vinterdekk: nokian hakkapeliita 8

Anbefalte innlegg

er det mulig å skaffe hakka 8 inorge?

eventuelt hvilket firma?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

nei, disse er ikke lov å selge i Norge pga for mange pigger....du må nok over til Sverige

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det importforbud? Ingen problem å hente de i sverige/finland. Men skulle gjerne hatt et norsk firma som solgte de

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er neppe importforbud, men de fleste vil ha dekk som er lov og bruke.

Om du spør feks byttdekk.com så selger de sikkert 4 dekk til deg :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

står ingentign på nokian sine norske websider om at dekke dekket er ulovlig?

 

http://www.nokiantyres.no/media-release-no?id=32262246&utm_source=RSS&utm_medium=Feed&utm_content=Nokian+Hakkapeliitta+8+%E2%80%93+overlegent+grep+og+rullemotstand&utm_campaign=RSS

 

De har jo tatt seg bryet med og oversette denne presse_saken_ .. så om dekket ikke var lovlig i bruk i norge burde de kansje skrevet dette? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, de har ikke skrevet det.

Men den norske loven er ikke lik som den svenske ofc..

Er for mange pigger i dekket, ferdig med det.

Svenskene tillater dekket pga Nokian har bevisst at det ikke forurenser/støv/slitasje på veg mere, pga piggene går inn i dekket når det treffer assfalten og dermed reduserer de tre grunnene.

 

Forhåpentligvis innfører staten de samme reglene...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rask tlf til byttdekk. Dem skaffer, men hakka 8 er ikke laget i alle dim ennå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, de har ikke skrevet det.

Men den norske loven er ikke lik som den svenske ofc..

Er for mange pigger i dekket, ferdig med det.

Svenskene tillater dekket pga Nokian har bevisst at det ikke forurenser/støv/slitasje på veg mere, pga piggene går inn i dekket når det treffer assfalten og dermed reduserer de tre grunnene.

 

Forhåpentligvis innfører staten de samme reglene...

 

kan du dokumentere påstanden din? for jeg hakke funni noe på nett om at de er ulovlige i norge :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pratet med nokiantyres, importforbud etc etc. Hadde fått beskjed om at man ikke fikk kjøpe slike dekk, ei heller montere. Men finner ingen skriv på dette. Men de sa det var pga pigg antallet. Som kan gjenspeiles i kjøretøyforskriftene

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kan du dokumentere påstanden din? for jeg hakke funni noe på nett om at de er ulovlige i norge :)

Her står det mye fin og forklarende info om dekket: http://www.molway.com/nokian-hakkapeliitta-8

 

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10049095 et lovforslag om piggdekk..

Et unntak i regelverket åpner også for at piggdekk kan ha like mange pigger som i dag dersom produsenten kan bevise at det totale antall pigger på dekket ikke sliter mer på asfalten enn det et dekk etter de nye reglene gjør.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

og etter hva jeg kan lese, så har nokian gjort akkurat dette ref deres pressemateriell ...

 

 

tatt ut i fra nokians eget pressemateriell:

http://www.nokiantyres.no/media-release-no?id=32262246&utm_source=RSS&utm_medium=Feed&utm_content=Nokian+Hakkapeliitta+8+%E2%80%93+overlegent+grep+og+rullemotstand&utm_campaign=RSS

 

Nye Nokian Hakkapeliitta 8 er skånsom mot underlaget. Veislitasjeeffekten er mer enn 12 prosent lavere enn grenseverdien i den nye pigglovgivningen som trer i kraft fra 1. juli 2013

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Byttdekk.com vil nekter å levere dekk til norge likevel pga ulovelig å kjøre på. Har korresponsdanse med svenskene. Håpløst!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du får bestille via bythjul.se, også få dem til og sende til Abisko.. Tar meg en tur dit om ikke så lenge for og hente mine :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skulle hatt det gjennom et firma.. faktureringsproblemer:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med å sjekke med Dackonline.se?

 

Nå la jeg inn spørsmål, om det snart kommer for salg, på Nokians Facebooksider (både Norge og internasjonalt), så får vi se hva de svarer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med å stikke rett over grensen, kjøpe dekk, kjøre hjem igjen?

 

Eventuelt bestille de til en bensinstasjon eller butikk i sverige?

 

Har handlet andre ting som sendes i oppkrav til Tärnaby og cashet det ut der flere ganger...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med å stikke rett over grensen, kjøpe dekk, kjøre hjem igjen?

 

Det er ganske mange av oss som ikke bor i nærheten av noen svenskegrense ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei!

 

Hakka 8 dekkene er ikke blitt tillatt i Norge etter nye regler som har kommet mtp. nye regler på antall pigger, slitasje på vei og underlag etc etc.

Dekkene er det ikke ulovlig å ta inn til landet, men dersom du blir stanset med disse dekkene så kan du risikere å få kjøreforbud og eventuelt miste skiltene på bilen din.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

da er det jævlig rart at nokian selv i sin pressemelding sier at dekket er innafor kravet.. mye fram og tilbake her av nokian selv

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er mye som gjør at det har blitt slik.

Det ble først sagt i fra de som skal godkjenne dekk at dekket var innenfor og at dette skulel gå bra.

Så snudde det hele, og plutselig var det ikke slik i det hele tatt. Det er mye politikk inne i bildet her sånn.

 

Det siste jeg hørte er uansett at selv om testene Nokian selv har utført, med nøytrale referanse dekk (testene er identiske med de staten norge utfører bare at nokian har hatt strengere krav til seg selv der), viser at dekket er innen for kravene på slitasje, svevestøv etc. så er de ikke lov til benyttelse i Norge. Nokian har også sagt seg villige til å betale for testingen av dekkene slik at staten kan utføre disse, men de har sagt nei til dette.

 

Mulig det har skjedd noe nytt i det siste med dette, men det har jeg ikke hørt noe om pdd.

 

Hakka 8 dekket ligger heller ikke i sortimentet av vinterdekk på nokiantyres.no, så jeg regner ikke med at dekket er lovlig i norge kommende vinter. Da tror jeg nok at Nokian hadde reklamert for det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er litt rart om ikke Nokian kan lage en versjon med litt færre pigger for Norge? Det er jo likevel samme dekket, og med kanskje 10% færre pigger så hadde det vært lovlig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så det er continental som sponsa julebordet på denne etaten som avgjør slik i fjor altså :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Norge.. siste kommunist stat.

Dekket skal i alle fall testes uansett. Det har ifølge kjenninger et overlegent grep i forhold til hakka 7. Som ikke direkte er kjent for å være dårlig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja Norge er et merkelig land altså..

Kommer definitivt og kjøpe hakka 8, er kun pigger som funker på den pokkers isen...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.