Oversikt over lufttrykk i dekk?

Anbefalte innlegg

Jeg kjører rundt med uoriginale felger og dekk, som sikkert mange andre gjør her.

Men er det noen som vet om en oversikt med lufttrykk på forskjellige dekkdimensjoner?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet det var en dekkprodusent som hadde en slik oversikt/tabell på sidene sine, mener det var Vredestein, men finner det ikke nå. Men en tommelfingerregel er 15% høyere trykk i enn det som er oppgitt når du har lavprofildekk.

 

Edit: Fant det på Vredestein sin nettside. Hvis du velger biltype etc., så får du opp forskjellige dimensjoner og anbefalt lufttrykk foran og bak: http://vredestein.com/bil-dekk/search/model/audi/a6%2fs6/a6%203.0/13385

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror forresten du må ta den tabellen på Vredestein med en klype salt. Ser de anbefaler høyere trykk bak enn foran på min forrige bil, det er jo ikke logisk og stemmer heller ikke med det Audi oppgir..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det er A6'en du snakker om Henning, så skal den ha høyere trykk bak ved fullastet bil, det gjelder vel de fleste biler, iallefall stasjonsvogner.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det er A6'en du snakker om Henning, så skal den ha høyere trykk bak ved fullastet bil, det gjelder vel de fleste biler, iallefall stasjonsvogner.

 

Ja, det er helt riktig, men går ut fra at det er vanlig lastet bil de opplyser om dekktrykk på :) (Mener å huske det skulle være ca 0,4 bar høyere trykk bak ved fullastet bil).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men i disse tabellene går de jo ut ifra standard felg og dekk. Jeg som sikkert mange andre kjører jo med uoriginale dekk og felger. Hvordan skal mann da finne ut riktig trykk?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Står jo forskjellige dimensjoner der?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fant bare en sånn der du kunne søke på bilmodell og så kom standard felg og dekkdimmensjon

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, ser det ikke kom opp mange alternativene på din bil, hvis det er Golf'en det er snakk om. Men en tommelfingerregel er altså 15% høyere trykk enn oppgitt om du har lavprofildekk, iflg. det jeg har hørt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bør igrunn ikke være så vanskelig...men...

Dekktrykk i bar x areal dekket har mot bakken gir vekten dekket bærer. Dvs 10x10cm anleggsflate og 2bar gir 200kg. Eller 20x20x2bar er 800kg...

 

Men, det en ikke vet: Hva er rett anleggsflate mot bakken ved forskjellige dimensjoner?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Burde jo finnes en oversikt eller kalkulator et sted for dette her...

Det med dekk-trykk har jo litt å si med tanke på slitasje, kjøreegenskaper og bensinforbruk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pirker i denne. Finnes det ingen offisiell oversikt som gjelder for alle dekktyper som sier hva de enkelte dimensjonene skal ha? Er det forskjell på vinterdekk og sommerdekk?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hatt mere trykk i dekkene en Audis anbefalinger, da får jeg slitt ned dekket riktig over hele bredden, før jeg la i mere trykk i dekkene, så slet jeg ned ytterkantene før midten, om vinteren er det kaldere, og luften er mer komprimert, mao mindre luft i dekket ved samme trykk, så generell anbefaling er vel 2-3 psi mere på vinteren, ellers kjører jeg med ca 37/38 psi på min allroad A4.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mange kompressorer på bensinstasjoner regner i bar og ikke psi. Noen som har forholdet mellom dem?

 

På mine 245/45-19 står det max load 51 psi. Kan det stemme da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

51psi er det samme som 3,5bar

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må ikke se på max load på dekkene, på passaten sine dekk er max load 55psi(3,5bar) men med bare 1500kg bil så skal den ikke ha mer enn 2,4bar...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

51psi er det samme som 3,5bar

 

14,5 psi = 1 bar?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjører 2-2.2 bar på alle bilene jeg har hatt stort sett. Avhengig av hvor riktig det ser ut :P Gitt opp å finne noen fasit på dette evige spørsmålet :/

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

14,5 psi = 1 bar?

 

Blir ikke det rett?:P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir ikke det rett?:P

 

Det blir rett ja, jeg har regnet feil i min tidligere post, men poenget blir riktig uansett

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.