Anbefalte innlegg

Funderer på å montere ekstralys på bilen nå som høsten er godt i gang. Tenkte å montere to lyskastere på en skiltplate slik at de enkelt kan taes av/settes på ettersom sommerdekk skal av/på.

 

Det er en jungel å velge mellom. LED, Xenon, LEDbars etc. Sistnevnte utgår dog.

 

Men det valget som jeg synes er vanskeligst er FLOOD eller SPOT. Hva er vanligst? Feks lyser FLOOD lengre enn gjennomsnittlig langlys?

 

Drømmen er Hella sine LED kastere men de koster rundt 6k pr stk så det utgår. Men det er jo VANVITTIG mye noname LED og xenonlamper der ute nå, de fleste er ikke E-merket men det ser ut som de lyser godt. Jeg har også hørt at LED lyser best men at xenon lyser lengst, sånn bare for å gjøre valget vanskeligere.

 

Noen med erfaringer og meninger?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En kompis hadde Hella Rallye 4000i på Navaraen sin, og det lyste ihvertfall helt sinnsykt. Har vanskeligheter med å se for meg at noen kan behøve noe mer :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

4000i er vel xenon varianten og siden de kommer fra Hella er de nok priset deretter :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er iallefall godt fornøyd med hella comet xenon på en golf mkiv,de sprer godt ganske godt ut i grøftene på begge sider og lyser langt nok for min del.Men de er jo litt dyrer men du får alt med det kittet av rele og kabeler for å monter,det eneste du trenger er en skiltramme.Men regner med at det er Scout'n du skal montere på.Da er det liten utfordring med hensyn til lengden på kabler fra ballaster,siden du har grillen montert i panseret.har sett et tilfelle hvor det er montert ballaster i panseret og kustom fester til lykter i grillen,slik at man kan åpne pansert på normal måte.evt må du skjere litt grillen for å få ut kontaktene til pærene.I ditt tilfelle er det vel lettere/finere å få tak i lykter men innebygd ballast slik at du trenger kun styrestrøm,pluss og jording som du legger i en strømpe og får tak i en vanntett kontakt som gjør det lettere å få opp panseret.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det blir nok lykter bygd for xenon originalt, da er det bare ledningene å forholde seg til. Disse skal evt på Scoutn ja, og drar nok ledningene inn i den nederste grillen slik at panseret fungerer som normalt :)

 

Er det noen som har noen formening om hva man skal velge av flood eller spot? Eller er det rett og slett subjektive meninger om akkurat det?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hella comet til din. Utfordingen med bøtter er hvor man fester støttestag pga grillen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du velger flood eller spot er jo ut i fra hva du selv liker, og hvilke veier du kjører mest på.....

En ren spot lykt synes jeg blir for sært alene, da får man bare lys laaaaang fram, noe som er ubrukelig på svingete veier.

3 lykter er derfor en fin kombinasjon, 2 flood og 1 spot. Men det er jo dog ikke lovelig.

Hvilken bil har du? Ikke alle som kler store lykter da.

Men NBB 225 med xenon er ganske råe lys da. Får mye skryt.

Om ikke penger er et spørsmål så er jo KC POD xenon helt vill. Meeeeeeen, koster da :o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hella comet til din. Utfordingen med bøtter er hvor man fester støttestag pga grillen.

 

Ja lurer på om det er mulig å dra støttestagene inn gjennom grillen og i metallrammen som er innenfor. Blir litt tungvint når panseret skal opp men. Problemet er at små lamper ser rart ut, og store blir for rally inspirert. Skal sjekke ut Hella Comet.

 

Om du velger flood eller spot er jo ut i fra hva du selv liker, og hvilke veier du kjører mest på.....

En ren spot lykt synes jeg blir for sært alene, da får man bare lys laaaaang fram, noe som er ubrukelig på svingete veier.

3 lykter er derfor en fin kombinasjon, 2 flood og 1 spot. Men det er jo dog ikke lovelig.

Hvilken bil har du? Ikke alle som kler store lykter da.

Men NBB 225 med xenon er ganske råe lys da. Får mye skryt.

Om ikke penger er et spørsmål så er jo KC POD xenon helt vill. Meeeeeeen, koster da :o

 

Jeg vurderte faktisk kombinasjonen 2 flood og 1 spot men det blir veldig mye tror jeg. Lyktene skal evt på en Skoda Octavia. Kjører mye på svingete veier så kanskje det holder med et ordentlig sett med flood lykter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da ville jeg gått for flood da.

Altså, om man ser på kart over lysbildene for de forskjellige lyktene så kan man finne en lykt som lyser både bredt og forholdsvis langt.

Noen spes grunn til at du ikke vil ha led bar?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husker jeg var litt borti dette da jeg kjøpte meg Rallye 3000 compact engang i tiden hos Mekonomen Trh.

Dette er jo nå 6 år siden eller noe, men jeg mener jeg leste meg frem til at det var primært to type på bøttelykter, typisk med 18 eller 37,5 spredning. Jeg forstår ikke annet enn at dette vil være henholdsvis spot og flood som det snakkes om. [Har alltid trodd det var noe med grader på spredningen, ser nå det er motsatt og angis i %.]

 

Fra terrengsykkel har jeg gjort meg erfaringen med å bruke to lykter, hvor en er spot og en er flood i en bred type. Sjekket nå, og det var 8° og 38° spredningsbilde på dem. Spoten gir ikke annen glede enn å kunne lyse opp et enkelt punkt rett foran der flooden ikke lyser opp. Ideelt sett ville jeg heller hatt dobbelt opp med en normal/smalere flood (2 x ca 20°) enn hva jeg har for å få lysbilde litt i bredden men samtidig brukbart fremfor kjøreretningen. Til sammenlikning var de bøttelyktene mine akkurat det, og det lyste opp grøftekanter og tilstrekkelig langt frem en mørk oktober på Trondheim - Oslo og gav en veldig bra følelse av å ha oversikt.

 

Jeg tror også det er bestemmelser som tilsier at man normalt ikke har lov å benytte disse spot-lampene, så min anbefaling ville nok absolutt være den bredere varianten (dersom det er Hella bøttelykter) om man beregner etter følgende:

 

Om ekstralys

 

Hva gjør referansenummeret? Referansenummeret (ref) forteller hva som er den maksimale lysstyrken fra lykten. To lykter hver med ref 17,5 gir bilen tilsammen sammen ref 35

 

Ved å legge sammen referansetall på lyktene må ikke dette overskride 100. Vanligvis ligger bilens originale referanse på rundt 60.

 

Lavt eller høyt referansenummer - hva er best for deg? Kjøring med et lavt referansenummer stråler brede, men ikke så langt som strålen med høyt referansenummer. Svingete områder, for eksempel i fjellet, er opplyst bedre med et lavt referansenummer -. For lange, rette strekninger, er det bedre med et høyt referansenummer.

 

Du kan lovlig ha fjernlys med maksimalt totalt 100 (referanseverdi), dvs. slås sammen som summen av alle fjernlys på bilen.

Jeg tolker da bilens verdi på ca 60 for et par, og dermed vil 60 + 37,5 + 37,5 bli for mye. Det stemmer nok bra, da jeg husker vi kun leverte ut Octavia med den brede versjonen på Skoda i Trondheim.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da ville jeg gått for flood da.

Altså, om man ser på kart over lysbildene for de forskjellige lyktene så kan man finne en lykt som lyser både bredt og forholdsvis langt.

Noen spes grunn til at du ikke vil ha led bar?

 

En ordentlig led bar blir veldig kostbar samt at led ikke lyser like langt som xenon etter som jeg har forstått. Tror jeg har bestemt meg for flood nå iallefall, tusen takk for input :)

 

Husker jeg var litt borti dette da jeg kjøpte meg Rallye 3000 compact engang i tiden hos Mekonomen Trh.

Dette er jo nå 6 år siden eller noe, men jeg mener jeg leste meg frem til at det var primært to type på bøttelykter, typisk med 18 eller 37,5 spredning. Jeg forstår ikke annet enn at dette vil være henholdsvis spot og flood som det snakkes om. [Har alltid trodd det var noe med grader på spredningen, ser nå det er motsatt og angis i %.]

 

Fra terrengsykkel har jeg gjort meg erfaringen med å bruke to lykter, hvor en er spot og en er flood i en bred type. Sjekket nå, og det var 8° og 38° spredningsbilde på dem. Spoten gir ikke annen glede enn å kunne lyse opp et enkelt punkt rett foran der flooden ikke lyser opp. Ideelt sett ville jeg heller hatt dobbelt opp med en normal/smalere flood (2 x ca 20°) enn hva jeg har for å få lysbilde litt i bredden men samtidig brukbart fremfor kjøreretningen. Til sammenlikning var de bøttelyktene mine akkurat det, og det lyste opp grøftekanter og tilstrekkelig langt frem en mørk oktober på Trondheim - Oslo og gav en veldig bra følelse av å ha oversikt.

 

Jeg tror også det er bestemmelser som tilsier at man normalt ikke har lov å benytte disse spot-lampene, så min anbefaling ville nok absolutt være den bredere varianten (dersom det er Hella bøttelykter) om man beregner etter følgende:

 

Jeg tolker da bilens verdi på ca 60 for et par, og dermed vil 60 + 37,5 + 37,5 bli for mye. Det stemmer nok bra, da jeg husker vi kun leverte ut Octavia med den brede versjonen på Skoda i Trondheim.

 

Jeg forstår, da blir det nok flood. Tusen takk for hjelp Ola :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare hyggelig det du! :)

Med tanke på type og plass og hvordan det kler bilen, hadde jeg ikke nølt med å velge Hella Coment på din Octavia, blir en nett installasjon.

 

edit: de blir for små små på skiltet...

 

pQ900145n.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En skikkelig led bar koster er sant, men mye bra priser på Rigid på ebay.

Jeg har en Rigid SR2 combo. Og den lyser BRA! Har bestandig kjørt med "bøtte" lykter type stor med xenon, og jeg kan med hånden på hjerte si at jeg savner IKKE de lyktene ;) led baren jeg har har hyperspot på de midterste led'ene, og driving på de på siden. En veldig fin kombo.

Så at led ikkemlyser like langt som xenon er bare en myte du har hørt :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan bekrefte det Peder sier over. Satt på en slik Rigid 20" combo på kona sin bil og den lyser no helt perverst, både langt og bredt, myyye lengre enn de originale langlysene.

 

Sparte 30% minst på å kjøpe fra eBay/USA fremfor fra norsk forhandler inkl frakt og moms etc.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har akkurat kjøpt meg en 20" ledbar med kun spotlys fra Kina, har ikke fått montert den enda, men skal monteres te uka. Er veldig spent.

Kobla den til batteriet og det var er sinnsykt lys, å den lyset LANGT. 680kr på ebay:-) skal prøve å montere den bak grillen under skiltet på min A4 allroad:-) den er på 126w

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare hyggelig det du! :)

Med tanke på type og plass og hvordan det kler bilen, hadde jeg ikke nølt med å velge Hella Coment på din Octavia, blir en nett installasjon.

 

edit: de blir for små små på skiltet...

 

pQ900145n.jpg

 

Hvilke blir for små på skiltet? Kom over Hella Comet FF200 xenon, disse er litt små men lyser noe vanvittig og koster rundt 4-5000,- pr par.

 

Kan bekrefte det Peder sier over. Satt på en slik Rigid 20" combo på kona sin bil og den lyser no helt perverst, både langt og bredt, myyye lengre enn de originale langlysene.

 

Sparte 30% minst på å kjøpe fra eBay/USA fremfor fra norsk forhandler inkl frakt og moms etc.

 

Driver å ser litt på ebay og sånn for å se om det er noen kupp. Men synes at det ikke ser så fint ut med mindre man bygger den inn bak grillen.

 

Har akkurat kjøpt meg en 20" ledbar med kun spotlys fra Kina, har ikke fått montert den enda, men skal monteres te uka. Er veldig spent.

Kobla den til batteriet og det var er sinnsykt lys, å den lyset LANGT. 680kr på ebay:-) skal prøve å montere den bak grillen under skiltet på min A4 allroad:-) den er på 126w

 

Legg gjerne ut bilde/video når du har montert den. Kanskje det kan "kaste litt lys" på saken :P

 

Kremt, uansett, skal undersøke litt mer rundt ledbar men det frister med Hella sine xenonkastere :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er bilde av min bil med led bar.

 

9299d09d9420d7305bfd023ca96ea49c_zps7c4a

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det så ikke så galt ut egentlig, har du noen bilder/video som illustrerer styrken på natterstid?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har en 50" ledbar på ene bilen jeg har. (flood/spot combo) bra lys ut til sidene og et stykke fram. men kan ikke måle seg med de 4 1000m med xenon som står i front og. (3flood og 1 spot) lyser mye lengre. får faktisk plass til xenon ballast med alle ledningene osv. inni hella rallye 3003 lyktene. : ) ledbaren funker utmerket på svingete/"trange" steder der lengde på lysene ikke er så nøye. lyser godt opp grøftekanten : )

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men hvilken type led bar har du?

 

- - - Updated - - -

 

Det så ikke så galt ut egentlig, har du noen bilder/video som illustrerer styrken på natterstid?

 

Skal få tatt i kveld om jeg får tid :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ebay. hatt den på bilen siden litt før i fjor vinter.. håpløst å bruke i tett snøbyger og regn : p lyste alt for godt opp snøflakene /regndråpene men så var den montert oppe på taket da.. mulig den er litt mindre futt i den no siden jeg har en liten stripe med sotfilm på den for at den ikke skal dra så mye oppmerksomhet. svær få som ser den faktisk... går i et med takbøylem den henger i : )

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husk at det er svært stor forskjell på kvalitet på LED barere, mye større forskjell her en på halogen/xenon lamper. I tillegg er gode Led bars fremdeles for dyrt fordi det er "nytt" og volumet lite. Jeg har sett eksempler på bilige kopivarer og det er ikke sammenlignbart med "the real stuff". Skal man få god lys på sparebudsjett ville jeg valgt xenon, ikke Led. Gode xenon er like bra som wannabe Led....

 

På min led kjøpte jeg med 2 orginale deksler i plaststoff som klipses enkelt på. Den ene er i klar orange for kjøring i snøvær. Den andre er sort matt for EU kontroll :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja er stor forskjell på kvaliteten. Enig i at det hvertfall i lengden ikke er noe vits i og spare på pengene når det gjelder led. Da kan man heller kjøpe billig xenon.

Jeg valgte Rigid pga kvaliteten. De er nåkk i en egen klasse når det gjelder led.

Slik jeg har min montert så er det hvertfall ingen problem i regn. Ikke kjørt i snøvær ennå :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er nok stor forskjell på led ja. må nesten forvente det når man får kjøpt 10 stk. 50" led barer til samme prisen for 1 fra rigid : )

min 50" lyser godt for all del! men xenon er en favoritt for hos meg : )

legger ved en liten link som viser lyset av min i allefall(kamera greier ikke helt å fange opp alt lyset men men..), spreder lyset godt og funker bra som "arbeidslys" : )

http://instagram.com/p/lAp8RMm2A2/ si i fra om jeg skal fjerne linken.. om dere i det hele tatt får sett den : p

 

xenon lamper får man jo og kaster etter seg på bukta, fikk senest et sett på døra her sist uke, 2 dager tok det vist fra nedi kina der til min dør. rundt 1000 lappen med frakta.. 2x9" bøtter med 100w innebygd xenon.. har ikke fått prøvd dem så mye enda. men lyste godt : )

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Comet på slik skiltramme blir litt smått/feil dimensjonert når de monteres på skiltramme.

Hadde du fått de opp i høyde med grillen hadde det nok sett bedre ut sånn sett.

 

25904800_d96227d4.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.