Avgasskontrollampe lyser igjen, selv etter å ha vært på Møller, A6 2004 1,8TQ

Anbefalte innlegg

Hei alle

 

Jeg kjøpte meg for et par måneder siden en A6 2004 1,8TQ og har dessverre allerede hatt noen problemer med den. Nå har jeg fått et problem for andre gang, selv etter å ha vært på Møller med bilen.

 

For 4-5 uker siden begynte plutselig lampen for avgasskontroll å lyse. Jeg merket absolutt ingenting på motoreffekt eller noe annet. Et par dager senere, mens jeg står parkert i fri, begynner plutselig lampe for ABS å lyse også. Der viste det seg at bremselysbryteren var gåen.

 

Jeg tok uansett bilen med på Møller og de skrev (se vedlegg):

 

"Funnet feillager på tankutlufting, sekundær luftesystem og kombiinstrument. Vi anbefaler at tankutlufting utbedres i første omgang."

 

Det jeg ble fortalt de gjorde med den saken var at de boret et hull en eller annen plass og lagde en drenering. Videre at når de hadde nullstilt lampen så kom den ikke på igjen, så de satset på at det var ok igjen. Det virket på meg som om de ikke var helt sikker på hva årsaken til at lampa hadde begynt å lyse var, men de nevnte at neste steg, hvis den skulle begynne å lyse igjen, var noe med sekundært luftesystem og kombiinstrument.

 

Siden den gang har jeg kjørt Oslo-Trondheim tur retur uten problem, samt noen kortere turer. Jeg har aldri hatt under halv tank for å unngå evt kondens. De siste ukene i Oslo har uansett vært ganske milde så det har ikke vært ekstremkulde.

 

I går kjørte jeg en tur, stod parkert i 3-4 timer, og etter å ha kjørt noen kilometer lyser plutselig lampa for avgasskontroll, igjen. Akkurat som sist merker jeg ingenting på motoreffekt eller noe som helst annet.

 

Siden jeg ikke finnes bilkyndig er jeg litt i tvil om hva jeg skal gjøre nå. Er lite lysten på å se enda flere tusenlapper forsvinne på det der når jeg nettopp har kjøpt bilen, betalt omreg, forsikring, osv, samt at det røyk 3-4000 bare for noen uker siden for akkurat samme problemet.

 

Om de på Møller sier "vi må skifte sluredysa, fleinsbolten og øvre primærsekundærmutter i bakre forkant til 15 000,-" så sier jeg "uhm.. ok.." siden jeg ikke kan noe som helst om sånt.

 

Jeg er lite lysten på å ende opp i et langt løp hvor de skifter del etter del til tusenvis uten at problemet forsvinner..

 

Så, er det noen som kan gi meg tips til hvordan jeg bør gå frem videre her for å fikse dette og slippe billigst mulig unna? Er det et ikke-merkeverksted her i Oslo å anbefale for eksempel?

 

avgasskontroll.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

når jeg bodde i Oslo brukte jeg Audisentrum. Disse kunne sakene sine.

 

Lurer på om de heter S-Sentrum nå, link http://www.s-sentrum.no/

 

Jeg tror dette er tidligere Audi mekanikere som har startet for seg selv, jeg var veldig fornøyd med dem. Fant ut ting på 15 min som møller ikke fant ut i løpet av 2 dagers feilsøking

 

Jeg ville prøvd dem

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for tips!

 

Tør du si noe om hva dette kan være? Og hvordan er S-Sentrum på pris?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

S-sentrum har nok nesten samme timepriser som møller, men min erfaring var at de fant problemet kjapt pga. Erfaringen.

 

Kan dessverre ikke spå noe om problemet på din.

 

Sekundær luftsystem (på 2,7t) er en pumpe som pumper varm luft inn i innsuget når motoren er kald. Her kan pumpa være dårlig, lekkasjer i slanger og ventiler. Litt kryptisk den der kvitteringen fra møller. Få scannet med vagcom så får du kanskje noe mer, eventuelt få utskriften over faktisk feilkode fra møller. Kan ikke skjønne hva tankluftningen skulle ha med avgassen å gjøre.

 

Søk på SAIP på google ( secondary air injection pump)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde tidligere en A3 (2006 modell) som plutselig begynte "å blinke med avgasslampen".

Fikk et tips om å kjøre den litt "tøft" i oppoverbakke, med litt turtall/belastning over en lengre strekning.

Det fungerte som bare det for meg....lampen sluttet og lyse, og alt vel etterpå :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde tidligere en A3 (2006 modell) som plutselig begynte "å blinke med avgasslampen".

Fikk et tips om å kjøre den litt "tøft" i oppoverbakke, med litt turtall/belastning over en lengre strekning.

Det fungerte som bare det for meg....lampen sluttet og lyse, og alt vel etterpå :)

 

Ok, men da blinket lampen, den lyste ikke konstant? Det gjør nemlig min..

 

Jeg så noe hos Møller ala "hvis feilen ikke forsvinner dekker vi reparasjon gratis" da jeg var det. Husker ikke spesifikt. Noen som vet om dette er noe jeg kan benytte meg av siden jeg nettopp var der, eller vil de hevde at de fant feil på flere ting, men ville forsøke den rimeligste og enkleste løsningen først?

 

Og er det ikke fornuftig å dra dit med feilen siden de allerede har tatt diagnose og det er de som har gjort den første reparasjonen? 1500,- for diagnose, er det et beløp de vil kreve på nytt nå neste gang igjen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=23100368&kwUnica=vag%20com

 

Er billigere å feilsøke selv. Krever en pc med windows xp. Her kan du søke etter og slette feilkoder, samt printe ut de du finner og ta med til verkstedet. Denne investeringen betaler seg selv på null komma svisj.

 

PS: krever ikke en ingeniørgrad for å bruke programmet.

 

Jeg er IT-kyndig så det skal jeg få til, men om feilkodene kommer til å si meg noe som helst er verre.. Og vil Møller akseptere en slik utskrift, eller vil de kreve å gjøre en egen diagnose?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Møller vet at disse programmene finnes og at de fungerer veldig bra for å feilsøke. Hvis du får scannet bilen, så kommer det opp en del koder, disse kan du finne forklaringer på hos Ross-tech wiki sidene, alternativt bare søke på koden i google, dukker som regel opp mange tråder om andre med samme problemene. Eller spørre på dette forumet :) å betale 1500kr for diagnose hos Møller synes jeg ikke hører hjemme noen sted. På lokale VAG butikken tar de 600kr.

 

Edit: feil på sekundærluft systemet er veldig vanlig, men dette skal ikke gi noen gule lamper i instrumentpanelet. Dette systemet er kun for å spare drivstoff og vil ikke ha noe å si på effekten i motoren.

 

Den gule varsellampa, er det den som viser en motor? Jeg bare lurer på hvorfor de snevrer inn på avgass med en gang, gul motorlampe betyr vel at det er en gjentagende feil som skjer i motorstyringen, og dette kan være feil på spjeld, LMM, lambdasonder, o.s.v.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Møller vet at disse programmene finnes og at de fungerer veldig bra for å feilsøke. Hvis du får scannet bilen, så kommer det opp en del koder, disse kan du finne forklaringer på hos Ross-tech wiki sidene, alternativt bare søke på koden i google, dukker som regel opp mange tråder om andre med samme problemene. Eller spørre på dette forumet :) å betale 1500kr for diagnose hos Møller synes jeg ikke hører hjemme noen sted. På lokale VAG butikken tar de 600kr.

 

Edit: feil på sekundærluft systemet er veldig vanlig, men dette skal ikke gi noen gule lamper i instrumentpanelet. Dette systemet er kun for å spare drivstoff og vil ikke ha noe å si på effekten i motoren.

 

Den gule varsellampa, er det den som viser en motor? Jeg bare lurer på hvorfor de snevrer inn på avgass med en gang, gul motorlampe betyr vel at det er en gjentagende feil som skjer i motorstyringen, og dette kan være feil på spjeld, LMM, lambdasonder, o.s.v.

 

Ja, hvis det er noen her inne på østlandet som driver med diagnose og sånt ta gjerne kontakt! Jeg har fått noen kjipe regninger på min nye bruktbil allerede og vil minimere resten..

 

Lampen ser ut som den gule her: http://img179.imageshack.us/img179/2186/bilde004sz8.jpg

(ikke min bil, fant bildet på nettet).

 

Jeg vet fortsatt ikke helt hva jeg skal gjøre. Kan jeg spare mye på å dra til Mekonomen, Snapdrive og de der? Hvis Møller skal gjøre noe med sekundærluft og/eller kombiinstrument (som de også fikk utslag på), hva vil det koste meg?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det er feil på secondary air injection pump og den er tilsvarende den som sitter på 2.7 så fikset jeg min med ett kulelager til 49,- kroner

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det er feil på secondary air injection pump og den er tilsvarende den som sitter på 2.7 så fikset jeg min med ett kulelager til 49,- kroner

 

Det hadde jo ikke vært dumt.. Uansett vil vel Møller ha 1500 nye kroner for ny diagnose, så jeg hadde spart litt om jeg kunne fått gjort den diagnosen hos noen i Oslo som har kabel slik at jeg bare kan ta med utskriften dit. Tenker nemlig at hvis Møller vil gjøre noen dyre reparasjoner så vil jeg heller ta med bilen på et ikke-merkevareverksted.

 

Men jeg har googlet litt på engelske sider, og det ser ut som at selve den pumpa er dyr, rundt 2-3000 norske kroner. Og Møller vil vel fort bytte hele den fremfor et kulelager, eller?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er noen tips

 

http://home.broadpark.no/~sskute/seconday_air_injection_1_2.pdf

 

Hvis ikke den linken funker, så ligger adressen først i den tråden her

 

http://search.audiworld.com/showthread.php?p=24335726

 

Tusen takk for tips. Problemet er at jeg ikke har sjans til å begynne med noe sånt, siden jeg knapt har åpnet et panser før en gang.. Jeg må ganske enkelt ha hjelp til dette, og jeg hadde håpt å slippe unna Møller..

 

Vurderer å ta med bilen på audisentrum i morgen og satse på at de har mulighet til å se på den med en gang siden jeg gjerne skulle hatt den i helga. Så får bare denne teite feilen koste meg enda flere tusenlapper :/

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eller, jeg stikker innom Møller i morgen tidlig jeg. De har jo strengt tatt allerede gjort en reparasjon som ikke ga bedring, så det må være lov å håpe at de slår av litt, diagnosebeløpet feks, på et nytt forsøk..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det er secondary air injection pumpa som ikke virker kan du fremdeles kjøre bilen, eneste den gjør er vel å hjelpe til å rense eksosen rett etter oppstart

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

stjeler tråden litt, noen som vet hvilken motstand man skal legge inn i stikket til pumpa for å lure motorlampa? i forbindelse med fjerning

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter å ha lest litt rundt på nettet kobla jeg i helga fra batteriet en stund og så på igjen. Da lyste ikke lampa lengre. Har kjørt 20 mil etter det og den lyser fortsatt ikke. Vi får se hvor lenge det varer!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Få lest av med vag com av noen her i klubben som har dette. Så vet du spesifikt hvilken del som gir feil.

Så spekulere i om det er noe som man bare bør bytte eller om det lønner seg å reparere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var lampa av i over 2 uker, men etter første virkelig kalde natt på like lang tid begynte den å lyse igjen i dag umiddelbart etter start. Virker rimelig å anta at det er noe med kulden. Utrolig irriterende. Om noen har vag com og har lyst på et besøk av en amatør som meg en kveld hadde jeg vært veldig takknemlig! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da bestemte jeg meg for noen uker siden at jeg ville kjøre hjem til jul uten at denne lampa lyser mot meg i dashbordet. Men den gang ei.

 

Lampa lyser ennå, selv etter å ha hatt bilen på et verksted som fikk feilkode på en temperatursensor, som de byttet. Da gikk lampa for avgasskontrollsystemet av og var av i ca 1 uke. Men en dag jeg var ute på en kjøretur og lå jevnt i 90-100 km/t i 1 time så kom den plutselig på igjen.

 

Satte bilen inn på nytt og denne gangen skriver de følgende:

 

Diagnosetest lest feilkode: P0441

Demonert div slanger og rør for vakumtest på evap-system.

Demonert innerskjerm og funnet defekt rør mellom cannister og fordampingssystemet tømmemagnetventil. Rør må byttes (sprekke i røret).

 

De ville ha 4000 for å bytte dette røret inkl deler og arbeid. Da takket jeg pent nei. For det første fordi jeg har brukt 12-13 000 på denne lampa allerede (det merkes ingenting på effekt eller noe annet, det er kun den lampa som lyser plagsomt mot meg hver eneste dag). For det andre fordi jeg syntes det hørtes dyrt ut for å bytte et lite rør.

 

Så, jeg hadde håpt å få fikset dette på et annet vis. Kan jeg for eksempel bestille det røret på nettet fra utlandet og spare noe der? Og er det noen som har tips til verksted som kan gjøre denne jobben fort og billig? For min del trenger de ikke feilsøke eller gjøre noe annet enn å bytte det røret, for de gutta på verkstedet hvor jeg var var bombesikre på at feilen lå der. De hadde feilsøkt og vakumtestet og det var utvilsomt lekkasje på det røret.

 

Evt er det noen i Oslo som greier å gjøre dette i garasjen sin på kveldstid mot et lite vederlag?

 

Utrolig takknemlig for alle tips og råd jeg kan få. Som bilukyndig føler man seg fullstendig hjelpesløs til tider..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siden du ikke er kyndig på området, og der er det mange med deg. Du kan umulig være både bilmekaniker, snekker, rørlegger, elektrikker, kokk osv. Noen må du stole på! Møller vil jeg tro har magemål på dette området, siden du først har vært inne der hadde jeg valgt å stole på de og de er igang med feilsøkinga kan du jo be om en pris på det hele før de setter igang selve reparasjonen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.