er ganske sikkert at det vil løse problemene, dysene er jo ikke gratis..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor langt er bilen kjørt? Er glødepluggene byttet? Registeret sjekket?

 

Dysene kan overhales med nye dysespisser og justering av åpningstrykkene, men det vet vel ikke ett Audiverksted da de bare kan bytte deler :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen har gått ca 275 000 nå.

Tror ikke det er glødepluggene som er dårlige da bilen er like tung å starte på varm motor som kald motor.

 

Hva koster en overhaling med nye spisser ca? Skal ikke på ferie på en stund nå tror jeg..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er det ikke glødeplugger nei. Voksen km stand på en V6 TDI, hvordan står det til med toppene?

 

Ring et lokalt Bosch diesel verksted å forhør deg, men tror det havner på ca. tusenlapp pr injektor.

 

Kan jo også være greit å sjekke kompresjon før du gjør så mye mer

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror motoren ellers skal være i god stand..

Ble overhalt for par år siden etter typisk havari.

Ny fødepumpe, ny dieselpumpe og nye dieselslanger har den også fått..

 

Er det noe å hente ut av dyserens til å helle på motoren? Omega 992 eller noe annet?

Kan vel neppe skade..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror motoren ellers skal være i god stand..

Ble overhalt for par år siden etter typisk havari.

Ny fødepumpe, ny dieselpumpe og nye dieselslanger har den også fått..

 

Er det noe å hente ut av dyserens til å helle på motoren? Omega 992 eller noe annet?

Kan vel neppe skade..

 

Skader ikke, men hjelper nok ikke så mye. Har du sjekket timing av dieselpumpa? (kan gjøres selv med VCDS)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er sjekket.

Kompresjon er også sjekket..

Tror de brukte 5-6 timer sist på verkstedet med feilsøking før de kom til konklusjonen at det høyst sannsynlig er problem med dysene.

Er forsåvidt ikke så uvanlig med dårlige dyser med denne km-stand etter hva jeg forstår.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dysene er bra slitte etter såpass med km ja med har hatt flere motorer med samme type injektorer uten startproblemer selv med 2-300k km på nakken (2.5 V6 TDI med 288k når jeg solgte den f.eks., aldri antydning til problem med å starte!)

 

I værste fall så er det pumpa di som er utslitt, VP44 pumpene har hatt litt mer problemer en VP37 pumpene (1.9TDI) desverre...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pumpa er helt ny, hadde problemer med røyk tidligere ved oppstart men det er borte.

Nå føles det som det ikke kommer noe diesel frem til motoren før det har gått noe tid, derfor den ikke fyrer med en gang.

Det samme når jeg skrur av motoren, prøver jeg å starte den igjen 30 sekunder etterpå er den tilbake til utgangspunktet.

Derfor lurer på om det er dysene som er slitt og gjør at trykket inne i dieselrøra faller, og da må pumpa bygge opp trykket igjen før oppstart.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du har lekkasje på tilførsel til pumpe så vil det gjøre den tungstartet som du beskriver da du må bruke litt tid på å få diesel frem til pumpe og til dysene for hver gang du skal starte den. Er dette sjekka?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette skal være sjekket ja.

Alle slangene er også nye.

 

Har sett at det er noen få luftbobler i slangen som går til pumpa, men disse går ikke inn i pumpa og ser jo samtidig at det er bevegelse i røret, så dieselen kommer frem.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er jo det meste sjekket, dyseoverhaling neste ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Æsj..

Men vil dårlige dyser gi noen andre symptomer enn bare tung å starte som nevnt allerede ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Æsj..

Men vil dårlige dyser gi noen andre symptomer enn bare tung å starte som nevnt allerede ?

 

Kan gi hvit røyk, redusert effekt, økt forbruk.

 

 

Når oppstod startvanskene, ifm en reparasjon? Kom plutselig eller gradvis?

 

Den lave kmstanden skulle ikke tilsi så vesentlig merkbare symptomer som du har, selv om dysene slites noe. Men det er mulig at dysene er skadd av korrosjon etter å ha ligget lenge i friluft under toppoverhalingen?

 

Det kan virke som om V6tdi er noe mer kresen på god forstøving og korrekt åpningstrykk enn eldre tdi'er.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Startvanskene har vært tilstede lenge, husker ikke hvordan de kom men har vært bedre før enn nå.

 

Hadde problemer for ca 1,5 år siden, da ble det skiftet fødepumpe og starter og dette hjalp. Da fyra bilen på sekundet men det varte ikke så lenge, så har vært litt frem og tilbake hvor vanskelig det har vært, fikk skiftet dieselslanger og renset dysene (tror jeg..?) og dette hjalp ikke.

Dog startet den fint i varmt vær + når motoren allerede hadde vært startet i løpet av dagen.

Så ble det verre igjen, fikk konstatert at dieselpumpa var defekt og fikk skiftet denne, dette hjalp lite på startinga så var litt skuffet.

 

Før pumpa ble skiftet røyk det helt forferdelig men det er borte.

De mente bilen hadde en chip som ble fjernet samtidig, jeg føler nå at bilen går litt dårligere, men forbruket er lavere enn før.

Siste to tankene har gått på 0,64 og 0,63 , dette er i all hovedsak langkjøring men fortsatt synes jeg det er bra på en bil godt over 1800kg.

 

Har merket at motoren jager litt på lavt turtall ved jevn hastighet, f.eks. i 50km/t kan turtallet jage litt, kan dette ha sammenheng med dysene kanskje?

Bilen går ellers veldig fint.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om det skulle ha noe å si tar det ca 8 sekunder å starte i 9 av 10 tilfeller.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har originale dysespisser som står på dyser som du kan få kjøpt for 2500 dersom du vil? Er kjørt ca 15000 km med dysespissene. Så de er bare å bytte om uten noe problem.

Kom feilmelding fra dysen med nåleløftesensor, men var ingen påvirkning på hvordan den gikk..... I verste tilfelle kan du bytte den dysen med den du har.

 

Dersom det er av interresse så kan du sende PM:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har originale dysespisser som står på dyser som du kan få kjøpt for 2500 dersom du vil? Er kjørt ca 15000 km med dysespissene. Så de er bare å bytte om uten noe problem.

Kom feilmelding fra dysen med nåleløftesensor, men var ingen påvirkning på hvordan den gikk..... I verste tilfelle kan du bytte den dysen med den du har.

 

Dersom det er av interresse så kan du sende PM:)

 

Du har femmer, her er det snakk om V6 :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

5 av 6 vil nå hjelpe litt på dt:p

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

5 av 6 vil nå hjelpe litt på dt:p

 

Er ikke samme dysene ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg fikk plutselig samme problem på min her på sensommeren. Det viste seg å være lekkasje på returslangene mellom dysene. Disse trakk inn luft som gjorde at diesel rant tilbake til til tanken. Forøvrig virker mine symptomer ganske like dine. Men 1,5 meter slange til en hundrings, så var det løst for meg :)

 

Men dette burde vel verkstedet visst, så jeg antar det er dysene hos deg...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.