passat TDi slutter plutseli å dra

Anbefalte innlegg

Skal få skiftet luftmengdemåler, magnetventil og luftfilter på min i løpet av uka

Håper det blir bra da, lei av dette tullet no.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har eg fått skifta turbo. Har vert med Autoservice(møller) Ørsta å skifta.Har ikkje testa sjikkelig enda, dei sa at eg må ta det med ro første dagene..

 

 

Må berre legge inn noen skryte ord av Autoservice. Eg har fått kjempe bra behandling der inne..Kjekt å fare en plass der du blir godt mottatt..Kjempefolk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

No har æ skifta luftmengde måler + magnetventil men bilen er likedan:(

 

noen forslag til av det kan være, feilen kommer helst når jeg skal ha litt pådrag i 3-4-5. Det skjer ved ca 2,5 til 3 tusen omdreidninger.

Da er det som du slår av 50hk plutseli, syns egentli biln går dårli heile tia til å være en 110 hk tdi men kan være at jeg er for godt vant det

 

Noen forslag til va det kan være før jeg setter bilen inn på verksted.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

mener det skal sitte et spjeld rett ved innsuget, her er tilkoblet en vacuum-aktuator. dette spjeldet skal lkke seg hvis bilen får for høyt ladetrykk (form for sikkerhet)

 

dette kan du få bekreftet ved å dra ut vacuumslangen som går inn på denne aktuatoren, og plugge selve slangen og ta en testtur

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sitter jo ett spjeld på eksos siden, men har ikke sett noe på innsugsiden. Kan sjekke det i morgen.

Vis jeg trekker av vakum slangen skal bilen gå dårlig hele tiden eller ikke??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sitter jo ett spjeld på eksos siden, men har ikke sett noe på innsugsiden. Kan sjekke det i morgen.

Vis jeg trekker av vakum slangen skal bilen gå dårlig hele tiden eller ikke??

 

bilen skal i utgangspunktet gå bra hvis du drar ut den vakuumslangen, den ikke klarer å stenge spjeldet...

 

merk at jeg kun har erfaring med 90hk tdi når det gjelder akkurat dette, men mener at det skal være likt

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var på Møller idag me bilen å fikk beskjed om at turboen var gåen.

 

Noen som vet va koster å bytte en turbo på en 110hk TDi???

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fattern bytta turbo på en 2000 1,8TQ. Kom på 19000 kr må Audi Ensjø.

Bilen har gått 80000km. Aldri trim.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har fått akkurat samma problem som trådstarter, turboen kutter ved litt hard belastnig. Må av og på med tenninga for å få igang turboen igjen. Noen som veit hvilken medisin som skal til?

 

Dette gjelder en Bora 1,9tdi 115hk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enten defekt magnetventil eller kokset turbo. I kanskje så mye som 8/10 tilfeller er det det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for kjapt svar, magnetventil antar jeg er en grei sak å skifte, men hvordan rengjør man en kokset turbo?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Såvidt jeg vet er det ingen prosedyrer for hobbymekk på det.

 

Enten overhales turbo på verksted eller byttes i en ny. Magnetventilen byttes på 5minutter inkl turen det tar for å gå ned i kjellern og hente en skralle.

 

Det kan dog være noe annet som er problemet og, men oftest genererer disse to feilene en feilkode.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har hadt samme problem på min golf 4 110hk tdi.. var på service for 2 uker siden og byttet reg reima. de hadda da demontert en intercooler.. da de løsnet slangene rant det ut litt olje. de tok den da ut og tømte den.. har etterpå ikkje hadt noen problem med kutting ved gasspådrag.. var til bergen forrige helg. og testa om motoren holdt trykket i matre tunnelen ( lang og bra stigning) tynte motoren det det gikk, virker som om problemet er vekke nå... endelig godt å ikke være redd for å miste turbotrykket ved forbikjøring..

 

de på verkstedet så at du kunne skyldes at turboen er på vei til å ta kvelden.. turboen skal svette litt, men min svetter nok litt for mye. så blir noke turbobytte på sikt..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei du har lest litt på symtomene på bilen din. Hadde de samme problemene med pappa sin 110 HK passat..

Sjekket alt følere, turbo luftmengdemåler, men nei!!: bh :

Så jeg tok bilen å kjørte den hardt til turbo`n "kutta", så satte jeg på diagnose utstyr...

DA fikk jeg feilmelding om at i det den hadde kutta så fikk den over 50% for lite drivstoff???: bråk : Faen.. Dieselpumpa?? tenkte jeg, DYRT: bh : : bh :

Men vi starta lett, tenkte kansje at dieselfiltret kansje var tett. Bedre å bytte det først, litt billigere for å si det sånn. Å du..!!! Bilen funker fint som bare det nå..: smil :

Bare ett tips..

 

Mvh

Kim

 

No har æ skifta luftmengde måler + magnetventil men bilen er likedan:(

 

noen forslag til av det kan være, feilen kommer helst når jeg skal ha litt pådrag i 3-4-5. Det skjer ved ca 2,5 til 3 tusen omdreidninger.

Da er det som du slår av 50hk plutseli, syns egentli biln går dårli heile tia til å være en 110 hk tdi men kan være at jeg er for godt vant det

 

Noen forslag til va det kan være før jeg setter bilen inn på verksted.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trond Arild var innom meg og vi gjorde en diagnoselogg både på MAF og Turbotrykk med VAG-COM.

 

For å ta MAF'en (luftmassemåleren) først, så er testen gjort på følgende måte:

 

Man ligger på 4/5 gir i 2500 omdreininger og gir bånn gass til 3500 omdr.

 

MAF'en er i orden om den gir en verdi på minimum 850-900 mg/h ved 3000 omdreininger. Typisk vil være at verdiene under hele forløpet av testen ligger innenfor eller i nærheten av området.

 

Turbotrykket er målt på denne måten:

 

Man ligger på 4/5 gir i 1500 omdreininger og gir bånn gass opp til 3500 omdreininger.

 

På en fabrikklevert bil vil man se at linjene får en peak rundt 2,1 bar for så hurtig regulere seg ned til rundt 1,9 bar gjennom hele testen.

 

-------------------------------

 

Gjør oppmerksom på at verdiene i begynnelse og slutt av begge diagrammer ikke er riktige ! Dette på grunn av klargjøring til test og nedbremsing av bil. Kan også legge til at det ikke ble tatt diagnoselogg med byttet MAF og magnetventil.

 

-------------------------------

 

Det er helt klart at Trond Arilds bil viser voldsomme verdier i forholdt til det forventede. Både på MAF og Turboverdiene. OK tenkte vi å byttet både MAF og magnetventil som styrer trykket fra intercollersiden (Har identisk bil med Trond Arild!). Til stor overaskelse ble det ingen forandringer. Turbo kuttet ved høy belastning. Billen går i "loop" og kan kun resettes ved å ta av og på tenning.

 

Vi lurer fælt på hva dette kan være. En turbo som leverer slikt trykk kan vel ikke være gåen ? Er det flere elektroventiler, som er med å regulerer trykket på turboen, som kan være defekt? Man ser tydelig ut fra diagrammet at turbotrykket ikke blir regulert ned tilstrekkelig etter peak'en..... : klø :

 

--------------------------------

 

Feilkode på motor i VAG-COM er:

 

Address 01 -------------------------------------------------------

Controller: 038 906 019 AM

Component: 1,9l R4 EDC 0000SG 0813

Coding: 00003

Shop #: WSC 31414

1 Fault Found:

17958 - Charge Pressure: Control Deviation

P1550 - 08-10 - Control Limit Surpassed - Intermittent

Readiness: N/A

maf.jpg

turbo.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fine grafer du har fått laget Bernhard! =) Nå får vi håpe noen har ei løsning å komme med.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fine grafer du har fått laget Bernhard! =) Nå får vi håpe noen har ei løsning å komme med.

 

Hastverkarbeid, men ellers funksjonible vil jeg tro. :)

 

Søkte på internett etter denne teksten "Charge Pressure: Control Deviation" (les: feilkode) som jo betyr noe slikt som "Ladetrykk: Differansekontroll".

 

Fant denne linken som desverre er en nederlansk "VAG-COM" side som blant annet viser nummeret på din feilkode og et delenummeret til N75 ventil til den type motor, som du og jeg har.

 

AJM 1,9 85Kw 90-00 PD - 1H0 906 627 A (På våre biler mest sannsynlig 1J0!)

 

Lurer nå fælt på hvor denne ventilen ligger så vi får svitsje over fra min bil og se om det blir bedre av det.

 

Noen med ;) ETKA kan jo Legge ut bildet !!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

et delenummeret til N75 ventil til den type motor, som du og jeg har.

 

Det er jo denne magnetventilen jeg har tipset om før. De trenger visstnok ikke ryke heller ifølge Møller lokalt, det er nok at den kan bli dårlig/slapp og dermed ikke regulere trykk.

 

Når det er snakk om koksing av turbo, gjør det at den ikke greier å regulere trykket, selv om magnetventilen prøver. Turboen er da ikke "gåen" i ordets rette forstand siden den trolig kan levere mer luft enda enn det motoren tåler.

 

Har dere prøvd å bytte magnetventilen? Den skal på biler med langsstilt motor stå helt forrest på høyre side av motoren, med to luftslanger tilkoblet og en ledning med plugg. Veldig enkel å finne og bytte.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er jo denne magnetventilen jeg har tipset om før. De trenger visstnok ikke ryke heller ifølge Møller lokalt, det er nok at den kan bli dårlig/slapp og dermed ikke regulere trykk.

 

Når det er snakk om koksing av turbo, gjør det at den ikke greier å regulere trykket, selv om magnetventilen prøver. Turboen er da ikke "gåen" i ordets rette forstand siden den trolig kan levere mer luft enda enn det motoren tåler.

 

Har dere prøvd å bytte magnetventilen? Den skal på biler med langsstilt motor stå helt forrest på høyre side av motoren, med to luftslanger tilkoblet og en ledning med plugg. Veldig enkel å finne og bytte.

 

Vi har tverrstilt motor ! Vi bytter og ser når vi finner ut hvor den ligger.

 

Ellers er jo bilen (før den kutter) VELDIG sprek. Så Trond Arild bør vel være litt forsiktig med å bruke alt han har i øyeblikket. Da er det vel andre ting som kan ryke da ...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde en 110 tdi tidligere med samme problem. Årsaken er at turboen soter/kokser seg. Da blir ladetrykket for høyt og motorstyringa går i nødprogram. Jeg fikk "Tore turbo" i Trondheim til å ta ut turboen og rense / glassblåse den for sot. Fungerte upåklagelig etterpå. Det kan også lønne seg å kjøre gjennom en motor flush (fås kjøpt hos bla Møller) dette renser motor og oljekanaler

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når motoren kutter pga for høyt ladetrykk er det enten magnetventilen(N 75)

Eller sot i turboen som gjør at den ikkje klarer å regulere. Har prøvd å kjøre rens på motoren på noen biler med samme problem, bruker da en type rens som du kobler inn istedet for dieselfilteret, etterpå må bilen kjøres med mye av på gass for å få mest mulig bevegelse på reguleringsmekanismen i turboen.

Noen av bilene har blitt helt i orden etterpå, mens andre var det ingen forandring på og turbo måtte byttes, eller tas ut for rens, men det er uansett verdt å prøve å kjøre på en rens, visst du sammenligner med prisen verkstedet skal ha for å bytte turbo. Husk å kjøpe rensemiddel som er utvikla for bruk på dieselmotor og som du kobler inn istedet for dieselfilter.

Er bilen Chipa bør det konrtolleres at det ikkje er chip som er problemet, har hatt noen tilfeller der motorstyreenhet og chip har hatt litt dårlig samarbeid.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trond Arild ? Det gikk vel ikke så bra dette til slutt? : mad :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hei.

 

Jeg har akkurat kjøpt en passat 2,5 tdi 4 motion 2000 mod, tiptronic. Jeg kjenner meg igjen i det som er beskrevet ovenfor. Bilen slutter å dra når pedalen er i bunn. Den går greit fram til pedalen er ca halvveis inne, dvs på nokså lave turtall. Jeg hører turboen gå når jeg kjører sakte. Det føles som om bilen ikke orker å gi det siste når den egentlig skulle dra godt. I oppoverbakker med pedalen trykt i bånn så skjer det lite fra til bilen bytter gir og turtallet synker igjen, da begynner den å dra.

 

Kan noen si meg vor godt disse bilene skal gå? Bilen er chippet til 180 hk. Jeg vet ikke helt hva jeg skal forvente (vet det ikke er noen sportsbil). Jeg skal sette den inn på vw forhandleren for en sjekk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hatt samme feilen på en Golf IV 1.9 tdi, det var to problemer faktisk, luftmengdemåler og magnetventilen (N75-ventilen). Byttet disse og bilen var som ny igjen.. Det som skjer når bilen "dør" er at bilen går i en form for nødmodus..

 

Har ikke lest hele tråden, så mulig dette står lengre opp.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sitter og klør meg sår i hodet med akkurat samme problem for tiden på min A4 1,9TDi 115hk 2000...

byttet nettopp dieselfiltret, og fremdeles har jeg klart å få den til å kutte (gå i nødmodus)

har ikke feilsjekket med vagcom enda, men er heller ikke bestandig dette skjer.

Men har og en følelse av at dette skjer lettere om det er fuktig vær ute - LMM ?? blæh

I tillegg, hvis bilen har stått 10-12t og jeg setter meg i bilen og gir full gass i 1/2 og inn med clutchen så detter turtallet til 0! og bilen kverles - da vanskelig å starte igjen, må av og på med tenninga 2-3 ganger ev vente 5-10sek - har en følelse av at jeg da må fylle opp diesel? til motorn igjen da for å få start...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.