Anbefalte innlegg

Hey

 

Skal sparkle noen sveiseskjøter på bilen, samt rette ut noen bulker,men det er så mange typer å velge mellom!

Brukte biltema sparkel sist, ALDRI mer!

 

Så derfor lurer jeg på hvilket sparkel dere liker best?

Skriv gjærne hvor du får kjøpt det også!

 

Takker for svar på forhånd!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Wurth har en del gode. Mange verksteder bruker disse.. Men hvorfor vil du aldri mer bruke biltema sin?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

synst den er for hardt, ble fort porer og fikk sig i ettertid :confused:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøp det smo karosseriverkstedene bruker. Dvs. stikk innom et lokalt karosseriverksted og spør der. Mulig de selger til deg også, det har jeg opplevd tidligere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Åja, genialt !Takk for tipset, Per!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har brukt en del hagmans nå, og syntes det er greit å slipe, herder fort osv.

 

men hva mener du med at du har fått sig ?? sparkelen siger vel ikke i ettertid? en vanlig feil er jo at det blir slipet med for grovt papir før fyller og lakk.... da ser det bra ut med en gang, men etter en stund ser man sliperipene igjennom lakken.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det har nok kansje litt med bevegelse i hjulbuen å gjøre (?). Det ble på en måte en hump (veldig liten, men så ut som lakken hadde sklidd på en måte)

 

Kansje jeg gjør det helt feil?

 

prosedyren:

Vaske med siliconfjerner, pusse med 125-150p, vaske (igjen), stryke på noen tynne lag med sparkel--> pusse med 125P for å få en jevn overflate, deretter pusser jeg med 240P og litt rundt skaden, så 400P og tar finishen med 500-600P veldig forsiktig. Vasker igjen for å få bort fettflekker etc. så lakker jeg.

 

Noen som kan rette i dette hvis det er noe jeg gjør feil i prosessen? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hagmans og Würth er å anbefale.. biltema, jula osv. syns jeg er litt for tykke å jobbe med i tillegg til at de herder seint å tunge å slipe..

Til den jobben du trenger sparkel til er Würth's "Lettsparkel" å anbefale.. har brukt den noe selv privat og i jobbsammenheng :)

 

EDIT:

Grunnen til at du får "sig" av biltema-sparkel osv. er pga sein herdetid. All sparkel trekker seg litt sammen og "synker" litt inn i bulken etc du sparkler.

Dette gjelder spesielt 1K sparkel, da den har mye lengre herdetid enn 2k sparkel. De som jeg anbefalte over her har ganske rask herdetid og er lettslipte.

Til disse trenger du bare å slipe over med P240, deretter fort over med P400 og til slutt (men ikke nødvendig) P600 for godt resultat før du påfører grunning.

 

Et tips er å få tak i merke-lakk, feks vanlig lakk og støve over der du har sparklet.

På den måten ser du fortere når du har slipt ut alle porer og evt. søkk i sparklingen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det har nok kansje litt med bevegelse i hjulbuen å gjøre (?). Det ble på en måte en hump (veldig liten, men så ut som lakken hadde sklidd på en måte)

 

Kansje jeg gjør det helt feil?

 

prosedyren:

Vaske med siliconfjerner, pusse med 125-150p, vaske (igjen), stryke på noen tynne lag med sparkel--> pusse med 125P for å få en jevn overflate, deretter pusser jeg med 240P og litt rundt skaden, så 400P og tar finishen med 500-600P veldig forsiktig. Vasker igjen for å få bort fettflekker etc. så lakker jeg.

 

Noen som kan rette i dette hvis det er noe jeg gjør feil i prosessen? :)

 

 

 

legger du lakken rett oppå sparkelen ? da vil det vel skinne imellom. legg grunning / fyller før lakken :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hagmans og Würth er å anbefale.. biltema, jula osv. syns jeg er litt for tykke å jobbe med i tillegg til at de herder seint å tunge å slipe..

Til den jobben du trenger sparkel til er Würth's "Lettsparkel" å anbefale.. har brukt den noe selv privat og i jobbsammenheng :)

 

EDIT:

Grunnen til at du får "sig" av biltema-sparkel osv. er pga sein herdetid. All sparkel trekker seg litt sammen og "synker" litt inn i bulken etc du sparkler.

Dette gjelder spesielt 1K sparkel, da den har mye lengre herdetid enn 2k sparkel. De som jeg anbefalte over her har ganske rask herdetid og er lettslipte.

Til disse trenger du bare å slipe over med P240, deretter fort over med P400 og til slutt (men ikke nødvendig) P600 for godt resultat før du påfører grunning.

 

Et tips er å få tak i merke-lakk, feks vanlig lakk og støve over der du har sparklet.

På den måten ser du fortere når du har slipt ut alle porer og evt. søkk i sparklingen.

 

Tuusen takk for veldig mye nyttig info! :)

 

- - - Updated - - -

 

legger du lakken rett oppå sparkelen ? da vil det vel skinne imellom. legg grunning / fyller før lakken :)

 

Selvfølgelig bruker jeg grunning ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Wurth sitt GTZ 2K sparkel er veldig fint å legge på og lett å slipe av;) Er mye enklere å pusse sparkel når det nettopp har tørket.. står sparkelet over natta blir det veldig tungt å pusse.

 

Jobber på karroseriverksted og bruker Wuirth sitt sparkel dagli, anbefaler Whurt GTZ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

skal lakke mitt prosjekt nå til uka(ENDELIG):)

 

meen har jo noe sparkel her å der..kun brukt sånn karbonsparkel fra "dyrt" merke og wurth sin glassfibersparkel på sveiseskjøter.

 

pusset ned med 120 og 240..Så lagt goodt lag med ppg fyller og herder i seff..

 

så slipt ned fyller til den er glatt å fin med 320/400/500 og til slutt 600.

 

Men er jo litt nervøs for at sparkel skal synke noen mnd etter lakkering.

Skjer det?

 

jobber som bilselger selv..men ser jo at gutta på verkstedet sparkler...bruker ir varmer ellerno..så pusse ned.. og legger fyller..så er bilen til lakk samme dagen.:

 

virker som at verksteder ikke bryr seg om det med at sparkel synker? eller erre bare tull?

 

Kan jo ikke sparkle..la sparkel stå i 1år for å så lakke:P

 

er jeg helt på jorde? hehe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pusser du fint ned overflaten før du sparkler, minimum 180p på rundelmaskin eller 240 med klosse,

Slik at det ikke er grove Slipestriper som sparkelet "synker" ned i så slipper du det problemet;)

 

skal lakke mitt prosjekt nå til uka(ENDELIG):)

 

meen har jo noe sparkel her å der..kun brukt sånn karbonsparkel fra "dyrt" merke og wurth sin glassfibersparkel på sveiseskjøter.

 

pusset ned med 120 og 240..Så lagt goodt lag med ppg fyller og herder i seff..

 

så slipt ned fyller til den er glatt å fin med 320/400/500 og til slutt 600.

 

Men er jo litt nervøs for at sparkel skal synke noen mnd etter lakkering.

Skjer det?

 

jobber som bilselger selv..men ser jo at gutta på verkstedet sparkler...bruker ir varmer ellerno..så pusse ned.. og legger fyller..så er bilen til lakk samme dagen.:

 

virker som at verksteder ikke bryr seg om det med at sparkel synker? eller erre bare tull?

 

Kan jo ikke sparkle..la sparkel stå i 1år for å så lakke:P

 

er jeg helt på jorde? hehe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja har brukt 120-240 hele tida..men ofte sparklet rett på metall eller 2k syregrunning da jeg blei fortalt på lakksjappa at sparkel bet best på en av disse 2:P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aaha! Syregrunning høres ut som en god ide! må prøves.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.