#1 Skrevet November 9, 2014 Hensikten med denne tråden er å legge ut bilder av mekaniske skader i dine motorer. Oppgi bil/motortype, hva som ble skadet og gjerne årsaken dersom den er kjent. ----------------------------------------------------------------------------- Jeg starter med registerhavari på 95 mod A6 2,5di R5 motor som medførte knekt kam, moste ventilløftere, skjeve ventiler men tilnærmet uberørte stempler. Skadene på det første bildet sier seg selv. De skjeve ventilene synes best på høyre og venstre ventil hvor det er mer luft (sort skygge) på den ene siden av ventilen enn den annen side. Årsaken var at registeret hadde gått rundt 100.000 og da kan reima ryke, noe den gjorde. Tidligere publiserte bilder, men da er i alle fall tråden i gang. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet November 10, 2014 Ikke helt havari, men ikke langt unna. Når jeg demonterte min S2 3B-motor fikk jeg meg en overraskelse. Det ene lageret hadde det knekt av en bit og alle veivlagre var helt nedslitt og veiva måtte poleres. Jeg er usikker på hva som skapte problemet da jeg ikke fant noe feil ellers i motoren. Den var nok ganske slitt da kamkjedet var så slakt at man kunne tatt av 1-2 ledd for å fått det stramt! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet November 10, 2014 Da kan jeg jo dele rådehavari på 1,8t, motorkode APY fra en 2000 modell Audi S3. Råden er regelrett revet i fillebiter og rådelager deretter: Oljepumpa fikk seg en saftig trøkk: Bunnpanna fikk også en smell: Blokka fikk noen inspeksjonshull på begge sider. Her ser dere også undersiden av stempelet: Litt diverse avrevne fester: Stempelet: 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet November 10, 2014 '92 S4/AAN. Jeg leverte inn toppen for å bytte styringer og tetninger, og generell vask og planing. Jeg la med skrivet fra Bentley hvor de uttrykkelig sa at ventilene ikke måtte slipes, (skal bare pusses inn i nye freste seter) og jeg gikk ut fra at det var bra. Det var det ikke. Ca. 7000,- ut av vinduet, siden luringen slipte mye uten å kappe lengden på ventilene! Har igjen lært å ikke stole på noen.. Hadde kanskje ikke sett like ille ut om jeg hadde forsøkt å ta en komptest eller sett nedi der, men prøvde igrunn alt annet en stund.. Kommer ikke til å dra til Larvik for å fikse slikt for fremtiden, men kan ikke få rost Tom Johansen på Bøverbru nok! Han kan dette mye bedre! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet November 10, 2014 Henger meg på her med en vannpumpe som plutselig ikke ville gå rundt, og forårsaket registerreim som nærmest smeltet, med påfølgende havari av begge toppene. Bil/motor: Audi allroad 2003 2,5 tdi AKE. 132.000 km (skiftet ny reim ved 100.000, så den hadde knapt gått 32.000/2 år med ny reim) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet November 10, 2014 Jeg opplevde ventilras på en 2.8-30V motor pga kjedestrammer som ikke lenger strammet. Glidebanene gikk i oppløsning. Måtte skifte venstre topp og ett stempel. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet November 10, 2014 ikke noe spektakulært jeg har å by på, men hadde en 16v KR som bråhavarerte.. fra 3000rpm til 0 på under 0.01 sekund.. det setter sine spor rådelager (og alle andre lager) var defekte. men rådelagret på råden som låste motoren tok kaka. men, det er vel slik som skjer når begge lagerskålene finner ut at de skal være på samme plass samtidig må ha vært mye kraft ute å gå her..... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mars 30, 2015 Noen artige småsaker: Transporter 2,5tdi R5 med et uvanlig kraftig registerhavari til disse motorene å være. Ikke så ofte at stemplene sprekker: Her noe mye mer interessant: A6 2,5tdi R5 det også. Den ble forsøkt startet med startgass. Resultatet var at samtlige råder ble bøyd og ble 1,5 mm kortere. Dermed ble det alt for lav kompressjon og motoren var ubrukelig uten å skifte ut rådene: 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mars 31, 2015 Her noe mye mer interessant: A6 2,5tdi R5 det også. Den ble forsøkt startet med startgass. Resultatet var at samtlige råder ble bøyd og ble 1,5 mm kortere. Dermed ble det alt for lav kompressjon og motoren var ubrukelig uten å skifte ut rådene: [ATTACH=CONFIG]223156[/ATTACH] Den der er finurlig, tenker det var en utfordring å finne feilen til at den gikk dårlig! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet April 6, 2015 Trodde toppakningen var defekt på en Audi S3, pga eksos i kjølevannet. Viste seg å være sprekk i toppen mellom 2 eksos og innsugventiler 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet April 6, 2015 AAN , Vaccs , Bom giring og høyt turtall = 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet September 4, 2016 Noen festlige havarier i det siste? Sleng ut bilder! Den der er finurlig, tenker det var en utfordring å finne feilen til at den gikk dårlig! Heldigvis slapp jeg det, kjøpte den som den var for å bruke veiva. Ble solgt av en polakk på et huggeri som mente at den var "veldig god motor" som gikk fint på startgass men fikk ikke diesel. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet September 5, 2016 "Ventildropp" på 7200rpm.. Audi 5syl 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet September 5, 2016 1.8t aeb, gått ca 198 000. lå på motorvei i 130kmt med cruisekontrol på da det plutselig smalt og jeg så en stripe av olje og kjølevæske i speilet. ser faktisk rett gjennom blokka og på termostaten på andre siden, oljepumpe akslinge var også knekt i småbiter. usikker på hva som skjedde, motor er fortsatt ikke demontert noe mer, men en råde som er omtrent borte og 1 stempel som sitter dønn 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet September 6, 2016 ...da det plutselig smalt og jeg så en stripe av olje og kjølevæske i speilet. Skremmende likt mitt eget havari på 1,8t for noen år siden 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Oktober 8, 2022 (endret) Denne morsomme tråden hadde jeg glemt. Har du noen interessante havaribilder? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...