Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har (som det står i signaturen) 2 biler. En Golf GL og en Golf VR6.

Begge bilene har noenlunde dårlige kanaler, spesielt ille er det på GLen - Enkelte plasser finnes det ikke kanaler, og jeg sverger på at bilen bøyer seg når jeg jekker den opp.... Nå har det seg slik at GLen (bortsett fra rust) er et evigvarende reparasjonsobjekt, som jeg begynner å gå lei av. Derfor tror jeg ta jeg skal skru den fra hverandre, og selge den i deler til neste år.

 

Så, det betyr at jeg må ha prosjektbilen (VR6en) ferdig til Mars, slik at den kan overta rollen som min nye bruksbil. Jeg ønsker å "rustbehandle" understellet, slik at jeg kan bruke den i 2-3 vintre til uten å forverre kanal-situasjonen betraktelig, slik at jeg får styrket den bærende konstruksjonen og sveiset splitter nye kanaler etter disse 2-3 årene.

 

Hva burde jeg gjøre med understellet på VR6en, for at den skal klare seg fint gjennom 2-3 vintre som bruksbil? :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det allerede mye rust på den med VR6? Hjelper ikke å spraye rustbeskyttelse på rust som allerede ligger der.. Vil fortsette å ruste. Kanskje du klarer å hindre rusten i å spre seg like fort(men tviler). Beste er å fjerne rusten(stålbørste, sandblåse) så godt du kan deretter legge grunning(eventuelt noe som heter ovatrol), så body, så lakk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan jeg ikke sprute noe rustløsende over (Slike stoffer som gjør rust "hardt"), og deretter tectyl? Jeg skal uansett kjøpe nye kanaler om ca. 3 år, og bare bytte hele smørja :-) Jeg vil bare ikke at skadene skal spre seg til bærende elementer på disse 3 årene.

 

Nåværende kanal er svekket, og med et par små hull :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville ha slipt så reint du klarer/orker og behandlet det da. Du har ingen garanti for at "rusthemmer" holder rusten unna 2-3 år. Erfaringsmessig kan jeg vel si at det hjelper minimalt :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjønner. Jeg tror jeg skal gjøre det ut mot Mars, for da har jeg tilgang på bukk. VR6en blir ikke tatt i bruk før absolutt siste frist for å betale årsavgiften uansett, så får jeg holdt den så langt unna veisalt jeg bare kan (Og samtidig bruke GLen så mye jeg kan) :-) Blir nok rustbehandling til sommeren da..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hold deg langt unna techtyl! Godt stoff på skadefrie jernplater med både grunning og lakk, men på noe som har begynt å ruste? NEI!

 

Jeg har gjort noe lignende med Kiaen. Det var noe rust på rammen under på denne, og bestemte meg for understellsbehandling. Karosseriet var helt fint. Etter 3-4 år var rusten kommet tilbake og karosseriet og kanaler hadde også fått juling. Jeg er overbevist om at sandblåsingen utført av understellsverksted har penetrert "friskt" karosseri og fjernet grunning, og så har jernet fått ruste i fred under tectylen. Dette er siste gang jeg understellebehandler en bil som har gått på saltede veier!

 

Det jeg gjorde selv etter dette var å gå over bilen med stålkost på vinkelsliper. Først hadde jeg på Ferrobet rustfjerner på nakent jern. Så smurte jeg på owatrol på jernet, og deretter en 1:2 blanding av owatrol og arcanol. Dette ser ut til å fungere gull. Blir også seende ut som techtyl. Owatrol er en olje med gode penetrerende egenskaper, og arcanol er grunningen til bengalakk som også kan brukes som toppstrøk. Mener på at denne inneholder mye rustbindende og rusthindrende stoffer. Sliteegneskapene er dog ikke de beste, men da smører du på nytt ved dekkskifte på våren;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Støtter Jan Erik, blanding av owatrol og arcanol er tingen, bare husk og la det tørke lenge, veldig lenge.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skal også understellsbehandle bilen! Fjerna rust med børste først, så sandblåste jeg hele bilen under. 2 lag med 2k grunning og noe lakk oppå grunningen! Meen.. jeg lurer også på hva jeg kan bruke under bilen tilslutt! Hvis jeg bruker owatrol og arcanol.. trenger jeg da techtyl? Og tåler owatrol og arcanol varmen fra eksosen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Owatrol og Arcanol er konge. :)

 

Min begynte også å bli småbrun under, så jeg betalte for en dinitrolbehandling. Anbefales på det sterkeste. De ba meg kun sjekke inn igjen etter 3 år for å se om det holder ennå. Det stivner aldri helt heller så det absorberer mer salt og juling enn noe som størkner.

 

Eneste er et h""#!#"s klin hvis du skal skru under.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dinotrol er og anbefale. Tectyl kan sprekke opp og salte kommer under og da ruster det som faen under tectylen og dette ser du ikke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.