Motorhavari på Audi A6 1.8T

Anbefalte innlegg

Kjøpte bilen for 3 uker siden faktisk :P

Og forrige eier hadde INGEN anelse om at det var dårlig oljetrykk på den eller ? :rolleye:

En annen ting: Det å kjøre med lavt oljetrykk i et par timer er LANG tid, mens hvis du gjør det i tre uker = jeg VIL drepe motoren.;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oljetrykket blir ikke dårlig bare sånn over natten, oljetrykkslampen må/bør ha lyst periodisk i en god stund før dette.

Da snakker jeg om høyst sansynligvis noen mnd før oljetrykket har forsvunnet helt, så her bør forje eier forklare seg litt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oljetrykket blir ikke dårlig bare sånn over natten, oljetrykkslampen må/bør ha lyst periodisk i en god stund før dette.

Da snakker jeg om høyst sansynligvis noen mnd før oljetrykket har forsvunnet helt, så her bør forje eier forklare seg litt.

kjøpte fra forhandler, han skulle fikse det men, jeg kjørte bilen en tur og ødela for meg selv :P min feil egentlig og nå må jeg betale for dumskapen min.

Fant ut at det var dårlig oljetrykk 2 dager etter kjøp, siden det var i juletiden og alle verksteder hadde stengt og jeg trengte bil fortsatte jeg å kjøre ca 100-150 km med dårlig oljetrykk, men det som var problemet var at oljepumpa var svak bare når oljen kom opp i ca 90 varmegrader, altså det var ikke noe problem å kjøre bilen når den var kald.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor mange kilometer har den gått på dette oljeskiftet?

Tror nok ikke forhandler kan slippe helt unna det, da dette absolutt ikke er noe som skjer over natten.

Enten forferdelig tynnslitt olje, eller en slapp oljepumpe. Dette burde forhandler merket ved gjennomgang av bil før salg...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor mange kilometer har den gått på dette oljeskiftet?

Tror nok ikke forhandler kan slippe helt unna det, da dette absolutt ikke er noe som skjer over natten.

Enten forferdelig tynnslitt olje, eller en slapp oljepumpe. Dette burde forhandler merket ved gjennomgang av bil før salg...

er ikke helt komplett service hefte, men han gamle eieren har skrevet med penn når han liksom har skiftet olje, altså på 211 tusen.

Jeg vet egentlig ikke hva jeg skal gjøre? er så og si min feil at motoren havarerte siden jeg kjørte den med dårlig oljetrykk, men kan dette gå på forhandler også? Det er jo hans ansvar at bilen er i bra stand selv om det er en 2001 modell og prisen var på 40 tusen så forventer man ikke så store feil i bilen. HElt greit hvis det er snakk om slitedeler, men når motor havarer pga dårlig vedlikehold av eieren så burde egentlig forhandler ta ansvar. Han tar heller ikke opp telefon eller sms når jeg sender han meldinger og verksedet mente at denne feilen har vært med bilen i lengre tid siden jeg har bare fått kjør ca 1500km med den. hadde den i ca 5 dager før jeg dro innom forhandler, jeg trodde først at det var mangel på olje, så jeg fylte på og den varselsgreia lyste ikke mer den dagen. Men dagene etter begynte den å pipe og lyse hele tiden så tilslutt jeg tok den med til forhandler og han sa at han skulle få det fikset, men siden det var ved juletider så ville det ikke være mulig før andre januar.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg mener at sålenge forhandler er opplyst om feil fra din side, har du litt å komme med.

Fikk du for eksempel beskjed om å la bilen stå, eller bare tut og kjør videre?

Dette er mest sannsynlig en langvarig feil, som forhandler umulig kan ha ungått og se.

Regner med du har fått med 3 mnd garanti på kjøpet?

Høres jo ut som et forferdelig oljeforbruk du har hatt, og det bør kunne taes på garantien.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg mener at sålenge forhandler er opplyst om feil fra din side, har du litt å komme med.

Dette er mest sannsynlig en langvarig feil, som forhandler umulig kan ha ungått og se.

Høres jo ut som et forferdelig oljeforbruk du har hatt, og det bør kunne taes på garantien.

Står i kjøpskontrakten at bilen selges i den stand den er i xD såhar egentlig ingenting å gå på.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis forhandler hadde sagt at han ikke skulle kjøre med bilen (noe han burde), så er det jo uaktsomhet/uforsiktighet av kjøper, dvs. ingen reklamasjon.

Men hvis han IKKE har sagt at bilen må parkeres/ikke brukes, da er det jo noe annet. Det er ikke noe man kan forvente at kjøper skal ha kunnskap om.

Men uansett: RØD oljelampe vet de aller fleste at man ikke skal kjøre med, så her er det vel som kjøper selv sier, uaktsomhet fra kjøper, det vil si ikke reklamasjonsgrunnlag.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Selvom bilen selges i den stand den er, har selger absolutt IKKE ryggen fri. Mange som tror det. Men åpenlyse feil som et evt kraftig oljeforbruk skal godt gjøres og "ikke ha kjent til" .

Men få tak i selger og forklar situasjonen, godt mulig han er villig til og være med på og dekke noen av kostnadene..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis forhandler hadde sagt at han ikke skulle kjøre med bilen (noe han burde), så er det jo uaktsomhet/uforsiktighet av kjøper, dvs. ingen reklamasjon.

Men hvis han IKKE har sagt at bilen må parkeres/ikke brukes, da er det jo noe annet. Det er ikke noe man kan forvente at kjøper skal ha kunnskap om.

Men uansett: RØD oljelampe vet de aller fleste at man ikke skal kjøre med, så her er det vel som kjøper selv sier, uaktsomhet fra kjøper, det vil si ikke reklamasjonsgrunnlag.

Jeg er 18 år, og har aldri eid en bil, da lampa begynte å lyse trodde jeg at det var mangel på olje, noe som viste seg å være sant, fylte på olje og trodde at problemet var løst. Da den begynte å pipe drev jeg og spurte om problemet på diverse forum og mange mente at det var hull i oljetanken, men da jeg leste noe i håndboka fant jeg ut av det var mangel på oljetrykk og tok deretter kontakt med forhandler og det eneste de gjorde var å sende meg til en arabisk mekaniker som sa at oljepumpa ikkke funker, da han sa dette ble jeg i tvil fordi hvis oljepumpa hadde vært defekt på det tidspunktet ville motoren og turboen har røket den dagen og ikke 2 uker etter det. mekanikere ga meg tilbud på reperasjon uten noe form for kvittering eller garanti og i tillegg måtte jeg finne ny oljepumpe selv. Da han sa dette ble jeg sur og ga faen i han og tok med bilen hjem å parkerte den i garasjen. helt til jeg tok den lille turen på ca 10-15 km og motor havarerte.

4 dager etter det tokjeg den med til Årnes Autorep og de mener at dette ikke er mimn feil siden oljetrykket har sannsynlighvis vært ødelagt lenge før jeg tok over og har gjort nok skade på motor. de mener at jeg skal søke om reklamasjon på dette. Men hvordan kan jeg gjøre dette når det står at bilen selges som den står.

¨

i tillegg så vil jeg si at selger opptrådte veldig proff under forhandliner og ga antydning til at denne bilen ikke hadde noen svære feil, men siden jeg har betalt ca 40 tusen kroner for den, må jeg da forvente at såånne biler skal ha skikkelig store problemer som denne, fordi når jeg kjøpte bilen tenkte jeg at denne bilen vil være perfekt for meg og at de eneste reperasjonene kommer til å være fra vanlig slitasje feil og ikke svære motorproblemer og diverse andre ting.

Vurderer sterkt å ta kontakt med forbrukerombudet eller hva det heter og forklarer situasjonen min så de kan gi meg noe informasjon om hvordan jeg ligger ann.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

At bilen selges som den er, er absolutt IKKE det samme som at han kan fraskrive seg alt ansvar.

Selger har jo tydeligvis unnlat og opplyse om relevante feil/mangler, som han MÅ ha merket. Og når han da har unnlatt og fortelle det, er det nok til dels hans skyld.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det heter seg at hvis varen (bilen) har vesentlig større mangler/feil enn forevist og opplyst, har du rett til erstatning/heving.

Uansett om bilen selges "som den er"

Hvis du har kaskoforsikring så har du muligens også gratis juridisk hjelp. NAF medlemmer har vel også det... tror de er maks 5000kr, men det holder jo til å få et skriv fra advokat som du kan ta med til forhandler.

Lykke til

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det heter seg at hvis varen (bilen) har vesentlig større mangler/feil enn forevist og opplyst, har du rett til erstatning/heving.

Uansett om bilen selges "som den er"

Hvis du har kaskoforsikring så har du muligens også gratis juridisk hjelp. NAF medlemmer har vel også det... tror de er maks 5000kr, men det holder jo til å få et skriv fra advokat som du kan ta med til forhandler.

Lykke til

har delkasko på bilen, men da kan bare forhandeler si at han ikke viste om feilen på bilen, han sa også at han selger bilen for kunde, har det noe å si?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det nytter ikke at han sier han ikke viste om det....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er 18 år, og har aldri eid en bil, da lampa begynte å lyse trodde jeg at det var mangel på olje, noe som viste seg å være sant, fylte på olje og trodde at problemet var løst. Da den begynte å pipe drev jeg og spurte om problemet på diverse forum og mange mente at det var hull i oljetanken, men da jeg leste noe i håndboka fant jeg ut av det var mangel på oljetrykk og tok deretter kontakt med forhandler og det eneste de gjorde var å sende meg til en arabisk mekaniker som sa at oljepumpa ikkke funker, da han sa dette ble jeg i tvil fordi hvis oljepumpa hadde vært defekt på det tidspunktet ville motoren og turboen har røket den dagen og ikke 2 uker etter det. mekanikere ga meg tilbud på reperasjon uten noe form for kvittering eller garanti og i tillegg måtte jeg finne ny oljepumpe selv. Da han sa dette ble jeg sur og ga faen i han og tok med bilen hjem å parkerte den i garasjen. helt til jeg tok den lille turen på ca 10-15 km og motor havarerte.

4 dager etter det tokjeg den med til Årnes Autorep og de mener at dette ikke er mimn feil siden oljetrykket har sannsynlighvis vært ødelagt lenge før jeg tok over og har gjort nok skade på motor. de mener at jeg skal søke om reklamasjon på dette. Men hvordan kan jeg gjøre dette når det står at bilen selges som den står.

¨

i tillegg så vil jeg si at selger opptrådte veldig proff under forhandliner og ga antydning til at denne bilen ikke hadde noen svære feil, men siden jeg har betalt ca 40 tusen kroner for den, må jeg da forvente at såånne biler skal ha skikkelig store problemer som denne, fordi når jeg kjøpte bilen tenkte jeg at denne bilen vil være perfekt for meg og at de eneste reperasjonene kommer til å være fra vanlig slitasje feil og ikke svære motorproblemer og diverse andre ting.

Vurderer sterkt å ta kontakt med forbrukerombudet eller hva det heter og forklarer situasjonen min så de kan gi meg noe informasjon om hvordan jeg ligger ann.

Etter sånn som du forklarer det nå, tror jeg nok du har en sterkere sak, så lenge de ikke har tatt skikkelig tak i dette. De skulle omgående ha fulgt opp dette da du sa ifra.

Hvis de ikke har sagt at du IKKE skulle kjøre med bilen, har du en mye sterkere sak.

Forbrukerrådet er sikkert ikke dumt. Da kan de som nøytral tredjepart ta en avgjørelse.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

skal kontakte forbrukerrådet, men jeg tviler på at jeg vinner, men har dere funnet ut om det går an å bruke en annen motor i bilen? er avhengig av bil og må nesten bare fikse den så fort som mulig.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan selvfølgelig sette i en annen 1,8t rettstilt motor i den.

Er noe mer arbeid da du må sannsynligvis ha annet ledningsnett og noen andre ting.

Også er det jo kjipt at du har en annen motor enn det som står i vognkortet.

Det letteste og beste er og få tak i en likkens motor.

http://no.bildelsbasen.se/?index=default&link=item&post_id=23644711

Hør med disse.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan selvfølgelig sette i en annen 1,8t rettstilt motor i den.

Er noe mer arbeid da du må sannsynligvis ha annet ledningsnett og noen andre ting.

Også er det jo kjipt at du har en annen motor enn det som står i vognkortet.

Det letteste og beste er og få tak i en likkens motor.

http://no.bildelsbasen.se/?index=default&link=item&post_id=23644711

Hør med disse.

jeg kan jo bruke de gamle delene fra den havarerte motoren, for eksempel ledninger og slikt. for meg spiller det ikke noe rolle hvilken motor det er i bilen kontra vognkoprtet, så lkenge jeg har en kjørbar bil er jeg fornøyd :D skal begynne å lette etter 1.8t motorer og forhååpentlighvis skaffe en bra en veldig fort.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ennå ikke funnet en som passer med automat gir, har dere noen andre sider jeg kan sjekke rundt om?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk finndel.no og no.bildelsbasen.se

Ligger mange 1,8t der inne som passer til automat.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk finndel.no og no.bildelsbasen.se

Ligger mange 1,8t der inne som passer til automat.

jeg forstår meg ikke på bildesbasen, når jeg skifter til norsk så er det fortsatt på svensk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

De motorene som er til salgs på finndel.no, folger det med turbo også eller er det bare motoren som er til salgs?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som regel kun motoren som følger med.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilke priser finner du?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilke priser finner du?

alt fra 3500kr til 20 tusen, men det står ikke noe om turbo og slikt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.