Bilen svømmer på veien !!

Anbefalte innlegg

Hei

 

Har postet denne ifjor, men prøver engang siden jeg ennå ikke har fikset det!

 

Skulle kjøpe meg nye sommerdekk ifjor, 225-40/18. Alle dekkene jeg prøvde, så svømte bilen noe jævlig. Det føltes ut som at gummien bevegde seg på felgen. Merket ikke så mye med vinterdekkene. Der kjørte jeg med 16" og da er det narturlig med svømming i bilen pga mjukheten i dekka. Men la merke til det da jeg byttet til nye sommerdekk ifjor !! Tidligere hadde jeg dunlop SP 9000 på TSW felgene mine og bilen satt som go-kart på veien. Med de nye (falken, pirelli og nokian) så kjørte jeg båt på veien.

 

Hadde den på kontroll på Møller skøyen og påstod at bilen var OK, men 17" felger. Så ble det mye fram og tilbake. Det endte med koster på ca 6k hos Møller og feilen var der fortsatt !!!!! Med en 1 person i bilen så merker man ikke det så mye.....men flere så kjennes det helt jævlig ut. Jeg har prøvd andre 18" sommer felger og syns det var bedre, men ikke bra nok !!

 

Skal nå bytte til koni dempere foran og bak. Demperne bak er veldig dårlige og håper ved demper bytte at ting skal ordne seg. Men er veldig usikker på om svømmingen blir borte av det !

 

Det ble ett langt innlegg !! Noen som har vært borti noe lignende ??????

 

Jeg blir konge happy hvis noen veit hva det kan være ????

 

 

Robert

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du sjekket trykket i dekka? Mulig at du har for mye luft...

Jeg har i hvert fall opplevd denne såkalte "svømmingen" når jeg hadde nyinnkjøpte felger/dekk, men dette ble helt borte når jeg fikk orden på trykket.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, har fylt i lite, passe og mye luft ...ingen endring !!!

 

Møller sjekket også alle foringer....Jeg har byttet omtrent alt fremme, men ikke noe bak....vurderer å bytte de fleste forringer bak.....

 

 

Robert

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøvde ikke du et sett andre 18" felger og da forsvant svømmingen? Det ble vel nesten konkludert med at dekkene passet felgene veldig dårlig om jeg ikke husker feil..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Joda ....det stemmer !!

 

Den ble nok bedre, men er usikker på om det ble helt bra igjen !! Jeg er nok ekstremt følsom for bevegelser nå, så kanskje det funket 100% med de andre felgene. Ingen har sagt til meg at gummi IKKE passer felgen. Jeg veit ikke, men jeg kan jo ta en sjans å kjøpe nye dunlop SP9000 gummi....funker det ikke da heller, så sitter jeg med 2 nye sett sommergummi.

 

Jeg kjører med samme dim, men har prøvd ulike merker med gummi. Kan det være så forskjellig ??? JEg har ringt mange leverandører av felg og gummi og ingen har opplevd noe lignende !!!

 

 

Robert

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har Falken FK 451 i 225/50-zr16 på min og det sporer også noe helt forjævlig. Bilen har vært på 4 hjuls kontroll før jeg fikk den og med vinterdekk var den helt nydelig å kjøre. Har lyst på 18", men tør ikke å kjøpe før jeg er helt sikker på at det ikke sporer. Så hvis noen har anbefalinger på dekk (dimensjon) og felger (innpress og bredde)til S4 så ikke nøl med å fortelle.

 

Hadde vært utrolig deilig å kunne kjørt med bare ei hånd på rattet :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med de tidligere dunlop SP 9000 i 225-40 i 18" så sporet det, men ikke på den måten som det gjør nå. Du kan gange sporingen med 10 så får det bilen min oppfører seg nå. Det er sinnsykt og du vil ikke tro det .....jeg trodde en stund at gummien bevegde seg 2-3 cm på felgen....men det SKAL ikke skje vistnok, så det må være foringer eller felg kombinert med gummi.

 

Blir det ikke bedre etter demper skifte(til koni) og forringer bak, så hiv jeg felg og dekk til helvete :) hehe...... da blir det nye felger på meg !!

 

 

Robert

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har Falken FK 451 i 225/50-zr16 på min og det sporer også noe helt forjævlig. Bilen har vært på 4 hjuls kontroll før jeg fikk den og med vinterdekk var den helt nydelig å kjøre. Har lyst på 18", men tør ikke å kjøpe før jeg er helt sikker på at det ikke sporer. Så hvis noen har anbefalinger på dekk (dimensjon) og felger (innpress og bredde)til S4 så ikke nøl med å fortelle.

 

Hadde vært utrolig deilig å kunne kjørt med bare ei hånd på rattet :)

 

 

falken fk 451 sporer noe jævlig uansett, iallefall når dem begynner å bli litt slitt.. dårligste dekka jeg har hatt ialleflal...

 

tror stort sett alle v mønster dekk sporer...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det sporet like mye åssen dekk jeg prøvde .....dette er nok ikke sporring er jeg redd !!

 

Kan det være at stabiliserings staget bak som kan ha "røket" ? Hvor sitter dette festet egentlig ? Så litt inni skjermen, men kunne ikke direkte se noe stag som gikk over til den andre siden.....

 

 

Robert

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan det være at stabiliserings staget bak som kan ha "røket" ? Hvor sitter dette festet egentlig ? Så litt inni skjermen, men kunne ikke direkte se noe stag som gikk over til den andre siden.....

Robert

 

Er ikkje vanleg med stabstag på S4'sedan.

Stasjonsvogna har det, men har ennå ikkje sett ein sedan med dette orginalt..

 

Så her er det rom for oppgraderinger. : rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har byttet en del foringer i bakstilling. Tidligere oppførte bilen seg merkelig på sporet vei. Jeg oppdaget feilen tilfeldig da jeg sjekket hjullagrene. Feilen var foringene i camber (spissing av hjulstilling). Plutselig helt utslitte. Var som å kjøre båt med dønninger fra siden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Odd Christoffer:

Derfor jeg ikke ser den da :) hehe

Er det plass til å sette på stab.stag bak på min?

PS! Uansett, den var bra før, så det skal ikke være det da. Men det blir enda bedre med stag da :)

 

 

Preben:

Kanskje du har svaret på mitt eventyrlige problem ??????? Nå kjente jeg en enorm gladhets følelsen inni meg :) hehe

Det er som å kjøre båt ja....blir enda verre jo flere sitter i bilen .....

og det ble verre med 18" fegler enn ved 16" ....merkelig, men sant det !!

 

Kan jeg bare si camber forringer når jeg skal kjøpe det hos møller ?

Skiftet til til vanlige forringer eller kjøpte du noe mere "racing" aktige ??

Var det bak eller foran eller begge steder ? (er det camber justering bak egentlig ...) ?

 

 

Robert

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Odd Christoffer:

Derfor jeg ikke ser den da :) hehe

Er det plass til å sette på stab.stag bak på min?

PS! Uansett, den var bra før, så det skal ikke være det da. Men det blir enda bedre med stag da :)

 

 

Preben:

Kanskje du har svaret på mitt eventyrlige problem ??????? Nå kjente jeg en enorm gladhets følelsen inni meg :) hehe

Det er som å kjøre båt ja....blir enda verre jo flere sitter i bilen .....

og det ble verre med 18" fegler enn ved 16" ....merkelig, men sant det !!

 

Kan jeg bare si camber forringer når jeg skal kjøpe det hos møller ?

Skiftet til til vanlige forringer eller kjøpte du noe mere "racing" aktige ??

Var det bak eller foran eller begge steder ? (er det camber justering bak egentlig ...) ?

 

 

Robert

 

Hadde noe lignenede på S2 min etter jeg dunket inni en iskant på glatta, Det var noe i bakstilingen som kom ut av posisjon. Hadde bilen på 4 hjuls kontroll, alt vell etter på!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hatt den på forstillingskontroll og fant ingenting der .....

 

så håper på camber forringene skal gjøre susen :)

 

 

 

Robert

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er stor forskjell på forstillingskontroll og firehjuls kontroll!

Hvis det er feil bak finner man ikke det på forstillingskontroll da den kun går på fremre aksel.

Er det justeringsmuligheter bak som på quattro er firehjuls kontroll et must!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Å få tak i uorginale bakstillingsdeler til S4 C4 er vanskelig. Måtte kjøpe komplette camber, begge sider - 1337,- pr stk minus rabbat hos Møller.

Uorg. forstillingsdeler får man tak i hos mange forhandlere.

 

Har og litt erfaring med å skifte stabstag i bakstillingen. På min Avant er den noe spinkel orginalt. Den nye ble bestillt fra USA. Den er adskillig kraftigere og forbedrer svingegeskapene markant.

Om noen av dere som ikke har stabstag i bakstillingen ... jeg har en orginal liggende!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei, hadde nettopp samme sak på min S6. Jeg hadde nylig byttet dempere og fjærer på bilen min og skulle ha den inn til 4 hjulskontroll og justering. Jeg hadde før merket at bilen tok "Cabincrusierbåtsvinger", men antok da at dette bare hadde noe med de ûberhøye fjærene og slitne demperne mine å gjøre.

 

Årsaken var rett og slett at begge cambestag på bakstillingen var slitte. En enkel test for å sjekke dette er å få en kompis til å vugge bilen sidelengs og titte opp under og se på staget og det er mye bevegelese i gummiforingene på camberstagene. Et camberstag er omlag 20cm lang og har et stålhode med gummiforing inni på hver ende. Den har en 6 kantet lang arm midt i som kan skrues på slik at mann justerer hjulvinkelen. Sitter i overkant av bakstillingen. : ja :

 

Camberstagene er som tidligere nevnt dyre og fåes til sadistisk pris på møller, men de skal også ha de på mekonomen til "Volklich" pris. Jeg fikk ikke tak i disse i tide og måtte betale den dyre prisen for akkurat samme varen : bråk :

 

Lykke til, send oss en post når du finner ut av problemet ditt, mvh Magnus

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mye bra her ..takker !!!!!!!

 

 

Martin:

Det viste jeg ikke......da får jeg kanskje ta en 4 hjuls sjekk hvis det ikke blir bedre etter bytte av forringer:

 

Preben:

Såpass dyre ja !!! Er de hos mekonomen like bra som hos møller ??

kan man ikke bytte bare forringene ?? eller må man bytte hele "greia" ?

 

 

Magnus:

hehe...cabincruiser ja !! Samme som det jeg tenker !!! Jeg bytter nå nye dempere foran og bak. Skal det på fredag. Men tror nok ikke det blir bedre av den grunn....når jeg svinger i 80-90 km så er det mest sideveis bilen beveger seg...ikke så mye opp og ned.

 

Det er mye forringer under bilen bak der, så jeg er ikke helt sikker på hva og hvor camber forringene sitter. Tenkte jeg skulle bytte de fleste der og trodde det ble kanskje 400-500 kroner tilsammen (i forringer)..... men jeg kan prøve beve bilen sideveis og se hva som beveger seg under der :)

 

 

 

Robert

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

...er nettopp ikke en b ra ting her, tyder på nettopp slitte foringer i camberstagene.

 

Kom på Mandagstreff på Lørenskog. Savner folk å prate turbofemmer med : vinke : Er nemlig sikker på at det kunne kommet mye godt ut av en prat der : ja : + at jeg er interisert i hva TS har gjort med bilen din :P

 

Mvh Magnus

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

...er nettopp ikke en b ra ting her, tyder på nettopp slitte foringer i camberstagene.

 

Kom på Mandagstreff på Lørenskog. Savner folk å prate turbofemmer med : vinke : Er nemlig sikker på at det kunne kommet mye godt ut av en prat der : ja : + at jeg er interisert i hva TS har gjort med bilen din :P

 

Mvh Magnus

 

 

håper det. Byttet du kun camberstagene bak ? og går det an å bare bytte forringene ? eller må hele staget byttes ??

 

Kanskje jeg kunne ha kommet en kjapp tur ...så kunne jeg ha fått til visning i trimme faget....er ikke så veldig dreven egentlig ....prøver å snappe opp ting og tang her og der.....skal se om jeg kan rekke det ....når begynner det ?

 

 

Robert

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var innom Mekonomen. De har mange deler til forstillingen, men her i Trondheim kunne de ikke hjelpe meg med å skaffe camberstag!?

På Møller fikk jeg se sjermbilde over det ene fjærbenet ...

-uten at jeg er sikker, mener jeg at camberstagene selges kun som "en del"!

 

Noen som har AKTE ... skjembilde vil forklare!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enkel sjekk av camberstag bak.

 

Jekk opp bilen og ta tak i dekkets øvre og nedre kant, rugg den øvre delen av dekket ut og inn. Slarker det da så er det på tide på bytte. Selges kun som komplett del fra Møller.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kaja:

Mente jeg sjekket det da jeg byttet dekk her om dagen .....prøvde litt og vri, men klarte ikke å se noe da ....skal gjøre ett nytt forsøk med litt mere "power" imorra :)

 

 

Robert

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

håper det. Byttet du kun camberstagene bak ? og går det an å bare bytte forringene ? eller må hele staget byttes ??

 

....når begynner det ?

 

 

Robert

 

Jeg byttet kunn camberstagene bak. Selges som 1stk del. metall,gummi,skrudingseboms=1stk del : flau :

 

 

Treff på Lørenskog, se her:

http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=21296

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om noen av dere som ikke har stabstag i bakstillingen ... jeg har en orginal liggende!

 

Som du selvsagt selger billig til andre audientusiaster. ? :)

Er i så fall intresert...

PM ME!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.