Motorbytte: audi a8 d2 1996mod 2.8 v6

Anbefalte innlegg

hei!

skal bytte motor i min audi a8.

fikk rådebank i min motor så skal bytte motor.

det er en 2.8L med 174HK

 

er første gang jeg skal bytte selv.

er det noe spesielt jeg må tenke på?

skal demontere motor i delebilen, så jeg får vell sett hvordan alt er bygd opp.

så må vell merke alt og samle skruer.

er manuell på delebilmotor og min er automat, hvordan gjøres dette? mye jobb?

 

 

Kom gjerne med tips!:):)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hei!

skal bytte motor i min audi a8.

fikk rådebank i min motor så skal bytte motor.

det er en 2.8L med 174HK

 

er første gang jeg skal bytte selv.

er det noe spesielt jeg må tenke på?

skal demontere motor i delebilen, så jeg får vell sett hvordan alt er bygd opp.

så må vell merke alt og samle skruer.

er manuell på delebilmotor og min er automat, hvordan gjøres dette? mye jobb?

 

 

Kom gjerne med tips!:):)

 

Viktig å merke alt av koblinger, slanger og div som du må koble ifra som du sier. Ta gjerne bilder før du begynner.

 

Også smart å samle skruer som hører sammen i esker/poser. Da er det litt lettere å se hvor skruer hører hjemme om du skulle få noen til overs.

 

Svinghjul og clutch (vurder om du bytter den når du likevel har det fra hverandre) osv tar du fra motoren som sitter i bilen, så det burde ikke være noe problem

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja håper det går greit!

takk for svar! :))

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må flytte over foring fra gammel veiv til ny. Det er ikke bare bare desverre :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Foringa er en utfordring ja som jan sier. den trenger du til sentrering av converter. Jeg hadde fått tak i en ny foring fra møller, og deretter fabrikere av flattstål to bøyler som bolter i 4 skruer der startkransen festes serere etter denne oprasjonen. Monter så en ters på disse bøylene for å drive foring inn i veiva :)

 

Ikke press rett mot veiva, da er det stor sjanse for å ødelgge thrustlagrene, i verste fall veiva eller lagerbukkene der trustlagrene sitter :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Foringa er en utfordring ja som jan sier. den trenger du til sentrering av converter. Jeg hadde fått tak i en ny foring fra møller, og deretter fabrikere av flattstål to bøyler som bolter i 4 skruer der startkransen festes serere etter denne oprasjonen. Monter så en ters på disse bøylene for å drive foring inn i veiva :)

 

Ikke press rett mot veiva, da er det stor sjanse for å ødelgge thrustlagrene, i verste fall veiva eller lagerbukkene der trustlagrene sitter :)

 

Med en spiss meisel får man slått ut den gamle, meisel rett inn fra siden mellom veiva og foringa slik at sistnevnte presses bakover. Og slå litt på hver side så den presses jevnt utover.

 

Personlig tror jeg fint at den kan bankes rett inn i den andre veiva uten bekymring for thrustlagrene. Lett pusing med fint sandpapir for å være sikker på at det ikke er rust/ujevnheter inni veiv eller utenpå hylse. Veiva har såpass stor egenvekt at det ikke er allverdens slag som overføres til thrustlager. Og thrustlageret tåler mye da overflaten er relativt stor, hvis man sammenligner det enorme trykket mot et rådelager i en supertrimmet motor.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har bare gjort dette en gang på 2,2 20vt og da satt den foringa noe så inni &%$¤. Endte med at jeg sveiste på en mutter og durte inn med skrue og på med muttertrekker.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med en spiss meisel får man slått ut den gamle, meisel rett inn fra siden mellom veiva og foringa slik at sistnevnte presses bakover. Og slå litt på hver side så den presses jevnt utover.

 

Personlig tror jeg fint at den kan bankes rett inn i den andre veiva uten bekymring for thrustlagrene. Lett pusing med fint sandpapir for å være sikker på at det ikke er rust/ujevnheter inni veiv eller utenpå hylse. Veiva har såpass stor egenvekt at det ikke er allverdens slag som overføres til thrustlager. Og thrustlageret tåler mye da overflaten er relativt stor, hvis man sammenligner det enorme trykket mot et rådelager i en supertrimmet motor.

 

Jo da folk må gjerne bruke slegge for min del :) Jeg bare la fram hva jeg ville gjort :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

vi får se va som er den beste måten.

har demontert motor i delebil som har manuell og nå er svinghjul å det av.

men vi er usikker på hvilken foring som menes, prøvde å legge med bilde av dette men var et problem med vacn..

har sett litt på motorene og de er litt forskjellige. kan dette være at de er forskjellige årsmodeller?

innsug toppen er blant annet litt annerledes.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jo da folk må gjerne bruke slegge for min del :) Jeg bare la fram hva jeg ville gjort :)

 

Det er jo derfor vi har et diskusjonsforum, så kommer ulike synspunkter frem ;)

Jeg har forsøkt slik metode på 2,5tdi med bruk av en vanlig hammer.

 

men vi er usikker på hvilken foring som menes, prøvde å legge med bilde av dette men var et problem med vacn..

har sett litt på motorene og de er litt forskjellige. kan dette være at de er forskjellige årsmodeller?

innsug toppen er blant annet litt annerledes.

 

Ei hylse inni baksiden av veiva på automat-motoren.

 

Hvis innsug og topp er ulike, du har ikke skaffet deg 2,6 eller 2,8 30V?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er jo derfor vi har et diskusjonsforum, så kommer ulike synspunkter frem ;)

Jeg har forsøkt slik metode på 2,5tdi med bruk av en vanlig hammer.

 

 

 

Ei hylse inni baksiden av veiva på automat-motoren.

 

Hvis innsug og topp er ulike, du har ikke skaffet deg 2,6 eller 2,8 30V?

 

det skal være en 2.8 med motorkode AAH :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er på vei til å ta ut motoren i min bil nå.

snakket med møller i dag angående de tingene som er forskjellig mellom motorene, men de sa også at dette skulle bare være å ta ut å sette inn igjen.

men det går ikke ant med disse motorene selv om de har samme motorkode(AAH).

men som jeg ser så er det bare forskjell på innsug,noen bensinrør.

kan det da være en mulighet å bytte toppene på motoren?

 

hadde vært fint om noen kunne svart på dette da jeg mangler kunnskap på dette..

 

en ting til er at jeg må sette inn viftehjulet med ene viften inn på motoren, dette skal vell være en enkel sak.

men så ser jeg at reimen går forskjellig på begge motorene, kan det gjøres om?

 

takker for alt av svar så langt! alt har vært til god hjelp:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er på vei til å ta ut motoren i min bil nå.

snakket med møller i dag angående de tingene som er forskjellig mellom motorene, men de sa også at dette skulle bare være å ta ut å sette inn igjen.

men det går ikke ant med disse motorene selv om de har samme motorkode(AAH).

men som jeg ser så er det bare forskjell på innsug,noen bensinrør.

kan det da være en mulighet å bytte toppene på motoren?

 

hadde vært fint om noen kunne svart på dette da jeg mangler kunnskap på dette..

 

en ting til er at jeg må sette inn viftehjulet med ene viften inn på motoren, dette skal vell være en enkel sak.

men så ser jeg at reimen går forskjellig på begge motorene, kan det gjøres om?

 

takker for alt av svar så langt! alt har vært til god hjelp:)

 

når jeg mener innsug så er det den lille slangen som kommer innpå toppen.. vist det er til hjelp

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du vil mye lettere få svar hvis du legger ut bilder av begge motorene. Noen bilder av hvordan remmene går og hva som er ulikt på innsugene.

 

Mener du at både den gamle og nye har samme motorkode?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du vil mye lettere få svar hvis du legger ut bilder av begge motorene. Noen bilder av hvordan remmene går og hva som er ulikt på innsugene.

 

Mener du at både den gamle og nye har samme motorkode?

 

har funnet motorkode AAH på begge motorene så det skal være samme.

skal prøve å legge ut noen bilder senere men gikk ikke nå..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du vil mye lettere få svar hvis du legger ut bilder av begge motorene. Noen bilder av hvordan remmene går og hva som er ulikt på innsugene.

 

Mener du at både den gamle og nye har samme motorkode?

 

vet noen hvorfor jeg ikke får opplastet bilde her? kommer bare fram at opplastning failet..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

bilde 2, 3 og 5 er om innsugsrørene :)

der bilde nr 5 er min motor og 2 og 3 er delebil

1 og 4 ser derre forskjellen på bensinrørene + en ekstra del på min motor på bilde 1

håper de er litt til hjelp...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Håper noe kan hjelpe nå..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke så lett å tyde hva som er forskjellen på de to motorene på disse bildene. Får heller ikke forstørret de.. Men er det forskjell på innsuget og bensinrør må jo de byttes. 

Siden begge er AAH er begge motorene like, men alle komponentene rundt må flyttes over.  

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.