Kjøp av Rupes Bigfoot - LHR15ES vs LHR21ES?

Anbefalte innlegg

Har i flere år lest og lest og lest om korrigering av bil på dcn og mange forskjellige fora rundt omkring og vil nå begynne med maskin selv. Har vurdert mange men har nå kommet frem til Rupes Bigfoot serien. Denne høster utrolig gode lovord, spesielt fra dcn som har vært en helt utrolig kilde av lærdom for meg de siste årene.

 

Er et Deluxe kit jeg skal gå for, så bortsett fra det som er i kittet skal jeg kjøpe maskeringstape, noen ekstra pads og clay.

 

Jeg vet de tekniske forskjellene på disse to maskinene, men klarer ikke bestemme meg for hvilken. Jeg ser for meg 15 som en ålreit maskin fordi den også passer godt på mindre steder som feks a-stolper. Mens det vil gå fortere med 21 på de større flatene. Jeg vet at bakplate fra 15 passer på 21 men ikke omvendt.

 

Hjelp?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde kjøpt 21 fordi du kan bruke bakplata fra 15 på den men ikke omvendt. 21mm kast istede for 15mm har 15es selv veldig god maskin.Helt perfekt for meg hadde vært 21es og den nye rupes mini da har man dekt det meste:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde kjøpt 21 fordi du kan bruke bakplata fra 15 på den men ikke omvendt. 21mm kast istede for 15mm har 15es selv veldig god maskin.Helt perfekt for meg hadde vært 21es og den nye rupes mini da har man dekt det meste:)

 

Takker for svar Sindre. Ja jeg vurderer nesten å bare bestille 21 og samtidig ta med bakplate og pads til 15ES.

 

Men samtidig har jeg det ikke travelt når jeg polerer, så om det tar litt lengre tid med 15ES så gjør det jo ingenting, den er jo mer bruksvennlig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville nok gått for 21 i håp om at den vil korrigere litt kjappere enn 15. Så bruker du bare 15 bakplate på trangere steder og på steder med mye kanter osv. Tror nok ryggen din vil takk deg i lengden for at du kan få litt mer unna på kortere tid. Jeg kjenner det hvertfall godt i ryggen hvis jeg har drevet med grovkorrigering og mye press. Kommer jo litt an på hvor mye du tenker å bruke maskinen? Hvis det bare er til din egen bil og evt konebilen, så er jo det ikke noe stress egentlig. Men skal du ta andre sine biler innimellom også, så kan det vel være en fordel med 21.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville nok gått for 21 i håp om at den vil korrigere litt kjappere enn 15. Så bruker du bare 15 bakplate på trangere steder og på steder med mye kanter osv. Tror nok ryggen din vil takk deg i lengden for at du kan få litt mer unna på kortere tid. Jeg kjenner det hvertfall godt i ryggen hvis jeg har drevet med grovkorrigering og mye press. Kommer jo litt an på hvor mye du tenker å bruke maskinen? Hvis det bare er til din egen bil og evt konebilen, så er jo det ikke noe stress egentlig. Men skal du ta andre sine biler innimellom også, så kan det vel være en fordel med 21.

 

Takker for godt innspill Steffen.

 

Planen er jo min egen bil og kanskje noen kamerater sine men ikke på noe dcn nivå. Jeg ser jo at hos detailers club så er det flere som anbefaler 15ES. Ikke lett dette men spørs om det ikke blir nettopp 15, siden jeg ikke skal holde et proffesjonelt tempo uansett.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da klarer du deg nok fint med 15 ;) blir nok Rupes her også nå økonomien tillater det. Pr idag, så bruker jeg BilXtra DA maskin med über pads og menzerna polish. Det tar greit det også, så lenge man har tålmodighet. Tenker at LHR15ES er mer behagelig å kjøre med enn 21 pga mindre utslag, som vil gi mindre vibrasjoner. Du får holde oss oppdatert om hva du går for osv ;)

 

Her er to 50/50 bilder av min fetters Ford Focus :) her ble det kjørt Gul über, Menzerna FG400. Tre runder med 5-6 pass og mye press. Tenker Rupes fikser samme resultat etter 1-2 runder.

 

595e196b7822b58480badca2199231ab_zps74a7

 

fbb24e2cffb2c42b742a3bdad8574083_zps3079

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vurderer salg av min Bigfoot 15. Kjøpt ny i fjor sommer, brukt på 5 biler ca. Send meg en mld på FB om det er av interesse :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da klarer du deg nok fint med 15 ;) blir nok Rupes her også nå økonomien tillater det. Pr idag, så bruker jeg BilXtra DA maskin med über pads of menzerna polish. Det tar greit det også, så lenge man har tålmodighet. Tenker at LHR15ES er mer behagelig å kjøre med enn 21 pga mindre utslag, som vil gi mindre vibrasjoner. Du får holde oss oppdatert om hva du går for osv ;)

 

Her er to 50/50 bilder av min fetters Ford Focus :) her ble det kjørt Gul über, Menzerna FG400. Tre runder med 5-6 pass og mye press. Tenker Rupes fikser samme resultat etter 1-2 runder.

 

 bilde

 

 bilde

 

Nydelige resultat, morro å holde på når det blir slik : smil :

 

Vurderer salg av min Bigfoot 15. Kjøpt ny i fjor sommer, brukt på 5 biler ca. Send meg en mld på FB om det er av interesse :)

 

Får se hva jeg går for, takk for tilbudet Joachim :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nydelige resultat, morro å holde på når det blir slik : smil :

 

Hehe, ja! Det er like morro hver gang! :D husker jeg satt å leste på DCN for første gang og så de sinnsyke 50/50 bildene som folk la ut. Var sikker på de hadde lakkert eller noe :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.