passat TDi slutter plutseli å dra

Anbefalte innlegg

Akkurat hatt bilen inne hos lokale møller og skiftet frontrute, og fikk dem til å lese ut feilkoder i samme slengen...

 

Da kom det opp feilmelding på ladetrykksreguleringen, det er altså den magnetventilen med navn N75 ??

er det den med varenr: 1J0 906 283A til 365,- ????

 

Feilkoden var

17965

P1557

Ladetrykksregulering

Reguleringsgrense overskredet

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kansje et skudd i mørket eller jeg som har blitt passe kørka... kjenner meg godt gjen i disse beskrivelsen... jeg skifta lmm og denne var ødelagt, likevel turboen kutta: bh :

Nå kommer det rare her,: klø : hadde av innsugsmanifolden her for ei stund siden, rensa manifold og "blendet" egrventilen... etter dette har den ikke kutta: smil : men men alt kan vel ennå skje...

 

men må si meg enig i at den ikke går så godt som jeg tror den skal!!?: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hei.

 

Jeg har akkurat kjøpt en passat 2,5 tdi 4 motion 2000 mod, tiptronic. Jeg kjenner meg igjen i det som er beskrevet ovenfor. Bilen slutter å dra når pedalen er i bunn. Den går greit fram til pedalen er ca halvveis inne, dvs på nokså lave turtall. Jeg hører turboen gå når jeg kjører sakte. Det føles som om bilen ikke orker å gi det siste når den egentlig skulle dra godt. I oppoverbakker med pedalen trykt i bånn så skjer det lite fra til bilen bytter gir og turtallet synker igjen, da begynner den å dra.

 

Kan noen si meg vor godt disse bilene skal gå? Bilen er chippet til 180 hk. Jeg vet ikke helt hva jeg skal forvente (vet det ikke er noen sportsbil). Jeg skal sette den inn på vw forhandleren for en sjekk.

 

Riktignok et gammelt innlegg dette, men svarer alikevel :)

 

Hadde samme feil på min 2.5TDI. Turboen kuttet og kassa giret ned i ett sett for at bilen i det hele tatt skulle orke å holde med trafikken. Her var det LMM som var synderen selv om det ikke var feilkoder i VAG-COM.

 

En 150HK chippet til 180HK skal gå bra (men er ingen sportsbil som du sier). Den skal gå merkbart bedre enn org. 150HK og gir et jenvt fint skyv :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bytt N75 og se om det ikke blir bedre da :) Som jeg sa i en tråd før du var hos møller, så er det garantert N75..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikkke enig at det garantert er N75, men kan være denne ja. Det kan som sagt også være koks i turbo eller treghet i regulering til vakuumklokka eller vakuumlekkasje. Hadde samme feilkode på 115hk Passat. Byttet N75 men feilen er fremdeles der.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg bytta i dag den ene tynne vakumslangen, da den hadde blitt rimelig mye slitt av motordekslet

(slitt gjennom stoff forsterkningen ca 5cm bredt, samt fint hakk i plasten på slangen)

går fra N75 til vakumklokka? (bak kant, oppe til venstre sett forfra)

 

Den er det ikke noe direkte merkbart treghet i, noe mekanikeren bemerket.

 

Byttet den slangen, og prøvde meg på 'råkjøring' og ikke kommet noe kutt til nå. men byttet og dieselfilter her om dagen, da enkelte har opplevd lignende problem med gammelt/dårlig filter - men jeg får feil kode på ladetrykket så...

Har ikke prøvd å provosert fram feil mellom dieselfilter skifte og slangebytte.

 

Nå er det fint vær i dag også, og har i flest tillfeller opplevd feil ved fuktig vær, så det gjenstår å se om det dukker opp igjen.

Dukker det opp igjen, så er det rett til møller og bestille N75 - må jo begynne i en ende... rimeligste opplagte deler først :P

Er det noe å vurdere som jeg har sett ellers på forumet å bytte til N75J eller hva det var siden bilen er chippet?

Er vel ikke så mye effekt det er snakk om hos meg uansett, at det er vel ingen vits!!??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Drar denne opp igjen :

 

bekjent med en Bora som har det samme problemet som er beskrevet:

kutter ved litt god belastning og går i en type "nødmodus"

må av med tenning for at den skal gå fint igjen.

Tok diagnose i dag (ligger som vedlegg)

men det er feilkode 17958 der ja.

 

17958/P1550/005456 - Boost Pressure Controle Valve (N75): Control Deviation

Possible Symptoms

Irregular behaviour

Reduced power output

Limp mode

 

Possible Causes

Hoses/Pipes incorrect connected, disconnected, blocked or leaking

Charger Pressure Control defective

Solenoid Valve for Boost Pressure Control (N75) defective

Turbocharger defective

 

Possible Solutions

Check Hoses/Pipes to/between Components

Check Charge Pressure Control

Check Solenoid Valve for Boost Pressure Control (N75)

Check turbocharger

 

Hvor får en enklest tak i den N75 ventilen? Kostnad?

VCDS DTC Printout bora.pdf

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hallo? ingen som vet hvor vi får kjøpt N75 ventil? :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hallo? ingen som vet hvor vi får kjøpt N75 ventil? :D

 

Joda:)

Møller har vel..sikkert NBS også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hallo? ingen som vet hvor vi får kjøpt N75 ventil? :D

 

Møller har de, og den koster rundt 350 - 400 kr....

Har du sjekket alle vakumslanger som går inn på vakumactuatoren (??) som sitter i forkant av motoren ved turboen? Hos meg hadde jeg problem med at bilen gikk i nødmodus og gikk meget dårlig, da var ene vakumslangen inn på denne morknet opp i endene og tettet ikke skikkelig...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan vel si til meg selv, velkommen i klubben. Har en Passat 02 130tdi 4mot som har fungert knirkefritt i 1 år nå.

Men i går skjedde det, kuttet fullstendig og dra, gikk fra 130hk til 30hk trur jeg, der jeg har ligget på 5.gir og cruiset opp en bakke før i 100kmt må jeg ned i 2.gir og klarer knapt 60kmt.

Tok en vagcom test og får opp 17965 - Charge Pressure Control: Positive Deviation

 

Har nå ikveld sjekket det jeg har sett av vakumslanger, men finner ingen feil.

Tok også og kjørte en aktor diagnose for å se/høre om komponentene flyttet på seg, som regulerings ventil til turbo, tittet på staget til VNT turbon og det flytter på seg, selv om motoren nettopp har vært kjørt og er varm.

Så da må vel ventilen være i orden? og turboen sitter ikke da vel? (er jo et kjent problem)

 

Jævlig kjett at dette skulle skje.....jeg som sluttet som mekaniker på møller for 1 1/2 år siden...

Men ringte en mekaniker nå og han sa jeg skulle sjekke om ventilen regulerte trykket / staget, men dette måtte gjøres når motoren hadde vakum, noe den har etter den har stått og gått.

Tok aktor test på ventilen, og staget flytter seg som det skal men enda så går den skikkelig dårlig.

 

Kan også nevne at når tenningen slås av på, så går den bra igjen, helt til et ordentlig drag...da kutter den igjen.

Er heller ikke chippet, aldri trimmet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Møller har de, og den koster rundt 350 - 400 kr....

Har du sjekket alle vakumslanger som går inn på vakumactuatoren (??) som sitter i forkant av motoren ved turboen? Hos meg hadde jeg problem med at bilen gikk i nødmodus og gikk meget dårlig, da var ene vakumslangen inn på denne morknet opp i endene og tettet ikke skikkelig...

 

Ja, den er visstnok festet skikkelig og ikke morknet :)

Men når han var innom Møller, fikk han beskjed om at det er 2 N75 ventiler, en til 700 kr og en til 1600 kr?

 

Og i følge han på Møller, så var det den dyre som sikkert var gåen, det var den de solgte mest av...

 

Hvordan får jeg sjekket om hvilken det er en av de? : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, den er visstnok festet skikkelig og ikke morknet :)

Men når han var innom Møller, fikk han beskjed om at det er 2 N75 ventiler, en til 700 kr og en til 1600 kr?

 

Og i følge han på Møller, så var det den dyre som sikkert var gåen, det var den de solgte mest av...

 

Hvordan får jeg sjekket om hvilken det er en av de? : klø :

 

: klø : I følge Møller i Trondheim var det bare 1 N75 til min TDI orginalt, til den prisen jeg nevte ( jeg kjøpte og byttet den..) Men mulig det er andre magnetventiler som de henviser til, vil tro at denne vakumaktuatoren også muligens betegnes som magnetventil??

Men ang. morkne slager, så var ikke dette enkelt å se til meg heller før jeg plukket av diverse plastdeksel og drev å dro litt i slangene og de løsnet..: rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan vel si til meg selv, velkommen i klubben. Har en Passat 02 130tdi 4mot som har fungert knirkefritt i 1 år nå.

Men i går skjedde det, kuttet fullstendig og dra, gikk fra 130hk til 30hk trur jeg, der jeg har ligget på 5.gir og cruiset opp en bakke før i 100kmt må jeg ned i 2.gir og klarer knapt 60kmt.

Tok en vagcom test og får opp 17965 - Charge Pressure Control: Positive Deviation

 

Har nå ikveld sjekket det jeg har sett av vakumslanger, men finner ingen feil.

Tok også og kjørte en aktor diagnose for å se/høre om komponentene flyttet på seg, som regulerings ventil til turbo, tittet på staget til VNT turbon og det flytter på seg, selv om motoren nettopp har vært kjørt og er varm.

Så da må vel ventilen være i orden? og turboen sitter ikke da vel? (er jo et kjent problem)

 

Jævlig kjett at dette skulle skje.....jeg som sluttet som mekaniker på møller for 1 1/2 år siden...

Men ringte en mekaniker nå og han sa jeg skulle sjekke om ventilen regulerte trykket / staget, men dette måtte gjøres når motoren hadde vakum, noe den har etter den har stått og gått.

Tok aktor test på ventilen, og staget flytter seg som det skal men enda så går den skikkelig dårlig.

 

Kan også nevne at når tenningen slås av på, så går den bra igjen, helt til et ordentlig drag...da kutter den igjen.

Er heller ikke chippet, aldri trimmet.

 

Min var slik når jeg kjøpte den... lå på maks belastning i 3 gir på rett under 2000rpm da det kutta.. tror den bare var daukjørt, for aldri skjedd noe mer. men tror jeg fikk negative Deviation

 

en annen tråd om det samme med løsning.. på hans problem med samme feilkode http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=99566&highlight=Charge+Pressure+Control

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

: klø : I følge Møller i Trondheim var det bare 1 N75 til min TDI orginalt, til den prisen jeg nevte ( jeg kjøpte og byttet den..) Men mulig det er andre magnetventiler som de henviser til, vil tro at denne vakumaktuatoren også muligens betegnes som magnetventil??

Men ang. morkne slager, så var ikke dette enkelt å se til meg heller før jeg plukket av diverse plastdeksel og drev å dro litt i slangene og de løsnet..: rolleyes

 

Ringe til VW (Nestun) igjen i dag, nå var det visstnok bare 1 stk og den kostet 2330,- kr : klø :

Jeg spurte om hvilken N75 ventil han fant, med evt delenr, da jeg mente den skulle koste under 500,- kr.

 

Svaret var: hvis jeg skulle kjøpe den et annet sted så fikk de finne den selv! : eek :

Så avsluttet vi samtalen der gitt... :confused:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den jeg kjøpte har delenr. 1J0 906 283 A, er benevt. reguleringsventil og jeg betalte eksakt kr. 394,66 inkl.mva og med VACN rabatt....

 

Og så vidt meg bekjent så er dette den delen som benevnes N75, men er jeg ute på ville veier her nå, så får noen korrigere meg..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal gå ut nå og gå over alle vakum slanger nøye, for syns dette er veldig rart siden magnetventilen klarer og styre staget på turboen ved aktordiagnose, har også testet fysisk og dra opp staget ved å koble på en slange og suge med munnen, staget går lett uten at det "hakker".

Sitter vel en magnetventil i front, ved register også sitter det en under ved ekspansjonstanken.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde samme problem på Passaten jeg hadde tidligere, en 110hk TDI... Jeg snakket med en mekaniker på Møller som hadde hatt samme problem med sin bil, pga. koks går turboen over i "nødprogram".

Det er rett og slett bare å "svinkjøre" bilen litt, når turboen kutter er det bare å vri tenninga av og på, gjør dette noen ganger og bilen funker helt fint etterpå...

Ville hvertfall prøvd dette før man starter med operasjoner som koster skjorta...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den jeg kjøpte har delenr. 1J0 906 283 A, er benevt. reguleringsventil og jeg betalte eksakt kr. 394,66 inkl.mva og med VACN rabatt....

 

Og så vidt meg bekjent så er dette den delen som benevnes N75, men er jeg ute på ville veier her nå, så får noen korrigere meg..

 

Supert, skal få bestilt den i morgen :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Supert, skal få bestilt den i morgen :D

 

Vurderer om jeg skal handle meg denne jeg også, hvis dette er n75? ringte på Møller i dag, kostet 421,- (uten rab) men skal gjøre noen målinger i vagcom først. Måleblokk 011 og lese av turbotrykket og se om det reguleres eller om det er det samme hele tiden, og se om ventilen har hengt seg..

Sett over alt av vakum og slanger i dag, ingen lekkasjer eller slanger som var dårlige...typisk når man først har ferie så blir det noe slik, jeg som tenkte å gjøre andre ting i ferien....: mad :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vurderer om jeg skal handle meg denne jeg også, hvis dette er n75? ringte på Møller i dag, kostet 421,- (uten rab) men skal gjøre noen målinger i vagcom først. Måleblokk 011 og lese av turbotrykket og se om det reguleres eller om det er det samme hele tiden, og se om ventilen har hengt seg..

Sett over alt av vakum og slanger i dag, ingen lekkasjer eller slanger som var dårlige...typisk når man først har ferie så blir det noe slik, jeg som tenkte å gjøre andre ting i ferien....: mad :

 

hmmm... så jeg kan lese av på måleblokk 11 på motoren da, for å se om denne er ok?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hmmm... så jeg kan lese av på måleblokk 11 på motoren da, for å se om denne er ok?

 

Ja, kan visst gjøre det snakket med en mekaniker jeg jobbet med før som nå jobber på Møller Gjøvik, her vil du kunne se om hva som skjer når problemet oppstår, du vil kunne se om

ventilen forsøker og justere trykket, eller om det er likt hele tiden.

Jeg kommer til å lese av litt i vagcom før jeg handler delen, men er stygt redd for at skovlene i turboen henger, selv om armen beveger seg......

Har også lyst til å forsøke og legge turboen i diesel over natta, for å se om jeg kan få løsnet opp sotet...hvertfall verdt et forsøk før tusenlappene flyver....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Låner tråden litt jeg også siden dette tydeligvis er vanelige feil for tiden.

Min afn motor har fungert relativt greit i ett års tid nå. For ett par mnd siden så revna slangen ut fra ic.

Bytta den, trykktesta systemet og fiksa alt av lekkasjer jeg fant.

Så for ett par dager begynte det å suse litt til, sikkert disse forbanna plastslangene tenkte jeg.

Så ble det værre og jeg oppdaga ett lite hull i enda en slange. Bytta denne i går kveld.

 

I dag så merka jeg at den kun dro høyt i registeret, før den plutselig slutta å dra i det hele tatt...

Nå går det som ei bøtte møkk, les 1y går fælt i forhold.

Noen ideer? Jeg kjører diagnose når jeg kommer hjem fra jobb.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Supert, skal få bestilt den i morgen :D

 

Etter en samtale med Bilomsetningen har vi bestilt delenr

028 906 283 J

da denne trolig er den som er feil på hans bil.

Dette er turbotrykk ventilen, og den som Roger hadde delenr til (1J0 906 283 A) er for EGR ventilregulering. (den kostet forresten 211,- kr pluss mva hos de... Før VACN rabatt)

 

Turbotrykk ventilen kostet i underkant av 500,- kr før rabatt. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter en samtale med Bilomsetningen har vi bestilt delenr

028 906 283 J

da denne trolig er den som er feil på hans bil.

Dette er turbotrykk ventilen, og den som Roger hadde delenr til (1J0 906 283 A) er for EGR ventilregulering. (den kostet forresten 211,- kr pluss mva hos de... Før VACN rabatt)

 

Turbotrykk ventilen kostet i underkant av 500,- kr før rabatt. :)

 

Var vel jeg som hadde delenr. på 1J0... :), men da lærte vi noe nytt idag også...

Var ikke 100% sikker på dette.

Men hvor holder Bilomsetningen til? Der tror jeg vi må ta en telefon neste gang man skal ha deler.... bra priser de hadde: rock :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.