Anbefalte innlegg

Hei

Det er mye hjulspørsmål fra denne kanten for tiden, håper det går greit.

 

Jeg hadde bilen inne på 120.000km service i går hvor de blant annet skulle ta en 4hjulskontroll siden bakhjulene er mye slitt på innersiden. Jeg hentet bilen i dag og fikk da beskjed om at 4hjulskontroll var OK. Alle vinkler var innenfor normalen, men de hadde justert spissinga "litt". De kunne altså ikke se noen store "problem" med hjulene til tross for at de slites mye på innsiden bak.

 

Bakhjulene ser altså slik ut:

20140820-_MG_4811.jpg

 

For meg er ikke dette innenfor normalen!!

 

Hva synes dere?

 

Jeg legger også ved kontrollskjemaet etter hjulkontrollen. Kanskje noen av dere kan forklare meg litt hva dere ser?

20140820-_MG_4810.jpg

4hjulskontroll.pdf

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan det være utslitte foringer, som tilfeldigvis "satt greit " når det ble målt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville justert camberen bak om det går på ,er jo midt i,men legger du den over til 0,55 tror jeg den ville slitt mindre,

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville justert camberen bak om det går på ,er jo midt i,men legger du den over til 0,55 tror jeg den ville slitt mindre,

 

Jeg er helt enig Geir, men burde ikke audimekanikeren som gjorde firehjulskontrollen sett at hjulet er ute av posisjon? For meg er dette en såpass betydelig slitasje at det burde gitt utslag på måleinstrumenter!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja og nei,den er jo i grønn sone,men siden du har klagd på dekkslitasje kunne de jo godt justert den,hør med dem med en vennlig tone så ordner de sikkert en ny kontroll,kanskje betale noen få kr for justeringa evt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har vinterdekk med 235/45-18 dimmensjon. Disse har ikke antydning til samme slitasje som sommerdekkene. De gamle sommerdekkene er 245/45-18. Kan det være selve felgen som er årsaken til slitasjen? Sommerfelgen har ET28 og vinterfelgen ET26. Er 2mm forskjell noe som ikke burde ha så mye å si, eller?

 

I følge firehjulskontrollskjemaet skal det være negativ camber bak. Vil ikke da et bredere dekk på felg med høyere ET slites mer i innerkant enn smalere dekk med lavere ET?

 

Camber-Angle-Definition.jpg

 

Hadde aldri forestillt meg at dekkslitasje skulle være "Rocketscience". Akkurat nå føles det virkelig sånn : rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I min erfaring kan feil spissing spise like mye dekk som veldig gal camber, om ikke mer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Snakket med verkstedet i går. De kan ikke gjøre mer. Firehjulskontrollen viser at alt er innenfor normalen og da er alt ok! Jeg må bare følge med å se hvordan de nye dekkene slites...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.