#1 Skrevet Mars 26, 2013 Interessant test av Audis verstingmodell og en noe billigere sportsmodell fra BMW. (PS: BMW M135i leveres også med firehjulstrekk xDrive for de som måtte ønske det) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mars 26, 2013 Pris pent brukt i Norge: BMW M135i - 800.000,- Audi RS3 - 970.000,- 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mars 26, 2013 Nå kan kanskje min mening virke litt partisk, men jeg synes RS3en er verdt penga bare med tanke på hvor mange hakk penere den er, den er også limited til 400 eksemplarer så vidt jeg vet, noe som gjør at prisen også holder seg bedre.. jeg er glad i BMW men jeg skjønner ikke hva dem tenkte på med den nye 1-serien. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mars 26, 2013 Håhåhå! Perfekt Forstår ikke hva audi tenkte på når de lagde RS3-en , 240 kjøreegenskaper > rs3. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mars 26, 2013 Nå kan kanskje min mening virke litt partisk, men jeg synes RS3en er verdt penga bare med tanke på hvor mange hakk penere den er, den er også limited til 400 eksemplarer så vidt jeg vet, noe som gjør at prisen også holder seg bedre.. jeg er glad i BMW men jeg skjønner ikke hva dem tenkte på med den nye 1-serien. Joa, RS3en er jo ganske mye mer vulgær og skrikende enn 1-serien, men det er også noe av det litt morsomme her; Det viser seg at dette er en RS-modell som egentlig bare er en sminket gris. Men det er jo naturligvis mange som kjøper bilen fordi den ser tøff ut og har mange hestekrefter og har høy skrytefaktor. BMW-kjøperne er vel ofte mer opptatt av gode kjøreegenskaper, og her ser man jo det ganske tydelig at BMW får til å lage biler som kjører bra, og dette er ikke engang er en ekte M-modell. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mars 26, 2013 Her er det noe rart... Jo, nå har jeg det. På en eller annen merkelig måte har det blitt en mix-up mellom VACN medlemsregisteret og BMWs lønningsliste 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mars 26, 2013 RS3'en må virkelig være en dårlig konstruert bil. Ser flere tester klager over understyring og det mener jeg de burde ha greid å luket ut med bedre vekbalanse og mer drift på bakhjula. Uansett er den nye 1'serien mindre pen, mens den gamle ink 1M Sedan er skikkelig tøff. Men den virker fin å kjøre. En av grunnene er når en ser motorrommet på 1'serien så er montoren laaang bak Blir jo også litt feil å sammenligne en helt ny modell av bmw med en modell fra rundt 2003 2004 som rs3 er. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mars 26, 2013 RS3'en må virkelig være en dårlig konstruert bil. Ser flere tester klager over understyring og det mener jeg de burde ha greid å luket ut med bedre vekbalanse og mer drift på bakhjula.Uansett er den nye 1'serien mindre pen, mens den gamle ink 1M Sedan er skikkelig tøff. Men den virker fin å kjøre. En av grunnene er når en ser motorrommet på 1'serien så er montoren laaang bak Blir jo også litt feil å sammenligne en helt ny modell av bmw med en modell fra rundt 2003 2004 som rs3 er. RS3en blir vel ikke noe mindre parkert av BMW 1M som er bygget på gamle 1-serie med noen 3-serie deler fra E90 og E46 da. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mars 26, 2013 Det har jeg heller ikke sagt. 1M var vel 3-4 sek raskere rundt testbana til fith gear om jeg ikke husker feil. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mars 26, 2013 Har vel aldri vert noe tvil om at bmw har hatt bedre kjøregenskaper enn audi oppgjennom Ingen bmw fan jeg, og liker heller ikke hvordan de er å kjøre eller utseende, men gå fort rundt en bane har dem alltid greid Det at audi ikke luker bort denne understyringen på hvertfall s og rs biler blirfor dumt, fins mange måter å nøytralisere dette på... skal ikke mye mer til en ett stivere stabstag bak. Når det er sagt så er ikke nye 135i noe direkte konkurent til gamle rs3 selvom den burde banket dem. nye chassiet til a3 er jo mye bedre enn det gamle, så vi kan jo håpe at en ny s3 greier å hamle opp med135en 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mars 26, 2013 Jeg vurderte en sånn en, men jeg syntes den var for kjip, og når jeg leste at de faktisk har orginalmontert større dekk foran enn bak for å prøve å bukte med understyringen så var det ikke vanskelig å velge den vekk akkurat. Ok, testen her viser jo at audien faktisk er raskere rundt en tørr bane enn bmw`n, men med en sjåfør som må streve med bilen og ikke koser seg så er jo vitsen vekke. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mars 28, 2013 Velger meg heller en A45 amg anytime før tilårskomne understyrte rs3 eller mindre pene superanonyme M135i... Mercedesfolkene tunet og rigget denne modellen spesifikk for å gruse både Audi RS3 og 1M på Ringen... Audi RS3 var lett match sa de. 1M slet de mer med, men klarte etterhvert å sette bilen opp slik at de tok den tilslutt. Er meget spent på hva nye S3 får til på tracktester, -dette vil gi en god indikasjon på hvilket potensiale som bor i den nye mqb-platformen, og følgelig hvilken evolusjon vi vil se i nye RS3. Men at A45 amg er target er det vel liten tvil om:-) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mars 28, 2013 Eg har aldri køyrt noken av desse bilane her, men skulle eg hatt ein av dei, hadde det blitt Audi RS3 uten å blunke. Grunnen? Quattro og turbomotor med stort potensiale. ;-) Bakhjulstrekk funker ikkje her eg bur ihvertfall. Han som har testa denne, har aldri latt ein Audi vinne ein test heller ;-) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Mars 28, 2013 Nå har jeg ikke lest alle kommentarene i innlegget her, men kommer bare med en liten etterpåslenger. Det mest rettferdige her ville jo vært og testet mot en BMW 1M. Audi RS3 er Audis grommeste modell basert på Audi A3, på lik linje med BMW 1M som er en ekte M-modell basert på 1-serie. BMW 135M bør heller sammenlignes med Audi S3, da begge er en god mellomting mellom en "normal" modell og verstingutgavene. Utseendemessig er jeg forøvrig enig med mange. Den nye 1-serien er ikke pen i fronten. Liker ikke BMW's utvikling på frontpartiene. Derimot, den "eldre" BMW 1M er ikke dum, eksempelvis: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=39162729 Når det kommer til kjøreegenskaper er det jo en morsom diskusjon. Jeg har kjørt mye BMW, deriblant en del M-modeller. Jeg har også kjørt en del Audi, og dette blir vel som å banne i kirken nå som vi er i en entusiastklubb, men: Audi har en del igjen hvis de skal nå opp til BMW's kjøreegenskaper. Selvsagt har en Audi RS3 bedre kjøreegenskaper enn en BMW 5-serie som er laget for komfort (Men som allikevel er en overraskende tight bil med gode kjøreegenskaper). Men generelt sett mener jeg at BMW fortsatt er det eneste bilmerket igjen som fortsatt lager biler for folk som LIKER å kjøre bil 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Mars 28, 2013 Nå har jeg ikke lest alle kommentarene i innlegget her, men kommer bare med en liten etterpåslenger. Det mest rettferdige her ville jo vært og testet mot en BMW 1M. Audi RS3 er Audis grommeste modell basert på Audi A3, på lik linje med BMW 1M som er en ekte M-modell basert på 1-serie. BMW 135M bør heller sammenlignes med Audi S3, da begge er en god mellomting mellom en "normal" modell og verstingutgavene. Utseendemessig er jeg forøvrig enig med mange. Den nye 1-serien er ikke pen i fronten. Liker ikke BMW's utvikling på frontpartiene. Derimot, den "eldre" BMW 1M er ikke dum, eksempelvis: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=39162729 Når det kommer til kjøreegenskaper er det jo en morsom diskusjon. Jeg har kjørt mye BMW, deriblant en del M-modeller. Jeg har også kjørt en del Audi, og dette blir vel som å banne i kirken nå som vi er i en entusiastklubb, men: Audi har en del igjen hvis de skal nå opp til BMW's kjøreegenskaper. Selvsagt har en Audi RS3 bedre kjøreegenskaper enn en BMW 5-serie som er laget for komfort (Men som allikevel er en overraskende tight bil med gode kjøreegenskaper). Men generelt sett mener jeg at BMW fortsatt er det eneste bilmerket igjen som fortsatt lager biler for folk som LIKER å kjøre bil BMW 1M har vært testet et utall ganger i ulike media mot RS3 og konklusjonen er at den er 2 hårstrå bedre på alt sammenlignet med RS3, unntatt når det gjelder aks og tempo på glatt underlag. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Mars 28, 2013 Du er en av de trangsynte vw-audi entusiastene som holder vw/audi gående. Kjøper bare pga merket.. Har du prøvd en nyere rwd med gode dekk "der du bor?" Vipper fram å tilbake hvilken av de som er finest i fronten, bmwn virker som å mangle noe og audien får jeg sykt engangsgrill strandfølelse av. "Latt en Audi vinne" , tror du han er innhabil ? Ikke missforstå meg , liker godt 5'er motoren rs3'en kommer med men når ikke opp. Eg har aldri køyrt noken av desse bilane her, men skulle eg hatt ein av dei, hadde det blitt Audi RS3 uten å blunke. Grunnen? Quattro og turbomotor med stort potensiale. ;-) Bakhjulstrekk funker ikkje her eg bur ihvertfall. Han som har testa denne, har aldri latt ein Audi vinne ein test heller ;-) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Mars 28, 2013 (endret) Hehe.... Berre å komme med den bilen du vil her. Skal love deg at du hadde ønskt deg 4wd. Eg har køyrt mykje forskjellig, og eg likar Audi generelt bra. Har ikkje veldig sansen for BMW generelt, men siklar jamt og trutt på naboen sin M3 e90. Men han bruker den ikkje på vinteren da. Det må være lov å ha forskjellige meiningar. Eg prioriterer 4wd. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Mars 28, 2013 Har prøvd den nye 5 serien og den er virkelig elendig på vinteren! En slede som sklir både hit og dit. Spesielt med henger bak. Da var den rett skummel. Men på tørr vei er den veldig god! Likte også meget godt ryggekamera på den. Uansett så vil du hverken ha fwd eller rwd når du først har kjørt 4wd. Du er en av de trangsynte vw-audi entusiastene som holder vw/audi gående. Kjøper bare pga merket.. Har du prøvd en nyere rwd med gode dekk "der du bor?" Vipper fram å tilbake hvilken av de som er finest i fronten, bmwn virker som å mangle noe og audien får jeg sykt engangsgrill strandfølelse av. "Latt en Audi vinne" , tror du han er innhabil ? Ikke missforstå meg , liker godt 5'er motoren rs3'en kommer med men når ikke opp. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Mars 29, 2013 Våget ikke legge ut denne her etter jeg så den første gang. Chris Harris er virkelig en elsk eller hat type. Jeg syns det er god underholdning. Håper vi får se han i en større TV-serie en dag. Har ikke kjørt noen av disse bilene, men kan lett skjønne at M135i er en morsommere bil. Syns BMW'n ser mycket cool ut også, særlig i hvit. Tommel opp for at både BMW og Mercedes nå stiller med firehjulstrekk på sine performance-modeller. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Mars 29, 2013 tommel opp? firehjulstrekk og turbomotor på bmw sine performance modeller, hmmm, hva høres det ut som en oppskrift av? akkurat det bmw- fantomene har brukt til å rakke ned på audier i alle år, men no er det liksom gode greier. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Mars 29, 2013 Eg har aldri køyrt noken av desse bilane her, men skulle eg hatt ein av dei, hadde det blitt Audi RS3 uten å blunke. Grunnen? Quattro og turbomotor med stort potensiale. ;-) Bakhjulstrekk funker ikkje her eg bur ihvertfall. Han som har testa denne, har aldri latt ein Audi vinne ein test heller ;-) Hjelper vel fint lite at det er mye potensiale i motoren når bilen ikke er kjørbar... Men generelt sett mener jeg at BMW fortsatt er det eneste bilmerket igjen som fortsatt lager biler for folk som LIKER å kjøre bil Det er nok ikke få som deler den tanken! Har prøvd den nye 5 serien og den er virkelig elendig på vinteren! En slede som sklir både hit og dit. Spesielt med henger bak. Da var den rett skummel. Men på tørr vei er den veldig god! Likte også meget godt ryggekamera på den.Uansett så vil du hverken ha fwd eller rwd når du først har kjørt 4wd. Hva slags dekk kjørte du på og hva slags føre var dette? Aldri opplevd det du har opplevd med de jeg har kjørt. Kjører quattro selv nå, og lengter tilbake til BMW 3-serien. Hadde aldri noen problemer på vinteren med den. God fremkommelighet, god stabilitet og morsom å kjøre. Med RWD kan man leke seg litt på veien også. Med quattro (4WD generelt) må du jo bruke hele veien for å ha det gøy. quattroen har jo også elendig svingradius i forhold til hva BMWen hadde, og man hører at dekkene gnager skikkelig når man svinger krapt i lav hastighet. Jeg går gjerne tilbake til RWD. tommel opp? firehjulstrekk og turbomotor på bmw sine performance modeller, hmmm, hva høres det ut som en oppskrift av?akkurat det bmw- fantomene har brukt til å rakke ned på audier i alle år, men no er det liksom gode greier. Turbomotor er vel ikke unngåelig lenger med de nye miljøkravene som blir strengere og strengere. Nå må det jo sies at det har skjedd mye på turbofronten også som gjør at en turbomotor ikke nødvendigvis medfører masse turbolag. BMW har til og med sendt inn patent på elektrisk turbo med en kondensator som "samler" opp strøm og spooler opp turboen på nytt ved pådrag elektrisk for å minske turbolag ytterligere. Ganske spennende i grunn. Firehjulstrekk er vel mest fordi etterspørselen er så stor da fler og fler sier at de "må" ha firehjulstrekk fordi de bor i nærheten av en bakke, men man kan heldigvis velge å få RWD-modeller. For de som ikke har prøvd BMW med xDrive anbefaler jeg å gjøre det. De er (nesten) like morsomme å kjøre som bakhjulstrekkerne. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Mars 29, 2013 Hva slags dekk kjørte du på og hva slags føre var dette? Aldri opplevd det du har opplevd med de jeg har kjørt. Kjører quattro selv nå, og lengter tilbake til BMW 3-serien. Hadde aldri noen problemer på vinteren med den. God fremkommelighet, god stabilitet og morsom å kjøre. Med RWD kan man leke seg litt på veien også. Med quattro (4WD generelt) må du jo bruke hele veien for å ha det gøy. quattroen har jo også elendig svingradius i forhold til hva BMWen hadde, og man hører at dekkene gnager skikkelig når man svinger krapt i lav hastighet. Jeg går gjerne tilbake til RWD. Du greier deg som oftest med 2-hjulstrekk, men den tryggheten og hvor bekymringsfritt det er å kjøre 4wd er alfa omega for meg! Når jeg våkner alt for sent (som alltid) og skal på jobb å det har snødd 20-30cm snø over natta, noe som skjer et par ganger i året her oppe, er det helt greit å bare dure ut av garasjen opp den bratte innkjørselen min og måke vei Er ganske sikker på at det var Toyo piggfritt, som ikke er et toppdekk i mine øyne. Føret var vel -1 og litt bløt snø. Var også med en kompis i samme bilen til Tronheim (4 timers tur) og bilen virket veldig nervøs på veien. Men som sagt så var den veldig god å kjøre på tørr vei. Å leke seg med bakhjulstrekk er vanvittig kjedelig når en har en audi 90 med 300hk uansett om en må bruke hele veien 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Mars 29, 2013 Med RWD kan man leke seg litt på veien også. Med quattro (4WD generelt) må du jo bruke hele veien for å ha det gøy. Selv om du brukte hele bredda på rudskogen + betongveggen med en slags syncro sladd, betyr det ikke at alle trenger å bruke hele veien vettu søtnos 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Mars 29, 2013 Hjelper vel fint lite at det er mye potensiale i motoren når bilen ikke er kjørbar... Det er nok ikke få som deler den tanken! Hva slags dekk kjørte du på og hva slags føre var dette? Aldri opplevd det du har opplevd med de jeg har kjørt. Kjører quattro selv nå, og lengter tilbake til BMW 3-serien. Hadde aldri noen problemer på vinteren med den. God fremkommelighet, god stabilitet og morsom å kjøre. Med RWD kan man leke seg litt på veien også. Med quattro (4WD generelt) må du jo bruke hele veien for å ha det gøy. quattroen har jo også elendig svingradius i forhold til hva BMWen hadde, og man hører at dekkene gnager skikkelig når man svinger krapt i lav hastighet. Jeg går gjerne tilbake til RWD. Turbomotor er vel ikke unngåelig lenger med de nye miljøkravene som blir strengere og strengere. Nå må det jo sies at det har skjedd mye på turbofronten også som gjør at en turbomotor ikke nødvendigvis medfører masse turbolag. BMW har til og med sendt inn patent på elektrisk turbo med en kondensator som "samler" opp strøm og spooler opp turboen på nytt ved pådrag elektrisk for å minske turbolag ytterligere. Ganske spennende i grunn. Firehjulstrekk er vel mest fordi etterspørselen er så stor da fler og fler sier at de "må" ha firehjulstrekk fordi de bor i nærheten av en bakke, men man kan heldigvis velge å få RWD-modeller. For de som ikke har prøvd BMW med xDrive anbefaler jeg å gjøre det. De er (nesten) like morsomme å kjøre som bakhjulstrekkerne. Audi RS3 er basert på "konebilen" A3 og sålenge da Audi ikke bygger om bilen radikalt, så blir det ingen reell banebil. Sånn sett slipper BMW enklere unna med sin overmotoriserte 1 serie fordi den har bedre balanse og rwd allerede i konebilen 1 serie. Men nå var jo Audien raskere rundt banen da, selv om testeren hatet understyringen. Han setter altså følelse foran tid, helt ok det, men det blir ikke akkurat vitenskapelig. En annen ting jeg alltid stusser over i slike tester er at programlederne er unge folk som skal slå av ESP og kjøre bredt på bane, men er de målgruppen for bilen? Og hvis nei, hvorfor skal produsenten lage bilen for dem? Kanskje RS eieren ikke er særlig ofte eller dyktig på banen og har bruk for at bilen understyrer? Uansett, jeg har ikke fasit, men litt tvesyn og refleksjon rundt dette kunne komme fram av og til. Rwd har kommet seg, men jeg blir fortsatt sjokkert over hvor sladete ny E-klasse drosjene er på vinterføre. Mulig det er dekkene også, men ift en fwd eller quattro, så er det rimelig stor forskjell. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Mars 29, 2013 Uansett så vil du hverken ha fwd eller rwd når du først har kjørt 4wd. Jeg har både kjørt, og eid, flere biler med 4wd. Dette gir meg ingen grunn til å prioritere dette ved kjøp av ny bil. Jeg tar ideelt sett en RWD, men kan godt ta en FWD også avhengig av bilmodell, og behov. Mulig jeg er veldig bortskjemt med tanke på bosted, men jeg ser ingen grunn til å velge en 4WD fremfor noe annet, bortsett fra moro-faktoren om vinteren 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...