#26 Skrevet Mai 8, 2005 Man får kjøpt delene til staget løse også, men det lønner seg ikke, da det kun skiller et par hundrelapper mellom å kjøpe et ledd kontra hele staget med begge ledd + justeringsskrue.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#27 Skrevet Mai 8, 2005 Ok...takker !!! Skal sjekke opp prisen på mekononem først ....er den mye billigere, så kjøper jeg kanskje delen der ..... Jeg skifter den delen uansett jeg .....jeg har ikke skiftet noen forringer bak på bilen siden jeg kjøpte den....har hatt den i 3 år. Har forresten byttet det meste foran .... Robert 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#28 Skrevet Mai 8, 2005 Tok den sjekken på å holde oppe og ned på hjulet med bilen heiset opp. Alt virket greit ....var kun bilen som beveget seg Fant faktisk camberstaget ....6 kantet stang med forringer i begge ender ...ca 20 cm lang ....så på forringene og de så jo helt jævlige ut...men ser ikke alle forringer jævlig ut ???? tror faktisk jeg kanskje kan skifte denne selv .....selv om jeg ikke er mekanikker .... Robert 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#29 Skrevet Mai 9, 2005 Spurt på mekonomen, autodeler og biltema....ingen har camberstag til bilen min Er nok redd jeg må kjøpe delen på DYRE møller Robert 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#30 Skrevet Mai 9, 2005 Da jeg jaktet på camberstag var det kun to leverandører - Møller og Scan Parts i Trondheim. Scan Parts skulle ha over 1400,- Orginaldel er billigst!!! Spurt på mekonomen, autodeler og biltema....ingen har camberstag til bilen min Er nok redd jeg må kjøpe delen på DYRE møller Robert 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#31 Skrevet Mai 9, 2005 Er redd for det blir møller ja litt pussig at det ikke lages slike komponenter som andre kan selge ....man får jo bærearmer hos biltema og det er da minst like vanskelig å lage, skulle man tro Robert 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#32 Skrevet Mai 10, 2005 Tipper nye dempere gjør susen. Min erfaring av dårlige dempere, spesielt fremme, er som å kjøre båt. Vandrere å vingler hit og dit. Lykke til. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#33 Skrevet Mai 10, 2005 Takk for det Håper det jeg også.....Fikk en til å sitte på her om dagen. Han syns det ikke så illle som meg, men kjente at det var noe svømming der. Tror nesten jeg har blitt overfølsom for svømming i bilen hehe... Gleder meg til å bytte demperne i helga !! Robert 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#34 Skrevet Mai 10, 2005 Da jeg jaktet på camberstag var det kun to leverandører - Møller og Scan Parts i Trondheim. Scan Parts skulle ha over 1400,-Orginaldel er billigst!!! Du var ikke innom ES Tuning og spurte? De skaffer orginaldeler direkte fra Tyskland. Tar en uke eller to, men som regel kun 2/3(eller lavere) av møller-pris 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#35 Skrevet Mai 10, 2005 Takk for det !! Har sendt dem mail nå Robert 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#36 Skrevet Mai 10, 2005 Du var ikke innom ES Tuning og spurte? De skaffer orginaldeler direkte fra Tyskland. Tar en uke eller to, men som regel kun 2/3(eller lavere) av møller-pris Tenkte ikke så langt ... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#37 Skrevet Mai 11, 2005 Kjøpte camberstag nå.....får håpe det blir bedre nå Robert 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#38 Skrevet Mai 16, 2005 Kjøpte camberstag nå.....får håpe det blir bedre nå Robert Hvordan ble det Robert? Med nye støtdempere og nye camber bak ble vel bilen som "ny"? Eller ... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#39 Skrevet Mai 16, 2005 Har byttet dempere bak nå. Justerte de til 540 grader. Men syns ikke jeg kjørte så mye forskjell...mulig den er ørlitt stivere når jeg presser den bak ! De gamle dempere var røde gass dempere av Sachs Sporting. Er det std dempere ??? Disse virka litt mjuke når jeg presset ned bilen for hånd...mange syns også det !!! Men jeg syns ikke de gule koni med 540 grader er så mye stivere...kanskje litt !! kanskje jeg har gjort noe feil ....jeg ble usikker på om det hjalp så mye og usikker på hvordan de foran egentlig er i forhold til std dempere PS! Jeg har aldri kjørt andre S4 før, så har ikke så mye å sammenligne med......de demperne foran er ikke røde, de var svarte så jeg.... Men bilen min var iallefall veldig "teit" før den begynte å svømme.... Svømmingen er nok der fortsatt .....er ikke dårligere, men ikke så mye bedre. Har ikke fått kamberstagene ennå...skal bytte de neste helg. Da bytter jeg demperne foran også .....men syns det var rart den ikke ble stivere bak med 540 grader....kanskje de var bra alikevel de gamle PS! Jeg prøvde jo andre 18" felger ifjor og mente det var litt bedre ....begynner å lure på om de 18" felgene mine ikke er helt gode på en eller annen måte..... Robert 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#40 Skrevet Mai 17, 2005 Prøvde å presse ned bilen bak nå istad, syns dog den var litt stivere ..(etter å ha kjørt 12 mil etter skiftet) ....veit ikke om dette er bare noe jeg tror eller faktisk kjenner .......kanskje demperne må kjøres litt på "plass".... Robert 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#41 Skrevet Mai 17, 2005 Nye dempere bør pumpes i den stillingen de skal stå i bilen til det slutter å surkle i dem og blir tunge å flytte på for best effekt fra starten. Viss ikke må det kjøres et stykke før de fungerer som de skal. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#42 Skrevet Mai 17, 2005 Løsningen er nok nye camberstag. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#43 Skrevet Mai 17, 2005 Satser på de må kjøres litt inn ja ... håper de nye camberne gjør susen ....da hadde jeg lettet noen hundre kilo .... Noen av ders som veit hva som sitter som std dempere bak på S4 1992 modell ? De forrige jeg hadde var røde gass Sachs dempere....også disse hadde umbrako hull, så vil antyde at disse er da justerbare ....er litt redd jeg har kjøpt nye dempere uten at jeg egentlig behøvde det PS! har også kjøpt nye dempere foran, men er usikker på om jeg egentlig trenger å bytte de også ......tror kanskje bilen min egentlig er ganske stiv slik den er idag jeg ... Robert 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#44 Skrevet Mai 18, 2005 Har kjørt litt med de nye demperne bak.... Jeg syns at bilen er HØYERE oppunder nå. Er det riktig ?? Er det ikke fjærene som bestemmer det ? Jeg har jo sachs fjærer og det var også sachs fjærer på den. Nå har jeg skiftet til gule koni. Selv om jeg bytter demper så skal vel ikke det bli forskjell på høyden ?? PS! kjørte litt sakk-sakk på veien og ser nok at demperne foran gir litt etter i høyere hastighet....kan nok være at demperne foran som burde ha blitt byttet... akkurat nå så er litt skuffet over at bilen ble høyere oppunder og at demperne bak ikke er så mye stivere enn de andre. Vurderer å skru mere på koni demperne eller sette tilbake de gamle ... Robert 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#45 Skrevet Mai 18, 2005 Jeg tipper den er ca 5-8 mm høyere bak med de nye gule koni demperne mot slik den var før (med røde gass sachs sporting dempere).... Vil dette synke etterhvert som demperne/fjærerne blir "kjørt til" ? liker ikke denne at den har blitt høyere :( Robert 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#46 Skrevet Mai 19, 2005 Satser på de må kjøres litt inn ja ... også disse hadde umbrako hull, så vil antyde at disse er da justerbare ....er litt redd jeg har kjøpt nye dempere uten at jeg egentlig behøvde det PS! har også kjøpt nye dempere foran, men er usikker på om jeg egentlig trenger å bytte de også ......tror kanskje bilen min egentlig er ganske stiv slik den er idag jeg ... Robert Ta det litt med ro nå Robert, det du har kjøpt funker garantert bedre enn det du hadde. Følelsen i rompa er ikke alltid til å stole helt på. Du hadde som mål å få en stivere bil som ikke lenger svømte!? Gjør derfor følgende ting før du setter deg ned å depper 1.Bytt demperne foran også, likt merke foran og bak = 2.Bytt Camberstagene dine bak = 3. 4.hjulskontroll (Du fikk tips av meg = gi gass, du finner ikke bedre eller billigere gutter!) = 4.Kjør en stund med åpent sinn, og gi ting litt tid til å "sette" seg. = Jeg venter ennå på at demperne mine skal "finne lyset" jeg og, tar litt tid å kjøre inn de nye demperne med nye fjærer. Kan være at du ikke trengte åå kjøpe nye dempere, men bilen blir jo "toightere" enn før med nye Umbrakohullene på toppen av demperen er for å holde fast sylinderstaget nå mann skal skru fast mutter på toppen om mann ikke har trykkluft å hjelpe seg med. Kan hende de var justerbare, det vet jeg ikke noe om, men de fleste demperne jeg har sett har slike umbrakohull. Lykke til mvh Magnus 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#47 Skrevet Mai 19, 2005 hehe...jeg får nesten gjøre det ....har nå hørt fra flere at bilen vil "sige" seg litt lavere igjen etter demper skifte så håper det den gjør det Da jeg skrudde 540 grader, så tok jeg umbrako nøkkelen i hullet og klemte ned litt (slik at jeg hørte ett hakk) og vrei den helt til min(best mjuk), dvs vrei den til venstre(mot klokka). Så vrei jeg den 540 grader til høyre.......Det ble riktig det Magnus ???? eller skal man vri med hele demperen ??? blir vel det samme det ??? ...kan ikke skjønne noen annen måte jeg kan vri den på Jeg er kanskje litt utålmodig med "svømme" feilen....hehe Robert 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#48 Skrevet Mai 19, 2005 hehe...jeg får nesten gjøre det ....har nå hørt fra flere at bilen vil "sige" seg litt lavere igjen etter demper skifte så håper det den gjør det Da jeg skrudde 540 grader, så tok jeg umbrako nøkkelen i hullet og klemte ned litt (slik at jeg hørte ett hakk) og vrei den helt til min(best mjuk), dvs vrei den til venstre(mot klokka). Så vrei jeg den 540 grader til høyre.......Det ble riktig det Magnus ???? eller skal man vri med hele demperen ??? blir vel det samme det ??? ...kan ikke skjønne noen annen måte jeg kan vri den på Jeg er kanskje litt utålmodig med "svømme" feilen....hehe Robert Tror nok du er på rett vei her Robert! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#49 Skrevet Mai 19, 2005 Tror nok du er på rett vei her Robert! OK Da får jeg prøve meg på demperne foran i helga. Håper jeg får kamberstagene fra ES idag eller imorra ....de ble sendt den 12 mai !! Angående demperne foran....da kan jeg ta ut fjærbenet med fjær og demper i en "enhet", for så feste fjærklemmene etterpå og så ta ut demperen ? Eller kan man få ut demperen ved å løse skruene på toppen (inni motoren) og så dra den ut derifra ? Robert 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#50 Skrevet Mai 19, 2005 Var på Møller idag på en forings sjekk(fikk den gratis siden dem ikke fant noe ifjor)... De fank ikke noe spesielt slakk noen steder....eneste en pakning i høyre bakre bærearm som har sprukket noe .... De trodde det fortsatt var hjulene som feil (kombinasjon dekk og felg) hjelp !!!!!!!! jeg trur je blir gærn snart ........ vurderer da å ikke kjøpe camberstagene og heller kjøpe bærearmen bak.... eller kjøpe komplett nytt understell Robert 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...