Kjøpt 2006 Passat C3 - havarerte etter 100 mil

Anbefalte innlegg

Hei alle,

 

Jeg trenger litt råd og hjelp etter jeg kjøpte følgende bil for 2-3 uker siden:

 

--------------------------

2006 VW Passat C3 2.0TDI 140HK HIGH

 

Litt utstyr:

Avtagbart hengerfeste

Lett. met. Sommer- og vinterfelger

Parksensor foran og bak

Takrails

Xenon

AC

Cruisecontrol

El. seter

El. speil

El. vinduer

Kjørecomputer

Delskinn

Navi

Oppvarmede seter

...

--------------------------

 

Alt i alt tilsynelatende god bil med mye deilig utstyr som kun har gått 100 000 km. Kjøpte bilen hos Vikan Bil i Trondheim (en forhandler som jeg ikke vil anbefale slik det står i dag), og de skriver at bilen er "verkstedkontrollert uten feil". Dermed kjører jeg min nye bil (med et smil om munnen) fra Trondheim til Stavanger.

 

Men i hanskerommet finner jeg (i ettertid) et prisoverslag fra Møller Bil Trondheim, addressert til Vikan Bil samme uken som bilen ble lagt ut for salg, der de gir en pris på reparasjon av girkassen. Dette sjekker jeg selvsagt opp hos Møller, og finner ut at følgende feil allerede er registrert på bilen:

 

- Girkasse: Feil på mekatronikk, clutcher utslitt som følgefeil. Clutchpakke og mekatronikk må skiftes.

- Slark i høyre forbindelsesstag framme.

- Lyshøydejustering bak er defekt. Forsøkt smurt opp hos Møller Bil. Må skiftes.

- Lyktespyler virker ikke. Skiftet sikring hos Møller Bil, fortsatt ikke OK. Feil må utrettes.

- Rustangrep under bilen. Møller anbefaler understellsbehandling for å begrense skadene.

 

De fire siste anmerkningene ble opprettet hos Møller Bil allerede i juli 2013. Problematikken med girkassen er også registrert tidligere. Til tross for alt dette sto det som nevnt i salgsannonsen at "full teknisk gjennomgang er tatt, ingen feil eller mangler".

 

I dag havarerte girkassa. Høye stål-mot-stål-ulyder og kraftige vibrasjoner og slag, nesten som om jeg kjører over en haug med skrapjern som ligger på veien. Ikke noe behagelig og kjøre med for å si det sånn, så nå blir bilen selvsagt stående til jeg får kontakt med forhandleren.

 

Med NAF- og VACN-medlemskap i ryggen, hvordan går jeg frem her? ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Regner med du har snakka med de du handla bilen av før du setter i gang en hel hau? Nekter de å ordne opp vil jo forbrukerrådet være greit å kontakte. Du har jo en ganske god sak om alt er som du forklarer her. Ble bilen kjøpt med noe form for garanti utenom kjøpslov ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kommer ikke til å gjøre noe før jeg får kontakt med forhandleren nei. Det har vist seg å være litt vanskelig å få kontakt med dem, men regner med jeg når fram snart :) Bilen ble solgt med 3 mnd garanti på motor, men usikker på om dette dekker girkasse. Jeg har heldigvis papirer fra Møller på det overnevnte, men må finne ut av hva motorgarantien dekker.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er så grov unlatelse på opplysningsplikten at det må betegnes som svindel. Her har selger vært klar over feil og mangler uten å opplyse om det. Jeg regner med at du fikk opplysninger tilsendt siden du kjørte den til Stavanger? Det tragiske er at det allikevel kan være en tung vei å gå om selger motsetter seg kravet. Dem vil sikkert forsøke seg på en deling av kost, men dette ville jeg personlig aldri gått med på. Jeg ser at dette selskapet er nyoppstartet, og da skal man være forsiktig siden slike selskap fort kan melde seg "konkurs" og da forsvinner også ansvaret. Jeg kjenner en som sliter akkurat med dette!

 

Men få tak i firmaet først og snakk med dem først!

 

Nøkkelopplysninger fra Enhetsregisteret

Organisasjonsnummer:

912 470 121

Navn/foretaksnavn:

VIKAN BIL AS

Organisasjonsform:

Aksjeselskap

 

Forretningsadresse:

Soltun

7070 BOSBERG

Kommune:

TRONDHEIM

Registrert i Enhetsregisteret:

21.09.2013

Stiftelsesdato:

02.09.2013

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om de oppga at den var uten tekniske feil og mangler skriftlig, og du har dokumentene fra møller som bekrefter at de var klar over girkassa, er det så grovt at du bør kunne heve kjøpet. Du skal da få dekket alle utgifter du har hatt til bilen, samt renter av dette.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eventuelt bør du jo få dekket ny girkasse og alt annet fikset, og hvis bilen ellers er bra så er det jo kanskje lurt å få den fiksa. Om prisen på bilen var rett. Hvis ikke er dette mere enn god nok grunn til å heve kjøpet. Ikke gi deg på dette og hold oss oppdatert!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du er nok dessverre ikke den første som har hatt problemer med disse. Har en kollega som kjøpte bil der som også var "verkstedkontrollert med full gjennomgang" og hadde nylig service... Men så kom problemene på løpende bånd i ukene etter kjøpet, og de var ikke villig til å rette feil og mangler, og var veldig vanskelig å få fatt på.

Du kan sikkert kjøre på hardt fra første samtale her tror jeg hvis du skal komme noen vei.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lurer på hvilket verskted de bruker? ligger et mekonomen verksted i samme bygget på baksiden,var der på swissvax kurs da de leide lokalet der for helgen,vilke ikke levert bilen min der til rep. for å si det sånn

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eeeeeh, vi får se. Takk for god hjelp så langt. Jeg tar uansett kontakt med Møller for et prisoverslag, men det er kanskje vanskelig å vite hva dette vil koste uten at de faktisk ser på bilen? Jeg sendte en noe streng, men saklig e-post til forhandler der jeg ga uttrykk for at jeg mener alvor og at ting bør skje fort, så blir det spennende å se hvordan de forholder seg til dette. Jeg fremmet krav på at alle feil og mangler utrettes på deres regning eller kjøpet heves. I så fall får de hente bilen i Stavanger og gjøre hva de vil med den.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, kjør hardt! Og hold oss informert :) lykke til!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ingen tvil, dette er en reklamasjonssak. Du i alle fall 2 års reklamasjonsrett på denne fra du kjøpte bilen (2 år på eldre bruktbiler og 5 år på nyere bruktbiler fra kjøpsdato når du kjøper fra forhandler. Her er det bare å bruke NAF om det skulle bli problemer.

 

Når det gjelder selve selskapet så har det pr. d.d. god kredittverdighet (nest høyeste score) og med seriøse eiere (altså ikke vært borti konkurser e.l. tidligere).

 

Lykke til!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ting tar tid. Undersøkelse av skadene koster 3000.- hos Møller på Forus, og det tar en uke før de i det hele tatt har anledning til å se på den. Vikan Bil er selvsagt ikke særlig interessert i på betale dette. Det er frustrerende å stå uten bil mens forhandleren er såpass lunken og vanskelig å få kontakt med. Tror jeg skal ta kontakt med NAF i håp om å få litt fortgang på ting. Om det drar ut særlig lenger, sender jeg skriftlig krav om om heving til Vikan (må sjekke rettighetene litt nærmere). De vil neppe ha denne bilen tilbake i loakene sine for å si det sånn.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Like greit å ta kontakt med NAF med én gang om forhandleren sier de ikke vil betale ja.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjer det noe i denne saken? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mistet tilgang til brukeren min en stund, rart. Her går det framover, hehe. Har omsider fått forhandler til å betale rep av rubbel og bit (jeg måtte bringe NAF på banen før det skjedde noe). Jeg får fortsatt ikke kontakt med dem, så all kommunikasjon skjer gjennom verkstedet (må derfor fortsette å ta buss inntil videre). Jeg håper i alle fall at alle feil blir utrettet nå, ellers blir det ny runde!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så da har bilen kommet tilbake fra verksted. Girkassen fungerer nå, men har ikke peiling på hva som er gjort. Det var ikke lagt ved noen rapport på hva som var fikset eller hvilke deler som ble brukt, så for alt jeg vet har de bare "lappet" på den girkassen som sto der fra før. Frustrerende. Ellers er ikke noen av de andre feiliene urettet, så nå må jeg gjennom mye av det samme en gang til. Hadde det ikke vært en halv Kina-reise til Vikan Bil i Trondheim så hadde jeg tatt turen innom lokalene, slått knyttneven i bordet og fortalt dem hva jeg mener.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Virker som en strålende forhandler...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så da har bilen kommet tilbake fra verksted. Girkassen fungerer nå, men har ikke peiling på hva som er gjort. Det var ikke lagt ved noen rapport på hva som var fikset eller hvilke deler som ble brukt, så for alt jeg vet har de bare "lappet" på den girkassen som sto der fra før. Frustrerende. Ellers er ikke noen av de andre feiliene urettet, så nå må jeg gjennom mye av det samme en gang til. Hadde det ikke vært en halv Kina-reise til Vikan Bil i Trondheim så hadde jeg tatt turen innom lokalene, slått knyttneven i bordet og fortalt dem hva jeg mener.

 

Ble bilen sendt til Trondheim for fix? Eller er det gjort lokalt?

Personlig ville jeg ha fått hevet kjøpet først som sist, tror ikke du kommer til å bli fornøyd eller komfortabel med den løsningen og reparasjoner + frustrasjon uansett..... Håper du får gjennomslag for alt..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble bilen sendt til Trondheim for fix? Eller er det gjort lokalt?

Personlig ville jeg ha fått hevet kjøpet først som sist, tror ikke du kommer til å bli fornøyd eller komfortabel med den løsningen og reparasjoner + frustrasjon uansett..... Håper du får gjennomslag for alt..

 

Levere den inn til rep hos møller burde være tilfredsstillende. Men er enig i at heving av kjøp kanskje burde være med i praten.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble bilen sendt til Trondheim for fix? Eller er det gjort lokalt?

Personlig ville jeg ha fått hevet kjøpet først som sist, tror ikke du kommer til å bli fornøyd eller komfortabel med den løsningen og reparasjoner + frustrasjon uansett..... Håper du får gjennomslag for alt..

 

Bilen ble sendt til fra Stavanger til Bergen for reparasjon. Girkassejobb er nok dyrt hos Møller, så jeg kan godt forstå at de vil sjekke litt rundt med forhandlere før de setter den inn.

 

Venter på svar fra Vikan bil nå, men jeg må nok ringe opp og purre dem igjen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vikan bil måtte ha eksistert lengere enn som så. De handlet bil fra meg for noen år siden. De tråler nettet etter billige og bra biler for så å selge de dyrere. Ikke sikkert de visste om dette men har kjøpt den i god tro hos eier før der.

Uansett, så har du krav på dokumentasjon på hva som er gjort på det aktuelle verkstedet. Å ikke benytte møller er vel pga økonomi. Koster med nye deler og arbeid.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En liten oppdatering her. Bilen er i orden nå, men har måttet lagt ut mye for reparasjonene som gutta boys i Trondheim ikke er interessert i å betale. De gir heller ikke lyd fra seg, og svarer heller ikke på prosessvarsel fra advokat. Det blir med andre ord rettens vei.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for oppdatering og saklig informasjon. Regner med at du fortsetter å holde oss oppdatert.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I all hovedsak til skrekk og advarsel i tilfelle noen vurderer å kjøpe bil hos denne forhandleren. Jeg oppdaterer fortløpende :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tillater meg å oppdatere denne.

 

Forhandler ble dømt av forliksrådet i Trondheim til å dekke de mindre utgiftene jeg har hatt (alt av småting som skulle være i orden). Det tok 8 mnd å kjøre saken, så det er jaggu en tungrodd prosess. Jeg går nå inn i runde to der jeg skal komme til bunns i tullet med girkassa.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.