Reklamasjonstid på bilbatteri etter norsk lov?

Anbefalte innlegg

Hva er reklamasjonstiden på bilbatteri etter norsk lov? Er det 5 år på bilbatterier som alt annet? Gjerne en henvisning til eventuelle forskrifter og lover, og andre saker som omhandler nettopp bilbatterier..

 

Spør da jeg måtte ut med 3500kr for bytte av batteri på min Touran etter innlevering på Møller Ryen og jeg mener dette skal være reklamasjon, noen han i disken ikke mente. Jeg betalte og tok med meg bilen for å ha den i helga, men enighet om at vi begge skulle undersøke så kunne jeg komme tilbake. Hjeeeelp :confused:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

dyreste batteribytte jeg har hørt om :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

si batteriet koster 1500,- og to timer arbeid a 1000kr? hallo.. ALTFOR dyrt..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vel ca 3-5 år som regnes som levetid på et batteri

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

dyreste batteribytte jeg har hørt om :P

Akkuratt det samma som jeg tenkte!

 

si batteriet koster 1500,- og to timer arbeid a 1000kr? hallo.. ALTFOR dyrt..

Arbeidet inkluderte feilsøking for å finne ut om det var mer defekt som starter etc, men alt for dyrt ja.

 

 

Uansett, tråden gjelder ikke prisen på dette, men henvisninger til reklamasjonstid på batteri..?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja et kvalitets batteri bør 3-5år. Noen kan vare så lenge som 7-10år også men det kommer ann på vedlike hold. Men tømmer du batteriet heilt engang kan det vere nok til og skade levetiden. På craftern vår feks som er litt over 4år er batteriet begynt og bli slapt og vert byttet til vintern. Da er det 3batteriet i den bilen. Årsaken er at me har glemt lysene baki for mangen ganger og tømt den for strøm. Normal garanti på batteri er 1år. Men kan selvfølgelig vere meir til privat personer etter norsk lov

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kan ikke huske at noen av mine nye batterier har vært skiftet igjen mens jeg har hatt bilene. Flere av bilene har jeg hatt 6-7 år.

 

Selv om et bilbatteri (trolig) er ment å vare mer enn 5 år så tipper jeg at de fleste batteriforhandlere vil skylde på bruken og ikke på feil ved produksjonen dersom det varer kortere enn 5 år.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om et batteri varer 3 eller 6 år, ser ikke jeg på som noe problem. Men lader bilen din riktig? Isåfall har du kanskje en litt bedre sak enn om den lader for lite - et batteris levetid forkortes jo naturligvis om det lader for lite, hvor mye er avhengig av hvor mye for lite den lader.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde ett batteri i 13 år på Supraen, men S4'en spiste et batteri på tre år. Siden dette er en vare som ikke er ment å vare 'mye mer' enn 5 år, er det vanligvis to års garanti, men vet at enkelte fabrikanter kjører på 5 år.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om et batteri varer 3 eller 6 år, ser ikke jeg på som noe problem. Men lader bilen din riktig? Isåfall har du kanskje en litt bedre sak enn om den lader for lite - et batteris levetid forkortes jo naturligvis om det lader for lite, hvor mye er avhengig av hvor mye for lite den lader.

 

Bilen lader riktig ja. Møller sjekket dynamoen og tok seg betalt for dette samtidig.

 

Hadde ett batteri i 13 år på Supraen, men S4'en spiste et batteri på tre år. Siden dette er en vare som ikke er ment å vare 'mye mer' enn 5 år, er det vanligvis to års garanti, men vet at enkelte fabrikanter kjører på 5 år.

 

Det nye batteriet mitt fikk jeg beskjed om at det var 3 år garanti på.

 

Nå er det riktignok ikke garanti tid jeg er ute etter i tråden her, men reklamasjonstid.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veit du hvor mye den ladet, da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siden batterier ikke er ment til å vare betydelig lenger enn 5 år er det bare 2 års reklamasjonsrett, hvertfall slik på andre ting (mobiler osv) at selv om tingen har 5år er det bare 2år på batteriet...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veit du hvor mye den ladet, da?

 

Jeg vet ikke mye den ladet der og da, men når jeg måler selv så lader den 14,2V.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Normalt bør det lade 14,4V eller over, hvis ikke vil det sakte, men sikkert bli dårligere og dårligere.

 

Jeg tror ikke at du har noen sak for reklamasjon, nettopp fordi det er så mange usikkerhetsmomenter når det gjelder et batteri: Dårlig ladespenning, kaldstarter, lite spenning som følge av at lys har stått på osv, osv:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Normalt bør det lade 14,4V eller over, hvis ikke vil det sakte, men sikkert bli dårligere og dårligere.

 

Jeg tror ikke at du har noen sak for reklamasjon, nettopp fordi det er så mange usikkerhetsmomenter når det gjelder et batteri: Dårlig ladespenning, kaldstarter, lite spenning som følge av at lys har stått på osv, osv:)

 

Tja, alt over 14 har jeg erfaring av at bør fungere greit. Nå har jeg hvertfall papirer på Møller om at dynamoen er i orden, så får man se etterhvert hva som skjer der.

 

Har nok ingen stor sak når det gjelder reklamasjon jeg heller, og klarer ikke finne noen konkrete saker på nettet vedrørende reklamasjon på bilbatterier bortsett fra hvordan type garanti de forskjellige har. Får bite i det sure eplet her, men det blir nok flere forespørsler på pris på service rundt omkring nå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.