Hjelp til midlertidig reduksjon av eksos-lydnivå

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har ett 3.5" rustfritt eksosanlegg med 2 stk Ferrita lyddempere på min 89Coupe 20V Turbo. Anlegget er delt opp med v-bånd-klemmer etter turbo og etter downpipe.

 

Jeg ønsker å redusere lydnivået litt for en støytest og funderer på hvordan jeg kan få realisert dette uten permanent ombygging av anlegget.

 

Jeg har tenkt på ett par mulige uprøvde løsninger men håpet på litt input fra andre før jeg starter å eksperimentere.

 

1. Sette inn en løs trakt (3.5" til 2" fks) inne i røret der v-båndklemmen står.

2. Lage en "stålull-demper" som kan legges inn i røret der v-båndskjøten er

3. Sette på midlertidig 90° bend i enden for å rette lyden ned i bakken

 

Flere som har konkrete forslag? Gjerne utprøvd :)

 

Morten

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var mye kreative løsninger på Våler treffet i år. Ble vell funnet ut at stålull og innsatsdemper fra vangbo fungerte veldig dårlig på turbomotor så anbefaler å styre unna det hvertfall !

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Søk på DB killer, så finner du mange fine løsninger.

DB killer er helt vanlig på motorsykler, og virker meget bra.

 

Som Jan Aimar sier IKKE bruk stålull, det tar fyr.

 

Du kan bruke rustfri/stål gryteskrubb. Kan kjøpes i de fleste daglivarebutikker.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du målt og sjekket hvor mye støy det er?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, det har jeg ikke gjort enda.. Jeg fikk bare påpekt på en førkontroll at støynivået muligens var for høyt og tenkte jeg skulle være litt proaktiv..

Men det beste hadde selvsagt vært å sett hvor langt over tillatt støynivå jeg er allerede. (Så det burde jeg prioritere å få gjort!)

Tillatt støynivå var 95db på 4300rpm om jeg ikke husker feil.

 

Må få hostet opp en db måler og få sjekket hva det faktisk er! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

Tillatt støynivå var 95db på 4300rpm om jeg ikke husker feil.

 

Må få hostet opp en db måler og få sjekket hva det faktisk er! :)

 

Jeg hadde vel ca 90db på min ved 4000 ved måling på Våler og Rudskogen så bråker ikke din mye mer enn min burde det gå greit så lenge 95db er godkjent.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har 103-104db på 4000omdr nå, kjørte på skogen uten problemer, og kjørte på Våler nå i helga uten problemer. På Våler var det 90db grense nå også, ble vinka 2 ganger for støy (95db) forbi måleren, og begge gangene blåste jeg trykkslange. Så var ikke eksos støy som slo ut. Har 3,5" rustfritt hele veien uten demping, kun 2stk innsveiste kryss i eksos.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det med å måle db i en teknisk kontroll på frirus og 4000omdr er egt bare tull å tøys, en turbomotor vil stilne ut betraktelig ved belastning. Lagde meg likevel en lyddemper til å sette inn for kjøringa på Våler nå, i tilfelle det var db måling i teknisk, dem målte kun på bana så slapp å bruke den, demper lyden nok, men ikkeno å kjøre med. ImageUploadedByTapatalk1412114524.509101.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har 103-104db på 4000omdr nå, kjørte på skogen uten problemer, og kjørte på Våler nå i helga uten problemer. På Våler var det 90db grense nå også, ble vinka 2 ganger for støy (95db) forbi måleren, og begge gangene blåste jeg trykkslange. Så var ikke eksos støy som slo ut. Har 3,5" rustfritt hele veien uten demping, kun 2stk innsveiste kryss i eksos.

 

Gikk vell noe rykter om at det vibrerte noe tallerkener i kafèen på Rudskogen når du var forbi : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er mulig :) men grov lyd er positivt, da grannere lyd som regel har høyere frekvens, som igjen slår ut på db målerne :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er mulig :) men grov lyd er positivt, da grannere lyd som regel har høyere frekvens, som igjen slår ut på db målerne :)

 

Ja merka jo det på v6n :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.