Dekktrykk sensor - hinsides pris

Anbefalte innlegg

På min Passat Alltrack 2012 har jeg dekktrykks måling med sensor i hvert dekk. Dette kostet 1900,- bestilt med bilen og ble levert i felgene hvor vinterdekkene står på. For prisen på 1900,- får man sensor i hvert av de fire dekkene samt visning av trykket i kjørecomputeren.

 

Som kjent bruker de fleste av oss i Norge to sett med hjul så jeg tenkte at det kunne være kjekt og også ha slike sensorer i sommerdekkene/felgene. Jeg har jo hørt om at reservedeler er dyrt; men for et sett med fire ventiler og fire sensorer skulle forhandleren ha 5 300,- kroner. Her er det noen som har en hinsides avanse i alle fall! Var jo nesten så jeg vurderte å bestille en Passat til, skru av sensorene og selge bilen igjen...

 

Noen som har noen tips om hvor/hvordan man kan få tak i slike sensorer rimeligere?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg viste ikke engang at det satt en sensor på felgene jeg. Trodde man bare skulle fylle riktig luft og nullstille den også ville den si ifra om det var mindre i et hjul når den merket at et hjul hadde en annen rullehastighet/eller hva det het enn de andre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det finnes (minst) to ulike systemer. Det som du beskriver er nok det mest vanlige, det måler rullehastigheten og varsler hvis et av hjulene ruller anderledes enn de andre. Det ser også på endring over tid noe som førte til at på min Mini Cabrio gikk alarmen om feil dekktrykk hver høst og vår. Jeg glemte alltid å nullstille systemet etter hjulskift :P

 

Jeg har et system med sensor i hvert hjul så i kjørecomputeren står da trykket på hvert enkelt hjul. Du må også velge hvilke dekk dimmisjon du har satt på bilen slik at computeren vet hva som er riktig trykk. Kunne lagt ut et bilde hadde det ikke vært for at jeg nå har felgene uten sensor montert : bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I USA har TPMS vært påbudt på nye biler siden 2008 eller 2009, så det går kanskje an å få tak i riktig type til en grei pris der?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her står det meget inngående om de to ulike systemene: http://www.my-gti.com/321/volkswagen-tyre-pressure-monitoring-system-tpms

 

Det står også som Per sier at dette er påbudt i USA samt at "selvkost" for systemet er $50-$75. Så igjen; 5300,- kroner for bare sendere er psykt dyrt!

 

Neste steg for meg nå er å prøve finne en nettbutikk i USA, evt eBay, som selger dette samt at jeg har en bekjent som skal til Tyskland om et par uker og sjekke prisen der. Har sett tilsvarende VW sensorer (men uten nøyaktig samme delenummer) i USA allerede hvor det koster under $200 for komplett sett...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så da hadde jeg ikke helt feil ihvertfall;p det høres jo litt mere fancy ut at den viser trykket da:) men drøy pris hver gang man bytter felger:p

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har det jeg og, skjønte ikke hva som ulte når jeg hadde lagt om :) første gang jeg må fortelle computeren at det re nye dekk på bilen he he

Men den ventilen kan vel flyttes over regner jeg med?

Noen som vet hva de går på? luft og kjærlighet? kinetisk energi? eller ett knappcellebatteri?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De kan forsåvidt flyttes over men sensoren er på innsiden av dekket, bak ventilen, så da må dekket av felgene på alle åtte hjulene to ganger i året. Litt styrete...

 

Normal levetid er visst 10 år så vidt jeg ser på andre forum/omtaler av systemet. Det betyr vel at de går på batteri (hadde vært kult om kjærlighet hadde vært involvert!) men at det ikke kan skiftes så hele sensoren må byttes ut.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, jeg tenkte mest på ved evnt. felgbytte etter noen år, men det kan jo være lurt å vurdere bytting av disse om man skal ha nye dekk, dersom de finnes til fornuftig pris vel og merke :) Kommer det opp varsel når batteriet er flatt då?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Normal levetid er visst 10 år så vidt jeg ser på andre forum/omtaler av systemet. Det betyr vel at de går på batteri (hadde vært kult om kjærlighet hadde vært involvert!) men at det ikke kan skiftes så hele sensoren må byttes ut.

 

På siden du linket til så jeg at det var kommet nye batteriløse typer, som også var lettere (ned mot 7 gram). Vet ikke hvordan teknologien fungerer ellers, det sto det ikke noe om.

 

Kommer det opp varsel når batteriet er flatt då?

 

Jeg vil gjette at det eneste varselet er at det ikke lenger kommer noe signal fra hjulet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jo, men jeg har ikke sånn som viser dekktrykket realtime, skal bare bli varslet dersom det synker under ett gitt nivå, eller om ett av de fire endrer seg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jo, men jeg har ikke sånn som viser dekktrykket realtime, skal bare bli varslet dersom det synker under ett gitt nivå, eller om ett av de fire endrer seg.

 

Da er det ikke noe sensor i dekket, det er ABS sensoren (eller lignende sensorer) som merker om et av hjulene ruller i en annen hastighet enn de andre så da trenger du ikke bekymre deg for batteribytte (eller høy pris på ny sensor) :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har trykk og temperaturvisning i MMI over alle 5 hjula på S8'n. Skulle da bestille 4 nye sensorer til sommerhjula nå fra Møller, de skulle ha 8000kr inkl rabatt for 4 sensorer og ventiler.. helt vanvittig.

 

Bestilte på ebay.de, etter masse leting(er sinnsykt mye forskjellig og på min iallefall så er det helt kritisk at jeg har de riktige sensorene), fant også i USA, men prisen ble den samme, ca 3000kr :)

 

På min "gamle" type så ligger det et batteri smeltet/forseglet inne i sensoren, dette har et levetid på 5-7år. Bilen min er nå 6,5år gammel og det er kun sensorene i sommerhjula som fungerer, de i vinterhjula og reservehjulet er dødt. Fantastiske greier.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har 4 stk fra en a8 liggende, går vel ann å bruke omhverandre?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er det ikke noe sensor i dekket, det er ABS sensoren (eller lignende sensorer) som merker om et av hjulene ruller i en annen hastighet enn de andre så da trenger du ikke bekymre deg for batteribytte (eller høy pris på ny sensor) :)

 

Tok ett bilde av min i dag, er dette bare en vanlig ventil?

 

DSC01005 (Large).jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser akkurat it som sensorene på mine R8 felger

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tok ett bilde av min i dag, er dette bare en vanlig ventil?

 

[ATTACH=CONFIG]206192[/ATTACH]

 

Dette er de originale VAG ventilene med sensor inni felgene

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så dette er da altså sensorer? og bilen bruker ikke hjulenes rotasjon for å merke endringer i dekktrykk?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sensoren sitter på innsiden og er avlang.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er dette samme type som trådstarter etterspør, og som jeg da altså sannsynligvis har?

 

$T2eC16R,!)YFIccvWYqwBSRuSsZ)1Q~~60_12.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Salget av sånne sensorer kommer sikkert til å gå i taket, og prisen ned :)

 

http://www.ba.no/motormagasinet/article6925737.ece

 

Ifølge Dekkpartner kommer det en ny lov som krever såkalte «smarte» dekk på alle nye biler registrert etter 1. november 2014. Det vil si at disse skal være utstyrt med dekktrykksensorer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er disse sensorene parret opp mot bilen eller tar den i mot alle signaler den får på en frekvens?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.