Bilder av dine mekaniske motorskader.

Anbefalte innlegg

Hensikten med denne tråden er å legge ut bilder av mekaniske skader i dine motorer.

Oppgi bil/motortype, hva som ble skadet og gjerne årsaken dersom den er kjent.

 

-----------------------------------------------------------------------------

 

Jeg starter med registerhavari på 95 mod A6 2,5di R5 motor som medførte knekt kam, moste ventilløftere, skjeve ventiler men tilnærmet uberørte stempler.

Skadene på det første bildet sier seg selv. De skjeve ventilene synes best på høyre og venstre ventil hvor det er mer luft (sort skygge) på den ene siden av ventilen enn den annen side.

Årsaken var at registeret hadde gått rundt 100.000 og da kan reima ryke, noe den gjorde.

 

Tidligere publiserte bilder, men da er i alle fall tråden i gang.

 

løftere og kam.jpg

 

R5 topp.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

attachment.php?attachmentid=217727&stc=1

 

Ikke helt havari, men ikke langt unna.

Når jeg demonterte min S2 3B-motor fikk jeg meg en overraskelse. Det ene lageret hadde det knekt av en bit og alle veivlagre var helt nedslitt og veiva måtte poleres.

Jeg er usikker på hva som skapte problemet da jeg ikke fant noe feil ellers i motoren. Den var nok ganske slitt da kamkjedet var så slakt at man kunne tatt av 1-2 ledd for å fått det stramt!

2011-04-16 18.59.03.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da kan jeg jo dele rådehavari på 1,8t, motorkode APY fra en 2000 modell Audi S3.

 

Råden er regelrett revet i fillebiter og rådelager deretter:

IMAG0323.jpg

 

Oljepumpa fikk seg en saftig trøkk:

IMAG0324.jpg

 

Bunnpanna fikk også en smell:

IMAG0325.jpg

 

Blokka fikk noen inspeksjonshull på begge sider. Her ser dere også undersiden av stempelet:

IMAG0309.jpg

 

Litt diverse avrevne fester:

IMAG0310.jpg

 

Stempelet:

IMAG0493.jpg

IMAG0492.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

IMG_1011.jpg

IMG_1010.jpg

IMG_1005.jpg

IMG_0982.jpg

'92 S4/AAN. Jeg leverte inn toppen for å bytte styringer og tetninger, og generell vask og planing. Jeg la med skrivet fra Bentley hvor de uttrykkelig sa at ventilene ikke måtte slipes, (skal bare pusses inn i nye freste seter) og jeg gikk ut fra at det var bra. Det var det ikke. Ca. 7000,- ut av vinduet, siden luringen slipte mye uten å kappe lengden på ventilene! Har igjen lært å ikke stole på noen.. :P

Hadde kanskje ikke sett like ille ut om jeg hadde forsøkt å ta en komptest eller sett nedi der, men prøvde igrunn alt annet en stund..

Kommer ikke til å dra til Larvik for å fikse slikt for fremtiden, men kan ikke få rost Tom Johansen på Bøverbru nok! Han kan dette mye bedre! :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Henger meg på her med en vannpumpe som plutselig ikke ville gå rundt, og forårsaket registerreim som nærmest smeltet, med påfølgende havari av begge toppene.

Bil/motor: Audi allroad 2003 2,5 tdi AKE. 132.000 km (skiftet ny reim ved 100.000, så den hadde knapt gått 32.000/2 år med ny reim)

28042010(001).jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg opplevde ventilras på en 2.8-30V motor pga kjedestrammer som ikke lenger strammet. Glidebanene gikk i oppløsning. Måtte skifte venstre topp og ett stempel.

 

Stempel_zpsde240879.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ikke noe spektakulært jeg har å by på, men hadde en 16v KR som bråhavarerte.. fra 3000rpm til 0 på under 0.01 sekund.. det setter sine spor

 

rådelager (og alle andre lager) var defekte. men rådelagret på råden som låste motoren tok kaka. men, det er vel slik som skjer når begge lagerskålene finner ut at de skal være på samme plass samtidig :P

 

 

IMG_0449.jpg

 

IMG_0448.jpg

 

må ha vært mye kraft ute å gå her.....

 

IMG_0447.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen artige småsaker:

 

Transporter 2,5tdi R5 med et uvanlig kraftig registerhavari til disse motorene å være.

Ikke så ofte at stemplene sprekker:

PA167673.jpg

 

Her noe mye mer interessant:

A6 2,5tdi R5 det også. Den ble forsøkt startet med startgass. Resultatet var at samtlige råder ble bøyd og ble 1,5 mm kortere. Dermed ble det alt for lav kompressjon og motoren var ubrukelig uten å skifte ut rådene:

PA167672.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her noe mye mer interessant:

A6 2,5tdi R5 det også. Den ble forsøkt startet med startgass. Resultatet var at samtlige råder ble bøyd og ble 1,5 mm kortere. Dermed ble det alt for lav kompressjon og motoren var ubrukelig uten å skifte ut rådene:

[ATTACH=CONFIG]223156[/ATTACH]

 

Den der er finurlig, tenker det var en utfordring å finne feilen til at den gikk dårlig!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

image.jpg

Trodde toppakningen var defekt på en Audi S3, pga eksos i kjølevannet. Viste seg å være sprekk i toppen mellom 2 eksos og innsugventiler

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

AAN , Vaccs , Bom giring og høyt turtall =

 

DSC02947Large_zps5a8619a9.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen festlige havarier i det siste? Sleng ut bilder!

 

Den der er finurlig, tenker det var en utfordring å finne feilen til at den gikk dårlig!

Heldigvis slapp jeg det, kjøpte den som den var for å bruke veiva. Ble solgt av en polakk på et huggeri som mente at den var "veldig god motor" som gikk fint på startgass men fikk ikke diesel. :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

"Ventildropp" på 7200rpm..

Audi 5syl

 

20160604_114951_zpsk8t7ke5k.jpg

 

20160605_234251_zpsb55raxx0.jpg

 

Snapchat-4475996001641327477_zpsroqx4r9q

 

Snapchat-1723040213395910569_zpsiwmalj9z

 

20160605_234309_zpsvfpphear.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1.8t aeb, gått ca 198 000. lå på motorvei i 130kmt med cruisekontrol på da det plutselig smalt og jeg så en stripe av olje og kjølevæske i speilet.

20140811_182238_zps5ykb4bqs.jpg

 

ser faktisk rett gjennom blokka og på termostaten på andre siden, oljepumpe akslinge var også knekt i småbiter.

20140811_182247_zpszkutxpvi.jpg

 

20141010_173301_zpsxky5ntof.jpg

 

 

usikker på hva som skjedde, motor er fortsatt ikke demontert noe mer, men en råde som er omtrent borte og 1 stempel som sitter dønn :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

...da det plutselig smalt og jeg så en stripe av olje og kjølevæske i speilet.

 

Skremmende likt mitt eget havari på 1,8t for noen år siden :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne morsomme tråden hadde jeg glemt. Har du noen interessante havaribilder?

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.