Vurderer å kjøpe E-Golf. Noen som har en og ønsker å dele erfaringer?

Anbefalte innlegg

Nyere elbiler har holdt seg ekstremt godt i pris, kanskje først og fremst grunnet dårlig NOK-kurs mot andre valutaer og ditto prisstigning. I tillegg er elbiler nærmest gratis i bruk.

 

Det som er "skummelt" er om NOK styrker seg til noe i nærheten av nivået for 2 år siden. Det vil gi et prisfall i på nybiler, og jeg mener at dette bare er et spørsmål om tid.

 

Jeg mener fremdeles man burde kjøpe en brukt, såfremt man ikke klarer å forhandle en god rabatt på nybil. Klarer man sistnevnte blir bilen nærmest gratis første året. Vet om eksempler på det både når det gjelder e-Golf og andre elbiler.

 

Hvor har du valuta varriabelen fra?

 

Møller/Volkswagen har gode valuta garantier som gjør at fabrikken tar risikoen. Det samme har Nissan, men siden Yen også har svekket seg er ikke forskjellen så stor her. BMW også.

 

Volkswagen og Audi har kun justert priser etter inflasjon og markedspossisjon. (Audi har økt noe på ekstra utsyr).

 

De bilprodusentene som har hatt store pris justeringer pga valuta er Volvo (5%) og Tesla (31%) de siste årene. Volvo har jeg ikke funnet noen konkret info på, men Tesla er da de valutasikrer hver enkelt kontrakt virker det som.

 

Se for deg to VW forhandlere på hver sin side av grensen til et land, som da måtte konkurrert på pris ut i fra valutakurser fra dag til dag.. Lite forutsigbart, både for butikk og kunder.

Kjipt om en kunde bestiller bil, og kommer for å hente den etter 3mnd så står samme bil i butikken til 50k mindre?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tror nok at eventuell kronestyrking tilfaller leverandørenes marginer direkte, og neppe vil begunstige kjøperene. Tror ikke det vil bli noen prisnedgang selv om krona styrkes.

 

Dollaren sank fra 9kr til 5,3kr over noen få år på 2000-tallet (det er omlag 40 prosent), uten at bilprisene på amcars gikk noe som helst ned på samme tid. På det beste så holdes de jevnt litt lenger, istedenfor å stige.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er du virkelig så naiv at du ikke tror en valutasvingning på 30-40% vil gi utslag på utsalgsprisen over tid? Du kan ikke sikre deg mot valutasvingninger for evig tid, og jeg har aldri hevdet at det gjøres justeringer daglig. Selvfølgelig gjør det ikke det. Du lager et problem som ikke eksisterer ved å hevde at prisen må fly opp og ned om man tar hensyn til valuta. Om NOK fortsetter sin svake utvikling vil man før eller siden hente inn differansen ut til sluttkunde, og prisen i NOK vil skvette opp 20-30% minst.

 

Et kjapt søk på verdensveven forteller meg at prisen på en skrapa e-Golf uten varmepumpe har gått opp ca. 9% (244' -> 263') på ca. 1 år (under forutsetning av tallene jeg fant stemmer). Jeg har ingen dokumentasjon på hvor denne økningen kommer fra, men sluker ikke rått at du sier dette er markedstilpasning uten en eneste lenke til dokumentasjon :)

 

At du bruker prisnedgang som eksempel gjør det ekstra morsomt, for jeg leser at du som evt. eier av en ny bil helst ikke vil ha lavere priser siden det går ut over deg. Et drømmescenario for bilselger om alle tenker slik. Da er det lett å holde prisen kunstig høy om man får store valutasvigninger andre veien enn det vi ser i dag. Resultatet er selvfølgelig massiv import av biler, noe vi har sett, og ser på enkelte modeller.

 

 

Hvor har du valuta varriabelen fra?

 

Møller/Volkswagen har gode valuta garantier som gjør at fabrikken tar risikoen. Det samme har Nissan, men siden Yen også har svekket seg er ikke forskjellen så stor her. BMW også.

 

Volkswagen og Audi har kun justert priser etter inflasjon og markedspossisjon. (Audi har økt noe på ekstra utsyr).

 

De bilprodusentene som har hatt store pris justeringer pga valuta er Volvo (5%) og Tesla (31%) de siste årene. Volvo har jeg ikke funnet noen konkret info på, men Tesla er da de valutasikrer hver enkelt kontrakt virker det som.

 

Se for deg to VW forhandlere på hver sin side av grensen til et land, som da måtte konkurrert på pris ut i fra valutakurser fra dag til dag.. Lite forutsigbart, både for butikk og kunder.

Kjipt om en kunde bestiller bil, og kommer for å hente den etter 3mnd så står samme bil i butikken til 50k mindre?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Listepris på e-Golf 1.10.2014 var 256.900,

1.1.2015 ble prisen satt ned til 253.200.

En nedgang på 1,46%

 

Eurokursen gikk i samme periode fra 8,3136 til 8,932 (7,5%).

http://www.norges-bank.no/Statistikk/Valutakurser/valuta/EUR/

 

Bruker vi listene til staten for nybil kostet en e-golf 248.500 i 2014. I 2016 koster den 262.000.

En økning på 5,43% på 3 år, eller 1,8% pr år i snitt.

Inflasjonen har økt med 2,2% i samme periode.

http://www.skatteetaten.no/no/Person/Selvangivelse/tema-og-fradrag/Bil-og-andre-kjoretoyer/Bil/Bilpriser/

 

Hvem var naiv?

 

 

Det er klart at en valuta forskjell på 30-40% vil påvirke bilprisene, men som du selv sier, en valutasvingning gjør ikke det.

Dette gir fabrikk garanti for og de har helt sikkert egne hoder som sitter på regner på dette på det globale markedet.

Den norske kolapsen av kronen hentes gjerne inn i markeder hvor euroen har styrket seg... osv

 

Noen her lager et problem, men det er ikke meg (NB for e-Golf!)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekket opp andre el biler også for å sammenligne.

 

BMW i3 kostet i 2013 250.300,-

I 2014, 2015 og 2016 har prisen vært 249.900,- som den fremdeles er i dag.

Legger på på inflasjon har prisen på BMW i3 gått ned hvert år de siste 3 årene.

 

Nissan Leaf har byttet litt på batteri og modeller så ikke enkelt å sammenligne.

Men når den kom kostet den 255.000,- i 2012.

Største batteri pakke koster i dag 263.000.

 

 

Hvor har du valuta varriabelen fra?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du gir deg ikke? Sammenligner priser med 3 mnd mellomrom? Som sagt. Dette handler om langtidsvirkninger av store forskyvninger i valutakurs, ikke endringer i løpet av noen få mnd. Det siste er det ingen problemer å sikre seg mot, men jeg snakker om 12mnd +.

 

Vet ikke hvor du fant disse prisene dine, jeg fant 244.000,- i des. 14 og i dag koster bilen 263.000,-

 

Vi kan uansett ha denne diskusjonen i en evighet. For oover tid kan alt mulig annet som vi ikke har kontroll på, eller har kunnskap om påvirke prisen. Høyere produksjon = lavere kostnader = lavere pris, eller helt det motsatte. Endringer i priser på råvarer, valutaendringer. Lønnsutvikling og gud vet hva.

 

Det vi jo er helt enige om er at en langvarig differanse i valuta må hentes inn til slutt, og det var mitt poeng. Jeg lager ingen problemer, men anmoder til at folk tenker seg litt om. Selv om det er en helt annen historie, hvor mange gikk ikke i dieselfella senest for bare drøye året siden og blir i dag straffet hardt med kjøreforbud og det som verre er på sikt.

 

Kjøp e-Golf er mitt råd. Flott bil, men jeg personlig kjøper ikke dagens utgave. Til det er rekkevidden for dårlig i kaldt vær, og hurtiglademulighetene for dårlig utbygd, og for dyre.

 

Listepris på e-Golf 1.10.2014 var 256.900,

1.1.2015 ble prisen satt ned til 253.200.

En nedgang på 1,46%

 

Eurokursen gikk i samme periode fra 8,3136 til 8,932 (7,5%).

http://www.norges-bank.no/Statistikk/Valutakurser/valuta/EUR/

 

Bruker vi listene til staten for nybil kostet en e-golf 248.500 i 2014. I 2016 koster den 262.000.

En økning på 5,43% på 3 år, eller 1,8% pr år i snitt.

Inflasjonen har økt med 2,2% i samme periode.

http://www.skatteetaten.no/no/Person/Selvangivelse/tema-og-fradrag/Bil-og-andre-kjoretoyer/Bil/Bilpriser/

 

Hvem var naiv?

 

 

Det er klart at en valuta forskjell på 30-40% vil påvirke bilprisene, men som du selv sier, en valutasvingning gjør ikke det.

Dette gir fabrikk garanti for og de har helt sikkert egne hoder som sitter på regner på dette på det globale markedet.

Den norske kolapsen av kronen hentes gjerne inn i markeder hvor euroen har styrket seg... osv

 

Noen her lager et problem, men det er ikke meg (NB for e-Golf!)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

La dem som vil kjøre radiobil....vi på jobb er møkklei etter 1 vinter.

 

Kjør bensin eller diesel og ha full tank når du vil og hvor du vil og kjør så langt du vil uten rekkevidde angst.

Lykke til el bil eiere !

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja ja, lykke til med den.

Bilen skal redde verden skjønner jeg....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei,lille norge skal redde verden!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi fikk vår e-Golf i mai og kan ikke annet enn skryte av bilen vår. Passer utmerket til vårt bruk.

Madammen går på skole i sentrum og har brukt >50% av kapasiteten når hun kommer hjem. Vi har ikke stort behov for noe mer enn dette i det daglige, og til andre formål eller om behovet for lenger rekkevidde eller plass, kjører vi passaten.

Jeg kjøpte flett ny da jeg hadde tid å vente på leveringstid, og det ble billigere å vente enn å kjøpe en som var brukt, eller leveringsklar. Samt jeg fikk den slik jeg ville ha den :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

@Roger

Jeg lar meg fascinere av slik argumentasjon. Det du forfekter sier meg at du aldri noen gang vil gjøre en innsats, for du er bare en person, og det du gjør har liten innvirkning så da er det ingen vits å gidde. Det er ingen som sier at Norge skal tvinge noen til noe som helst, men Norge og flere andre land har tidligere gått foran på mange andre områder. Resten av verden har ledd av oss, og ting har tatt tid, men det fungerer å statuere et eksempel. Nå kommer f.eks kineserne etter. Av totalt salg er elbil fremdeles en dråpe i havet, men de har gått fra noen få tusen solgte i 2013 til 115000 solgte elbiler i 2015, og de har bestemt seg for at elbil, elbusser etc. er en løsning for å bedre byluften i store byer.

 

Artig at du sier du jobber med dette, og likevel klarer å lire av deg dette med bensin på tanken. Bensin/diesel må du altså til dedikerte fyllestasjoner for å få tak i, mens strøm finner du overalt. For de aller fleste vil det være motsatt. Bare plugge til når du parkerer, og "tanken" er full når du skal ut neste gang. Det er heller ingen problemer i forhold til eksisterende kapasitet i el-nettet. De aller fleste kjører ikke mer enn 15000km i året og vil kunne klare seg med 5-6A ladefart, som en fattig ovn som står på 1000W med andre ord.

 

Elbil passer selvfølgelig ikke alle, og nordmenn er viden kjent for å kjøpe bil for å dekke alle eventualiteter, noe som gjør at vi kjøper store stasjonsvogner i fleng fordi vi trenger det noen få ganger i året. Det samme gjelder 4WD og hengerfeste. Har alltid hatt hengerfeste tidligere, men kan telle på en hånd de gangene jeg har brukt det de siste 15 årene. Da er det egentlig et svært lite problem å velge en bil uten, men det er klart. Kjører man med henger ofte så er det dårlig med alternativ.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du gir deg ikke? Sammenligner priser med 3 mnd mellomrom? Som sagt. Dette handler om langtidsvirkninger av store forskyvninger i valutakurs, ikke endringer i løpet av noen få mnd. Det siste er det ingen problemer å sikre seg mot, men jeg snakker om 12mnd +.

 

Nei Sondre, les innlegget mitt en gang til er du snill.

Jeg viser deg eksempler på perioder over 4 år hvor prisene ikke har endret seg pga valuta.

Samtidig viser jeg deg at prisen på en e-Golf ble satt NED i samme periode som valutaen gikk OPP.

Du er litt kjepphøy her for å ikke helt vite hva du snakker om.

 

Nyere elbiler har holdt seg ekstremt godt i pris, kanskje først og fremst grunnet dårlig NOK-kurs mot andre valutaer og ditto prisstigning. I tillegg er elbiler nærmest gratis i bruk.

 

Det som er "skummelt" er om NOK styrker seg til noe i nærheten av nivået for 2 år siden. Det vil gi et prisfall i på nybiler, og jeg mener at dette bare er et spørsmål om tid.

 

Hvis e-Golf har holdt seg unormalt høyt i brukt pris er det først og fremst fordi det ikke er kommet en ny modell/teknisk oppgradering i salg som gjør at utgående modell blir mindre attraktiv.

I tillegg til de statlige subsidiene foreløpig ikke ble redusert slik det først ble sagt.

Når en e-Golf kommer med dobbel rekkevidde til samme pris som den gamle modellen kan det påvirke bruktpriser og da også privatøkonomien til de som allerede har kjøpt. Slike forhold blir også tatt med i vurderingen når nye modeller skal ut.

 

Vet ikke hvor du fant disse prisene dine, jeg fant 244.000,- i des. 14 og i dag koster bilen 263.000,-

 

Jo det vet du, følger du linken ser du at jeg henviser til listepriser for nybiler som blir lagt ut av skatteetaten.

http://www.skatteetaten.no/no/Person/Selvangivelse/tema-og-fradrag/Bil-og-andre-kjoretoyer/Bil/Bilpriser/

De samme tallene som vi alle får på selvangivelsen.

 

Mange opplyser listepriser ekskludert levering osv. For å sammenligne blir det derfor mest nøyaktig å se hva skatteetaten har.

 

Vi kan uansett ha denne diskusjonen i en evighet. For over tid kan alt mulig annet som vi ikke har kontroll på, eller har kunnskap om påvirke prisen. Høyere produksjon = lavere kostnader = lavere pris, eller helt det motsatte. Endringer i priser på råvarer, valutaendringer. Lønnsutvikling og gud vet hva.

 

Det vi jo er helt enige om er at en langvarig differanse i valuta må hentes inn til slutt, og det var mitt poeng. Jeg lager ingen problemer, men anmoder til at folk tenker seg litt om. Selv om det er en helt annen historie, hvor mange gikk ikke i dieselfella senest for bare drøye året siden og blir i dag straffet hardt med kjøreforbud og det som verre er på sikt.

 

En veldig viktig faktor er faktisk kost på råvarer. VW og sikkert flere andre produsenter har såpass stor produksjons linje og jobber aktivt med å kjøpe fabrikker og produsere modeller nær de markeder bilene skal leveres.

Feks i Mexico produserer flere av modellene som kun selges i USA. Både for å hjelpe på logistikken, men mye også pga inflasjons justeringer osv.

 

Kjøp e-Golf er mitt råd. Flott bil, men jeg personlig kjøper ikke dagens utgave. Til det er rekkevidden for dårlig i kaldt vær, og hurtiglademulighetene for dårlig utbygd, og for dyre.

 

For mange er e-Golf en ypperlig nr 2 bil.

Det som går igjen når folk skal kjøpe seg el bil er at de setter seg ned å regner på hvor mye de sparer på å velge det.

Skal være frekk nok til å si alle, selv om noen få sikkert mener de gjør det for å spare miljøet.

Når man har regnet på det finner man ut hvor mye man sparer, og vurderer dette opp mot om det er nok til å omstille seg til elektrisk kjøretøy. Enten det går på rekkevidde, bilmerke eller pris.

For mange her jeg bor er det mulig å spare inn en e-Golf på 3 år pga høye bompenger til noen av øyene som har blitt landfaste.

Det blir naivt å si at disse kjøper flere el.biler pga svak kronekurs..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Elbil passer selvfølgelig ikke alle, og nordmenn er viden kjent for å kjøpe bil for å dekke alle eventualiteter, noe som gjør at vi kjøper store stasjonsvogner i fleng fordi vi trenger det noen få ganger i året. Det samme gjelder 4WD og hengerfeste. Har alltid hatt hengerfeste tidligere, men kan telle på en hånd de gangene jeg har brukt det de siste 15 årene. Da er det egentlig et svært lite problem å velge en bil uten, men det er klart. Kjører man med henger ofte så er det dårlig med alternativ.

 

Man kan jo si det samme om rekkevidde?

Hvor mange kjører 500km daglig?

 

.

.

.

 

e-Golf! En 2014 modell sådan...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg sjekket nypris på bil levert Drammen eller hvor de nå har mottaket sitt, er det feil også nå?

 

Har ikke sagt at noen kjøper bil pga svak kronekurs, jeg har bare hevdet at valutakursen vil få effekt over tid. Det nekter du for, og kommer med alskens tall for å prøve å motbevise meg, men jeg vet hvem som får rett om kronekursen holder seg der den er. Gitt lik innpris på råvarer, deler etc. så vil prisen på alt gå opp før eller siden.

 

Apropos miljø og sånt. Er det så viktig hva som er grunnen til kjøpet? Resultat blir det samme, mindre utslipp.

 

Interessant nok kjenner jeg flere med e-Golf. Alle kjøpte bilen for å ha den som nr. 2, men på grunn av latterlig lave driftskostnader (les strøm/drivstoffet koster nesten ikke noe) blir e-Golfen stort sett brukt hele tiden så lenge de ikke skal avgårde mer enn 10-15mil. Jeg vil kalle det nr. 1 bil ut fra det bruksmønsteret.

 

Skjønner egentlig ikke helt hvorfor vi har denne diskusjonen. Du virker besatt på å forherlige VAG på alle måter. Kanskje vi skulle tatt en diskusjon om dette dieseljukset når vi først er i siget ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg sjekket nypris på bil levert Drammen eller hvor de nå har mottaket sitt, er det feil også nå?

 

Hvis du mener å kunne vise til en prisjustering pga valuta, så ja.

Hvor du har prisen fra vet ikke jeg, men når vi skal sammenligne priser må man ha direkte sammenlignbare tall.

Med eller uten omkostninger. Hvor har du prisen din fra?

 

Har ikke sagt at noen kjøper bil pga svak kronekurs, jeg har bare hevdet at valutakursen vil få effekt over tid. Det nekter du for, og kommer med alskens tall for å prøve å motbevise meg, men jeg vet hvem som får rett om kronekursen holder seg der den er. Gitt lik innpris på råvarer, deler etc. så vil prisen på alt gå opp før eller siden.

 

Du skriver:

Nyere elbiler har holdt seg ekstremt godt i pris, kanskje først og fremst grunnet dårlig NOK-kurs mot andre valutaer og ditto prisstigning. I tillegg er elbiler nærmest gratis i bruk.

 

Det som er "skummelt" er om NOK styrker seg til noe i nærheten av nivået for 2 år siden. Det vil gi et prisfall i på nybiler, og jeg mener at dette bare er et spørsmål om tid.

 

Historiske nybilpriser ligger på skatteetaten sine hjemmesider:

http://www.skatteetaten.no/nn/Tabellar-og-satsar/Bilprisar--listepris-som-ny/

 

Kan du vise meg et eksempel på en prisstigning pga valuta?

Og da gjerne på nivået for to år siden som du henviser til.

 

I 1994 kostet billigste Golf 155900,- som indeks regulert i dag blir 237158,00.

Euro kursen var på sitt historisk laveste i 2002 (7,5) og en Golf kostet 199900 ~ kpi 253823,98

Euro mot krone var på sitt historisk høyeste i 2008 (10,11) og Golfen kostet ~kpi 236830,97

Euro er i dag på 9,71 og en Golf koster 265 600,-

http://www.xe.com/currencycharts/?from=EUR&to=NOK&view=10Y

 

Tallene er ikke direkte sammenlignbare ettersom avgiftene har forandret seg og modeller og motorer varrierer.

Prisene er først og fremst justert etter markedspossisjon og inflasjon.

 

Apropos miljø og sånt. Er det så viktig hva som er grunnen til kjøpet? Resultat blir det samme, mindre utslipp.

 

Er det så viktig hva staten bruker penger på? Eller hvem som betaler for veiutbygging?

Hvis man skulle hatt mindre utslipp burde feks eldre og høy utslipps biler fått kjørt i kollektiv feltet slik at de kom raskere frem :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så folkens - hva er LAVESTE oppnådde distanse kjørt før det er "tomt" med en e-golf? Er det noen som har havnet lavere enn nevnte 7,5 mil tidligere i tråden?

Og hva var evt. forutsetningen? vinter, slaps, alt av varmeremedier på etc.etc. eller rett å slett tung pedal?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

man finner strøm overalt? Ja, om man skal ha E golf så må man ha strøm overalt, ellers kommer man vel aldri fram?....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

man finner strøm overalt? Ja, om man skal ha E golf så må man ha strøm overalt, ellers kommer man vel aldri fram?....

 

 

om alle skal ha EL-bil så blir det dyrt med strøm i framtida. skal til litt mer beefy infrastruktur om alle skal stå å lade el-bil midt på natta :)

 

lettere med fossilt brennstoff da

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nåja.. Om alle kjørte elbil ville det samlede forbruket fra husholdningene øke med 5%. La oss regne ;)

 

Siste mnd forbruk var totalt 9 199 287 MWh (inkl absolutt alt mulig)

5% av dette utgjør 459 964 MWh

 

I samme periode var produksjonen 11 371 114 MWh

 

Strømmen er der altså, og de fleste lader med en effekt på 10-16A, knapt nok mer enn noen panelovner. Det som er utfordringen er ettermiddager når alle skrur på induksjonstoppen, stekeovnen, skrur på mer lys osv. Om alle satte elbilen på lading samtidig ville det gi noen utfordringer for enkelte nabolag. Derfor innføres det etter hvert nå effektledd for vanlige husholdninger. Dette vil være med på å redusere folks maksbelastning av nettet. Uansett er det heldigvis slik at de fleste lader sine elbiler på natten i 5-8t, og da er uansett belastningen på nettet lavest.

 

om alle skal ha EL-bil så blir det dyrt med strøm i framtida. skal til litt mer beefy infrastruktur om alle skal stå å lade el-bil midt på natta :)

 

lettere med fossilt brennstoff da

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

10-16Amper blir nok for lite i framtida

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

10-16Amper blir nok for lite i framtida

 

Fordi?

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fordi?

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

 

må få på strømmen fortere

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det viktigste framover nå vil bli prisfall kontra fossil bil. Det er det som avgjør om det er lønsomt eller ikke. Blir spennende og se. Noen som har fulgt med på i3 til BMW nå som de har kommet/kommer? med doblet rekkevidde? Om prisene fortsatt holder seg bra er det absolutt verdt det i mine øyne.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.