Motorhavari på Audi A6 1.8T

Anbefalte innlegg

verkstedet er ganske sikker på at motor og turbo har tatt natta, motoren høres ut som en forbanna traktor på steroider og det høres helt jævlig ut, kan kanskje starte den opp å legge ut video av lyden men tviler på at det hjelper.

 

Klarer ikke helt å slippe denne tanken enda:P En 1.8t med lavt/null oljetrykk høres ofte ut som en traktor, pga kamkjedestrammer og ventilløftere mangler trykk.. Hadde det vært min hadde jeg tatt ned bunnpannen og sett etter spon. Turboen din er 99% sikkert ferdig. Som sagt, så er 1.8t'n en seig motor, som overlever de fleste tilfeller av tett oljesil..

 

Hørt flere som denne, om ikke værre som har klart seg:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei det kan du ikke :P

AEB er 058 motor, du skal ha 06a.

 

Les HER

 

ANB er ifl linken 058 motor, så en AEB skulle da passe?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

bilen ble kjørt med lav oljetrykk i litt lang tid, etter at jeg merka at motoren begynte å få en liten annerledes lyd, låste jeg bilen i garasjen og brukte den ikke igjen, før forrige uke da jeg tok en tur til butikken og poff på veien ble motorlyden voldsom deretter fikk jeg den fraktet hjem og til verksted som sier a motor er gåen sammen turboen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

da er ikke den en 2001 mod motor vel?

er ikke sent 2000 og nyere 06a/b?

 

Hvis det er en 058, da er det bare å druse på med AEB motor feks :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Reg nr for sikkerhetsskyld?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

registrert 22.09 2000

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

i følge etka så har anb samme blokk som AEB, APU, ARK og AJL. Så ja, dette er da en 058 motor :)

delenr: 058 103 101 H

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

10'en tallet i chassinr er det en 0 eller 1?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

reg nr: bd23629, i service boken står det ANB motorkode. og at den er registrert i september 2000 men regnet som en 2001 modell hos statens vegvesen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Modell: A 6 (4B), 97-04

KW: 110

Volum: 1781

Sylinder: 4

Karosseri: (WAU) ZZZ4B

Anmerkning: motorer i sv-solgte: 98-99 AEB, 99-00 APU, 01 ANB, 01-05 AWT

 

Den er levert med litt forskjellig ser det ut som hehe.. men den som står i er jo en 058 motor (1,8t før 2001)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen er en 5 sylinder, ikke 4. hvis det har noe å si da

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så jeg får ikke brukt en annen motor som eksempel AEB på bilen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Modell:AUDI A6 4B Motor:ANB År:2001 Måned:0 Reg. dato:20000922 KW:110 HK:150 Chassinr:WAUZZZ4BZ1N041158 Drivstoff:Bensin Gearkasse:Unknown Dekk:205/55 R 16 Hjuldrift:2WD Farve:SVART Karosseri:Kombi Lengde:4800 Totalvekt:2085 Egenvekt:1505 Antall Dører:5

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dersom den er en 5 syl, så må noen ha vært i motorrommet ditt og sveisa på en ekstra sylinder, på en eller annen måte....... :P

 

Alle 1.8T er for ordens skyld en 4 sylindret motor.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dersom den er en 5 syl, så må noen ha vært i motorrommet ditt og sveisa på en ekstra sylinder, på en eller annen måte....... :P

 

Alle 1.8T er for ordens skyld en 4 sylindret motor.

 

er du seriøs eller tuller du?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, han gjør nok ikke det :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

4sylinda 20ventiler. 5ventiler per sylinder ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

4sylinda 20ventiler. 5ventiler per sylinder ;)
jepp 5v turbo forklarer det. Nå ser dere hvor udugelig jeg er når det gjeder Audi :P trodde det var en v5 motor i den xD, men tilbake til spøsmålet mitt, får jeg ikke brukt en AEB motor på denne bilen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

AJL som er den "nyeste" av de, altså laget for 180hk. gått 160000km kompresjonstestet kan jeg levere i Halden til kr. 7000,-

Prisen er for ren motor, det kan om onskelig byttes regregim og vannpumpe til polsk kostpris.

 

Noen som kan si om en AJL vil passe?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

AJL som er den "nyeste" av de, altså laget for 180hk. gått 160000km kompresjonstestet kan jeg levere i Halden til kr. 7000,-

Prisen er for ren motor, det kan om onskelig byttes regregim og vannpumpe til polsk kostpris.

 

Noen som kan si om en AJL vil passe?

Hvis jeg skal bruke så mye penger på motoren så må det nesten følge med turbo også :P men hvis jeg ikke finner noen andre motorer tr jeg kontakt. I tillegg så tror jeg ikke giret er lagd for å håndtere 180hk :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Girkassen klarer fint 180hk og vell så det, skal du over det bør clutchen oppgraderes.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

AJL som er den "nyeste" av de, altså laget for 180hk. gått 160000km kompresjonstestet kan jeg levere i Halden til kr. 7000,-

Prisen er for ren motor, det kan om onskelig byttes regregim og vannpumpe til polsk kostpris.

 

Noen som kan si om en AJL vil passe?

 

AJL motoren er på ingen måte noen 'nyere' motor, bare en motor med litt mer effekt kontra 150hk utgavene med 058 blokk, altså AEB, APU osv.

AJL motoren var og finne i A4 altså 1.8TS.

 

Hva drivverk angår bare for og nevne det så har ikke girkassen noen form for problemer og håndtere 180hk, 300hk osv, er momentet som tar livet av en girkasse, men uansett ikke et problem en støter på.

Clutch trenger ikke og oppgraders på 180hk motor heller, mer rundt 220-240hk med påfølgende moment (sistnevnte som tar livet av en clutch også).

Dette forutsetter at clutch ikke er godt slitt i utgangspunktet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

AJL motoren er på ingen måte noen 'nyere' motor, bare en motor med litt mer effekt kontra 150hk utgavene med 058 blokk, altså AEB, APU osv.

AJL motoren var og finne i A4 altså 1.8TS.

 

Hva drivverk angår bare for og nevne det så har ikke girkassen noen form for problemer og håndtere 180hk, 300hk osv, er momentet som tar livet av en girkasse, men uansett ikke et problem en støter på.

Clutch trenger ikke og oppgraders på 180hk motor heller, mer rundt 220-240hk med påfølgende moment (sistnevnte som tar livet av en clutch også).

Dette forutsetter at clutch ikke er godt slitt i utgangspunktet.

 

det er automat gir på bilen. DUmt svar siden det er clutch på automat biler også, men har dere funnet ut om jeg kan bruke AEB eller APU motor i bilen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

bilen ble kjørt med lav oljetrykk i litt lang tid, etter at jeg merka at motoren begynte å få en liten annerledes lyd, låste jeg bilen i garasjen og brukte den ikke igjen, før forrige uke da jeg tok en tur til butikken og poff på veien ble motorlyden voldsom deretter fikk jeg den fraktet hjem og til verksted som sier a motor er gåen sammen turboen.

 

"bilen ble kjørt med lav oljetrykk i litt lang tid" ..... Hadde du stoppa med en gang når den fikk lavt oljetrykk, så hadde du bare behøvd å skifte oljesil og kanskje oljepumpe. Som nevnt før her tåler 1,8T-motoren mye, men ingen motor tåler å kjøre uten oljetrykk over lang tid.

 

Skal vedde på at du har kjørt såkalt "longlife" oljeskift på denne motoren , som absolutt burde hete SHORTLIIFE.

 

Skifter du olje+filter på 1,8t-motorene på hver 10tkm så holder dem leeeeeeeeenge.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

"bilen ble kjørt med lav oljetrykk i litt lang tid" ..... Hadde du stoppa med en gang når den fikk lavt oljetrykk, så hadde du bare behøvd å skifte oljesil og kanskje oljepumpe. Som nevnt før her tåler 1,8T-motoren mye, men ingen motor tåler å kjøre uten oljetrykk over lang tid.

 

Skal vedde på at du har kjørt såkalt "longlife" oljeskift på denne motoren , som absolutt burde hete SHORTLIIFE.

 

Skifter du olje+filter på 1,8t-motorene på hver 10tkm så holder dem leeeeeeeeenge.

 

Kjøpte bilen for 3 uker siden faktisk :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.