'02 A6 "spiser" led-pærer i parklys

Anbefalte innlegg

Har original bi-xenon på min '02 A6. Satte xenon i tåkelysene i vår og skaffet da w5w led-pærer med can-bus til parklysene, for å få en helhet i fargen på de forskjellige pærene. Dessverre virker det som bilen "spiser" pærene i parklysene. Har prøvd flere forskjellige, men de ryker etter en liten stund.

Hva kan være årsaken? Blir det for varmt i lyktehuset for dem?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opplevd det samme på flere av mine biler for noen år siden. Fant aldri noen grunn, ga opp LED i parklys.

 

Off-topic, har en 2002 A6 bi-xenon? Trodde det kom først i 2004.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har sikkert sammenheng med at det er mye mindre motstand i ei LED pære så enten kan du sette inn motstand eller kanskje prøve ei sånn CAN pære som ikke skal gi noe feillager på nyere biler. Har du prøvd flere forskjellige produsenter av pærer ? Er vell vanlig xenon du har med halogen fjernlys tenker jeg ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

LED pærer går i stykker når det blir for varmt.

Dette gjelder spesielt CAN-BUS pærer, som har en ekstra motstand på printet. Denne motstanden virker som en liten ovn, og fører til at LED'n blir for varm.

 

Løsningen:

1) Bedre kjøling av selve pæren. Dette er ofte meget upraktisk, om ikke fysisk umulig.

2) Kjøp pære uten CAN-BUS, eller lodd av CAN-BUS motstanden (jeg pleier å lodde bort motstanden).

- Du må da montere en motstand i parallell med LED pæren, for å unngå CAN-BUS feil. Denne motstanden legges en praktisk plass, ikke inntil LED pæren.

- Verdien på motstanden, bør være størst mulig, men eliminere feilmeldinger når LED pærene lyser og gi feilmelding når de går.

 

På dette nivået er CAN-BUS ikke noe annet enn strømtrekk måling.

Parklys a typen w5w, som er 5w, må ofte erstattes av LED + motstand som må trekke mer enn 4w, for å unngå CAN-BUS feil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.