Erfaringer med Lappi utrykningspiggdekk

Anbefalte innlegg

Hei!

Er det noen her som har erfaring med Lappi dekkene som selges av Gundersen Motorsport?

Hvor mye bedre enn vanlig pigg er dem? Verdt prisforskjellen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei!

Er det noen her som har erfaring med Lappi dekkene som selges av Gundersen Motorsport?

Hvor mye bedre enn vanlig pigg er dem? Verdt prisforskjellen?

 

De er ikke lovlig til vei, så hvis du bare skal bruke dem til herjing ville jeg heller kjøpt ispigg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har kjennskap til Lappi dekk fra rally, mye brukt her for mange år tilbake. Disse var dyre da når de ikke er godkjent på vei, hva med å kjøpe et rent rally dekk hvis du skal bruke det på is eller skogsbilveier. Info fra Gundersen Motorsport:

Dette dekket har 300 pigger og er ikke godkjent for å bruke på norske veier. Men har du en bil du leker deg på iskjøring med kan dette dekket brukes.

 

Lappi lagde tidligere rrally dekk, men har lagt denne produksjonen på hylla. Disse dekkene har samme gummiblanding som Hakkapelita, mønsteret er gjort om noe for å få plass til alle piggene. Piggene er limt via maskin på fabrikken og er i stål. Dette er hovedsakelig dekk for utryknings kjøretøy med så mange pigger.

 

Det er mulig å få dekket med færre pigger om dette er ønskelig. Max antall pigger for at dekket skal være godkjent på norske veier er 124 på dimmensjon 225/45*17

 

Gundersen Motorsport AS

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, jeg har en kompis som har noen ispigg jeg bruke, men da må jeg ha halvbur, og det blir kanskje litt snaut med 200hk...

Men med de prisene Gundersen har på Lappi dekkene, så tviler jeg på at det blir det...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøp rallypigg brukt til under halv pris, 16" er vel lettest å få tak i tror jeg! Men husk å sjekke dekkene godt før kjøp slik at alle piggene sitter der og at det ikke er masse sprekker ut rundt piggene. Har piggene begynt å vandre og du kjører dekkene varme kan du like godt kjøre på vanlige dekk...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har kjørt med Lappi dekkene på vanlig bil, på vanlig vei.

 

På bar asfalt blir det veldig flytende da man kjører mer på pigger enn gummi omtrent. Men så fort det er underlag av is/hard snø så sitter dette fryktelig godt!

Bilen var en Volvo V70 AWD med 200hk. Har dog ikke kjørt med disse på isbane så erfaringer der kan jeg ikke komme med. Men på isete vei og glatt underlag fungerer de meget godt ihvertfall.

 

Nå vet jeg ikke hvem av utrykningsetatene som bruker disse, her i Oslo og omegn så benytter både Politi og Ambulanse vanlige piggdekk fra Continental og Nokian. Mulig det benyttes mer i andre distrikter etter behov. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men med de prisene Gundersen har på Lappi dekkene, så tviler jeg på at det blir det...

 

Har du forsøkt å finne de online? Kanskje billigere å kjøpe de fra Sverige eller Finland?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke hvem av utrykningsetatene som bruker disse, her i Oslo og omegn så benytter både Politi og Ambulanse vanlige piggdekk fra Continental og Nokian. Mulig det benyttes mer i andre distrikter etter behov. :)

 

Ingen i Innlandet som jeg vet om gjør det, i hvert fall.

Såkalte utrykningspigg er egentlig bare en lov som tilsier at utrykningskjøretøy har dispens på å skyte i 100 stk ekstra pigger i hvert dekk ved behov.

Med så mye kjøring på bar asfalt som vi bedriver, selv om det er ute i distriktet, er det bare tull å bruke noe annet enn vanlige vinterdekk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg brukte Lappi dekk på S6'n. Sitter som fy og har lyst på igjen men prisen er litt for stiv. Som nevnt av Per over her så seiler disse litt ved bruk på bar asfalt men på snø og is sitter disse MEGET bra. Jeg var ved flere situasjoner bekymret ved nedbremsing. Ikke på om jeg kunne stoppe men på om jeg fikk noen i rumpa som ikke kunne. Har du råd annbefaler jeg hvertfall disse på det sterkeste.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Normalen på disse Lappi dekka i 205/55-16 er 288 pigger, mot vanlige dekk som kan ha 130.

Gundersen hadde 4 på lager med 414 pigger :) men over 10 lapper for lekedekk syntes jeg er litt drøyt egentlig..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når man får ishjul til 1990kr/stk så hadde det heller blitt det tenker jeg..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser den ja :)

 

Jeg kjøpte de mest for nysgjerrighetens skyld. Men som Brage sier over her, på vanlig asfaltveier, og på normalt glatt underlag så klarer man seg med vanlige piggdekk om man kjører normalt også.

 

Birger (Gundersen) fortalte meg at det var en eks. ansatt ved Nokian Dekk fabrikken i Finland som hadde startet produksjonen av Lappi dekkene, derfor er mønsteret i de veldig likt ett tidligere Hakkapellitta dekkmønster. Bare med en drøss med pigger i :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som skrevet i en annen tråd om samme tema overtok jeg dekka Knut Erik hadde (etter at han hadde kjøpt de av John Arild igjen) - altså halvgamle allerede da. De sesongene jeg fikk brukt de kan oppsummeres som latterlig bra. Sidegrepet og kontrollen man har på isen kan ikke sammenlignes med noe annet jeg har prøvd av vanlige piggdekk. Fikk noen runder med Knut Erik sine Lappi 7 på bilen min i fjor og det sitter meget bra det også, men ikke like rått. Sidegrepet er ikke like bra, så man må ha lavere inngangshastighet for å greie å holde linja.

 

For oss som ikke føler for å montere halvbur eller mer for å få kjøre hos Hebbe i Sigdal er disse dekkene et meget bra alternativ. Man bør dog unngå å bruke de til vanlig kjøring langs veien, ettersom det blir varmgang i piggene og de løsner. Etter råd fra Lars-Erik Wogsted brukte jeg å kjøre rolig og mye uti snøen utenfor idealsporet på siste runden. Dette har han meget god erfaring med for å få ispigg til å holde på piggene lenger.

 

Neste gang jeg kan unne meg å bruke 10 lapper på morrodekk går turen garantert til Gundersen motorsport: ja :. Det skal bli morro å oppleve hvordan disse dekkene oppfører seg når de er nigel nagel nye:).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.