Anbefalte innlegg

Coasting er vel et stikkord for tematikken din her Marius. Normalt tilfører man jo en elmotor energi for å drive applikasjonen (bilens fremdrift i dette tilfellet), men så fort man utnytter potensiell og kinetisk energi ved at bilen triller "på tomgang" vil en innkoblet elmotor forvandles til en generator (ref Bjørns tekst sitat også), og denne el-energien lagres til bilens batteribank for gjenbruk. I mitt hode er det altså at man fordeler enerergien frigjør fra nedbremsingen på både batterilading og konvensjonell varmeenergi ved konvensjonelle bremseelementer.

 

Mulig jeg tar helt feil, men skal man bremse en elmotor (AC), må man vel benytte seg av motsyklisk pådrag, noe som igjen innebærer tilførsel av energi til elmotoren?

 

For moro skyld, Octavia Green-e-line

 

attachment.php?attachmentid=53446&d=1344

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig jeg tar helt feil, men skal man bremse en elmotor (AC), må man vel benytte seg av motsyklisk pådrag, noe som igjen innebærer tilførsel av energi til elmotoren?

 

Jeg må si meg enig i denne teorien, man må tilføre strøm i "motsatt retning" for å få en elmotor til å bremse fremdriften. Dette er veldig ineffektivt, da man helst vil bruke så lite strøm som mulig til enhver tid i en elbil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men man tilfører jo kun strøm til magnetiseringen.

Blir jo som en dynamo det, hadde den vært kraftig nok og man kunne lade et batteri kraftig nok, så kunne man bremset motoren med den. Rent teoretisk selvfølgelig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vanlige el-motorer (vertfall de i lekebilene jeg demonterte som liten) fungerer greit som dynamoer om man tilfører kraft i andre enden, Dog ikke like effektivt som en skikkelig dynamo...

kunne nok fint vert mulig å til en viss grad å utnytte bremsing til å lade batteriene til en viss grad, men ikke sikkert noen tenkte på det da...

Skivebremser ville man nok hatt i tilegg, da bremsing med dynamo blir mer som "motorbrems"...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vanlige el-motorer (vertfall de i lekebilene jeg demonterte som liten) fungerer greit som dynamoer om man tilfører kraft i andre enden, Dog ikke like effektivt som en skikkelig dynamo...

 

Det går an å gjøre det motsatt også. Et gammelt "kjerringråd" man hadde med folkevogner, disse bilene hadde likestrømsdynamo, og hvis startmotoren gikk, kunne man sette strøm på dynamoen for å starte bilen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.